Florida och NY över jul och nyår

Av Mollanj
13 aug. 2019 13:20
Visningar: 580
Hej
För 2 år sedan åkte vi på vår första resa till Florida och det var absolut bästa semestern nånsin. Fick enorm hjälp här av många av er. Hamnade då i Miami south beach, Fort Myers, Tampa och sist i Orlando. Nu har vi sparat, sparat och sparat för att återigen kunna åka.

Min man fyller jämt i dec så därför riktar vi planerna åt dec 2020.

Han fyller den 17 dec och vill absolut inte vara hemma då, så tanken är att vi flyger den 15-16/12 och stannar till runt 3-5/1. Har skolbarn så tiden anpassas till det också.
Vi drömmer om Orlando minst 1 v då vi gillade det starkt. Nu vill vi till Universal studios och dra ut till Daytona (mannen gillar bilar 😉). Hyrde sist Bahama bay efter tips (trivdes super). Denna gång vill vi testa hus med "egen pool". Funderar på hotell när vi ska till Universal studios som vi läst om med 2 dagars pass.

Sen vill mamman (lilla jag...) till Anna Maria Island då vi var ute där över dagen sist och I Fell In Loove, men läser nu att det är inte så badvänlig temp då. Önskar sol, bad och "magisk omgivning" i ca 5-6 dagar. Nått annat tips?

Sista funderingen är NY över nyår, är det ens möjligt eller samlas hela världen där? Är det en dröm som är svår att uppfylla? Är det nått att ha vid nyår eller är det enbart trångt, galet och dyrt?

Är orolig över resdagar i Florida eftersom det är helgdagar. Om vi ska förflytta oss mellan Orlando och ex AM Island, är det dumt t ex den 23 eller 25/12. Hur är trafiken då?

Tar så gärna emot era tankar, erfarenheter m.m.
13 aug. 2019 15:36
Skippa nyår i New York. Om det är scenerna från Times Square du har på näthinnan så är det i det närmaste vidrigt. (Times Square är ett ställe man helst håller sig ifrån vilken dag som helst på året.) Man måste köa hela dagen för att få plats och alla restauranger tar hutlöst betalt för nyårsmenyerna. Jag skulle inte kunna tänka mig något jag är mindre sugen på att göra.

Lägg tiden i Florida och upptäck världens bästa stad vid ett annat tillfälle, förslagsvis i maj eller i september, då det av någon märklig anledning både finns billiga biljetter samtidigt som vädret är som behagligast.
Av Birgere
13 aug. 2019 19:07
Håller med om NYC o satsa istället på Florida igen, det kan ju aldrig gå fel.
Visst kan ni bo på AMI men vill ni bada så behöver ni UPPVÄRMD pool, räkna med 19-22C i havet så visst kan man plaska runt lite men inte samma sak som på våren, sommaren o hösten.
Varmare vatten hittar ni på sydostkusten och även ned mot Naples kan det vara badbart.
Annat alternativ kan ju vara the Keys.. Vi fick tips om Hawks Cay som ligger ung halvvägs ut mot KW. Fantastiskt ställe där vi hyrde ett hus med egen liten pool och sedan fanns det massa dag/snorkel aktiviteter plus att dom har delfiner som man kan få bada med. Vi slappade o gjorde dagsutflykter och utforskade öarna i närheten.
Ang Universal så kolla på deras hemsida vilka hotell som finns nästa år (tycker dom öppnar ett varje år nu) och vilka av dom som erbjuder expresspass i priset.
Av Mollanj
13 aug. 2019 20:04
Citerat från Jensohlsson:
Skippa nyår i New York...
Tack snälla för svar. Ah det låter ju inte lockande alls då. Ska genast diskutera detta här hemma, kanske ska satsa på NYC en annan gång helt enkelt.
Av Mollanj
13 aug. 2019 20:07
Citerat från Birgere:
Håller med om NYC o satsa istället på Florida igen, det kan ju aldrig gå fel.
Visst kan ni bo på AMI men vill ni bada så behöver ni UPPVÄRMD pool, räkna med 19-22C i havet så visst kan man plaska runt lite men inte samma sak som på våren, sommaren o hösten.
Varmare vatten hittar ni på sydostkusten och även ned mot Naples kan det vara badbart.
Annat alternativ kan ju vara the Keys.. Vi fick tips om Hawks Cay som ligger ung halvvägs ut mot KW. Fantastiskt ställe där vi hyrde ett hus med egen liten pool och sedan fanns det massa dag/snorkel aktiviteter plus att dom har delfiner som man kan få bada med. Vi slappade o gjorde dagsutflykter och utforskade öarna i närheten.
Ang Universal så kolla på deras hemsida vilka hotell som finns nästa år (tycker dom öppnar ett varje år nu) och vilka av dom som erbjuder expresspass i priset.
Tack snälla Birgere, du gav oss fantastiska tips sist 😀.
Det där med KW, delfiner mm lät ju väldigt intressant. Hyrde du hus genom Homeaway eller annat bättre alternativ kanske? Kanske får spara AMI till annan resa, som det definitivt kommer bli.
Av Birgere
14 aug. 2019 00:02 (redigerad)
Citerat från Mollanj:
Citerat från Birgere:
Håller med om NYC o satsa istället på Florida igen, det kan ju aldrig gå fel.
Visst kan ni bo på AMI men vill ni bada så behöver ni UPPVÄRMD pool, räkna med 19-22C i havet så visst kan man plaska runt lite men inte samma sak som på våren, sommaren o hösten.
Varmare vatten hittar ni på sydostkusten och även ned mot Naples kan det vara badbart.
Annat alternativ kan ju vara the Keys.. Vi fick tips om Hawks Cay som ligger ung halvvägs ut mot KW. Fantastiskt ställe där vi hyrde ett hus med egen liten pool och sedan fanns det massa dag/snorkel aktiviteter plus att dom har delfiner som man kan få bada med. Vi slappade o gjorde dagsutflykter och utforskade öarna i närheten.
Ang Universal så kolla på deras hemsida vilka hotell som finns nästa år (tycker dom öppnar ett varje år nu) och vilka av dom som erbjuder expresspass i priset.
Tack snälla Birgere, du gav oss fantastiska tips sist 😀.
Det där med KW, delfiner mm lät ju väldigt intressant. Hyrde du hus genom Homeaway eller annat bättre alternativ kanske? Kanske får spara AMI till annan resa, som det definitivt kommer bli.
Kul att höra att ni fick bra tips senast😀
Hyrde definitivt inte genom HA(det hade jag kommit ihåg), tror vi bokade direkt via resorten men jag har för mig att vi även kikade på att hyra genom Hotwire eller kanske booking etc men i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg hur vi gjorde till slut, det är några år sedan..
Här kan du iaf läsa om stället: https://www.hawkscay.com
kanske inget budget ställe men det är kanske inte motorvägsmotell ni letar efter heller
15 aug. 2019 08:26
Citerat från Mollanj:
Citerat från Jensohlsson:
Skippa nyår i New York...
Tack snälla för svar. Ah det låter ju inte lockande alls då. Ska genast diskutera detta här hemma, kanske ska satsa på NYC en annan gång helt enkelt.
Kan bara hålla med om N Y över nyår. Hade det bara varit ni två vuxna hade det säkert funkat, även om det är dyrt. Var där över nyår 2016 och vi tog en 5-timmars kryssning på Hudsonfloden inkl mat och fri dricka. Dyrt (från 179 USD /per person plus skatt) men väldigt bra. Dock hade vi bekanta som var där samtidigt med sina barn (under 21 år) och de blev i stort sett hänvisade till att intaga sin nyårsmiddag på hotellrummet då alla (eller åtminstone de flesta) bättre restauranger har ett enhetspris typ 199 USD för buffe inkl dricka och är restriktiva med gäster under 21 år.
Av Mollanj
15 aug. 2019 20:48
Citerat från Birgere:
Citerat från Mollanj:
Citerat från Birgere:
Håller med om NYC o satsa istället på Florida igen, det kan ju aldrig gå fel.
Visst kan ni bo på AMI men vill ni bada så behöver ni UPPVÄRMD pool, räkna med 19-22C i havet så visst kan man plaska runt lite men inte samma sak som på våren, sommaren o hösten.
Varmare vatten hittar ni på sydostkusten och även ned mot Naples kan det vara badbart.
Annat alternativ kan ju vara the Keys.. Vi fick tips om Hawks Cay som ligger ung halvvägs ut mot KW. Fantastiskt ställe där vi hyrde ett hus med egen liten pool och sedan fanns det massa dag/snorkel aktiviteter plus att dom har delfiner som man kan få bada med. Vi slappade o gjorde dagsutflykter och utforskade öarna i närheten.
Ang Universal så kolla på deras hemsida vilka hotell som finns nästa år (tycker dom öppnar ett varje år nu) och vilka av dom som erbjuder expresspass i priset.
Tack snälla Birgere, du gav oss fantastiska tips sist 😀.
Det där med KW, delfiner mm lät ju väldigt intressant. Hyrde du hus genom Homeaway eller annat bättre alternativ kanske? Kanske får spara AMI till annan resa, som det definitivt kommer bli.
Kul att höra att ni fick bra tips senast😀
Hyrde definitivt inte genom HA(det hade jag kommit ihåg), tror vi bokade direkt via resorten men jag har för mig att vi även kikade på att hyra genom Hotwire eller kanske booking etc men i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg hur vi gjorde till slut, det är några år sedan..
Här kan du iaf läsa om stället: https://www.hawkscay.com
kanske inget budget ställe men det är kanske inte motorvägsmotell ni letar efter heller
Tack snälla, såg superfint ut. Vi får titta och fundera 😀.
Av Mollanj
15 aug. 2019 20:51
Citerat från Nisse524:
Citerat från Mollanj:
Citerat från Jensohlsson:
Skippa nyår i New York...
Tack snälla för svar. Ah det låter ju inte lockande alls då. Ska genast diskutera detta här hemma, kanske ska satsa på NYC en annan gång helt enkelt.
Kan bara hålla med om N Y över nyår. Hade det bara varit ni två vuxna hade det säkert funkat, även om det är dyrt. Var där över nyår 2016 och vi tog en 5-timmars kryssning på Hudsonfloden inkl mat och fri dricka. Dyrt (från 179 USD /per person plus skatt) men väldigt bra. Dock hade vi bekanta som var där samtidigt med sina barn (under 21 år) och de blev i stort sett hänvisade till att intaga sin nyårsmiddag på hotellrummet då alla (eller åtminstone de flesta) bättre restauranger har ett enhetspris typ 199 USD för buffe inkl dricka och är restriktiva med gäster under 21 år.
Phu jisses det lät ju hemskt. Vi har beslutat att ta NYC en annan resa. Tack för input.
Av Mollanj
15 aug. 2019 20:54
Nästa fundering. Någon som vet hur amerikanernas semester är runt jul? Har hört att Universal är galet trångt. Men gäller det enbart 24, 25/12? Eller är de lediga klämdagarna också? Förstår att det inte går att generalisera men vilka dagar skulle ni rekommendera oss att boka in det?
Av Birgere
15 aug. 2019 21:11
Citerat från Mollanj:
Nästa fundering. Någon som vet hur amerikanernas semester är runt jul? Har hört att Universal är galet trångt. Men gäller det enbart 24, 25/12? Eller är de lediga klämdagarna också? Förstår att det inte går att generalisera men vilka dagar skulle ni rekommendera oss att boka in det?
Disney är nog värre än Universal under jul/nyår och brukar stänga grindarna på förmiddagen under vissa dagar.
Men det bästa ni kan göra är att ta Orlando innan jul, kommer att vara mycket folk ändå men inte lika hysteriskt som 24-1jan
15 aug. 2019 22:09
Vi var på Universal i mellandagarna förra året, det gör vi aldrig om. Galet mycket folk, rörigt och inte alls samma feeling som det är annars. Men läste här för ett tag sen att någon var där nyårsdagen, helt tomt på folk, de hade 2 dagars och dagen efter var det fullt igen! Så det kanske kan va nåt. Daytona är härligt, ta en tur på Race track om ni är där.
Amerikanarnas semester, jaaa du, de har inte så många dagar per år men väldigt många semestrar i Florida. Jag skulle ha satsat på att vara på Universal innan den 20 dec. Och absolut bo en natt på ett on site hotell där ni får Unlimited Express Pass, annars får ni köa bort hela dagen. Det är värt det! Om ni inte bor på hotellet en natt och köper expresspass så kostar själva passen en halv förmögenhet under julen. Räkna av passen från vad ni betalar för en natt på hotellet om ni är fyra personer så blir det inte en så dyr natt. Men fortfarande galet dyrt med biljetter mm, men sååå roligt! Jag skulle ta 1 dag 2 parker och köra från morgon till stängning, då hinner ni göra allt! Om ni har Express pass så klart.
Sen håller jag med om Hawks Cay, en pärla! Och så långt ner så är det betydligt varmare än te x Clearwater Beach i december.>Citerat från Mollanj:
Nästa fundering. Någon som vet hur amerikanernas semester är runt jul? Har hört att Universal är galet trångt. Men gäller det enbart 24, 25/12? Eller är de lediga klämdagarna också? Förstår att det inte går att generalisera men vilka dagar skulle ni rekommendera oss att boka in det?