Flygbolag och biljetter - Rangordna alternativen

3 juli 2019 20:22
Visningar: 332
Tjena.
Har hittat lite olika alternativ mellan Sthlm och Los Angeles i början på 2020.
Billigast är British Airways med byte på Heathrow för ca 8000kr för två vuxna och ett barn.
Sen hittade jag Finnair för ca 9000kr med byte i Helsingfors.
SAS flyger ju direkt, men då är priset ca 12.000kr.

Samtliga priser är utan incheckat bagage, så man får väl lägga på 3500kr på samtliga paketpriser.

SAS tar 40 eur för platsbokning. Någon som vet vad Finnair och BA tar?

Vilka skulle ni valt?
SAS lockar ju med smidigheten, men BA lockar ju med 4000kr mindre....
Av M4sta86
3 juli 2019 21:25
vilka datum kikar du på? kollade i början av januari. 2 vuxna 1 barn 8448:- direkt med SAS..
3 juli 2019 21:42
Hej. Tänkte resa någon gång i mars/april. Har sett att det är någon tusing billigare i jan/feb.
3 juli 2019 22:13
Kolla upp vad incheckat bagage kostar, så att du får en komplett jämförelse. Platsbokning kan man strunta i om det inte är någon speciell plats, som t.ex. vid nödutgången (där barn ändå oftast inte får sitta), som man är ute efter. Flygbolag med grundläggande värdighet (samtliga bolag i det här fallet) sätter inte en barnfamilj på slumpmässiga säten, utan ni får ändå sitta tillsammans.

I övrigt är det tre ganska liknande flygbolag, med liknande servicenivå som du jämför. SAS tillhör ju Star Alliance och Finnair och British Airways tillhör One World, så har du redan en pott poäng i med av dessa allianser så kan det vara värt att ta hänsyn till. I övrigt är det ju frågan vad det är värt för er att resa direkt. 3-4000 kronor är mycket pengar för en del och lite mindre för andra. Heathrow är en väldigt stor flygplats och det kan vara en bit att gå, inklusive ny säkerhetskontroll, i samband med bytet. Helsingfors är en ganska liten flygplats, så bytet lär vara lite enklare. Å andra sidan reser ni åt fel håll till en början, så restiden lär bli lite längre.

Direktflyg är ju alltid skönt, men jag snålar själv genom ett byte ibland om man sparar en del pengar på det. Men då har jag ju, hittills, rest utan barn. Med barn blir kanske slutsatsen en annan?
3 juli 2019 22:26 (redigerad)
Citerat från Jensohlsson:
Kolla upp vad incheckat bagage kostar, så att du får en komplett jämförelse. Platsbokning kan man strunta i om det inte är någon speciell plats, som t.ex. vid nödutgången (där barn ändå oftast inte får sitta), som man är ute efter. Flygbolag med grundläggande värdighet (samtliga bolag i det här fallet) sätter inte en barnfamilj på slumpmässiga säten, utan ni får ändå sitta tillsammans.

I övrigt är det tre ganska liknande flygbolag, med liknande servicenivå som du jämför. SAS tillhör ju Star Alliance och Finnair och British Airways tillhör One World, så har du redan en pott poäng i med av dessa allianser så kan det vara värt att ta hänsyn till. I övrigt är det ju frågan vad det är värt för er att resa direkt. 3-4000 kronor är mycket pengar för en del och lite mindre för andra. Heathrow är en väldigt stor flygplats och det kan vara en bit att gå, inklusive ny säkerhetskontroll, i samband med bytet. Helsingfors är en ganska liten flygplats, så bytet lär vara lite enklare. Å andra sidan reser ni åt fel håll till en början, så restiden lär bli lite längre.

Direktflyg är ju alltid skönt, men jag snålar själv genom ett byte ibland om man sparar en del pengar på det. Men då har jag ju, hittills, rest utan barn. Med barn blir kanske slutsatsen en annan?
Tack för bra svar. Skulle säga att bagaget ligger på ca 750kr per resa och resenär i samtliga fall, så ca 1500kr per resenär = 3000kr. Sonen får nöja sig med handbagage.
Väntar in att Norwegian ska släppa sina biljetter. Sist flög vi med Norwegian direkt till SF för 11000 drygt och då hade vi incheckat bagage, mat och platsbokningar i det priset.

Är dock sugen på Finnairs nya Airbus A350 som ska vara mycket tystare än det mesta andra.
3 juli 2019 22:47 (redigerad)
Flög med en A350 med LATAM mellan São Paulo och New York för ett par månader sedan. Det var nytt och modernt och något tystare än t.ex. A330. Men det var inte tyst som A380, som jag upplevde som häpnadsväckande tyst. Dock många år mellan dessa flygningar, så jag jämför ju bara med en minnesbild. Skulle inte betala extra i varken tid eller pengar för att flyga med en A350. Inte säkert på att din son/dotter har så stor förståelse för sin pappas fascination för flygplansmodeller... :-)
3 juli 2019 22:52
Hehe, nä det är nog så. A380 är jag nog ännu mer sugen på, men då blir det typ Lufthansa eller just British Airways och väljer jag det förstnämnda så blir det samma prisklass som SAS.

Får suga på karamellen lite. Det lutar kanske ändå åt SAS och direktflyg och svensktalande kabinpersonal...
Av Birgere
3 juli 2019 23:44
Lägg bara in en bevakning på några av flygsöksidorna och vänta tills ett bra erbjudande kommer.
BA sålde biljetter till SF för några veckor sedan för 2200 och SAS hade priser på under 3k.
4 juli 2019 00:27
Citerat från Birgere:
Lägg bara in en bevakning på några av flygsöksidorna och vänta tills ett bra erbjudande kommer.
BA sålde biljetter till SF för några veckor sedan för 2200 och SAS hade priser på under 3k.
Yes, det är redan gjort. Men priserna du hänvisar till misstänker jag är utan incheckat bagage? Har hittat för 2600kr till LA, men utan bagaget då.
Av M4sta86
4 juli 2019 08:03
Citerat från Herrdimma:
Hej. Tänkte resa någon gång i mars/april. Har sett att det är någon tusing billigare i jan/feb.
8454:- 13/3-27/3
4 juli 2019 16:04
Citerat från M4sta86:
Citerat från Herrdimma:
Hej. Tänkte resa någon gång i mars/april. Har sett att det är någon tusing billigare i jan/feb.
8454:- 13/3-27/3
Hej igen, jag vet att det går hitta biljetter i olika prisklasser. Men de datum jag har tänkt att åka så är priserna enligt det jag skrev i början på ett ungefär.
Har du något förslag på vilket som är att föredra av de alternativen?
Av M4sta86
5 juli 2019 08:13
Citerat från Herrdimma:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Herrdimma:
Hej. Tänkte resa någon gång i mars/april. Har sett att det är någon tusing billigare i jan/feb.
8454:- 13/3-27/3
Hej igen, jag vet att det går hitta biljetter i olika prisklasser. Men de datum jag har tänkt att åka så är priserna enligt det jag skrev i början på ett ungefär.
Har du något förslag på vilket som är att föredra av de alternativen?
Personligen hade jag satsat på det snabbaste alternativet.. Någonstans får man ju avväga pris kontra flygtid.. SKiljer det 4000:- mellan SAS och BA hade jag tagit BA så länge stoppet inte är allt för långt.. 4000:- kan man ju göra rätt mycket kul för..
8 juli 2019 13:10
Jag skulle säga Finnair! Vi flög med dem till LA nu i juni (med barn) och var supernöjda! Det var t o m god mat;). Helsingfors är en liten och smidig flygplats jämfört med Heathrow, som jag tycker är gräslig.

Men inte bara priset utan även transfertiden spelar in, tycker jag personligen. Runt två timmar vill jag helst ha - då hinner man utan stress. Ett billigt flyg men med alltför lång transfertid går bort för mig när jag reser med barnen.
8 juli 2019 16:23
Hej Malin! Tack för bra svar. Får jag fråga vad ni betalade för biljetterna och funderade ni någonsin på att flyga med SAS? Hur var planet över Atlanten, var det nya A350?
9 juli 2019 08:21 (redigerad)
Citerat från Herrdimma:
Hej Malin! Tack för bra svar. Får jag fråga vad ni betalade för biljetterna och funderade ni någonsin på att flyga med SAS? Hur var planet över Atlanten, var det nya A350?
Självklart! Vi betalade totalt 18 000 kr för hela familjen (två vuxna och två barn, 9 och 11 år - pris per vuxen 4383 kr och per barn 3839 kr). Men då flög vi inte tur-och-retur till LAX, utan vi flög från Göteborg till LA (med Finnair via Helsingfors) och sedan hem från Phoenix (med British Airways via London) så det är ju inte riktigt jämförbart. Vi hade bara en incheckad väska på ditvägen och köpte till ytterligare en väska hem.

SAS var aldrig ett alternativ - finns ingen direktlinje från Göteborg.

Jag tror att det var A350 på flighten mellan Helsingfors och LA. Var i alla fall nån ganska ny modell av Airbus, så det borde väl varit den. Sätena var i rader om tre (3+3+3) istället för 3+4+3, så vi satt på en rad med fönster-, mitten- och gångplats plus gångplatsen brevid.

Det var första gången vi flög med Finnair, men vår upplevelse av dem var väldigt bra och jag skulle absolut kunna välja dem igen!