Flyga med hund

14 feb. 2019 18:26
Visningar: 1730
Hej!
Vi ska flyga med vår engelska Staffordshirebullterrier till Egypten. Han kommer att vara 10 månader när vi åker och väger nu ca 16 kg och vid resa max 18 kg. Han är liten och kompakt som ras och jag skulle verkligen vilja ha honom i kabinen med oss, jag står inte ut med tanken på att lämna honom ifrån mig till något lastutrymme. Jag har läst att maxvikten för att transportera djur i kabinen är 8kg(inkl bur) och ska rymmas som handbagage under stolen i en bur den kan röra sig i men för ett tag sen läste jag att vissa bolag godkände upp till 15kg, kan inte hitta längre var jag läste det. Jag förstår att han väger för mycket för att gå som handbagage men då han är såpass liten i storlek så skulle han rymmas vid benplatsen framför sätet och jag har låtit honom testa burar med relativt små mått som skulle rymmas på golvet vid våra säten åtminstone, där han fortfarande har plats att röra sig. Jag har hört att ledarhundar och liknande alltid får flyga i kabinen oavsett storlek så det känns ju inte som en omöjlighet att han ska få göra det, eller?? Har någon av er kunskap eller erfarenheter av detta?
Om jag köper en extra flygstol (biljett till en tredje person som inte finns) o placerar han nedanför sätet kan jag inte se något problem med detta? Jag kan fast betala hans avgift för djur på flyg plus en extra flygbiljett. Finns det då någon möjlighet att ha honom i kabinen på något flygbolag? Vad tror ni? Han är jättelugn och snäll, men är min lilla bebis, så mitt hjärta går sönder om jag måste lämna honom ifrån mig under hela resan utan möjlighet att kolla till honom. Att lämna honom hemma är heller inget alternativ då vi ska flytta dit i åtminstone 1år, längre om vi trivs, så i värsta fall får vi ta landvägen annars men det känns himla krångligt ända dit ner också. Kanske är det heller inte så illa att checka in hundarna så de flyger i lastutrymmet men jag fick höra en riktig skräckhistoria av en vän som gjorde det så jag mår dåligt av tanken då han är mitt ansvar, mitt barn :)
Dela gärna med er av era erfarenheter
Tack på förhand
14 feb. 2019 20:17
Nej, så tunga hundar accepteras inte i kabinen. Undantaget är just ledarhundar, men då har man ju speciella tillstånd för det.
Att köpa till extra säten görs ibland av folk som reser med stora instrument, men har aldrig sett samma scenario med ett djur.

Du får helt enkelt kontakta det flygbolag du tänkt resa med för ett särskilt tillstånd. Tror inte att det kommer gå, men du kan ju alltid testa.
Glöm inte att även kolla om det aktuella landet har några specifika krav för att få ta in en hund.
15 feb. 2019 00:32
Du skriver att Ni ska bo i Egypten i ett år, kanske längre. Har Du kontrollerat att det finns veterinär, djursjukhus osv? Har Du ordnat med bostad innan avfärd och finns det möjligheter att säkert rasta hunden utan lösspringande 'vilda' hundar? Trivs hunden i värme? Alla hundar tycker inte om het asfalt. Förstår att det är Ditt 'barn' men eftersom jag själv arbetat i väldigt varma länder vet jag att en del hundar och katter inte mår bra av värmen. Tänk också på att 'vårt' sätt att behandla våra husdjur inte alltid uppskattas i vissa länder.
Mycket att tänka på inför en flytt.
Av Erik777
15 feb. 2019 04:43
Flygresan är nog det minsta problemet. Har ni besökt Egypten utan hund och pratat med andra hundägare som bor där?
15 feb. 2019 09:21
Citerat från Lisanilsson:
Du skriver att Ni ska bo i Egypten i ett år, kanske längre. Har Du kontrollerat att det finns veterinär, djursjukhus osv? Har Du ordnat med bostad innan avfärd och finns det möjligheter att säkert rasta hunden utan lösspringande 'vilda' hundar? Trivs hunden i värme? Alla hundar tycker inte om het asfalt. Förstår att det är Ditt 'barn' men eftersom jag själv arbetat i väldigt varma länder vet jag att en del hundar och katter inte mår bra av värmen. Tänk också på att 'vårt' sätt att behandla våra husdjur inte alltid uppskattas i vissa länder.
Mycket att tänka på inför en flytt.
Håller med ovanstående. Har själv både rest mycket och bott periodvis i Mellanöstern och Nordafrika och hur man behandlar djur och särskilt hundar skiljer sig väsentligt från hur det är här hemma. I Nordafrika är det väldigt ovanligt att man låter sin hund bo inomhus, de brukar tyvärr oftast få bo på gatan eller i bästa fall på terrass eller i en bur. Få husägare och än mindre färre uthyrare tillåter hundar i sina hus och lägenheter.
Av Marcoe
15 feb. 2019 09:59
Det finns inte direkt någon landväg ni kan åka, så länge ni inte vill åka genom oroshärdar som Syrien eller Irak.
Man kan ta färja till Tunisien, men att köra genom Libyen är inte en smart idé. Tänk dessutom på att hunden troligtvis ska sitta i karantän i de flesta länder ni passerar utanför EU. Ganska mycket värre än att sitta i bur i lastutrymmet i flygplanet skulle jag gissa.

Har ni tittat på intyg etc? Är ni säkra på att det ens är möjligt att föra med sig hunden in i Egypten?

Mitt tips om ni inte vill lämna ifrån er hunden är att tänka om hela idén med att resa dit.
17 feb. 2019 11:53
Citerat från Worldofmarie:
Nej, så tunga hundar accepteras inte i kabinen. Undantaget är just ledarhundar, men då har man ju speciella tillstånd för det.
Att köpa till extra säten görs ibland av folk som reser med stora instrument, men har aldrig sett samma scenario med ett djur.

Du får helt enkelt kontakta det flygbolag du tänkt resa med för ett särskilt tillstånd. Tror inte att det kommer gå, men du kan ju alltid testa.
Glöm inte att även kolla om det aktuella landet har några specifika krav för att få ta in en hund.
Tack så jättemycket för all information och hjälp. Jag håller på kontaktar flygbolag o väntar på svar just nu :)
17 feb. 2019 12:20
Citerat från Lisanilsson:
Du skriver att Ni ska bo i Egypten i ett år, kanske längre. Har Du kontrollerat att det finns veterinär, djursjukhus osv? Har Du ordnat med bostad innan avfärd och finns det möjligheter att säkert rasta hunden utan lösspringande 'vilda' hundar? Trivs hunden i värme? Alla hundar tycker inte om het asfalt. Förstår att det är Ditt 'barn' men eftersom jag själv arbetat i väldigt varma länder vet jag att en del hundar och katter inte mår bra av värmen. Tänk också på att 'vårt' sätt att behandla våra husdjur inte alltid uppskattas i vissa länder.
Mycket att tänka på inför en flytt.
Tack för dina tankar och tips, du har rätt i att det är väldigt mycket att kolla upp och tänka på inför detta. Ja, jag har kollat upp att det finns veterinärer och djursjukhus där, även att de håller standard. Jag har kontakt med ett tiotal européer som lever med sina hundar i samma område som oss för att få råd och tips för vår flytt med hunden. Jag känner också flera locals där som har hjälpt till mycket inom området. Just i den delen av Egypten som vi ska bo så är det inte så mycket hemlösa hundar, men absolut finns det en del men många hundar där bor med sina ägare. Jag var ner dit för en månad sen och kollade läget och det var väldigt rent och fint i det område vi ska bo (vilket också är ett krav för mig då jag inte vill släpa med honom till något smutsigt område fullt med gatuhundar) Bostad är ordnat, vi kommer att bo i ett lugnt område i en väldigt stor lägenhet i en sk gated community, med AC, privat strand, staket runt hela området osv. Området utanför är också väldigt lugnt och rent. Vår hund har ingen underullspäls och många hundar av samma ras är bosatta i Australien, Californien och andra varma länder och städer så ser inga hinder med att han inte skulle klara det. 2 av de jag pratat med har tagit med sina golden retrievers dit o de klarar det fint. (har själv en goldenmix och skulle aldrig våga ta med han dit pga värmen)
Vi har rest mycket runt i världen och du har helt rätt hur de behandlar hundarna i många länder. När vi var i tex Indien o Nepal var det hjärtskärande att se hur de behandlades, skulle aldrig våga ta med honom till ett sånt ställe. Har du fler tankar så får du jättegärna skriva ifall det är något jag missat att kolla upp :)
17 feb. 2019 12:24
Citerat från Erik777:
Flygresan är nog det minsta problemet. Har ni besökt Egypten utan hund och pratat med andra hundägare som bor där?
Ja vi var och kollade läget där för senast en månad sen och har kontakt med ett tiotal européer som har tagit med sina hundar dit, och bor där nu, för att få så mycket info som möjligt innan avresa. Vi har även pratat med många lokala hundägare (och inte hundägare). Vill inte utsätta honom för något dåligt så försöker kolla upp precis allt innan vi beger oss iväg. Flygresan är fortfarande mitt största orosmoment.
17 feb. 2019 12:27
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Lisanilsson:
Du skriver att Ni ska bo i Egypten i ett år, kanske längre. Har Du kontrollerat att det finns veterinär, djursjukhus osv? Har Du ordnat med bostad innan avfärd och finns det möjligheter att säkert rasta hunden utan lösspringande 'vilda' hundar? Trivs hunden i värme? Alla hundar tycker inte om het asfalt. Förstår att det är Ditt 'barn' men eftersom jag själv arbetat i väldigt varma länder vet jag att en del hundar och katter inte mår bra av värmen. Tänk också på att 'vårt' sätt att behandla våra husdjur inte alltid uppskattas i vissa länder.
Mycket att tänka på inför en flytt.
Håller med ovanstående. Har själv både rest mycket och bott periodvis i Mellanöstern och Nordafrika och hur man behandlar djur och särskilt hundar skiljer sig väsentligt från hur det är här hemma. I Nordafrika är det väldigt ovanligt att man låter sin hund bo inomhus, de brukar tyvärr oftast få bo på gatan eller i bästa fall på terrass eller i en bur. Få husägare och än mindre färre uthyrare tillåter hundar i sina hus och lägenheter.
Tack för dina erfarenheter. Vi kommer att bo i en gated community och vår vovve är varmt välkommen att bo där med oss. Har också kontakt med många européer som bor i samma område vi ska flytta till för att få så mycket tips som möjligt inför avresa. Vill inte missa något viktigt. Har skrivit lite utförligare svar ovan i tråden. Vi har själva rest väldigt mycket i Afrika och Asien och den här staden vi ska flytta till är den första i Afrika där jag känner mig trygg att ta med honom till. Kommer du på något mer jag borde kolla upp får du jättegärna skriva :)
17 feb. 2019 12:36
Citerat från Marco_hecimovic:
Det finns inte direkt någon landväg ni kan åka, så länge ni inte vill åka genom oroshärdar som Syrien eller Irak.
Man kan ta färja till Tunisien, men att köra genom Libyen är inte en smart idé. Tänk dessutom på att hunden troligtvis ska sitta i karantän i de flesta länder ni passerar utanför EU. Ganska mycket värre än att sitta i bur i lastutrymmet i flygplanet skulle jag gissa.

Har ni tittat på intyg etc? Är ni säkra på att det ens är möjligt att föra med sig hunden in i Egypten?

Mitt tips om ni inte vill lämna ifrån er hunden är att tänka om hela idén med att resa dit.
Tack för ditt svar och dina erfarenheter! Jag har inte kollat landvägen övh för vi vill flyga ner men det verkar gå att lösa med ett flygbolag men de har inte bekräftat det helt ännu. Det blir en otroligt dyr flygresa för hunden men det verkar gå att genomföra tack och lov. Dock skulle det vara skönt med en backup plan och tar gärna emot flera tips. Har du själv flugit med hund och har några erfarenheter från att ha de i lastutrymmet? Tar gärna emot tips isåfall :)

Jag har vart i kontakt med Egyptens ambassad, kollat lagar och regler för införsel av hund till Egypten. Samt vart kontakt med flera européer som har tagit med sina hundar dit och som befinner sig i landet just nu. Egypten har ingen karantän för hundarna så man får hämta ut dem direkt efter ankomst och alla raser är välkomna. Det är en del vaccinationer, rabiesspruta, pass på engelska, veterinärundersökning i Sverige som krävs för införsel samt att hunden stannar i min ägo i minimum x antal månader före försäljning (skulle aldrig sälja honom ändå men 😁!) så alla de saker har jag kollat upp men tack för ditt svar.
17 feb. 2019 13:06
Om någon av er har flugit med hund i lastutrymme så tas tacksamt emot tips och erfarenheter på det!

Har bara rest landväg i norra Europa med hund innan. Vi är väldigt beresta själva och spenderat många månader i sträck i olika delar av världen (dock utan hund) samt besökt den delen av Egypten vi ska flytta till innan. Allt det praktiska inför resan är ordnat och även vilka lagar och regler som gäller för införsel av hund i Egypten har jag koll på, det är som sagt själva flygresan som gör mig orolig. Vi flyttar dit pga att vi har fått jobb där och då det är relativt vanligt att ta med sin hund dit, och även ingen karantän osv, så verkar det som ett 'bra' land för oss att vara i med hund. Om någon av er själva har tagit med sin hund till egypten så tas tacksamt emot tips och erfarenheter 🙏
17 feb. 2019 18:44
Citerat från Nicolinanicolin:
Om någon av er har flugit med hund i lastutrymme så tas tacksamt emot tips och erfarenheter på det!

Har bara rest landväg i norra Europa med hund innan. Vi är väldigt beresta själva och spenderat många månader i sträck i olika delar av världen (dock utan hund) samt besökt den delen av Egypten vi ska flytta till innan. Allt det praktiska inför resan är ordnat och även vilka lagar och regler som gäller för införsel av hund i Egypten har jag koll på, det är som sagt själva flygresan som gör mig orolig. Vi flyttar dit pga att vi har fått jobb där och då det är relativt vanligt att ta med sin hund dit, och även ingen karantän osv, så verkar det som ett 'bra' land för oss att vara i med hund. Om någon av er själva har tagit med sin hund till egypten så tas tacksamt emot tips och erfarenheter 🙏
För '100 år' sedan när jag flyttade hem från Mellanöstern skickades mina katter i lastutrymmet vilket gick utan minsta problem. På den tiden var de tvungna att sitta i karantän i Sverige och det var en SKRÄCKUPPLEVELSE. Det rådde besöksförbud och varför förstod jag när jag hämtade dem. Smutsigare djur har jag aldrig sett fulla av mask, oklippta klor, utsvultna.
Hade kontakt med en egyptisk veterinär (utbildad i Tyskland) i utlandet som hade en ung assistent som efter något års praktik återvände till Egypten för att öppna egen klinik. Han tyckte att han kunde det mesta för han hade ju 'varit med och tittat.
Ni verkar väl förberedda så det går säkert bra. Skriv gärna och låt oss veta hur det går när Ni kommit i ordning.
17 feb. 2019 20:40 (redigerad)
Vi har rest med vår hund flertalet gånger men alltid valt vägen + färja då vi inte har hjärta att lämna henne i lastrummet. Färjan har funkat toppen. Man får tyvärr inte ha med hunden i sin hytt men finns ett större rum där hundarna ska vara placerade i sina burar. Man kan kolla till dom när som och de har en videokamera så man kan hålla koll från sin hytt. Hon har separationsångest så detta var helt klart bästa alternativet för oss.

Det största problemet är ju att ingen kollar till hundarna i lastrummet men ni känner er hund bäst och vet vad den klarar. Men mitt tips skulle vara att inte försöka ta flyget med tanke på hundens ålder, flygresans längd och för både er och hundens skull. Kanske inte var mycket till hjälp men kan vara värt att undersöka färjan:)
Stort lycka till och spännande med Egypten!!
20 feb. 2024 02:30
Hej!
Nicolina, jag vill jättegärna veta hur det har gått för er med allt, flygningen, hur det gick till allting med allt, hur det gick att flytta, att bo i Egypten med hund och hur det har gått alltihop, ja men allt! Det skulle vara jättefärdefullt för mig, har du möjlighet att dela med dig?