Florida i december med barn

Av Lossef
2 mars 2016 23:10
Visningar: 968
Hej
Har läst en del trådar och kommit en bit på väg men så fort man känner sig klar med resplanen så får man funderingar...

Vi har tänkt åka 15/12 - 2/1 16/17. 2 vuxna och 2 barn 8 & 11 år
Först var tanken att flyga till Orlando
Orlando 15-20/1, 5 nätter sedan vidare till
Sanibel Island i 3 nätter 20-23/12 för lite lugn och ro för att sista 10 nätterna hyra hus i Cape Coral och utgå därifrån för att utforska Florida lite mer. Hemresa med flyg från Miami.

Vi har några bekanta som var i cape coral området denna jul och nyår och de hade det kanon!
Jag blir dock lite osäker när många inte verkar rekommendera västkusten.
Är Sanibel Island för osäkert kort i december?

Fick då en annan idé
Flyg till Miami 15/12 - stanna där 3 nätter för sol och bad. (Vi sparar just nu 5000 kr på att flyga Miami tor)
Bila upp till Orlando och stanna där 18 - 23/12 (innan jul ruschen)
Köra vidare till Västkusten och hyra hus med pool i Cape Coral området
Hemresa via Miami flygplats 10 nätter senare 2/1

Hur skulle ni lägga upp det?
Nån som har hotell tips i Orlando samt då ev Miami Beach?
Är Miami Beach barnvänligt ? Annat att göra än att bada?

Hoppas någon har lite bra tips...
Av Birgere
3 mars 2016 00:48
Västkusten är underbar året runt MEN oftast är det för kallt för att bada i havet på vintern, men har man pool kan man ju bada i den och kanske sola o "leka" på stränderna.
Personligen tycker jag Sanibel Island är mer en dags/halvdags utflykt istf ett ställe man stannar flera nätter men visst är det lugnt o fint om det är det man vill ha.
Cape Coral är i mitt tycke nog kanske den sämsta orten på västkusten om man vill ha stränder och bas för utflykter.

Bästa basen för utflykter i Florida är Orlando, där har ni både Orlandos jättelika utbud plus att ni når centrala Florida på både västkusten o östkusten på någon timme. T.ex. St Augustine, Daytona, Kennedy Space center, Clearwater/St Pete Beach, Tampa, Busch Gardens, Venice B, Sarasota, Crystal River, Mount Dora och sötvattenskällorna är alla fantastiska utflykter. Dessutom så är ju shoppingen i Orlando outstanding.
Hyr ett hus eller en lägenhet så har ni ju även tid för sol o bad även där.

Vill ni vara säkra på att kunna bada i havet så är det Miami Beach som gäller, härliga bad och riktigt läcker miljö. Miami som stad är även den värd ett besök på en dag samt att man har Everglades riktigt nära.

Att det är billigare att flyga till Miami jmf med tex Orlando är ett faktum och som du noterat kan det handla om en tusenlapp per biljett. Men avstånden är ju korta i Florida (bortsätt från Key West) så det löser sig alltid.

Nu har jag kanske förstört hela din planering, men ta det för vad det är.
Av Lossef
3 mars 2016 09:18
Ha ha :) ja det känns som det vänds upp och ner hela tiden :)

Fick för mig att Orlando inte var så mycket sol och bad i december, men det kanske inte stämmer?

Kanske bättre att landa i Orlando och åka hem via Miami istället då :).. det ända som är säkert är att möjligheterna är för många.
3 mars 2016 14:06
Om du med sol och bad menar att ligga på stranden och steka för att sedan svalka sig i det varma vattnet så har du helt rätt att det inte är "så mycket" sol&bad i Orlando. Men, sol har du i hela Florida och pool finns även runt Orlando.
Av Birgere
3 mars 2016 14:20
Det handlar ju mycket om att planera sina aktiviteter och ta hänsyn till vädret.
Har ni en kylig dag åker ni kanske på utflykt till St Agustin, får ni en dag med regnskurar så gör ni några inomhusaktiviteter eller shoppar, är det 30gr så ligger ni vid poolen och 25gr går i parkerna.
Då vädret och temperaturerna varierar väldigt mycket så är det bästa att planera kortsiktigt.

Hur vädret kommer att vara specifika dagar i December 2016 är ju omöjligt att förutsäga, om du tex kollar på historisk data så ser du hur mycket det kan variera från dag till dag.
https://www.wunderground.com/history/airport/KORL/2015/12/3/MonthlyCalendar.html?req_city=Orlando&req_state=FL&req_statename=&reqdb.zip=32801&reqdb.magic=1&reqdb.wmo=99999

Men räkna med både riktigt heta dagar med uppåt 30gr samt någon kylig dag med kanske 15gr om man stannar i 10 dagar.
Av Fambo
3 mars 2016 17:36
Hej,

Vi var till Florida över jul/nyår för två år sedan, började skriva om resan men kom av mig...
http://www.reseguiden.se/forum/resor/florida-med-familjen-jul-nyar-2013-14-7208

Vi flög till Orlando och hem från Miami, stannande nästan fyra veckor och i grova drag lade vi upp resan så här -> Orlando - Fort Myers Beach - Miami/Fort Lauderdale (inkl. Everglades och Sawgrass Mill, däremot hoppade vi över Miami Beach) - Key West.

När vi var där drabbades USA av värsta köldknäppen i mannaminne, och kylan drog hela vägen ner till Florida. Våra sol- och baddagar i the Keys frös inne på grund av kylan och vi var glada att vi inte vänt på resan för det vara bara några enstaka plusgrader i Orlando då, och jag gissar att berg- och dalbanor i den kylan inte var något vidare!

Däremot badade kidsen i havet vid Ft Mayers Beach, dock ingen vidare värme (tyckte jag), men det var helt ok att ligga på stranden ett tag (vi såg en delfin från stranden!). Vi bodde på Lighthouse Resort Inn and Suite, precis vid bron över från fastlandet. Bra läge till strand och restauranger. Vi var till Sanibel/Captiva på en dagsutflykt, det räckte gott, tycker jag. Inget bra läge för att utforska området, det är väldigt ofta långa köer till/från öarna.

Hoppas jag inte förvirrar dig ytterligare! :-)

/ Lena
Av Lossef
3 mars 2016 19:13
Vi är ganska flexibla och det är som ni säger att man får planera lite utefter vädret.
Orlando blir det iallafall före jul innan amerikanarna tar julledigt.
Tack för era svar, alltid kul att höra hur andra gjort.
17 mars 2016 13:31
Vi åkte 29 dec till 20 januari i år med 3 barn. Vi flög till orlando och lämnade det direkt och åkte ner till Siesta Key. Det var helt fantastiskt! delfiner, pelikaner underbar strand. det var jätte lugnt där trots nyår. Passade oss perfekt.
Nästa stop var cap coral där vi hade hyrt hus och det vart ingen favorit hos oss. en stor förort utan något speciellt. Det var långt till allt, vi hade placerat oss där för att vi skulle kunna göra mycket utflykter. vi gjorde utflykter till Naples, sanibel, fort myers m.m Skulle inte rekommendera det, finns så många andra fina ställen att bo på. Sanibel var jätte fint, skulle gärna åka tillbaka och bo ett par nätter men inte mer än så. Underbara stränder med snäckor och delfiner som lekte hela dagen framför i vattnet.

Vi avslutade med massa parker uppe i Orlando.
Vi hade allt från 29 grader till 18. Vi sitter nu och planerar på en resa igen denna julen.
Av Ami1
19 mars 2016 15:15
Cape Coral är jättefint och prisvärt om man gillar att ta det lugnt runt poolen samt hyra båt och göra utflykter, men det är mest det.....kanaler och hus, kanaler och hus.
Allt annat får man köra bil (eller båt) till, inklusive restauranger och affärer.

Om ni ska ha det som bas för utflykter kan det vara bra att bo så ni inte har så långt till större vägar. Om ni tänkt er att hyra båt, så är det ännu viktigare att kika på kartan så det inte tar evigheter att nå öppet vatten.