Flytta till Australien, hur?

18 maj 2020 18:53
Visningar: 2877
Hej! Jag skrev ett inlägg här för ett tag sedan om att flytta till Paris men har nu kommit fram till att jag vill flytta till Australien istället. Det känns bara så mycket lättare pga. språket. Jag vill nog bo i Paris någon gång i livet men då vill jag kunna franska så att det blir lättare att hitta jobb osv.
I alla fall så har jag lite frågor:
*Jag vill jobba i Australien, helst på en gård med djur men annat funkar också bra. Hur hittar man ett jobb i Australien? Vilken hemsida ska man leta på? Jag har ingen utbildning förutom grundskolan så det kan ju bli ett problem, eller vad tror ni?
*Hur mycket pengar behöver man för att flytta dit i minst ett år?
*Hur hittar man boende?
*Hur skaffar man ett working holiday?
Det är väl de största frågorna som jag kommer på nu. Vad är det mer man behöver tänka på? Sim-kort, bankkort osv.
Jag har inte så bra inkomst just nu så kan inte spara så mycket varje månad men lite i alla fall. Jag vill komma iväg så snabbt som möjligt, allt har skitit sig här i Sverige och jag har alltid haft en längtan till att flytta utomlands och bara börja om... jag har haft ett väldigt svårt liv och är i behov av att prata med en psykolog, det borde väl gå att fixa i Australien, kanske är super dyrt?
Jag vill helst bo i Sydney tror jag, men andra ställen funkar också.
Jag tänkte satsa på att ta körkort här i Sverige och lite annat innan jag flyttar. Jag har verkligen suttit ner och tänkt och i min förra tråd så skrev jag att jag skulle plugga innan jag flyttar men har kommit fram till att plugga inte är något för mig.
Berätta allt, ni som har bott/bor i Australien. Kanske jag hittar någon här som snart ska flytta dit (när Corona har lugnat ner sig då) och vill ha en ny vän med sig? Jag tror att jag tycker att det skulle vara mycket mindre läskigt att ha sällskap med någon, i alla fall i början, då kanske man inte känner sig så ensam innan man kommer in i sitt nya liv heller. Så tveka inte att höra av dig! Jag är 21år, fyller 22år i Juli. :)

Med vänlig hälsning Tate
Av Asdfgh
18 maj 2020 21:59
Googla.. exakt dessa frågor är standard i alla trådar..

Från Paris till Australien, det är ganska stora svängar. . Boka enkel biljett och ha i åtanke att du kan boka en resa direkt till Sverige om det inte var något för dig..

Jag åkte ner dit som ensam kille när Jag var 23, hängde i Sydney några dagar och gillade staden fruktansvärt mycket,

Jag kommer åka tillbaks till Australien om ca 2 år och söka ett WH- visum och stanna några månader .. åker ensam, det är absolut skönast för mig iallafall. Denna gång vill Jag hyra bil/camper och bila " Great ocean road"

Jag bodde på hostel hela vistelsen och det gick inte mycket pengar, jag hade mycket sparat på kontot ifall det skulle skita sig, men det gick väldigt lite pengar faktiskt . Trots flera inrikes flygresor
19 maj 2020 10:05
Det låter mer som du flyr något än flyttar till något och - personligen - vet jag inte om det är rätt anledning att flytta till andra sidan jordklotet.

Tänk på att om du flyttar till Oz så är alla skyddsnät du haft hemma på andra sidan världen som vi känner den.

Det sagt så bodde jag nästan fyra år i Sydney och NSW och det är fantastiskt att bo i området och landet.
19 maj 2020 11:32
Citerat från Robbowan:
Det låter mer som du flyr något än flyttar till något och - personligen - vet jag inte om det är rätt anledning att flytta till andra sidan jordklotet.

Tänk på att om du flyttar till Oz så är alla skyddsnät du haft hemma på andra sidan världen som vi känner den.

Det sagt så bodde jag nästan fyra år i Sydney och NSW och det är fantastiskt att bo i området och landet.
Ja man skulle nog kunna säga att jag flyr från något, mer exakt mitt liv. Jag har suttit i min lägenhet dag in och dag ut i flera år och jag behöver en drastisk förändring, annars så blir jag galen och eftersom att jag alltid har velat flytta utomlands så känns det som en bra ide. Men jag vet inte, det kanske inte kommer funka att flytta om jag flyr från något... men nånting måste hända i alla fall, snart.
Av Birgere
20 maj 2020 12:39
Samma vardag även om du flyttar utomlands. Börja istället med ett miljöombyte i Sverige o se om det hjälper.
Medlemmen har tagit bort svaret