Flygbiljett till Split, tips till familj med 2 st 17-åringar

Av Babs67
12 okt. 2016 13:46
Visningar: 880
Hej,
Vi har aldrig varit i Kroatien och vi ; (2 vuxna, 2 st 17-åriga killar till sommaren) ska spendera 9 heldagar när vi väl landat i Split i början av juli månad. När killarna var mindre var allt enkelt; en pool, ett hav & närheten till glasskiosker. Nu söker de äventyr såsom hoppa från klippor, forsränning, bungyjump, snorkling, vattensporter ja, äventyr i största allmänhet. OK, vi får kompromissa efter allas önskemål och något av aktiviteterna ska vi försöka få till utan att ägna heldagar för att ta oss till en aktivitet i hettan. Vilka orter/öar/stränder hade ni valt i vår familjesituation & hur hade ni fördelat dagarna? Och något tips på äventyr? Vi har ännu inte bokat biljetter, räcker 9 heldagar? Tips mottages tacksamt! :-)
Av Ansun
12 okt. 2016 14:33
Kanske starta med några dagar i Omis, 30 minuter med buss från Split. Där finns massor av de aktiviteter som skulle passa, Zipline, klättringsturer, Forsränning osv
https://www.tripadvisor.se/Attractions-g644074-Activities-Omis_Split_Dalmatia_County_Dalmatia.html

Omis är en mysig liten ort som även kallas piraternas stad (googla bilder så ser du)
Den ligger vid Cetinaflodens mynning och det är fantastiskt vackert. Det finns även sandstrand här, lite ovanligt för att vara i Kroatien. Vattnet är dock lite kallare här än på andra ställen som vi varit på.

Sen efter några dagar ta bussen tillbaka till Split och kanske fortsätta ut till någon av öarna,. Ön Brac och byn Bol där kanske skulle passa er. Där finns massor av vattenaktiviteter typ vindsurfing osv
Av Babs67
12 okt. 2016 14:53
Wow! Tack för ett supertips, Ansun!!! Där finns ju något för alla i familjen. Tusen tack! Och nära från Split. Helt suveränt!
Av Ansun
12 okt. 2016 15:41
Absolut, Omis är väldigt fint. Vi blev glatt överraskade i somras när vi var dit och kommer absolut att besöka stället igen.

Även Brac ligger ju nära Split, katamaranen som går direkt till byn Bol kl. 16.30 varje eftermiddag tar ca 1 timme och kostar omkring 60:-/person.
Man kan också ta vanlig färja, den tar 50 minuter men då kommer du till byn Supetar. Därifrån så tar man buss eller delad taxi (50 kuna) till byn Bol, det tar ca 40 minuter.

Och förresten, har ni inte ännu bokat flyget så lägg till några dagar. Kroatien är fantastiskt och jag lovar att ni kommer att tycka att 9 dagar är för lite :)
Av Babs67
12 okt. 2016 15:50
Tack igen för bra info :-).
Av Babs67
12 okt. 2016 16:04
Ansun, två frågor till ang Omis: Har du någon uppfattning om man klarar sig utan att hyra bil i Omis för att ta sig till de olika aktiviteterna eller om det e x erbjuds någon form av shuffle av arrangörerna? Hur och var bodde ni i Omis? I byn?
Av Ansun
12 okt. 2016 16:24
Citerat från Falkentorn:
Ansun, två frågor till ang Omis: Har du någon uppfattning om man klarar sig utan att hyra bil i Omis för att ta sig till de olika aktiviteterna eller om det e x erbjuds någon form av shuffle av arrangörerna? Hur och var bodde ni i Omis? I byn?
Vi klarade oss bra utan bil, åkte buss. Arrangörerna ordnar shuffle till aktiviteterna, ofta så samlas man på något ställe och därifrån åker man iväg med dem till aktiviteterna.
13 okt. 2016 22:40
Kroatien har ju blivit otroligt populärt, villket ju är bra för landet men för oss som flyger så har priserna gått upp ordentligt Mitt tips är att hålla ett öga på priserna. Beroende på vilken stad Ni åker ifrån och om Ni vill flyga direkt så kanske det är dags att boka tidigt. Har själv köpt biljett för resa i maj.

14, 15, 16 juli pågår en festival i Split - Ultra Europe. I år drog denna festival ca 100.000 personer vilket innebar att det var otroligt svårt att hitta boende i Split. 17-åringarna kan titta på deras hemsida.
Av Babs67
14 okt. 2016 11:46
Tack alla! Jag är överväldigad! Desires - vilket proffs du är på att skriva reseberättelser!
Biljetterna är bokade. Vad sägs om följande upplägg?; 5 dagar i Brac, sedan färja till Omis. 4 nätter i Omis (för många nätter i den lilla byn?? Ska hinna med forsränning & klättring), 1 natt i Split. Hemgång. Har bokat boende via booking.com. Nöjd med boendet i Brac.
I omis var det väldigt utplockat men har preliminärbokat ändå, dyrt och off från Omis. Så en fråga; kan man lita på andra boendesajter
e x som Adrigate som Desires föreslog? Jag använder alltid booking.com, helt enkelt för att jag är van & bekväm med sajten.
Av Desires
14 okt. 2016 12:24
Citerat från Babs67:
Tack alla! Jag är överväldigad! Desires - vilket proffs du är på att skriva reseberättelser!
Biljetterna är bokade. Vad sägs om följande upplägg?; 5 dagar i Brac, sedan färja till Omis. 4 nätter i Omis (för många nätter i den lilla byn?? Ska hinna med forsränning & klättring), 1 natt i Split. Hemgång. Har bokat boende via booking.com. Nöjd med boendet i Brac.
I omis var det väldigt utplockat men har preliminärbokat ändå, dyrt och off från Omis. Så en fråga; kan man lita på andra boendesajter

e x som Adrigate som Desires föreslog? Jag använder alltid booking.com, helt enkelt för att jag är van & bekväm med sajten.
Först o främst - TACK för att du uppskattar mina reseberättelser, det gör mig jätteglad att få sådana kommentarer!

Vad gäller Adrigate kan jag bara svara för vad jag upplevt med dem - och det är bara positivt! Jag bokar mestadels via
booking.com, hotels.com, tripadvisor.se, men har även bokat Kroatien via Adrigate, det funkade alltså lika bra!

Men ska ni bo i Omis tycker jag definitivt att ni ska bo mitt inne i den lilla byn/staden... Och 4 dgr kanske är lite mycket, tror nog att det räcker med högst 3 nätter där. Omis är ju bara ca 3 mil från Split, så det är nära...Förresten visste jag ej att det går färjor från Brac till Omis, men det var ju bra att jag fick veta det!

Vad gäller Split så är det också en väldigt mysig stad att uppleva! Men varning för att det är väldigt mycket folk där i juli, så det kanske inte är ngt för er, annars tänkte jag föreslå 2 nätter där... I den gamla staden vid den palmkantade strandpromenaden finner du myllrande gränder, historiska byggnader, vackra torg, även massor av shopping i småbutiker, + en jättemarknad. Men det kanske ni hinner med även om ni bara stannar 1 natt i Split.
Här kan du alla fall läsa mer om Split o se många foton därifrån, om du vill! http://www.desires.se/#post117, http//:www.desires.se/#post184 (sist i det inlägget), http//:www.desires.se/#post194
Av Babs67
16 aug. 2017 10:03
Uppdatering Bol i Brac och Omis! Vill tacka för tipsen jag fick innan vi åkte, den här resan blev riktigt bra för hela familjen! Vi flög till Split. Buss från flygplats in till hamnen. Bara att kliva på, biljetter köps på bussen. Färja till Supetar i Brac. Biljetter köps på biljettkontoret i hamnen. Taxi i minibuss till Bol. Bodde 5 nätter på Villa Ana, familjärt och bra läge. Lagom med 5 nätter. Många återkommande gäster även om det är något spartanskt inrett. Två fina badvikar som tar 5 min promenad från boendet. 5 min promenad till byn med alla restauranger. Bol är en mycket trevlig by, fin strandpromenad. Vi prickade in rätt restauranger med hjälp av Tripadvisor. Alla top 5 restauranger var riktigt bra och ungefär samma prisläge. Sedan väntade äventyr i Omis där aktiviteterna cirklar kring Certina-floden och bergen. Färja från Bol till Split. Buss 1 timme från Split. Bodde på Sabina Apartments mitt i Omis by, modernt, rymligt och mycket rent och fräscht. Rekommenderas! Omis Gamla Stan med dess gränder är jättemysig och många bra restauranger, billigare än Bol. Stranden i byn är långgrund och besöks av barnfamiljer. Vi promenerade 20 min för att komma till riktigt fina bad som inte är långgrunda. En dag hyrde vi en liten motorbåt längs Certina-floden. En dag körde vi forsränning, en snäll sådan men naturen var helt fantastisk. Hela familjen uppskattade aktiviteten. En dag åkte jag och ena sonen Zipline (linbana) och det var resans absoluta höjdpunkt!!! Man åkte 8 olika linbanor och den längsta varade i hela 40 sek 120 meter ovan mark, hänförande, adrenalinkickande, kittlande känsla och grym natur. Vi stannade 5 nätter men kanske hade tyckt det räckt med 3-4 nätter i Omis.
Av Desires
16 aug. 2017 10:55
Tack f uppdateringen! Roligt att höra att er resa blev så bra!!
16 aug. 2017 11:02
Vad trevligt med en uppdatering som även kommer att vara till hjälp för andra som funderar på Kroatien samt att Ni hade en lyckad resa!!