Flygplanskod

Av Annaer
13 juli 2019 23:38
Visningar: 190
Hej!
Vi flyger till LA tor i höst och när jag var inne och kollade bokningen så hade de ändrat flygplanstyp på hemresan. Vi flyger British Airways och skulle flyga B787-9 både vägarna men nu är det ändrat till en B747-4 på hemresan LAX-LHR.
Jag har läst att vissa av deras 747-4 har fått renoverad/ny inredning men inte alla verkar det som. De verkar ha "renoverat" de 747-4 som inte ska/har "pensionerats".
Var kan jag hitta koden på just vårt plan, alltså inte flightnumret?
Om jag har koden så kan jag se om "vårt" plan är ett av de med ny inredning 👍
Av Birgere
14 juli 2019 01:12
BA har ju samma problem med sina Dreamliners som Norwegian har så kanske därför dom har bytt.
Om du vet vad som skiljer dom gamla mot dom renoverade i säteslayouten så bör du kunna se vad det är för plan om du försöker göra en platsbokning. Har du tur kan även Seatguru hitta rätt åt dig.
En annan väg är att kolla vilka plan dom använder just nu, eg senaste veckan och det kan du se på flighradar24. Då det bör vara en ung 10h flight ung så lär dom inte köra samma maskin varje dag utan växla kanske med en kortare stäcka.
Du kan ju även ringa eller kontakta dem på Facebook eller har du tur så kanske Hawaii kan luska fram informationen.
Av Hawaii
14 juli 2019 02:10 (redigerad)
Ha ha, tack för det Birgere, men jag kan nog inte komma med mer än rent generella kommentarer. Vilket är att flygbolag, rent allmänt, vill ha så mycket operationell flexibilitet som möjligt. Jag känner inte tillräckligt till om British Airways' operationella modell för att kunna uttala mig men det är mycket sannolikt att det helt enkelt inte är möjligt att veta detta så här långt i förväg.
Kan nämna United Airlines och deras Boeing 777-222ER som exempel. Jag flyger mycket med United och mycket med denna maskin-typ, speciellt mellan Honolulu och Tokyo. Ska faktiskt flyga Tokyo Narita till Honolulu nu den 16 juli. De har totalt 33 av dessa maskiner. Den gamla kabinen hade 2+4+2 i Business Class och 3+3+3 i Economy. Ganska trångt i Business Class! Nu byter de ut hela kabinen och kommer att ha 1+2+1 i Business (ENORM förbättring) och 3+4+3 i Economy (en KLAR försämring). Runt 22 maskiner har genomgått förändringen (av de 33). Jag är givetvis mycket intresserad av att veta om jag ska flyga i den gamla eller nya kabin konfigurationen. MEN, United släpper inte den uppgiften förrän TVÅ DAGAR innan avgång. D.v.s. 2 dagar innan avgång har deras operationella avdelning bestämt exakt vilka flygplan som ska flyga de olika flygningarna. Vad gäller bokning, så får man den gamla konfigurationen, trots att flertalet av maskinerna nu har byggts om till den nya. United kommer inte att visa den nya (vid bokning) förrän samtliga har modifierats.
Som sagt, jag vet inte om British Airways kör med samma logik. En skillnad mellan UA och BA är att BA redan nu bestämt att en del av 747-400 flottan kommer INTE att modifieras med den nya kabinen.
14 juli 2019 07:07
Jag jobbar på flygplats och vi kan först se flygens registreringsnummer samma dag så även om flygbolagen säkert har en plan för sina flyg, så är det knappast information som kommer ut till allmänheten i förväg.
Tekniska problem, förseningar o.d. gör ju att de måste byta flyg då och då.