Flyg KL - Langkawi - Singapore

Av Alexa_b
25 feb. 2017 17:23
Visningar: 381
Hej!

Har försökt läsa alla trådar här och även hemsidor men är osäker på hur man smidigast reser mellan våra boenden =)

Ska alltså först åka från Kuala Lumpur till Koh Lipe - då tar man smidigast flyg till Langkawi men från vilket flygplats? Finns som jag förstått minst 2 vid KL?
Sedan åker man färja eller speedboat till Koh Lipe - finns det olika färjeterminaler på Langkawi? Speedboat borde väl vara att föredra däremellan?
Hur lång tid behöver man mellan flyg och båt?
Är det långt mellan flygplatsen och färjeterminalerna?

Sedan ska vi åka från Koh Lipe till Langkawi och då spelar det mindre roll eftersom vi inte ska ansluta med vidare resa utan stanna ett par dagar.

Men sedan tänkte vi ta flyg från Langkawi direkt till Singapore - nåt man ska tänka på där? VIlket flygbolag är att föredra? Finns olika flygplatser vid Singapore också?
Vi ska även stanna där ett par dagar så det är inget anslutande flyg.

Bör man boka flyg och båt i förväg när det är jul och nyårs- tider vi ska åka?
Av Anhn
25 feb. 2017 18:48
Det beror på vilket flygbolag du åker med! Malaysia airways går från Klia och AirAsia från Klia2. Om det finns flera färjeterminalen på Langkawi kan jag inte svara på. Åker du från Telag terminalen behöver du minst 2 timmar. Taxin tar 20 min från flygplatsen till Telaga.
Av Amelial
26 feb. 2017 14:48
Hej!

Precis som föregående skriver så beror de på vilket flygbolag du åker med. KLIA 1 och KLIA 2 är egentligen samma flygplats men två olika teminaler. Flyger du lågprisbolag som t.ex Air Asia och Malindo (tror jag) är det KLIA 2 man flyger från. Malaysian Airlines flyger från KLIA 1. Ska ni åka under jul och nyår SKA ni boka flyg och båt innan.
Langkawi har två terminaler, Telaga Harbour på västsidan norr om flygplatsen och Kuah Jetty inne i huvudorten. Vi åkte från Kuah Jetty med en större speedboat som tog ca 1,5 timmar. Det tog ca en halvtimme med taxi från Kuah till flygplatsen. Vi hade dock oturen att fastna i bilkö när vi skulle till färjan från hotellet så se till att ni har gott om tid. Det finns regler på när man senast ska checka in vid hamnen.

Vi flög med Air Asia från Langkawi till Singapore. Fungerade bra. Finns bara en flygplats i Singapore, Changi, men kan vara olika terminaler där med beroende på flygbolag. KOmmer inte riktigt ihåg.

Hoppas det hjälper :)
Av Alexa_b
26 feb. 2017 15:55
Tack så mycket för era svar!

Spelar det någon roll vilket flyg och vilken båt man bokar eller är de likvärdiga?
Har ni erfarenhet av olika?
Av Amelial
26 feb. 2017 17:17
Nja det är väl egentligen priset det skiljer på i så fall när de gäller flyget. Har flugit med både Malaysian och Air Asia och båda har fungerat bra. Air Asia är ju lågprisbolag med det är så kort sträcka att de är väl same same. När de gäller båten tror jag de är samma priser. Vi bokade med Tropical Charters. Fungerade bra. https://tropicalcharters.com.my/transfers/
Av Sierra
26 feb. 2017 18:55
De flygbolag som trafikerar Langkawi från Kuala Lumpur International Airport (KLIA) och flyger från KLIA1 är Malaysia Airlines och Malindo Air. AirAsia flyger från KLIA2.

Om ni planerar att fortsätta till Lipe direkt efter landning Langkawi är det närmast att ta färjan från Telaga harbour, 10-15 min med taxi från flygplatsen. http://telaga-terminal.com/

Oavsett från vilken hamn du åker är det färja av ungefär samma storlek (ej speedboat) som gäller sedan mars 2014.

Det är tre flygbolag som trafikerar Singapore från Langkawi: AirAsia, SilkAir och Tigerair. Jag har använt samtliga och alla rekommenderas.
Av Alexa_b
26 feb. 2017 20:29
Tack så mycket!

Då får det bli AirAsia från KL till Langkawi - verkar passa bäst i tid till färjan.
Vi landar kl 11 på Langkawi och färjan från Telaga går 14.30. Ska väl inte vara nåt problem att hinna? Vad jag kan utläsa behöver man checka in i hamnen senast 30 min före avgång.

Finns mat att köpa i hamnen? (sån där mamma-grej - haha - PRIO 1: finns det mat??)
Är det gungig färd med färjan?
Av Sierra
26 feb. 2017 23:05
Du har gott om tid till färjan 14:30 och checkin.

Det finns en bensinstation bredvid hamnen som heter Petronas Gas Station. Där finns smörgåsar, dricka och sånt som normalt finns på bensinstationer i Sverige.

Färjan tar 1,5 tim och den är inte speciellt "gungig" numera då det inte längre är speedboats. Färjan tar ca 130 passagerare.
Av Alexa_b
27 feb. 2017 07:32
Citerat från Sierra:
Du har gott om tid till färjan 14:30 och checkin.

Det finns en bensinstation bredvid hamnen som heter Petronas Gas Station. Där finns smörgåsar, dricka och sånt som normalt finns på bensinstationer i Sverige.

Färjan tar 1,5 tim och den är inte speciellt "gungig" numera då det inte längre är speedboats. Färjan tar ca 130 passagerare.
Tack så mycket!