Flytta

Av Mickie
8 juni 2013 11:49
Visningar: 2220
Tänkte höra om det finns någon som har något råd och ge mig, tänkte ta pension och flytta till Ukraina, Odessa eller någon av städerna vid Black Sea.
Har varit till Kiev och Dnepropetrovsk och jag älskar landet och dessa städer men vill ha sol och bad i så stor mängd som möjligt, därför just Black Sea regionen.
Finns det någon med samma tanker eller liknande, hur långt har Du kommit i så fall och kan Du ge mig några råd eller förslag?
Med vänlig hälsning/Mickie
Av Mickie
9 juni 2013 11:58
Tack så mycket Trea för Ditt svar.

Har varit till Kiev och även Dnepropetrovsk och måste säga att jag har svårt och lämna det landet när jag ska åka därifrån.
Det finns så mycket och uppleva, trivsamt och intressant land.
Mycket historia blandat med mycket nytt.
Ska kolla in Din sida.
Tack än en gång för Din hjälp, hade hjälp av Dig när jag var till Kiev förra året också.
Sköt om Dig och ha det så bra.
Med vänlig hälsning/Mickie
Av Lora
9 juni 2013 13:15
Hej Mickie!

Låter underbart att du älskar Ukraina... !

Något att börja med – en längre resa till den tänkta platsen vid Svarta havet dit du kan tänka dig att flytta till...

Här finns det mycket nyttig information om vad som krävs om man stannar i landet i mer än 90 dagar under en 180-dagarsperiod:

* Ukrainas ambassad i Sverige har info om visum m.m: http://sweden.mfa.gov.ua/en/consular-affairs/services/visas

* Ukrainian Immigration Service: http://immigration.in.ua/index.php/en/

Hälsningar,

L
Av Trea
10 juni 2013 21:56
Kul om vi kunde hjälpa till lite grann. Vi har varit i Ukraina tre gånger, och också blivit förtjusta i landet. Lycka till, låter spännande!
Av Mickie
11 juni 2013 18:34
Tack Loriana och Trea.

Information jag säkerligen kommer och få nytta av.
Det är svårt och slita sig därifrån när man är där.
Såg en notis från en lokal källa att turismen i Ukraina ökat med 20%.
Vet inte mätperioden men spelar roll då, intressant att det stigit så mycket.

Tack än en gång för Er hjälp.
Kram från Mickie
Av Mickie
17 nov. 2014 11:15
Hej Lora och tack för ditt svar och info.
Har inte varit inloggad här på lång tid därav inget tack från mig tidigare.
Jag har hunnit med ett par tre besök i Ukraina sedan senast.
'var till Kiev två gånger, en tidig vår och ett besök mer in på sommaren.
Ville se förstörelsen efter protesterna och det jag fick se fick mina ögon att tåras, det var en hemsk syn.
Det andra besöket var för att se hur långt dom kommit med återställandet av staden.
Det hade gått framåt och det började likna något men det var mycket kvar och göra.
Tänkte åka dit igen nu i december men det blir nog inte förrän i vår, hoppas det är som det varit.
Jag trivs som du förstått i Kiev och Ukraina.
Hur det blir med en flytt dig vet jag inte i dagsläget, det är mycket som kan förändras på kort tid så vi får se hur det blir.
En resa till de östra delarna är inte och tänka på i dagsläget.
Är lite sugen på Poltava men det är väl lite bökigt och ta sig dit vad jag sett.
Tack än en gång för ditt svar och ha det så bra.
Kram från Mickie
Citerat från Lora:
Hej Mickie!

Låter underbart att du älskar Ukraina... !

Något att börja med – en längre resa till den tänkta platsen vid Svarta havet dit du kan tänka dig att flytta till...

Här finns det mycket nyttig information om vad som krävs om man stannar i landet i mer än 90 dagar under en 180-dagarsperiod:

* Ukrainas ambassad i Sverige har info om visum m.m: http://sweden.mfa.gov.ua/en/consular-affairs/services/visas

* Ukrainian Immigration Service: http://immigration.in.ua/index.php/en/

Hälsningar,

L
Av Lora
17 nov. 2014 21:52
Hej Mickie och tack för rapporteringen från Ukraina!!

Ja, jag har förstått att du trivs i Kiev… Jag själv har ju inte varit där, endast på flygplatsen.

Har släkt och kompisar just i de östra och södra delarna och har inte haft kontakt med min väninna på ett tag nu. ”El ibland, inget varmt vatten… folk gömmer sig i källarlokaler…” Och enligt henne att resa till de östra delarna är rentav livsfarligt än.

Poltava. Man kan åka tåg dit från Kiev och det tar 3- 6 t. beroende på vilket tåg man väljer. Vet dock inte om allt fungerar som det ska just där, det är österut trots allt... Tågbiljetten kan bokas online verkar det som: https://gd.tickets.ua/en/search/results?session_id=0cfa2d1aa37a325fb629839dd2f7a1cc

Låter härligt att du vill/ska till Kiev i vår! Jag själv hoppas på att kunna besöka mina vänner och släkt i de östra delarna av landet så snart det blir någorlunda säkert att resa dit…

Allt gott!
L.
18 nov. 2014 17:07
"Inget varmt vatten eller ibland el och att folk gömmer sig i källarlokaller" stämmer bra, men bara i östra områden som kontrolleras av proryska separatister och deras medhjälpare (dvs.rysk arme) annars i övriga Ukraina är det lugnt, finns inget oro av att vara rädd. Med andra ord, livet fortsätter.
Av Taty
7 juli 2016 08:48
Hej Mickie. Undrar hur det har gått med din dröm om att flytta till Ukraina. Citerat från Mickie:
Tänkte höra om det finns någon som har något råd och ge mig, tänkte ta pension och flytta till Ukraina, Odessa eller någon av städerna vid Black Sea.
Har varit till Kiev och Dnepropetrovsk och jag älskar landet och dessa städer men vill ha sol och bad i så stor mängd som möjligt, därför just Black Sea regionen.
Finns det någon med samma tanker eller liknande, hur långt har Du kommit i så fall och kan Du ge mig några råd eller förslag?
Med vänlig hälsning/Mickie
Citerat från Mickie:
Tänkte höra om det finns någon som har något råd och ge mig, tänkte ta pension och flytta till Ukraina, Odessa eller någon av städerna vid Black Sea.
Har varit till Kiev och Dnepropetrovsk och jag älskar landet och dessa städer men vill ha sol och bad i så stor mängd som möjligt, därför just Black Sea regionen.
Finns det någon med samma tanker eller liknande, hur långt har Du kommit i så fall och kan Du ge mig några råd eller förslag?
Med vänlig hälsning/Mickie
Av Mickie
7 juli 2016 12:59
Hej Taty och tack för din fråga, tanken finns kvar men blir nog inte så, ser inte bättre ut än att jag blir kvar här.
Har träffat en kvinna som har hästar och hästgård i Göteborg/Torslanda så flytten blir i så fall dit.
Saknar Ukraina och har gjort och kommer göra flera resor dit. Trivs när jag är där så resor dit måste det bli.
Blir nyfiken på varför du frågar om jag flyttat, funderar du själv på och flytta dit eller?
Med vänlig hälsning/Mickie