Flyttar till Sydney i oktober - dela med er av era erfarenheter!

7 juli 2016 13:05
Visningar: 529
Hej!
Jag har bestämt mig för att åka ner till Sydney i oktober med Working Holiday-visum. Tanken är att jag ska åka ner helt själv och sen skaffa jobb här och sedan förmodligen resa runt en del i Australien. Satsar på att vara borta ca 6 månader.

Vet att det finns hur många trådar som helst om en sån här resa men jag skulle vilja veta vad ni som har erfarenhet av liknande resor skulle vilja ha vetat innan ni åkte ner. Alltså förutom det uppenbara kring visum, jobb- och lägenhetssajter osv.

Om det är några andra glada som också ska åka ner vid denna tidpunkt får ni jättegärna höra av er till mig då det hade varit skoj att få lite umgänge där nere :)

Hälsningar Johanna!
10 juli 2016 19:40
Har precis som du tänkt att åka ner till Au själv med working holiday-visum runt oktober, och det blir som det ser ut nu Sydney till att börja med!

https://www.swedesinaustralia.com Är en bra sida om man vill ha tips och info ang att resa/flytta till Au.

Mvh Emil
11 juli 2016 20:23
Ok... Boka ett bra hostel (eller liknande) för de första två veckorna. Skaffa sedan ett fast boende. Mycket annonser om lägenhetsdelande. Lägg inte för mycket i deposit - jag skulle säga max en månads hyra (dvs din del). Tänk på att alla har j-t olika vanor. Asiatiska studenter (som exempel) är ofta vakna nattetid (enl min erfarenhet) och är också villiga att trycka in MÅNGA pax per lägenhet och rum.

Skaffa direkt ett Tax File Number - skattemynd ligger nära Central Station.

Oktober är f ö en bra månad eftersom de stora kullarna studenter (speciellt de som skall ha placement) avslutar sin termin i mitten på december.

Lägg ut din CV på olika sajter - t ex Seek, Monster och CareerOne. Spontankontakta även arbetsgivare du är intresserad av att arbeta för.

Ta inte med för mycket saker. Köp på plats.

Ha koll på budgeten.