Flygpriser när det öppnas upp igen

9 juli 2021 14:07
Visningar: 294
Hej!
Är lite nyfiken om någon sitter på information eller teorier om flygpriserna hur dom kommer att påverkas nu när det börjar öppnas upp igen?
Jag planerar att försöka åka till USA i slutet på året så är lite fundersam om man ska boka nu eller avvakta. Kommer flygpriserna stiga eller sjunka när väl USA öppnar upp för oss européer att komma in i landet igen
Av Birgere
10 juli 2021 13:19
Går ju bara att spekulera, men en dag kommer beslut fattas att öppna upp för hela Schengen och då har vi kanske en backlogg på flera miljoner Europeer som vill resa till USA. Had jag varit ansvarig för prissättningen hos ett flygbolag så hade jag initialt pressat upp priserna alt haft en större andel högprisbiljetter till salu för att se hur efterfrågan utvecklar sig. Vi får heller inte glömma att många plan ligger i malpåse idag och det kommer vara jättesvårt för flygbolagen att trappa upp i rätt takt. Gör dom det för fort så kommer dom förlora pengar antingen genom tomma säten eller låga priser. Gör dom det för långsamt kommer dom tappa marknadsandelar och förlora intäkter.
Av Fylke74
22 feb. 2023 12:38
Hittade ingen annan tråd som tar upp ämnet så ställer min fråga här.
Funderar på att åka till Sri Lanka/Maldiverna över jul och nyår och har börjar kolla upp flyg.
Hur långt innan brukar ni boka?
Priserna har varit identiska under den tiden (ca en månad) som jag följt det.
Kan det tillkomma fler flyg när det närmar sig eller är det så att de som finns nu är de som finns att tillgå?
Av Keja
23 feb. 2023 17:06 (redigerad)
Citerat från Fylke74:
Hittade ingen annan tråd som tar upp ämnet så ställer min fråga här.
Funderar på att åka till Sri Lanka/Maldiverna över jul och nyår och har börjar kolla upp flyg.
Hur långt innan brukar ni boka?
Priserna har varit identiska under den tiden (ca en månad) som jag följt det.
Kan det tillkomma fler flyg när det närmar sig eller är det så att de som finns nu är de som finns att tillgå?
Läget är så oroligt just nu att det är omöjligt att sia om hur det är om 10 månader. Det usla värdet på kronan kan vara anledning till att vänta och hoppas på att den stiger, men det kan ju gå åt andra hållet också.
I normala fall brukar Jag boka ca 2 månader innan, om det är angeläget att åka just dit och just då. Är det högsäsong kan det behöva bokas tidigare men den tiden försöker jag undvika.
Fler bolag kan säkert dyka upp eller andra bolag kan återuppta nedlagd linje. Själv flög jag med Kuwait air till Sri Lanka. Maldiverna har jag inte varit på.