Florida resrutt

Av Helen69
15 feb. 2018 20:32
Visningar: 607
Hej! Börja planera en semester till Florida på sommaren ca 3 veckor i juli/aug och tacksam för tips/feedback om den resrutt vi har tänkt oss. Vi är 2 vuxna o 2 barn 13 & 16. Har köpt tur och retur biljetter från Göteborg till Orlando ( hade velat flyga hem från Miami men var billigare tor Orlando 15,500kr för 4).

Orlando 4 nätter.

Clearwater beach. 3 nätter.

Fort myers beach. 3 nätter.

Everglades. 1 natt

Key west. 2 nätter

Miami beach
. 4 nätter.

Cocoa beach. 1 natt.

Orlando.

I Orlando har vi tänkt att besöka mest Universal studios/Island of adventure ( har bokat 1 n på Royal pacific hotel för att få express pass för 2 dagar ) Har varit på Disneyland tidigare samt Seaworld i California. Har tänkt att stanna någonstans mellan Fort Myers och Key West? Tanken är att göra någon everglades tour och övernatta innan man köra till Key west. Har tänkt att övernatta en natt i Cocoa beach innan vi flyga hem, då vi skulle vilja se Kennedy space centre samt bo nära till flygplatsen. Flyga sedan hem på em dagen efter. Tacksam för tips/råd om någon har gjort någon liknade roadtrip.
Av Birgere
15 feb. 2018 21:04
Välj en ort på västkusten o stanna så länge som ni vill slöa på stranden.
Kör direkt Till KW inkl stopp i Everglades, vill ni sedan ha mer av everglades tar ni det från Miami
Vad vill ni ha ut av 4 nätter i Miami Beach? Bästa badet på sommaren är på västkusten.
Skippa natten i Cocoa beach o ta KSC från Orlando samt kör direkt från Miami till MCO.
Då skulle ni kunna reducera antalet stopp o få ett bra flyt, tex
8n Orlando
7n västkusten (FtM?)
2n Key West
4n Miami Beach
Av Helen69
15 feb. 2018 21:29
Tack för svaret. Det låter som ett bra förslag. Tror vi välja Fort Myers Beach istället för Clearwater. Hoppa över Cocoa beach och lägg till någon natt på Orlando i början och se Kennedy space centre. Varför Miami beach är delvis för att slappa och bada men har tonårstjejer som vill shoppa.
15 feb. 2018 22:03
Shoppar gör ni precis lika bra i Orlando som i Miami. Badar gör ni allra bäst på västkusten, eller, det är bra på östkusten med men...

Varför just Fort M? Finns så otroligt fina ställen längs med hela kusten.

Blir kanon med 2 dagar på Universal och en natt på Pacific så gör vi alltid!
Av Birgere
15 feb. 2018 23:07
Fördelen med tex FtM blir väl att det blir närmare att köra om det ska köras ner till KW samt att CWB kan man ju besöka under en mellandag uppe i Orlando. Men visst är Siesta key, Anna Maria osv inte att förakta🏖.
O andra sidan så lägger man Universal dom två sista dagarna i Orlando så kanske man inte vill köra så långt som till FtM på kvällen.
16 feb. 2018 09:41
Fort Myers Beach istället för Clearwater?
Vi personligen älskar Clearwater Beach, skulle aldrig välja bort de.
F.M Beach är med kanon
Men C.C Beach är inget direkt att ha.
Tycker vi.
18 feb. 2018 16:35 (redigerad)
Tycker att ni ska banta antalet stopp. Birgeres förslag men kanske lite annan fördelning beroende på vad ni ska göra.
En vecka på en ort på västkusten kan bli segt. Key West kan ni ge både 3 & 4 nätter om ni vill Miami har så mycket att se så där kan ni också lätt spendera mer tid.

Beroende på när ni landar så kan ni istället ta Orlando sist och börja på Västkusten istället. Ni har mer energi för parker när ni kommit in i dygnsrytmen.
Valet mellan Clearwater och Ft. Myers Beach beror mest på rutten men själv gillar jag Ft. M bättre. Clearwater Beach har fin strand men tycker inte där finns någon myskänsla, ganska sterilt och opersonligt i jämförelse med Ft. M B som är fullt med små gammaldags hotell och motell.
Av Ales
18 feb. 2018 16:49
Vilken härlig tur ni har framför er.
Jag säger nog som de flesta- korta ner antal stopp, för att hinna känna att det är semester och kunna njuta av varje ställe..
Egentligen är allt sagt redan men jag kände att jag behövde bidra i diskussionen Clearwater beach ell Fort Myers beach.
Vi vill gärna bada och njuta av stranden, havet och så klart uteliv..

Efter att ha besökt båda, säger både jag och domarna (barnen 11 och 14) Clearwater b anytime!! Vattnet var hemskt (kan bara tala under tiden vi var där - juli 2017) i FMB, fy, det gick knappt att bada.. grumligt, mörkt (pga mangrove och algerna) och vi fick köra ut till Sanibel varje dag!!
Sanibel är o andra sidan helt makalöst vackert!!
Men jag tror att vi väljer Clearwater beach nästa gång vi åker!
Oavsett vad ni väljer kommer ni få en fantastisk resa;)
Av Birgere
18 feb. 2018 19:06
Citerat från Ales:
Efter att ha besökt båda, säger både jag och domarna (barnen 11 och 14) Clearwater b anytime!! Vattnet var hemskt (kan bara tala under tiden vi var där - juli 2017) i FMB, fy, det gick knappt att bada.. grumligt, mörkt (pga mangrove och algerna) och vi fick köra ut till Sanibel varje dag!!
Som jag har förstått det har det hänt att pga höga vattennivåer i Lake Okeechobee (stor som Vättern) så har man valt att sänka vattennivån i sjön och lett ut vattnet både på östkusten och ut genom floden som går igenom FtM. Inget som tillhör vanligheterna och tveksamt om det är en bra lösning. Näringsrikt sötvatten inkl fisk som landar i havet gör vattnet grumligt speciellt i norra delen av FtM Beach. Vi har besökt såväl FtM B och CwB många gånger och inte upplevt någon skillnad i vattenkvalitet. Vill man ha koll på vattnet just idag kan man kika på https://visitbeaches.org/
Av Helen69
19 feb. 2018 19:59
Tack för alla svar och synpunkter. Mycket att fundera på nu. Vad jag vet vill vi absolut till Orlando ( vi flyga in och ut), South beach i Miami, Key west och någonstans på västkusten med en fin strand. Håller med om att det är inte kul med för många stopp. Fort Myers beach såg inte alls så lockande ut på bilderna så nu är jag intresserad av Siesta Keys beach/ alt Clearwater beach. Vad tror ni om denna rutt:

Orlando
South Beach Miami
Key west
Key largo
Siesta keys Beach
Orlando

Siesta Keys eller Clearwater beach? Både låter väldigt fina. Är det värt att stanna i Key Largo eller ej?
Av Birgere
19 feb. 2018 20:30
Stryk Key Largo och Orlando på slutet.
Av Helen69
19 feb. 2018 20:39
Ska inte bo på Orlando vid slutet utan bara flyga hem 😉. Angående Key Largo var jag osäkert på det men kanske det är bättre att bara köra direkt till Siesta Keys och få några dagars avkoppling med sol och bad innan hemresan.
20 feb. 2018 08:24
Helt rätt !
Stryk Key Largo, inte värt de (om ni orkar köra)
Av Helen69
20 feb. 2018 08:30
Vi vill absolut se Everglades med. Vad tror ni om att stanna övernatt i Homestead? Dvs från Key west åka på morgonen to Shark Valley visiter centre och spendera några timmar i Everglades med ev airboat tour. Övernatta i Homestead och sedan köra till Siesta Keys.
Av Ales
20 feb. 2018 08:51
Citerat från Helen69:
Vi vill absolut se Everglades med. Vad tror ni om att stanna övernatt i Homestead? Dvs från Key west åka på morgonen to Shark Valley visiter centre och spendera några timmar i Everglades med ev airboat tour. Övernatta i Homestead och sedan köra till Siesta Keys.
Vi körde också från Key West och stannade till vid Shark Valley för ett par år sedan. Själva turen med ”tåget” tog två timmar. Vi körde sedan vidare mot Marco Island där vi övernattade just för stt inte köra för långt.
Marco Island är också vackert, litet och ligger mycket bra till vad gäller Everglades. Och vi fick plocka snäckor och se vilda delfiner den em så det var lyckat.;) så det kan jag rekommendera om ni känner att ni måste stanna någonstans!

Dock hade jag def hoppat över Key Largo men det tror jag att många redan skrivit!
20 feb. 2018 09:11
Citerat från Helen69:
Vi vill absolut se Everglades med. Vad tror ni om att stanna övernatt i Homestead? Dvs från Key west åka på morgonen to Shark Valley visiter centre och spendera några timmar i Everglades med ev airboat tour. Övernatta i Homestead och sedan köra till Siesta Keys.
Det är en lång körning men några timmars naturupplevelser på vägen gör den fullt acceptabel. Övernattningar tar onödig tid. Homestead är ju inget bra val heller, då ska ni köra tillbaka. Måste ni övernatta så gör det efter Everglades men det känns väldigt onödeig med ca. timmar kvar att köra.

Vill ni se mer av Everglades, vilket man bör om man gillar djur och natur, så lägg mer tid i South Beach och gör utfärd därifrån.
Av Jenn
22 feb. 2018 10:23
Hej

Bra tips här :). Jag och min sambo 40 + har bokat resa 29/4-10/5 2018 Göteborg-Miami ToR för ca 3 800 kr/pers med Ticket. Här kommer vår resplan, tror vi hittat många bra boenden och platser vi vill besöka: Miami South Beach 3 nätter- Clinton hotel (900 kr/natt), Key West 2 nätter - NYAH hotel (1500 kr/natt), Naples 2 nätter - Lemon Tree Inn (850 kr/natt), Fort Myers Beach 3 nätter - Manatee Bay Inn (1400 kr/natt). Alla våra bokningar är avbokningsbara ifall vi skulle hitta något bättre :)

Vi har valt hotell som ligger bra till så vi slipper köra de dagar då vi är på en plats. Vi har valt mellanklass hotell/motell men med väldigt bra recensioner + att på västkusten har vi prioriterat mindre ställen för att få den där mysighetskänslan.

Utöver stad, strand, god mat och dryck planerar vi besöka Sawgrass Mills shoppingcenter, Köra genom everglades och ta en airboat tour på väg mot Naples. Åka till Sanibel Island över dagen när vi bor i Fort Myers.
22 feb. 2018 11:04
Citerat från Jenn:
Hej

Bra tips här :). Jag och min sambo 40 + har bokat resa 29/4-10/5 2018 Göteborg-Miami ToR för ca 3 800 kr/pers med Ticket. Här kommer vår resplan, tror vi hittat många bra boenden och platser vi vill besöka: Miami South Beach 3 nätter- Clinton hotel (900 kr/natt), Key West 2 nätter - NYAH hotel (1500 kr/natt), Naples 2 nätter - Lemon Tree Inn (850 kr/natt), Fort Myers Beach 3 nätter - Manatee Bay Inn (1400 kr/natt). Alla våra bokningar är avbokningsbara ifall vi skulle hitta något bättre :)

Vi har valt hotell som ligger bra till så vi slipper köra de dagar då vi är på en plats. Vi har valt mellanklass hotell/motell men med väldigt bra recensioner + att på västkusten har vi prioriterat mindre ställen för att få den där mysighetskänslan.

Utöver stad, strand, god mat och dryck planerar vi besöka Sawgrass Mills shoppingcenter, Köra genom everglades och ta en airboat tour på väg mot Naples. Åka till Sanibel Island över dagen när vi bor i Fort Myers.
Vill du ha feedback på detta så skulle jag säga att det blir mycket på så kort tid. 2 dagar varav en går till Sawgrass Mills (och även Swap Shop skulle jag rekommendera att ta samma dag) är knappt lönt då ni inte hinner orientera er ens innan ni ska vidare. Sen hade jag inte tagit påde Naples och Ft. Myers Beach, de ligger nära varandra och med den korta tiden kan ni istället köra och titta en dag, välj en av platserna och flytta en dag till South Beach är förslaget om ni vill fara runt så pass. Själv hade jag bara tagit South Beach och en tur till Key West.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Jenn
22 feb. 2018 11:29
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jenn:
Hej

Bra tips här :). Jag och min sambo 40 + har bokat resa 29/4-10/5 2018 Göteborg-Miami ToR för ca 3 800 kr/pers med Ticket. Här kommer vår resplan, tror vi hittat många bra boenden och platser vi vill besöka: Miami South Beach 3 nätter- Clinton hotel (900 kr/natt), Key West 2 nätter - NYAH hotel (1500 kr/natt), Naples 2 nätter - Lemon Tree Inn (850 kr/natt), Fort Myers Beach 3 nätter - Manatee Bay Inn (1400 kr/natt). Alla våra bokningar är avbokningsbara ifall vi skulle hitta något bättre :)

Vi har valt hotell som ligger bra till så vi slipper köra de dagar då vi är på en plats. Vi har valt mellanklass hotell/motell men med väldigt bra recensioner + att på västkusten har vi prioriterat mindre ställen för att få den där mysighetskänslan.

Utöver stad, strand, god mat och dryck planerar vi besöka Sawgrass Mills shoppingcenter, Köra genom everglades och ta en airboat tour på väg mot Naples. Åka till Sanibel Island över dagen när vi bor i Fort Myers.
Vill du ha feedback på detta så skulle jag säga att det blir mycket på så kort tid. 2 dagar varav en går till Sawgrass Mills (och även Swap Shop skulle jag rekommendera att ta samma dag) är knappt lönt då ni inte hinner orientera er ens innan ni ska vidare. Sen hade jag inte tagit påde Naples och Ft. Myers Beach, de ligger nära varandra och med den korta tiden kan ni istället köra och titta en dag, välj en av platserna och flytta en dag till South Beach är förslaget om ni vill fara runt så pass. Själv hade jag bara tagit South Beach och en tur till Key West.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Tack för tipsen :). Tror jag följer ditt råd ang västkusten och väljer ett ställe där. Skulle du rekommendera Naples eller Fort Myers?
22 feb. 2018 11:58
Citerat från Jenn:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jenn:
Hej

Bra tips här :). Jag och min sambo 40 + har bokat resa 29/4-10/5 2018 Göteborg-Miami ToR för ca 3 800 kr/pers med Ticket. Här kommer vår resplan, tror vi hittat många bra boenden och platser vi vill besöka: Miami South Beach 3 nätter- Clinton hotel (900 kr/natt), Key West 2 nätter - NYAH hotel (1500 kr/natt), Naples 2 nätter - Lemon Tree Inn (850 kr/natt), Fort Myers Beach 3 nätter - Manatee Bay Inn (1400 kr/natt). Alla våra bokningar är avbokningsbara ifall vi skulle hitta något bättre :)

Vi har valt hotell som ligger bra till så vi slipper köra de dagar då vi är på en plats. Vi har valt mellanklass hotell/motell men med väldigt bra recensioner + att på västkusten har vi prioriterat mindre ställen för att få den där mysighetskänslan.

Utöver stad, strand, god mat och dryck planerar vi besöka Sawgrass Mills shoppingcenter, Köra genom everglades och ta en airboat tour på väg mot Naples. Åka till Sanibel Island över dagen när vi bor i Fort Myers.
Vill du ha feedback på detta så skulle jag säga att det blir mycket på så kort tid. 2 dagar varav en går till Sawgrass Mills (och även Swap Shop skulle jag rekommendera att ta samma dag) är knappt lönt då ni inte hinner orientera er ens innan ni ska vidare. Sen hade jag inte tagit påde Naples och Ft. Myers Beach, de ligger nära varandra och med den korta tiden kan ni istället köra och titta en dag, välj en av platserna och flytta en dag till South Beach är förslaget om ni vill fara runt så pass. Själv hade jag bara tagit South Beach och en tur till Key West.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Tack för tipsen :). Tror jag följer ditt råd ang västkusten och väljer ett ställe där. Skulle du rekommendera Naples eller Fort Myers?
Jag gillar Ft. myers Beach men med läget på ert hotell nära Old Naples så skulle jag kanske välja det, lite bättre tillgänglighet också då Ft. M B ligger på en ö och där kan ibland vara riktigt mycket trafik. Ni når ju samma utflyksmål på båda och har nära stranden på båda ställena, området i norra FT. M B där hotellet ligger är dock ganska "ungdomligt" och kan vara lite stökigt.
Av Helen69
24 feb. 2018 10:36
Efter mycket justering och letande efter boende har vi ändrat resrutten till:

5 nätter Orlando ( 1 N på Royal Pacific för att utnyttja expesspass 2 dagar på Universal studios/ Islands of adventure resterande spendera vi på Holiday Inn Orlando across från Universal samt första natt när vi komma från flygplatsen)

4 nätter South Beach Miami ( 4N Plymouth South Beach)

3 nätter Key West ( 3N Bestwestern Hibiscus hotel)

6 nätter Siesta Keys Beach ( 6 N Siesta Keys beachside villas).

Vill ha lite avkoppling det sista innan man flyga hem. Vad tror ni om detta? Boende budget är ca 1500kr per natt och vi precis klarar oss med de Hotell. Everglades gör vi från Miami. Shopping gör vi på outlets i Fort Lauderdale och Orlando. Kennedy space center gör vi från Orlando. Sol och bad blir mest i Siesta Keys. Blir mindre stopp och jag hoppas bättre resrutt men är öppen till alla förslag och synpunkter!
24 feb. 2018 11:10 (redigerad)
Citerat från Helen69:
Efter mycket justering och letande efter boende har vi ändrat resrutten till:

5 nätter Orlando ( 1 N på Royal Pacific för att utnyttja expesspass 2 dagar på Universal studios/ Islands of adventure resterande spendera vi på Holiday Inn Orlando across från Universal samt första natt när vi komma från flygplatsen)

4 nätter South Beach Miami ( 4N Plymouth South Beach)

3 nätter Key West ( 3N Bestwestern Hibiscus hotel)

6 nätter Siesta Keys Beach ( 6 N Siesta Keys beachside villas).

Vill ha lite avkoppling det sista innan man flyga hem. Vad tror ni om detta? Boende budget är ca 1500kr per natt och vi precis klarar oss med de Hotell. Everglades gör vi från Miami. Shopping gör vi på outlets i Fort Lauderdale och Orlando. Kennedy space center gör vi från Orlando. Sol och bad blir mest i Siesta Keys. Blir mindre stopp och jag hoppas bättre resrutt men är öppen till alla förslag och synpunkter!
Ser inga större problem med detta. Mycket handlar ju om vad man gillar och hur man vill ha det på en semester, personligen hade jag tagit 6 dagar i South Beach och 4 på Siesta Key.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Birgere
24 feb. 2018 11:12
Ser ut som en ganska klassisk förstagångsresa till Florida och klart bättre upplägg en din första plan.
Tänk efter bara vad ni förväntar er att göra vid varje stopp och på så sätt ev justera några dagar fram o tillbaka.
SoBe o KW är mer vuxenställen men ungarna kommer att uppskatta iaf Everglades.
5 dagar på västkusten är väldigt avslappnat, men se till att tex besöka Anna Maria Island en dag, blir lätt lite segt annars.
4 dagar i Orlando i början kommer att ta på krafterna speciellt som ni har med er jetlaggen.
Ni skulle kunna ta KSC på vägen mellan Orlando o Miami, lång dag men bättre än en mellanresdag.
Av Helen69
24 feb. 2018 16:19
Låter bra! Har tänkt också att besöka KSC på väg ner till Miami. Och Anna Maria Island har vi också funderat på över dagen från Siesta Keys. Någon tips när det gäller hyrbil? Sist vi hyrde från Hertz i California och det fungerade bra tack vara GPS. Tack igen för alla tips/feedback!
Av Dkrist
3 mars 2018 16:49
Låter som en härlig resa! Vi var på Floridas västkust i 2 veckor i juni 2016 och det var fantastiskt. Vi bodde på Siesta Key, Fort Myers Beach och Sanibel Island. Ert boende i Siesta Key har kanonläge mitt i Siesta Village med närhet till restauranger mm. Och underbart att kunna promenera ett par minuter till finaste stranddelen. Mysig samlingsplats för solnedgång nära ert hotell. Kul grej på söndagar är Siesta Key Drum Circle. Annars är Siesta Key en perfekt utgångspunkt för utflykter - och det ni inte får missa är Anna Maria Island. Det tar ca 40 min med bil och är en underbar plats. Vi gjorde två dagsutflykter dit och kan rekommendera norra delen av ön om man vill ha strandliv. Åk till nordöstra delen och parkera nära någon av de två pirerna. Sedan kan man promenera runt udden västerut till fantastiska Bean Point. Vid bra och lugnt väder är detta en plats som slår det mesta! Gällande hyrbil tycker vi det har funkat bra att boka både via Rental Cars och Holiday Autos (och välja ett välkänt hyrbolag typ Herz, Budget etc). Men bästa tipset är att skippa extra kostnader för GPS - använd i stället gratisappen "HERE WeGo", som man använder offline, funkade grymt bra! I år ska vi åka tillbaka till Florida och bo på Anna Maria Island och Clearwater Beach, och göra en hel del utflykter. Hoppas ni får en underbar resa!
Av Helen69
5 mars 2018 19:26
Tack för tipsen! Ska absolut ta ett dagsutflykt till Anna Maria Island och kanske Clearwater Beach. Längtar till sommaren nu och Florida☀️☀️.