Flyga till Los Angeles - Behöver svar på några frågor.

Av Lars90
1 maj 2014 23:26
Visningar: 7550
Tjena allihopa!

Jag hoppas att ni vill svara på min urdumma frågor angående en resa till USA (Los Angeles).
Jag ber på förhand ursäkt om detta låter efterblivet.
Är första gången vi (2) flyger.
Obs! Resan är inte bokad ännu. Tanken är att vi ska åka i oktober.

Har suttit och läst ett flertalet trådar på diverse olika forum, blir berusad av alla möjliga svar, där min hjärna leker orkan.
Därför skulle jag vilja ha svar på mina frågor här, på ett och samma ställe.

1. Sitter och läser om alla möjliga tillstånd man ska ha.
Pass, visum och esta.
Räcker det inte med ett visum?
Esta, vad är det? Jo ett inresetillstånd verkar det vara om jag har fattat galoppen. Men sen läser jag följande: utländska resenärer som vill resa till USA med Visa Waiver-programmet. Program? Utbildning? Jag vill inte gå på någon utbildning eller dylikt, jag vill bara ha två underbara semesterveckor i Los Angeles.

Helt enkelt, behöver jag alla tre?

2. Bagaget man har med sig, måste man hämta ut det när man mellanlandar eller sköter det sig helt och hållet tills vi ankommit till LA?

3. Jag har just nu ett helt vanligt Visa Swedbank kort utan kredit. Jag har dessutom ingen möjlighet att skaffa ett med kredit. Har tyvärr inte jobbat nog mycket för att få en riktigt inkomst.
Jag har läst att man ändå ska betala på kredit i USA. Men hur sjutton ska det gå?
Kan jag gå till en valfri automat och hämta ut dollar med mitt svenska kort?
Jag vill helst slippa å växla in så pass mycket pengar för att sedan gå runt i LA där mitt kroppsspråk skriker ‘’jag har pengar’’.

4. Tanken är att jag vill ta med mig min bärbara dator. Det ska väl inte vara några problem? Måste jag deklarera den eller vad nu lappen man ska fylla i heter? Även mobilen är ju självklar.

5. Hyrbil. Man bokar på Internet här hemma. Hämtar upp den någonstans på flygplatsen. Sedan åker man till hotellet. Är det så enkelt? Var brukar hyrbilarna hämtas upp?

6. När man kommer till tullen, ska man berätta var man ska bo någonstans?
Man ska isåfall ha med sig sin bokningsbekräftelse på flyget?

7. Snus? Jag snusar ganska flitigt. Hur mycket snus får jag ta med mig till USA? Antar att jag ska deklarera detta. Tvivlar på att amerikanerna kan göra fint snus.

Som ni ser så är jag helt under flötet. Hoppas att ni kan ta er tid å svara på min frågor.
Har säkert glömt något.

Mvh Lars.
Av Hkn
2 maj 2014 00:15
Citerat från Lars90:
Tjena allihopa!
Hej Lars90, ska försöka att svara så gott jag kan...
Jag hoppas att ni vill svara på min urdumma frågor angående en resa till USA (Los Angeles).
Jag ber på förhand ursäkt om detta låter efterblivet.
Är första gången vi (2) flyger.
Obs! Resan är inte bokad ännu. Tanken är att vi ska åka i oktober.

Har suttit och läst ett flertalet trådar på diverse olika forum, blir berusad av alla möjliga svar, där min hjärna leker orkan.
Därför skulle jag vilja ha svar på mina frågor här, på ett och samma ställe.

1. Sitter och läser om alla möjliga tillstånd man ska ha.
Pass, visum och esta.
Räcker det inte med ett visum?
Esta, vad är det? Jo ett inresetillstånd verkar det vara om jag har fattat galoppen. Men sen läser jag följande: utländska resenärer som vill resa till USA med Visa Waiver-programmet. Program? Utbildning? Jag vill inte gå på någon utbildning eller dylikt, jag vill bara ha två underbara semesterveckor i Los Angeles.

Helt enkelt, behöver jag alla tre?
Du söker ESTA online (se till att använda den officiella webbplatsen, det finns massor av fejkplatser) här:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Har du ditt ESTA-nummer behöver du bara ett giltigt pass. Svenska medborgare har lyxen att resa in som turister utan visum.
2. Bagaget man har med sig, måste man hämta ut det när man mellanlandar eller sköter det sig helt och hållet tills vi ankommit till LA?
Allt som oftast sköter det sig. Men vid vissa flygplatser/anslutningar måste du plocka upp det från bagagebandet och lägga det på ett nytt. Det är inget dramatiskt; bara lite krångligare. Bokar du med första mellanlandning i Europa så bör det inte vara några problem.
3. Jag har just nu ett helt vanligt Visa Swedbank kort utan kredit. Jag har dessutom ingen möjlighet att skaffa ett med kredit. Har tyvärr inte jobbat nog mycket för att få en riktigt inkomst.
Jag har läst att man ändå ska betala på kredit i USA. Men hur sjutton ska det gå?
Kan jag gå till en valfri automat och hämta ut dollar med mitt svenska kort?
Jag vill helst slippa å växla in så pass mycket pengar för att sedan gå runt i LA där mitt kroppsspråk skriker ‘’jag har pengar’’.
Det mesta i USA blir bättre med plastkort. Jag tillbringar ungefär halva min tid i landet och använder numera dollarsedlar i små valörer enbart för att dricksa (USA är en gratuity-based economy). Många taxibolag tar gladeligen plastkort.
I USA skiljer man mellan debit och credit cards men har du ett Visa-kort så går det oftast utmärkt (säljaren struntar i om beloppet dras direkt från ett bankkonto eller om det är en kredit). Jag skulle dock ha minst ett extra kort i beredskap om det ena kortet skulle krångla.
4. Tanken är att jag vill ta med mig min bärbara dator. Det ska väl inte vara några problem? Måste jag deklarera den eller vad nu lappen man ska fylla i heter? Även mobilen är ju självklar.
Nej, du behöver inte tulldeklarera din dator. Än mindre mobilen.
5. Hyrbil. Man bokar på Internet här hemma. Hämtar upp den någonstans på flygplatsen. Sedan åker man till hotellet. Är det så enkelt? Var brukar hyrbilarna hämtas upp?
Vanligast är att du landar, går igenom immigration, hämtar bagage och åker gratis shuttle bus, monorail etc. till hyrbilsföretaget. Är det en stor flygplats (som LAX) så kan hyrbilsstället ligga en ganska bra bit bort. Om du är född 1990, så var beredd på att hyrbilen kan kosta extra om du hyr innan du fyllt 25.
6. När man kommer till tullen, ska man berätta var man ska bo någonstans?
Man ska isåfall ha med sig sin bokningsbekräftelse på flyget?
Du ska faktiskt tala om var du ska bo redan innan dess. I din ESTA-ansökan ska du skriva in din adress i USA (den första adress du ska bo på). Å andra sidan gäller ESTA i två år efter godkänd ansökan, så uppgiften är inte ristad i sten.

Dock: Det är vanligt att man måste svara på frågor angående vad man ska göra i USA och var man ska bo – dessa frågor kan du få både vid incheckning (både i automat och av flygbolagets personal) och vid immigration/CBP-kontrollen. Att ha sin första adress klar och en utskrift av hotellbokningen underlättar helt klart.

Hotellets gatuadress brukar räcka – om du har postnumret (zip code) klart för dig. Detta gäller även i SAS incheckningsautomater. Alternativt bara hotellnamnet och zip code.
7. Snus? Jag snusar ganska flitigt. Hur mycket snus får jag ta med mig till USA? Antar att jag ska deklarera detta. Tvivlar på att amerikanerna kan göra fint snus.
Du behöver inte ta med dig snus. Svenskt snus är ganska väl etablerat i USA och säljs lite varstans (bland annat i de flesta 7-11-butiker). Californien har dock lite hårdare tobakslagar än de flesta andra delstater, så i dina kläder skulle jag köpa med mig en stock från duty-freeshopen i Sverige för att vara säker på att inte bli utan.

Det finns även lokalt snus; t ex från Camel, men det smakar inte som det svenska. OBS! I USA heter snus som i Sverige – alltså snus. Det finns även något som amerikanerna kallar snuff. Det är också tobak, men en helt annan produkt. Det är inte helt säkert att folk i butiken kan skilja på svenskt snus (General etc.) och moist snuff (t ex Copenhagen, Skoal). För att krångla till det lite extra så säljs snuff i dosor som knappt går att skilja från svenskt snus.
Som ni ser så är jag helt under flötet. Hoppas att ni kan ta er tid å svara på min frågor.
Har säkert glömt något.
Ingen fara. Hoppas att det hjälpte en bit.

Safe travels!

:: hkn ::
Mvh Lars.
Av Birgere
2 maj 2014 00:23
1. Skaffa först ditt pass, sedan registrerar du dig för dit ESTA på
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1
inget visum behövs som svensk i 2 veckor.

2. Mellanlandar du i USA så går du först genom passkontrollen, sedan hämtar du din väska och därefter går ut genom tullen. Innan du kommer ut i ankomsthallen så finns en bagage drop där du lämnar din väska och oftast visar ditt bordingpass. Swedan går du bara bort till ditt nästa flyg.

3. Ditt sparbanks VISA kort fungerar utmärkt.

4. Du behöver inte deklarera din dator eller telefon

5. Det är så enkelt, vid LAX så har hyrbilsbolagen bussar som cirkulerar runt och stannar på utmärkta ställen, bara att hoppa på rätt hyrbilsföretagsbuss.

6. När du ansöker om ESTA ska du ange var du bor, även vid registreringen inför din flygning. Ev frågar passkontrollanten var du ska bo och när du åker tillbaka.

7. En stock snus brukar vara OK.

Ha en trevlig resa och oroa dig inte för mycket :)
Av Lars90
2 maj 2014 03:08
Citerat från Hkn:

Det mesta i USA blir bättre med plastkort. Jag tillbringar ungefär halva min tid i landet och använder numera dollarsedlar i små valörer enbart för att dricksa (USA är en gratuity-based economy). Många taxibolag tar gladeligen plastkort.
I USA skiljer man mellan debit och credit cards men har du ett Visa-kort så går det oftast utmärkt (säljaren struntar i om beloppet dras direkt från ett bankkonto eller om det är en kredit). Jag skulle dock ha minst ett extra kort i beredskap om det ena kortet skulle krångla.
Funkar det att ta ut pengar från en valfri bankomat med mitt vanliga Visa?

Jag får tacka för dessa utomordentliga svar. Tack tack.
Av Lars90
2 maj 2014 03:13
Citerat från Birgere:
1. Skaffa först ditt pass, sedan registrerar du dig för dit ESTA på
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1
inget visum behövs som svensk i 2 veckor.

2. Mellanlandar du i USA så går du först genom passkontrollen, sedan hämtar du din väska och därefter går ut genom tullen. Innan du kommer ut i ankomsthallen så finns en bagage drop där du lämnar din väska och oftast visar ditt bordingpass. Swedan går du bara bort till ditt nästa flyg.

3. Ditt sparbanks VISA kort fungerar utmärkt.

4. Du behöver inte deklarera din dator eller telefon

5. Det är så enkelt, vid LAX så har hyrbilsbolagen bussar som cirkulerar runt och stannar på utmärkta ställen, bara att hoppa på rätt hyrbilsföretagsbuss.

6. När du ansöker om ESTA ska du ange var du bor, även vid registreringen inför din flygning. Ev frågar passkontrollanten var du ska bo och när du åker tillbaka.

7. En stock snus brukar vara OK.

Ha en trevlig resa och oroa dig inte för mycket :)
Jag tackar även dig som gav mig mer kött på benen.

Är inte orolig. Blir bara snurrigt med alla funderingar/frågor. Antar dock att det är naturligt.
Av Hkn
2 maj 2014 03:40
Citerat från Lars90:
Citerat från Hkn:

Det mesta i USA blir bättre med plastkort. Jag tillbringar ungefär halva min tid i landet och använder numera dollarsedlar i små valörer enbart för att dricksa (USA är en gratuity-based economy). Många taxibolag tar gladeligen plastkort.
I USA skiljer man mellan debit och credit cards men har du ett Visa-kort så går det oftast utmärkt (säljaren struntar i om beloppet dras direkt från ett bankkonto eller om det är en kredit). Jag skulle dock ha minst ett extra kort i beredskap om det ena kortet skulle krångla.
Funkar det att ta ut pengar från en valfri bankomat med mitt vanliga Visa?

Jag får tacka för dessa utomordentliga svar. Tack tack.
Att ta ut pengar är inga problem alls. Du får dock stå ut med att banken snyter dig på en uttagsavgift.
Skulle du ta ut pengarna från en bankomat i en butik (och sådana är väldigt vanliga) så kan det kosta någon USD i en extra uttagsavgift; alltså en avgift utöver bankens.

Själv tycker jag ändå att det är värt alla uttagsavgifter etc. för att slippa att lalla omkring med fickorna fulla med kontanter.

Best,

:: hkn ::

PS. Amerikanska sedlar är opraktiska, då de har egenheten att vara exakt lika stora. En 1-dollarsedel är alltså precis lika stor som en 20-dollarsedel – vilket gör det svårt att hålla reda på om du för ögonblicket är stenrik eller lagom fattig. Minsta möjliga cash är min princip.
2 maj 2014 10:56
Angående kreditkort, jag märkte att med mitt Nordea Visa (enbart betalkort) kunde jag inte välja alternativet "debit" vid betalning utan fick alltid ange "credit" annars gick inte köpet igenom. Med andra ord räcker ditt Visa från Swedbank.
2 maj 2014 11:09
Som vanligt är man sent på det och det mesta har sagts men det finns detaljer som inte nämnts, här kommer därför min version ;-)
Citerat från Lars90:
Tjena allihopa!
Tjena!
Jag hoppas att ni vill svara på min urdumma frågor angående en resa till USA (Los Angeles).
Jag ber på förhand ursäkt om detta låter efterblivet.
Är första gången vi (2) flyger.
Obs! Resan är inte bokad ännu. Tanken är att vi ska åka i oktober.

Har suttit och läst ett flertalet trådar på diverse olika forum, blir berusad av alla möjliga svar, där min hjärna leker orkan.
Därför skulle jag vilja ha svar på mina frågor här, på ett och samma ställe.

1. Sitter och läser om alla möjliga tillstånd man ska ha.
Pass, visum och esta.
Räcker det inte med ett visum?
Esta, vad är det? Jo ett inresetillstånd verkar det vara om jag har fattat galoppen. Men sen läser jag följande: utländska resenärer som vill resa till USA med Visa Waiver-programmet. Program? Utbildning? Jag vill inte gå på någon utbildning eller dylikt, jag vill bara ha två underbara semesterveckor i Los Angeles.

Helt enkelt, behöver jag alla tre?
Pass behöver Du men Visum eller inresetillstånd ESTA. Alla kan inte resa under Visa Waiver Program (ESTA) gör ansökan och se, kan Du inte åka på ESTA är det visum som gäller.
2. Bagaget man har med sig, måste man hämta ut det när man mellanlandar eller sköter det sig helt och hållet tills vi ankommit till LA?
Mellanlandar Du i USA får Du i regel hämta ut väskan och lämna den igen efter tullkontrollen på den första flygplatsen, annars går den oftast hela vägen utan att Du ser den, undantag kan förekomma men de brukar berätta detta vid incheckning på första flygplatsen.
3. Jag har just nu ett helt vanligt Visa Swedbank kort utan kredit. Jag har dessutom ingen möjlighet att skaffa ett med kredit. Har tyvärr inte jobbat nog mycket för att få en riktigt inkomst.
Jag har läst att man ändå ska betala på kredit i USA. Men hur sjutton ska det gå?
Kan jag gå till en valfri automat och hämta ut dollar med mitt svenska kort?
Jag vill helst slippa å växla in så pass mycket pengar för att sedan gå runt i LA där mitt kroppsspråk skriker ‘’jag har pengar’’.
Det kvittar i princip vilken typ av kort Du har vid betalning, Du väljer eller säger att det ska vara "Credit" när Du ska betala i terminalen eller någon frågar. Ha helst två kort (minst) olika kort kan strejka på olika ställen så alternativ är bra, ditt ressällskap kanske har kort också så ni kan hjälpas åt (ha då helst inte exakt likadana kort). Har Du låg eller ingen växlingsavgift på ditt kort så se upp med att de ofta erbjuder att växla åt dig när Du betalar, det kommer då en fråga om man vill betala i Svenska kronor som man trycker "NO" på. Det används i princip aldrig pinkod, man signerar (oftast på en skärm) och ibland kollas ID. PÅ bensinstationer frågas efter postnummer, funkar ibland men ibland måste man gå in på macken och betala i förskott.
Uttagsavgifterna varierar från gratis till hög, $2 är ganska vanligt i ffärer och varuhus t.ex. gratis var det på ett bankkontor nu på vår senaste resa. Alltså gå i första hand till uttagsautomater på bankkontor. Dyrast brukar det vara i mindre butiker, restauranger, hotell och liknande. Tar de en hög avgift kan man avbryta uttaget och gå någon annanstans.
4. Tanken är att jag vill ta med mig min bärbara dator. Det ska väl inte vara några problem? Måste jag deklarera den eller vad nu lappen man ska fylla i heter? Även mobilen är ju självklar.
Nej på båda frågorna.
.
5. Hyrbil. Man bokar på Internet här hemma. Hämtar upp den någonstans på flygplatsen. Sedan åker man till hotellet. Är det så enkelt? Var brukar hyrbilarna hämtas upp?
Det är så enkelt. Som sagts kan det variera, ibland har de bilarna på flygplatsen men ofta får man åka en bit bort med en buss för att hämta den.
6. När man kommer till tullen, ska man berätta var man ska bo någonstans?
De frågar ibland i gränskontrollen men inte alltid. I ESTA kan Du fylla i detta men det är inte obligatoriskt, Du fyller även i det på Tulldeklarationen.
Man ska isåfall ha med sig sin bokningsbekräftelse på flyget?
Behövs inte (om man kommer ihåg adressen ändå) men man har ju i regel sina bokningar med sig när man reser, på papper eller annat sätt.
7. Snus? Jag snusar ganska flitigt. Hur mycket snus får jag ta med mig till USA? Antar att jag ska deklarera detta. Tvivlar på att amerikanerna kan göra fint snus.
Man får ta in 2hg tobak, jag gissar att snus räknas in där....
Som ni ser så är jag helt under flötet. Hoppas att ni kan ta er tid å svara på min frågor.
Har säkert glömt något.

Mvh Lars.
Trevlig resa!
Av Birgere
2 maj 2014 13:12
Det där med mackarnas postnummer "zip code" var bra att påpeka.
Jag min dumme fan stod där en gång när vi skulle sluttanka bilen inför hemresan och testade med postnummer, pincode fram o tillbaka. Tillslut gav jag upp och knallade in på macken.
Då hade mitt kort spärrats pga för många försök... Tur att det hände på hemresan och inte tidigare.

Mao, gå in på macken o betala en summa i förskott. j...t bökigt men så funkar det där. För sluttankningen kan det vara bra att betala lite för mycket så man är säker på att fylla tanken. Sedan går man bara in igen och får tillbaka växeln.
Av Lars90
3 maj 2014 00:18
Pass behöver Du men Visum eller inresetillstånd ESTA. Alla kan inte resa under Visa Waiver Program (ESTA) gör ansökan och se, kan Du inte åka på ESTA är det visum som gäller.
Så om jag blir nekad ESTA av nån underlig anledning är det visum som gäller?
Har aldrig gjort något brott, finns alltså inte i något brottsregister.

Jag tackar för alla vänliga svar som inkommit.

Ett stort tack till: Hkn Nisse524 Birgere
3 maj 2014 10:16
Citerat från Lars90:
Pass behöver Du men Visum eller inresetillstånd ESTA. Alla kan inte resa under Visa Waiver Program (ESTA) gör ansökan och se, kan Du inte åka på ESTA är det visum som gäller.
Så om jag blir nekad ESTA av nån underlig anledning är det visum som gäller?
Har aldrig gjort något brott, finns alltså inte i något brottsregister.

Jag tackar för alla vänliga svar som inkommit.

Ett stort tack till: Hkn Nisse524 Birgere
Även om jag kanske inte är värd ett "stort tack" :-( så är det precis så. inget ESTA = Visumansökan.
Det finns fler krav än brott, titta på eller gör ansökan så får Du veta om Du kan resa på ESTA, innan dess behöver Du inte oroa dig över det. Man kan inte generellt säga att alla som reser två veckor (under 90 dagar) kan resa på ESTA.

Angående tankningen så är det olika på olika mackar, två gånger på vår senaste resa funkade det med vårt svenska postnummer. Betalar man i kassan kan man även göra det med kort, då får man tala om hur mycket man ska tanka för och så dras det beloppet, de behåller kortet medan man tankar, sen får man kortet och kvitto när man är klar, har man betalt för mycket sätts pengarna tillbaka på kortet men det kan ta ett tag. En annan sak som skiljer mot hemma är att på många pumpar finns ett reglage (där själva munstycket sitter) som ska lyftas upp innan man kan tanka, kan också kännas lite fånigt att stå där och inte kunna tanka för att man inte läst all information på pumpen, och ja, det brukar vara mycket information och knappar ;-) Till skillnad från Sverige så finns det dock ofta personal som kommer och hjälper till när de ser en förvirrad turist.