Flytta utomlands som ensamstående/gravid

15 feb. 2019 14:06
Visningar: 650
Någon som gjort detta med positiva erfarenheter? 😃
15 feb. 2019 16:29
Du får nog precisera vilket land det gäller.
Av Birgere
15 feb. 2019 16:29
Du kan nog inte riktigt fråga på det sättet då erfarenheten kommer att variera enormt beroende på vilket land det handlar om och hur du ska hantera försörjningen.
Ett av våra barn är fött utomlands och det var mycket bättre än i Sverige men då hade vi speciella förutsättningar.
Så du får nog specificera lite mer hur du tänkt dig.
15 feb. 2019 18:01
Som sagt. Du måste nog precisera lite mer. Är du ensamstående? Räknar du med att föda utomlands? Vart går flyttlasset? Inom Eu eller? Är du i behov av ett jobb för att försörja dig?
Med all respekt för många här på forumet, och deras vida kunskaper, så bör du nog finna dina svar på andra forum, eller myndigheter.
I alla fall önskar jag dig lycka till :)
15 feb. 2019 18:42
Ber om ursäkt om min fråga var opassande.. men jag var inne på att flytta utomlands innan jag blev gravid är det nu i vecka 7 så väldigt tidigt och då finns ännu tid att eventuellt hinna flytta innan. Min fråga blev väldigt generell pga jag är intresserad av flera länder och kan tänka mig flytta till det som blir enklast med myndigheter osv med tanke på situationen men främst spanien och gärna kanarieöarna.
15 feb. 2019 18:51
Så länge du håller dig inom EU så underlättar det mycket. Då har du samma rätt till sjukvård som landets egna medborgare och du kan börja jobba direkt. Föräldraförsäkringen skiljer sig dock väsentligt åt, så det är något du bör fundera över. Få länder har så bra och lång föräldraledighet som Sverige.

Har du tänkt att flytta permanent eller bara bo en längre tid utanför Sverige? Det spelar stor roll på vilka förmåner från Sverige som du är berättigad till.
15 feb. 2019 19:10
Citerat från Lannelia:
Ber om ursäkt om min fråga var opassande.. men jag var inne på att flytta utomlands innan jag blev gravid är det nu i vecka 7 så väldigt tidigt och då finns ännu tid att eventuellt hinna flytta innan. Min fråga blev väldigt generell pga jag är intresserad av flera länder och kan tänka mig flytta till det som blir enklast med myndigheter osv med tanke på situationen men främst spanien och gärna kanarieöarna.
Du behöver inte be om ursäkt, och jag tror inte någon fråga är opassande. Men man kan inte alltid räkna med att få svar, men med den kunskap som finns här på forumet finns möjligheter att lotsa dig vidare till andra forum/länkar etc...
MVH
Jens
15 feb. 2019 20:30
Som dagens Sverige ser ut så kan du välja vilket annat som helst. Inget kan bli sämre och otryggare, speciellt inte för den lille...
15 feb. 2019 22:57
Citerat från Elcanario93:
Som dagens Sverige ser ut så kan du välja vilket annat som helst. Inget kan bli sämre och otryggare, speciellt inte för den lille...
Herregud... Vilken absurd kommentar. Menar du Sverige som för en vecka sedan, tillsammans med Finland, blev utnämnt till världens mest fria och demokratiska land av den amerikanska organisationen ”Freedom House”, med 100 poäng av 100 möjliga? Menar du det landet?
Av Hkn
16 feb. 2019 12:59
Citerat från Elcanario93:
Som dagens Sverige ser ut så kan du välja vilket annat som helst. Inget kan bli sämre och otryggare, speciellt inte för den lille...
Gratulerar, hr. Elcanario93!
Att lyckas klämma in fyra så svepande och höggradigt grundlösa generaliseringar på mindre än 25 ord, får sägas vara en imponerande insats.

Grundlösa, därför att slängen på slutet ”speciellt inte för den lille...” skramlar så tomt.
En färsk undersökning säger detta om Sverige: #1 in Raising Children Rankings 2019 (#2 out of 80 in 2018).
https://www.usnews.com/news/best-countries/best-raising-children

”...inget kan bli sämre” skriver du. I den ranking som Jensohlsson nämner, scorar det landet fullt. 100 av 100 möjliga. Och nu talar vi alltså om världens kanske mest etablerade översikt över hur fria och demokratiska olika länder är.
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2019/sweden

Och Sverige rankas dessutom som världens fjärde bästa land när dagen kommer då vi slutar att jobba. Översikten, The Global Retirement Index, publiceras inte av något statsfinansierat svenskt PR-kontor, utan av en fransk investmentbank: https://www.im.natixis.com/us/research/2018-global-retirement-index

Må så vara att du tycker som du gör, men det är synnerligen svårt att uppfatta ditt statement som något annat än gnissel och gnäll. Därtill utan substans.

Ha nu en utmärkt eftermiddag, hälsar
:: hkn ::