Flyg mellan Tokyo och Seoul

Av Sari67
23 nov. 2019 11:29
Visningar: 126
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av något lågprisbolag i Asien? Ska flyga mellan Tokyo och Seoul i augusti nästa år och det är flera bolag som flyger mellan dessa städer som jag aldrig hört talas om. Eastar Jet och Arcus air är extremt billiga och Asiana air lite dyrare.
Av Hawaii
23 nov. 2019 17:46
Arcus Air är ett litet bolag i Tyskland och flyger definitivt inte mellan Tokyo and Seoul. Glöm dem. Eastar Jet, koreanskt lågpris bolag. Jin Air ett annat och Peach är ett japanskt bolag. De flyger samtliga mellan Tokyo och Seoul. Asiana är ett "full service" bolag och hade varit mitt val om pris skillnaden inte är så stor.
Var medeten om att Tokyo har 2 flygplatser; Haneda (HND) och Narita (NRT) och Seoul också har 2: Gimpo (GMP) och Incheon (ICN) även om de flesta flygen går till ICN. Jag vet att Peach flyger HND-ICN men de andra flygen går nog från NRT. HND ligger närmare till centrala Tokyo och hade varit mitt val. Monorail från Hamamatsu-cho stationen, 15 minuter till HND.
Av Sari67
24 nov. 2019 10:48
Hej Hawaii!

Tack för svar. Såg att Eastar Jet är lågpris och prisskillnaden just nu mellan dem och andra bolag är ganska stor men priset är med endast handbagage och är det som med vissa Europeiska lågprisbolag så kan det ju bolla på sig en del extra kostnader innan man är klar med bokningen och då blir inte skillnaden så stor ;) Har du rest mycket i Asien? Vi ska till Tokyo under OS och tänkte ta en stoppover i Seoul på hemvägen. Reser till Tokyo med SAS bonuspoäng och hem från Seoul med poäng och ser att Asiana tillhör Staralliance. Kanske det är värt att ta dem i alla fall. ANA och EVA flyger också sträckan.
Av Hawaii
24 nov. 2019 16:40 (redigerad)
Hejsan! Ja, jag reser mycket i Asien, och just Japan är en av mina favorit destinationer. 4 besök i år. Har du tid och möjlighet skulle jag definitivt rekommendera "extra" tid i Japan och besöka platser utanför Tokyo. Ett Japan Rail Pass är helt perfekt att ta sig runt med. Jag flyger mycket med ANA och skulle utan tvekan ta dem i stället för lågprisbolag (alternativt Asiana). EVA Air är ett bolag i Taiwan, bas i Taipei, också mycket bra men tvivlar på att de flyger mellan Japan och Korea.
PS. Kollade EVA Air's website och man kan givetvis flyga med dem mellan Tokyo och Seoul, MEN med mellanlandning och byte i Taipei. Inte idealiskt!
Av Sari67
24 nov. 2019 17:33
Hej igen och tack för svar. Låter spännande men vi är endast i Tokyo i 10 dagar och tvivlar på att vi hinner åka utanför stan så det får bli nästa gång. Har du några bra tips vi inte får missa i Tokyo eller Seoul så är jag tacksam 👍 /Sari
Av Hawaii
24 nov. 2019 17:54 (redigerad)
Ahhh, OK! Sensō-ji Buddhist temple i Asakusa, en av de mest populära platserna i Tokyo och Ueno Park ett par km därifrån mycket trevlig, speciellt under ett veckoslut med massor av folk som promenerar runt och en del intressanta museum. Den konstgjorda ön Odaiba i Tokyo Bay (man kommer dit med Yurikamome "tåget" från Shimbashi Station). Imperial Palace, gångavstånd från Ginza. Meiji Shrine (ta Yamanote Line till Harajuku stationen). Och skaffa PASMO eller SUICA cards vid ankomst och ladda upp dem med 4.000 yen eller så. Perfekt för att ta sig runt och kan även användas i t.ex. 7-11, FamilyMart och Lawson affärerna. Var ska ni bo?
PS. Seoul - har bara varit där två gånger och var enbart i centrala delen och promenerade runt.
Av Sari67
24 nov. 2019 18:00
Vi ska bo i Akasaka på Mystay Premier. Det är ju OS men vi hinner med en del sightseeing också. Stoppet i Seoul är en överraskning åt min dotter som gillar K-pop 😉
Av Hawaii
25 nov. 2019 05:14
Akasaka är inte så tokigt, och om ni tycker om att promenera kan ni lätt ta er till Imperial Palace och Ginza på fot. Ett par km. Toranomon Temple ligger ganska nära Akasaka och om ni går dit och sedan tar den stora gatan (Sakuradadori Avenue) vid stora ingången till templet norrut kommer ni till Imperial Palace. Ett par hundra meter norr om ingången till templet och på västra sidan av gatan ligger Le Pain Quotidien, mitt favorit frukost ställe. (Jag tycker om japansk mat men sushi och sashimi etc. väntar jag med tills senare på dagen...).
Av Sari67
25 nov. 2019 10:31
Hej igen!

Tack för alla tips. Ska skriva ut och ta med på resan.
Enligt min dotter så "ska man bo" i Shinjuku eller Shibuya men priserna under OS är inte inom vår budget.
Ha det bra! /Sari
Av Hawaii
25 nov. 2019 16:31
Har själv bott i Shinjuku ett par gånger de senaste 2 åren, och föredrar en mera central "location". Tror att ni kommer att trivas bra med Akasaka. Ha en trevlig resa!