Flyg till Mexiko och hem från Belize

29 aug. 2018 09:36
Visningar: 840
Hej,

Vi har bokat tre veckors resa till Mexiko och Belize, med inresa med flyg till Cancun i Mexiko och hemresa från Belize City. Jag har läst att man måste ha en utresebiljett när man ankommer till Mexiko, jag antar att det är OK med den utresebiljett vi har från Belize, men vill höra om det finns någon som har koll på vad som gäller.

Finns någon annan information kring visum, tull, gränskontroller mm som vi bör ha koll på?

Tack på förhand!
Tina
30 aug. 2018 01:48
Jag har inte gjort den resan, men rent generellt bör du ha en utresa ut ur Mexiko bokad. När du checkar in på flyget till Mexiko, så måste personalen förvissa sig om att du du uppfyller de pass/visumkrav som gäller till landet du flyger till, dvs Mexiko. Att du har en utresebiljett från Belize är av mindre intresse för dem, under förutsättning att Mexiko och Belize inte har någon passunion likt den Schegen-länderna har.

När jag reste till Vietnam dög det inte med en utresa ut Thailand, utan jag var tvungen att visa upp en utresebiljett ur Vietnam. Jag hade inte tillgång till den bokningen just där och då, så jag fick snabbt boka första bästa flyg ut ur Vietnam, innan jag fick checka in på flyget.

Exakt vad som gäller för Mexiko vet jag inte, men du bör nog inte bara anta att det är OK att visa upp en hemresa från ett annat land, utan en utresebiljett från Mexiko. Du bör nog undersöka det här mer i detalj innan du reser.
Av Jonas73
30 aug. 2018 18:38
Hej,
Om det blir problem är det som Jens skriver ofta med flygbolaget. Om man inte kan visa att man uppfyller de formella kraven för inresa kan man bli nekad ombordstigning på flygplanet.

Detta sagt så framgår det inte av informationen om inresekraven på webbsidan för Mexikos ambassad i Stockholm att det krävs ”bevis på fortsatt resa”. Det framgår inte heller av den webbsida som ambassaden hänvisar till för mer information om turism i Mexiko.

Flera länder i Latinamerika t.ex. Brasilien, Costa Rica, Panama m.fl. kan ställa krav på ”bevis om fortsatt resa”. Jag reser ofta med en multistoppbilett d.v.s, till ett land och hem från ett annat. Jag har hittills inte haft några problem varken med flygbolag eller migrationsmyndigheter trots att jag rest till länder som kan kräva ”bevis på fortsatt resa”. Om ni köpt en multistoppbiljett eller enkelbiljetter inom samma flygallians lär risken för problem med flygbolaget vara liten.

När ni reser in till Mexico behöver ni fylla i ett ”turistkort” på flyget som ska stämplas i passkontrollen och lämnas in när ni reser ut till Belize. Alla turister i Mexico behöver betala en turistskatt ”DNI” om cirka 500 pesos. Den ingår normalt i flygbiljetten. Vid utresan till Belize behöver ni kunna visa upp att skatten är betald. Annas får ni betala på nytt. Kolla med flygbolaget när de delar ut turistkorten.

Vid flyg från Belize finns en utreseskatt på cirka 65 dollar. Den ingår normalt i flygbiljetten. Om så inte är fallet måste den betalas kontant i US dollar på flygplatsen. Kolla även detta med flygbolaget.

Hälsningar
Jonas
1 sep. 2018 15:08
Tack båda för svar!
Jag ska försöka kolla upp det lite mer, vill ju inte riskera att inte komma med flyget...
Men funderar på de som tar bilen från USA över till Mexiko, där finns ju inga biljetter inblandade. Men Mexiko och USA kanske har någon form av samarbete/union?
// Tina
2 sep. 2018 01:24 (redigerad)
Precis, det har de. När man besöker USA så kan man inte åka över till Kanada eller Mexiko för att få "nya dagar", utan de tickar på bara. Man måste lämna den nordamerikanska kontinenten för att man ska få en ny stämpel och 90 nya dagar när man reser till USA på ESTA. Det går bra att ta en avstickare till Kanada eller Mexiko, men det måste rymmas inom dessa 90 dagar. Därför lär det inte vara något problem att t.ex. resa till USA och sedan (inom 90 dagar) ha en hemresa bokad från Mexiko.

Vad Mexiko och Belize har för samarbeten vet jag inte. Men eftersom du bara ska vara i båda länderna sammanlagt 3 veckor, så har du ju bevisligen en biljett som kommer ta dig ut ur Mexiko i god tid innan din besöksperiod är över. I mitt exempel med Vietnam ovan var problemet att Vietnam bara ger 14 dagars visum vid ankomst, medan vi även hade 5 dagar i Bangkok. Utan en biljett ut ur Vietnam så kunde jag inte bevisa att jag inte skulle stanna längre än 14 dagar, och därför fick jag köpa en biljett (som jag aldrig använde) för att visa upp i incheckningen. Det problemet lär du dock inte ha, eftersom man får stanna i Mexiko i 90 dagar som svensk turist. Med det sagt så bör du ändå noga kolla up vad som gäller.
13 okt. 2018 09:45
Jag skrev till Mexikos ambassad i Sthlm och fick detta svar:

"Svenska medborgare får stanna i Mexico som turister eller business i 6 månader utan visum. Vi rekommenderar att ha returbiljett när man kommer in i landet. Ni kanske har ingen returbiljett från Mexiko men ni har ju det från Belize.

Passet måste vara giltigt under den tiden man har för avsikt att stanna i landet. För Belize kan annat gälla.

Innan ni landar i Mexico får ni på planet ett turistinträdeskort vilket ni ska fylla i. Detta blir stämplat när ni kommer in i landet och ni får en del av dokumentet det andra behåller migrationsmyndigheten och när ni lämnar landet via Belize så kommer de vid gränsen i Chetumal att vilja få tillbaka den andra delen av turistkortet."
21 okt. 2019 21:04
Hej Tina,

Vi ska göra exakt samma resa som er, dvs. till Mexico och tillbaka från Belize. Jag tänkte bara höra om hur era upplevelser var - blev det något problem med att ni saknade utresa från Mexico?

Med vänlig hälsning,
Emma
24 okt. 2019 20:49
Hej Emma,

Vi åkte buss landvägen från Chetumal i Mexiko till Belize. Det var ingen som kontrollerade utresehandlingar vid gränsövergången dock fick vi betala någon form av utreseskatt fastän vi hade intyg om att skatten ingick i våra flygbiljetter till Mexiko. Jag minns tyvärr inte vad vi betalade men det var ganska mycket (vi är fyra i familjen). Även i Belize fick vi info om att betala utreseskatt, men där var det ingen kontroll alls. Verkar som om det är lite si och så med de där kontrollerna och avgifterna...

Vill du läsa mer om hur vi hade det på vår resa så har jag skrivit om det i en annan tråd här på reseguiden, https://www.reseguiden.se/diskussioner/colombias-ovarld-alt-andra-rek-oar-i-karibien-51129

Hoppas du får en härlig resa!

Med vänlig hälsning
Tina