Florida tips på hotell mm

Av Dessko
6 mars 2016 14:12
Visningar: 478
Vi är en familj på två vuxna och två barn, 5 och 7 år, som planerar resa till Florida ca 16 dec till ca 2 jan. Vi har tänkt flyga till Orlando och vara där ca 6 nätter (2-3 parker, Kennedy Space Center och 1-2 dagar ledig tid emellan för att ta det lugnt, bada om vädret tillåter och ev shopping).

Jag skulle gärna vilja ha några konkreta tips på barnvänliga hotell i Orlando. Vi vill ha uppvärmd pool, helst 4 stjärnor alt 3. Jag har hört talas om hotell som ligger nära/i parkerna där man får entre en timme innan ordinarie öppettid, men har svårt att hitta vilka de är? Vi skulle gärna bo vid Magic Kingdom (alternativt Sea World). Om man inte bor precis vid en park kan man förlita sig på bussarna till parkerna som hotellen har eller bör man hyra bil? Kan man åka taxi mellan hotell och parkerna?

Vi har sedan tänkt bila ner till Fort Lauderdale och bo där resterande tid och utgå därifrån (och flyga tillbaka hem från FL alt Miami). Vad jag har förstått är det mer barnvänligt än Miami Beach så av den anledningen faller troligtvis valet på FL. Jag skulle även här vilja ha några konkreta tips på barnvänliga hotell i Fort Lauderdale, helt 4 stjärnor, uppvärmd pool och nära till havet/strand.

Under vår tid i FL har vi tänkt uppleva/göra utflykter till Miami Beach, åka till Everglades, shoppa och ev åka till Key Largo. Och förhoppningsvis kunna sola och bada i FL. Jag hade egentligen helst åka ut till Key West, men med tanke på tiden på året med troligtvis mycket trafik, höga hotellpriser för säsongen och barn som inte är så stora och troligtvis inte skulle uppskatta långa bilresan, tänkte jag att en dagsutflykt Key Largo kunde passa bättre. Någon reflektion på det? Är det värt att ändå åka till Key West? Det blir ju hattigt med ett boende till också om vi åker dit.

Stort tack på förhand!
Av Birgere
6 mars 2016 14:44
Om jag börjar med Orlandobiten så kan ni bo on-site och där 3 av hotellen erbjuder tidig entre men framförallt gratis fast-passes som gör att ni går före i köerna. Brukar vara ett bra alternativ om man är 4 pers och kan komma tidigt på morgonen, checka in och sedan vara 2 dagar i parkerna.
www.universalorlando.com/Hotels/Theme-Park-Hotels.aspx#LSFR

Inom Disney finns det massor med hotel och det finns vissa fördelar att bo där förutom närheten.
disneyworld.disney.go.com/resorts/

Alla on-site hotellen är dyra och ska man göra saker "utanför" så är det oftast bättre att bo "utanför" områdena.

Vill man bo off-site men mitt i smeten letar man rätt på hotell på international drive då har man "nära" till Universal och Seaworld (inte gåavstånd) Många hotell har shuttle service till en eller flera parker. Tänk dock på att dom turerna kanske bara går 1-2ggr per dag så man blir lite låst.

Själva har vi provat på allt (hotell on/off-site, hus, lägenhet) i Orlando men har dom senaste åren valt att hyra lägenhet istället. Då får man både hotell-lyx och utrymmen. Vi har dom senaste gångerna hyrt av svenskar på www.bahamabay.se strax söder om Disney och synnerligen barnvänligt.

Bil ska ni definitivt ha så att ni kan ta er runt till alla ställen ni ska besöka, lättkört och supersmidigt, kostar dock runt $20 att parkera vid parkerna men ni har ju full frihet att komma o lämna när det passar er och inte shuttlen.
6 mars 2016 15:16
Det är alltså Disneys egna hotell som erbjuder entré en timme före alla andra.

Ett prisvärt alternativ är annars Blue Tree Resort, men då måste man ha bil.

Jag tycker verkligen att Key West är värt att åka till, men man måste ha minst en övernattning där. Key West var en av höjdpunkterna för oss, medan Fort Lauderdale var helt ocharmigt, tyckte vi.

Mer om vår resa, tips, parkrecensioner mm hittar du här:
http://4000mil.se/index.php/florida-och-bahamas/
8 mars 2016 14:27
Hallå,

Vi har bott på Hilton Grand Vacation Sea world som ligger på gångavstånd till SeaWorld resp ett par helt ok matställen för familjer. Kolla Google maps så ser ni. Det är lägenheter som har helt köksavdelning resp tvättmaskin. Jättemycket barn.

Key Largo är ingenting att besöka över dagen - där är det hotell med strand som ger bästa upplevelsen. Kolla google maps så ser ni - det är en utspridd ort med en väg igenom. Det går knappt att ta sig någonstans per fot (jo så klart om det ligger samlat just det man vill besöka). Om någon är av annan åsikt dela gärna med er - sör i såfall har ag missat det. Vi bodde där bara för att hotellet låg just där och det låg på stranden.

Är det hav och strand ni är ute efter så duger vilken strand som helst som kan finnas på öarna - men KL specifkt är inget att sukta efter.

Key West är något helt annat.
Av Dessko
12 mars 2016 14:33
Tack för era svar! Bra hotellförslag och hur man kan tänka kring hotell i Orlando. Men, vilka tre Diseny-hotell i Orlando är det som har tidigare entre' och gratis fast-passes?

Jag förstår att Fort Lauderdale inte är så jättecharmigt kanske men barnvänligt vad jag förstår och bra utgångspunkt för olika utflyktsmål. När barnen blir tonåringar kommer vi nog att åka hit igen och då inte välja FL.

Vi ska nog överväga Key West i alla fall. Känns inte som att en dagstur till Key Largo är aktuellt (om man inte ska bo där ett par nätter). Vad gäller Floridan keys har jag läst ett par gånger här på reseguiden om Marathon och hotellet Hawk cay, som verkar vara trevligt.

Ett alternativ skulle vara ca 6-7 nätter i Orlando, bila ner till Marathon/halvvägs till Key west, bo där 3 nätter och göra dagsutflykt till Key west därifrån. Sedan bila till Fort Lauderdale och bo där 6-7 nätter (med utflykter till Everglades och Miami Beach). Ett par frågor - är det för långt att bila Orlando-Marathon på en dag? Läste att det är ca 55 svenska mil (Vi får i så fall börja tidigt på morgonen och ta god tid på oss för att kunna göra flera stopp på vägen). Någon som vet hur trafiken är ut mot Key West runt 21-26 december? Är det galet mycket trafik så man bör undvika att åka då?
Av Birgere
12 mars 2016 16:19
Det är väl samtliga Hotell inne på Disney World Resort plus några nere vid Disney Springs som ger möjlighet att vissa dagar i veckan komma eller gå tidigare. Det är bara universal hotellen som jag länkade till som har gratis fast passes, Disney har vad jag vet inget liknande för sina hotellgäster.
https://touringplans.com/walt-disney-world/extra-magic-hours#

Yes, det går att köra Orlando-Marathon på en dag utan större problem, varför inte då tex till Duck Key o stanna några nätter på Hawks Cay.
Av Ales
12 mars 2016 19:36
Hej!
Vi bodde rätt nära Seaworld båda gångerna vi var i Orlando. Mitt emot Seaworldsparkering med gångavstånd hittar ni Marriotts Renaissance Orlando at Seaworld - fantastiskt fint hotell.
Andra gången var den lite dyrare och då bodde vi på Hilton Grand Vacation Sea world också fint - denna gången hade vi lägenhet och det passade oss utmärkt. Båda ligger bra till vad gäller Seaworld- parken, DiscoveryCove samt Premium Outlet South om ni är ute efter shopping:)
13 mars 2016 09:53
Varför ska ni inte ha hyrbil under hela vistelsen i Florida? Med 2 barn och packning skulle jag absolut ha en bil hela semestern.

Jag har inte hört talas om att Disney har erbjudandet att gå in en timme före öppning?, men jag kanske har missat det bara. Fast pass har de på Disney.
Universal har det om man bor på (de flesta) deras On Site Hotel. Och då får ni även Unlimited Expresspass. Gäller inte om ni bor på Cabana Bay och Sapphire, men early park admission gäller där. Det man hinner på den timmen är egentligen bara Harry Potter riden, sen har timmen gått och parken öppnar för alla. jag har inte varit med om att något annat är öppet den timmen, bara Harry Potter.

Vad är det ni vill se och göra på Key West? Om det är stämningen, solnedgången, folklivet mm så måste ni ända ut, det finns inget liknande på vägen dit. Och det är värt resan dit, men inte bara för några timmar. Eller vänta med det till barnen är äldre. Vill ni bara bada och sola finns det många andra ställen.
Av Dessko
27 mars 2016 14:53
Tack för era svar! Nu har vi en ganska klar bild över hur vi kan lägga upp resan. Tror bland annat att vi kommer att boka Marriotts Renaissance Orlando at Seaworld, det hotellet såg ju mycket bra ut! Och Key West känns som man inte vill missa när man har det på bilavstånd.