Florida, vilken flygrutt ska vi välja?

23 maj 2017 11:07
Visningar: 931
Hej!
Åh vilken djungel det är med flyget till Florida! Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss med goda råd?

Vi tänkte åka till Florida vecka 8 och 9 under 2018. Funderar på att flyga antingen till Orlando eller Tampa, göra parkerna där och sedan bila neråt och flyga hem från Fort Lauderdale.
Eller tvärtom. Flyga till Miami eller Fort Lauderdale och bila upp och ta planet hem från Tampa, typ.

Någon som har en åsikt om det upplägget? Är det bäst att börja eller sluta i norr? Hur är vädret där i februari? Vi gillar bad och vattenparker. Är det för kallt i Orlando/Tampa/Clearwater den tidpunkten för sådant?

Och sen är det det där med flygtider och plan. Vi vill, såklart, resa på så kort tid som möjligt och undvika mellanlandningar. Vill gärna ha bra benutrymme också. Är kanske inte beredd att betala första klass då vi är två vuxna och två barn, men betalat gärna en slant extra för kort flygtid och bra komfort. Någon som har tips på bra flighter? Åker som sagt med barn, 9 och 11. Undviker helst Norwegian, då de var under all kritik då vi reste med dem sist. Är dock lite nyfiken på komforten i deras Neo, så jag kan kanske ändra mig om dessa kör till Florida :-)

Tusen tack på förhand!
Av Pelle77
23 maj 2017 15:46
Från 29/10 börjar SAS flyga direkt till Miami med avgångar på Söndagar.
Av Birgere
23 maj 2017 16:36
Förordar nog att inte börja med Orlando utan heller landa in o ta det lugnt tex i Miamitrakten några dagar och avsluta med Orlando. Havet runt Miami är varmt o skönt och räkna med lufttemperaturer som svenska sommardagar i Florida.
SAS Plus är ett bra alternativ med direktflyg varje dag ifrån Skandinavien men annars finns ju hur mycket som helst att välja på.
Normalt sett lämnar man Florida eftermiddag/kväll så därför kan ni flyga hem från vilken flygplats ni vill. Miami brukar vara billigast att flyga ToR till.
23 maj 2017 17:18
Birgere hann före mig, kan bara instämma. Vi flög med SAS nu till Florida. Vi åkte +, med poäng och det är helt klart värt pengarna det kostar extra om ni inte har poäng. Kolla när SAS går ut med kampanjer, de sänker priserna ganska mycket om ni är snabba. För vår resa nu betalade vi under 5000 för 2 personer. Det är som sagt billigare att landa på Miami men fördelen är att ni kan boka till en destination och hem från en annan. Med nya direktflyget till Miami från Stockholm så är det perfekt (för oss som bor i närheten) Det har även gått mycket smidigare när vi landat i Miami än Fort Lauderdale, faktiskt flera timmar varje gång.

Jag skulle börja i Miami/ Fort Lauderdale och avsluta med Orlando/Tampa. Har ni tur så är vädret bra, men för kallt i vattnet tycker jag. Vi hade runt 25-27 i luften i februari i år i Tampa. I parkerna var det inte speciellt mycket folk så det är perfekt. Om ni väljer vattenpark så är det ok temperatur i vattnet om det är varma dagar.

Det jag inte håller med om är Norwegian, vi åker till FL 3-4 gånger per år och vi har rest med Norwegian ganska många gånger nu och har aldrig haft problem med förseningar eller annat. Tycker faktiskt att Dreamlinern är helt ok och det finns ju en bättre klass där med om ni vill betala för det. Kolla deras lågpriskalender för att kombinera ihop bästa pris på dit och hemväg.

Men jag tycker inte att det är så farligt att både landa och flyga hem från Miami/ Fort Lauderdale även om ni har sista dagarna i Orlando. Vi bilar ner på ca 4 timmar och planet brukar inte gå förrens vid 16 tiden med SAS och sent på kvällen med Norwegian så då kan köra ner utan problem.
23 maj 2017 18:21
Citerat från Pelle77:
Från 29/10 börjar SAS flyga direkt till Miami med avgångar på Söndagar.
Tackar! Då ska jag hålla koll på SAS!
23 maj 2017 18:23
Citerat från Birgere:
Förordar nog att inte börja med Orlando utan heller landa in o ta det lugnt tex i Miamitrakten några dagar och avsluta med Orlando. Havet runt Miami är varmt o skönt och räkna med lufttemperaturer som svenska sommardagar i Florida.
SAS Plus är ett bra alternativ med direktflyg varje dag ifrån Skandinavien men annars finns ju hur mycket som helst att välja på.
Normalt sett lämnar man Florida eftermiddag/kväll så därför kan ni flyga hem från vilken flygplats ni vill. Miami brukar vara billigast att flyga ToR till.
Tack Birgere! Vi kanske kör Miami t.o.r ändå isåfall. Och bilar upp till parkerna.
23 maj 2017 18:26
Citerat från Dalton17:
Birgere hann före mig, kan bara instämma. Vi flög med SAS nu till Florida. Vi åkte +, med poäng och det är helt klart värt pengarna det kostar extra om ni inte har poäng. Kolla när SAS går ut med kampanjer, de sänker priserna ganska mycket om ni är snabba. För vår resa nu betalade vi under 5000 för 2 personer. Det är som sagt billigare att landa på Miami men fördelen är att ni kan boka till en destination och hem från en annan. Med nya direktflyget till Miami från Stockholm så är det perfekt (för oss som bor i närheten) Det har även gått mycket smidigare när vi landat i Miami än Fort Lauderdale, faktiskt flera timmar varje gång.

Jag skulle börja i Miami/ Fort Lauderdale och avsluta med Orlando/Tampa. Har ni tur så är vädret bra, men för kallt i vattnet tycker jag. Vi hade runt 25-27 i luften i februari i år i Tampa. I parkerna var det inte speciellt mycket folk så det är perfekt. Om ni väljer vattenpark så är det ok temperatur i vattnet om det är varma dagar.

Det jag inte håller med om är Norwegian, vi åker till FL 3-4 gånger per år och vi har rest med Norwegian ganska många gånger nu och har aldrig haft problem med förseningar eller annat. Tycker faktiskt att Dreamlinern är helt ok och det finns ju en bättre klass där med om ni vill betala för det. Kolla deras lågpriskalender för att kombinera ihop bästa pris på dit och hemväg.

Men jag tycker inte att det är så farligt att både landa och flyga hem från Miami/ Fort Lauderdale även om ni har sista dagarna i Orlando. Vi bilar ner på ca 4 timmar och planet brukar inte gå förrens vid 16 tiden med SAS och sent på kvällen med Norwegian så då kan köra ner utan problem.
Tack för bra input! Ska hålla koll på SAS + och deras priser. Är ju superskönt med direktflyg.
Av Birgere
23 maj 2017 18:42
Tyvärr får man ju ofta betala extra för direktflyg.
Ofta är tex ARN-CPH-MIA och speciellt GOT-CPH-MIA billigare än CPH-MIA.
Sedan ska man ju inte glömma att det är en lååååååång resa och att mellanlanda i Kanada eller NÖ USA för en bensträckare kan vara riktigt skönt.
24 maj 2017 05:58
Birgere: Det är sant, en bensträckare är ju aldrig fel på en lång flygning. Det jag är rädd för vid mellanlandning är att det ska bli förseningar, en massa trist väntan på flygplats och att bagage inte kommer med vid kort transfertid tex.
Hur är det med det incheckade bagaget vid mellanlandningar förresten, måste man checka in det igen? Eller gäller det bara om man reser inrikes och landar i Dallas tex?
Av Birgere
24 maj 2017 07:14
Citerat från Dartanjang:
Birgere: Det är sant, en bensträckare är ju aldrig fel på en lång flygning. Det jag är rädd för vid mellanlandning är att det ska bli förseningar, en massa trist väntan på flygplats och att bagage inte kommer med vid kort transfertid tex.
Hur är det med det incheckade bagaget vid mellanlandningar förresten, måste man checka in det igen? Eller gäller det bara om man reser inrikes och landar i Dallas tex?
Visst kan det dyka upp strul vid en mellanlandning men det är ju flygbolagets uppgift att minimera detta och ta and om dig. Flyger du in till en Amerikansk flygplats så måste du hämta bagaget, gå igenom tullen och sedan direkt efter droppa väskan, mao ingen vanlig incheckning. Alla andra rutter går väskan direkt.
Men som sagt, direkt eller med mellanlandning är ju en smaksak där det lätta kan kosta minst 10000 extra med direktflyg för en familj på 4.
Av Lotta29
24 maj 2017 21:33
Sist vi åkte till Miami åkte vi från Göteborg till London sen direkt till Miami från London. Det betalade vi 14000kr för 4 personer. Första gg vi åkte hade vi mellanlandning i Houston, vi hade som tur var några timmar på oss mellan flygen för vi fick stå i immigration kön i säkert 1 1/2 timme, jag personlige föredrar en mellanlandning utanför USA. Nu i sommar när vi ska åka igen så mellanlandar vi i Amsterdam, denna gången går dock resan till LA.
24 maj 2017 21:42
Vi föredrar non stop alla gånger före en resa med mellanlandningar. Vi blir så himla trötta på att byta flyg, ut på flygplatsen, ev byta terminal, stå i köer till immigration mm. Så äntligen få gå ombord igen efter några bortkastade timmar med stress för att sen flyga ytterligare några timmar, sen är vi så otroligt trötta när vi äntligen kommer fram. Jag tycker också att komforten på flighterna inom Usa är sådär...

Nej vi föredrar att ha en längre flygning, (så mycket längre är den inte) som vi sover bort det mesta av, för att sen mycket piggare komma fram till vårt resmål.

Men alla är olika så man får prova sig fram till vad som passar just bäst för en själv. Kan tänka mig att för de som inte sover gott så kan det vara skönt med just en bensträckare.
Av Birgere
24 maj 2017 21:53
Hemresan har ju klara fördelar med en direktflight men på vägen dit så är det inte så enkelt att sova mitt på dagen.
Köpenhamn-Toronto-Florida är ju en väldigt smidig rutt då man slipper hämta ut bagage och slipper STÅ i kö vid passkontrollen.
25 maj 2017 06:39
Tack för svar! Det låter som stt man vill slippa mellanlanda i USA :-)
Det kommer att bli såå skönt när det blir amerikansk intresekontroll på Arlanda. Men det dröjer väl till 2019 om jag har förstått rätt.
Av Birgere
25 maj 2017 07:58
Dom senaste åren har ju faktiskt immigration i USA blivit så mycket smidigare med dom nya automaterna och vad jag kommer ihåg har vi istället fått vänta på väskorna istf att dom väntar på oss. Så US-immigration på Arlanda kommer definitivt vara positivt om man har flygbyte i USA men för direktflyg så blir det nog en liten nackdel med krav på tidigare incheckning.
Av Lotta29
25 maj 2017 08:07
Citerat från Birgere:
Dom senaste åren har ju faktiskt immigration i USA blivit så mycket smidigare med dom nya automaterna och vad jag kommer ihåg har vi istället fått vänta på väskorna istf att dom väntar på oss. Så US-immigration på Arlanda kommer definitivt vara positivt om man har flygbyte i USA men för direktflyg så blir det nog en liten nackdel med krav på tidigare incheckning.
Ja automaterna har ju gjort det smidigare men då gäller det att man varit i USA innan på samma pass.
Av Birgere
25 maj 2017 08:16
Citerat från Lotta29:
Citerat från Birgere:
Dom senaste åren har ju faktiskt immigration i USA blivit så mycket smidigare med dom nya automaterna och vad jag kommer ihåg har vi istället fått vänta på väskorna istf att dom väntar på oss. Så US-immigration på Arlanda kommer definitivt vara positivt om man har flygbyte i USA men för direktflyg så blir det nog en liten nackdel med krav på tidigare incheckning.
Ja automaterna har ju gjort det smidigare men då gäller det att man varit i USA innan på samma pass.
Det har varit så men senast jag åkte med nytt pass fungerade det utmärkt med automaten, vet inte om det skiljer mellan flygplatser eller om dom har uppgraderat systemet.
25 maj 2017 08:25
Behövs inte längre att man har samma pass, nytt pass funkar det med. Men det verkar vara väldigt olika hur de lägger upp allt vid ankomst beroende på flygplats. I Fort L så är det oändliga köer för allt, och massor av kontroller, men i Miami verkar de ha ett annat system och allt går supersmidigt och man är igenom och har fått sina väskor på nolltid. Vi trodde att det kanske bara var tur/ otur men nu har vi landat så många gånger varannan gång på båda och det är samma varje gång.

Om det blir klart med Us- immigration på Arlanda så tar jag gärna en tidigare incheckning, hoppas bara att det kommer att gå igenom.
Av Lotta29
27 maj 2017 10:43
Citerat från Dalton17:
Behövs inte längre att man har samma pass, nytt pass funkar det med. Men det verkar vara väldigt olika hur de lägger upp allt vid ankomst beroende på flygplats. I Fort L så är det oändliga köer för allt, och massor av kontroller, men i Miami verkar de ha ett annat system och allt går supersmidigt och man är igenom och har fått sina väskor på nolltid. Vi trodde att det kanske bara var tur/ otur men nu har vi landat så många gånger varannan gång på båda och det är samma varje gång.

Om det blir klart med Us- immigration på Arlanda så tar jag gärna en tidigare incheckning, hoppas bara att det kommer att gå igenom.
Vad bra 👍🏼 när vi landade i Miami så hade bara jag av hela familjen nytt pass och då fick jag rött kryss från automaten så då fick vi ställa oss i kön iallafall, det var surt. Hoppas vi kan använda automaterna i LA utan några problem denna gången då. 😊