Florida. Mamma + 2 barn (12, 14y) Clearwater eller köra mot Miami Beach?

5 apr. 2018 12:30 (redigerad)
Visningar: 741
Hej! Har bokat delvis klart 2-veckor till Florida i höst (flyg Orlando både dit och hem). Ensam mamma med två barn (12, 14 år). Jag har hängt här på forumet ett bra tag men blir närapå mer osäker.
Vi har efter moget övervägande tänkt att skippa parkerna i Orlando. (kanske helt fel prio? Karuseller är inte så noga för någon av oss) Strand och bad är trevligt, men inte hela tiden, och inte flera heldagar rad.. Vore jätteglad om någon vill ge mig lite råd och tips!

Jag har redan bokat första 6 dagarna i Cocoa Beach inklusive 3-dagars kryssning och Kennedy SpC i mitten. Men därefter skulle jag gärna vilja be om lite råd. Har funderingar på:

Resten av tiden (ca en vecka) i Clearwater Beach med lite små utflykter därifrån (Dali, Anna-Maria etc)? Det verkar enklast att köra dit, men kanske lite trist?
Eller att vi kör bil ner mot Miami Beach? Kanske bo där två nätter + Fort Lauderdale? Miami Beach låter spännande att uppleva, men kanske krångligt med bil? Vågar jag köra där tro? Eller kanske några dagsutflykter från något trevligt ställe med hotell norr om MB för 5-6 nätter? Kanske hyra hus?
5 apr. 2018 13:51
Hej,

Jag hade satsat på Miami Beach.
Där har du fullt med aktiviteter plus stranden med det underbara havet.
Utflykter som Wynwood, Downtown Miami, Key Biscayne, Venetian Pool, Little Havanna, South Beach och framförallt underbara North Beach som jag och fler med mig börjar uppskatta mer och mer som det perfekta läget för att utgå ifrån. Kan även tipsa om Pelican Harbour Seabird station som inte kostar något, bara knacka på och fråga om ni får gå in och kika, lämna sedan en liten gåva som tack (de lever på bidrag).

Det finns en massa underbara ställen i närområdet, detta var bara ett axplock.
Men jag rekommenderar er att bo på North Beach, men om ni endast skall bo på Miami Beach i någon enstaka natt, så går det lika bra med South Beach.

Är du däremot mest intresserad av stranden, så är det västkusten som är att föredra, men ser man till helheten så är det inget som slår Miami Beach med omnejd.
6 apr. 2018 06:46
Tack så jätttemycket för bra tips, Florida 70! Då ska jag leta efter något på North Beach. Är det någon här som kanske till och med har något tips på hotell?
Av Spalmer
6 apr. 2018 09:52
Hej Linda!
Jag håller också på att planera en resa till Florida med min familj, två killar i samma ålder som dina.
Jag har tittat lite på olika kryssningar och vill gärna höra vilken du valt och varför. 😊
Med vänlig hälsning,
Sanna
6 apr. 2018 10:38
Hej Sanna,
Jag tog Carnival 3 nätter till Bahamas från Port Carneval. Carnival Cruise - billigt, kort resa (vill inte tappa för många dagar om vi inte gillar att kryssa) men risk för partybåt har jag hört. Men vi hade först tänkt att vara nära Orlando och inte mot Miami.
Jag skulle nu i efterhand kollat vad som går från Miami eller Fort Lauderdale. Kanske Norwegian som varkar vara lite mellan-nivå?
6 apr. 2018 10:40
Med en 12- och en 14-åring i bagaget borde det vara svårt att undvika parkerna i Orlando. Särskilt ifall ni ändå skall flyga därifrån. Skippa Miami Beach och välj Orlando och parkerna med utflykt till Clearwater Beach. Boendet i Miami B (särskilt SoBe) är normalt klart mkt dyrare än Orlando varför ni kan lägga pengarna på Universals parker. Allt enligt min subjektiva åsikt :) .
6 apr. 2018 12:01
Hej Nisse, nu blev det svårt igen :-)
Av Daytona
6 apr. 2018 13:19
Eftersom ni ska flyga hem fr Orlando så är det ju skönt att vara där innan hemresan. Billiga hotell och massor att göra även om man skippar parkerna. Vill ni till stranden så gör utflykter- Daytona Beach ligger bra till för dagsutflykt. ;) Ingen stress med körning inför hemresan heller.
Av Vronkan
6 apr. 2018 13:19
Vi åker till Florida i höst och jag velar också gällande parkerna i Orlando. Våra grannar var där för några månader sedan och de berättade i efterhand att de verkligen ångrade just Orlando och hela den "karusellen". Skulle de göra om resan så hade de inte valt parkerna... barnen( 8 och 11 år) tröttnade efter en dag och bad om att få slippa parkerna dag två och tre.... Det säger något ändå, tycker jag. Har även en kollega som säger samma sak - han och hans familj var på Magic Kingdom och de ångrade besöket. Skulle han vara tvungen att välja endast en park så hade det blivit Sea World. Inte heller den familjen rekommenderar Orlando.

Har följt diskussionerna i forumet och jag ser att de flesta ivrigt förespråkar Orlando och hela baletten, men varken jag eller min man är något fan av att spendera min tid på Legoland, Gröna Lund, Liseberg eller liknande... tror att man som förälder behöver ha lite av ett egenintresse i att vara på dylika ställen för att hitta någon njutning i det.

Ledsen att jag är lite "negativ", eller realistisk beroende på hur man väljer att se det. Jag kan ju inte uttala mig egentligen, eftersom jag inte har varit där. Det är mycket möjligt att vi missar världens grej om vi inte åker dit, men som familj är vi mycket mer intresserade av att leta efter eremitkräftor, uppleva nya miljöer, bada i havet och se något genuint istället för att lägga 6000 kr i inträde på en dag som man bara ska genomlida ;-) (obs! Skriver detta med ett leende - har full respekt för att andra kan tycka och tänka annorlunda).
6 apr. 2018 14:13
Citerat från Vronkan:
Har följt diskussionerna i forumet och jag ser att de flesta ivrigt förespråkar Orlando och hela baletten, men varken jag eller min man är något fan av att spendera min tid på Legoland, Gröna Lund, Liseberg eller liknande... tror att man som förälder behöver ha lite av ett egenintresse i att vara på dylika ställen för att hitta någon njutning i det.
Ledsen att jag är lite "negativ", eller realistisk beroende på hur man väljer att se det. Jag kan ju inte uttala mig egentligen, eftersom jag inte har varit där. Det är mycket möjligt att vi missar världens grej om vi inte åker dit, men som familj är vi mycket mer intresserade av att leta efter eremitkräftor, uppleva nya miljöer, bada i havet och se något genuint istället för att lägga 6000 kr i inträde på en dag som man bara ska genomlida ;-) (obs! Skriver detta med ett leende - har full respekt för att andra kan tycka och tänka annorlunda).
Helt rätt ! Är man mer intresserade av leta efter eremitkräftor, uppleva nya miljöer, bada i havet och se något genuint då skall man nog inte åka till Orlando i Florida utan någon annanstans där detta finns. (Skrivet med glimten i ögat)
Av Vronkan
6 apr. 2018 14:33
Citerat från Nisse524:
Citerat från Vronkan:
Har följt diskussionerna i forumet och jag ser att de flesta ivrigt förespråkar Orlando och hela baletten, men varken jag eller min man är något fan av att spendera min tid på Legoland, Gröna Lund, Liseberg eller liknande... tror att man som förälder behöver ha lite av ett egenintresse i att vara på dylika ställen för att hitta någon njutning i det.
Ledsen att jag är lite "negativ", eller realistisk beroende på hur man väljer att se det. Jag kan ju inte uttala mig egentligen, eftersom jag inte har varit där. Det är mycket möjligt att vi missar världens grej om vi inte åker dit, men som familj är vi mycket mer intresserade av att leta efter eremitkräftor, uppleva nya miljöer, bada i havet och se något genuint istället för att lägga 6000 kr i inträde på en dag som man bara ska genomlida ;-) (obs! Skriver detta med ett leende - har full respekt för att andra kan tycka och tänka annorlunda).
Helt rätt ! Är man mer intresserade av leta efter eremitkräftor, uppleva nya miljöer, bada i havet och se något genuint då skall man nog inte åka till Orlando i Florida utan någon annanstans där detta finns. (Skrivet med glimten i ögat)
Ja :-) Det blir nog Västkusten till största del för oss. Är även lite sugen på norra delarna - verkar vara väldigt fint runt Grayton Beach State Park, Seaside och Destin...... Kanske kan man hitta en eller två eremitkräftor där? Familjenöjet nummer ett ;-)
6 apr. 2018 19:43
Parkerna i orlando är så mycket mer än bara "karuseller", Skulle inte välja Disney med barn i den åldern men Universal är så mycket mer än karuseller.

Det blir långt att åka på små utflykter om ni bor ute på Clearwater beach men stranden är fantastisk. Men det är ju det som är grejen, det finns hur många stränder som helt som är fantastiska, te x Anna Maria som du nämner. Ni kommer nog inte bli besvikna vilken ni än väljer. För barnen kan det vara kul att besöka en strand med mycket snäckor att plocka eller en strand med mycket hajtänder t ex på Casperson beach.

Det är inte krångligt att köra bil i Florida, bra skyltat och tydliga anvisningar så det fixar du.

Kennedy Space C är verkligen en upplevelse, bra val! En 3 dagars kryssning kan också vara lagom, det kan bli lite mycket med en vecka om ni inte kryssat förut. ni kommer att ha en kanonsemester!
Av Birgere
7 apr. 2018 10:51
Låter som ni kommer att få en härlig resa.
Personligen skulle jag förorda att ni bor i Orlando istf Cocoa Beach då avståndet till hamnen o KSC är så litet.
Även om ni inte vill tillbringa 24/7 i parkerna så finns det så otroligt mycket annat att sysselsätta sig med. Själva brukar vi vara där minst 1 helst 2 veckor åt gången och max 1 eller 2 parkbesök.
Då vi inte har tålamod att spendera en hel semester på en strand så gör vi dagsutflykter till olika stränder från Orlando och då till båda kusterna och kompletterar med 3-4 nätter vid någon strandort.
Man blir aldrig besviken på stränderna i Florida så vill man bo vid havet så är valet av plats mer beroende av vad man vill göra förutom att ligga på stranden.
Vill man bara slöa på stranden så tycker jag tex ClearWater beech, AnnaMaria Island, Sanibel Island osv är perfekta resmål, vill man kunna göra något mer så skulle jag hellre välja Ft Myers B, Siesta Key, Miami B, Hollywood B Ft Lauderdale eller likande.
Tänk även på att förbereda telefonen med GPS-kartor så är det inga problem att hitta.