Florida i december

17 sep. 2017 16:22
Visningar: 1557
Vi är 5 pers som ska åka till Florida i december. Det är Jag och maken samt våra barn sonen 18 år och dottern 22 år samt dotterns pojkvän 22 år som åker.
Flyg är bokat och vi flyger till Miami och hem från Orlando, totalt har vi 11 övernattningar i Florida.
Som planen ser ut nu så har vi bokat 3 nätter i Miami på SOBE Vacation Rentals.
Vi har tänkt vara utan hyrbil i Miami. Tänker sol, bad och Hop on Hop of bus för att se stan.
När vi checkar ut från boendet i Miami hämtar vi hyrbil och tar väg 41 över Everglades till Naples. Tänker att vi stannar på vägen och ev tar en airboat tour.
I Naples har vi bokat 2 nätter på Lemon Tree Inn.
Sen har vi lite kört fast i planeringen. Irma kom i vägen när vi satt och planerade så vi avvaktade lite.
Det som finns i planen är att vi ska besöka Busch Gardens i Tampa och de sista 2 nätterna ska vi bo i Orlando och ta en dagsutflykt till Kennedy Space Center. För övrigt inga parker i Orlando.
Vi har nu 4 nätter som inte är bokade.

Planen är ju att vi ska bo 2-3 nätter någonstans i området Cleatwater, Tresure Island.
Det jag funderar över är temperaturen i december på västsidan. Som planen är nu så har vi ju 3 nätter i Miami och 2 i Orlando och så blir ju troligen 6 nätter på västkusten.
Ska man stanna längre nere i Naples för det är bättre där än uppe runt Tampa?
Eller ska man kanske stanna någon natt till på östsidan kanske bo 2 nätter i Fort Lauderdale?
Som det är nu så funderar jag på om vi ska förlänga till 3 nätter i Naples och 3 nätter runt Clearwater, Treasure Island.

Gillar att vara vid havet och eftersom vi inte ska se parkerna i Orlando så vill vi nog inte ha mer än 2 nätter där, men vill shoppa lite så funderar jag på hur shoppingen är runt Tampa jmf med Orlando?

Hur är det med snorkling?
Tips på delfinutflykter?
Sjökor i Fort Myers, någon som varit där? Vet att det finns i i Crystal River men tänkte kanske inte åka ända dit.

Fråga om ESTA
Dottern och pojkvännen var i Florida förra året så deras ESTA ska ju gälla fortfarande medans vi andra måste söka nytt nu. Hur funkar det på flygplatsen i Miaimi när vi kommer dit får vi genom samma kontroll eller får de gå en annan väg som redan varit där en gång?

Tacksam för lite tips och framförallt lite om temperaturen på öst jmf med väst i dec. :)
17 sep. 2017 17:34
Vi kör också tre veckor över nyår. Jag har haft mest kval om vilken del av Florida vi ska besöka (var sugen på norra).
Vad som är så skönt med USA är att man i de flesta fall, och om man inte måste bo i attraktiva områden, kan man ta det som det kommer och boka vartefter.
Nu är jag osäker på hur det ser ut efter stormen och viss områden kanske är svårt med boenden så kanske krävs en viss planering. För våran del så säkrar vi upp julen och nyår och tar resten som det kommer.

Vad det gäller temperatur så räknar jag med att slippa frysa :)
17 sep. 2017 19:53
Har också haft tanken att ta våra obokade dagar som det kommer och boka när vi är där. Men kontrollmänniskan i mig talar emot det.
Om ni ska vara i tre veckor så har ni ju lite mer att spela med och kan lite mer anpassa där efter väder.
Verkar ju som att det är öarna nedåt Key West som tagit mest stryk, resten av Florida har nog klarat sig hyfsat.
Av Birgere
17 sep. 2017 20:22
Som du säkert redan har läst i många av de kanske 1000 Floridatrådar på forumet så ska man inte räkna med att kunna bada på västkusten Dec-Feb, men det händer ju ofta att det blir ovanligt varmt och har ni tur kan det vara 20-22C, men räkna med 17-19C.
Har svårt att tro att Irmas framfart kommer att påverka resandet i vinter, redan nu eller under närmaste veckan, är det ju full fart på dom flesta platser som vi turister kommer i kontakt med. Turismen är så viktig så även om det var rejäla skador runt om hela Florida så ser dom till att återställa det så snabbt som möjligt.
17 sep. 2017 20:45
Aldrig rest i Florida. Men väl ett par tusen mil andra delstater och det är få gånger vi inte fått boende precis där vi tänkt. Och då på rätt små populära badorter.
JAg kan inte råda var och hur läge förrän i slutet av Januari. Men varför inte hyra ett eller ett par hus och utgå därifrån? Föredrar airbnb före hotell då man får tillgång till både cyklar, kajaker och solparasoll :)
17 sep. 2017 21:41
Citerat från Jahmanen:
Aldrig rest i Florida. Men väl ett par tusen mil andra delstater och det är få gånger vi inte fått boende precis där vi tänkt. Och då på rätt små populära badorter.
JAg kan inte råda var och hur läge förrän i slutet av Januari. Men varför inte hyra ett eller ett par hus och utgå därifrån? Föredrar airbnb före hotell då man får tillgång till både cyklar, kajaker och solparasoll :)
Får spana lite på det, Se vad resten av resesällskapet tycker också.
17 sep. 2017 21:47
Citerat från Birgere:
Som du säkert redan har läst i många av de kanske 1000 Floridatrådar på forumet så ska man inte räkna med att kunna bada på västkusten Dec-Feb, men det händer ju ofta att det blir ovanligt varmt och har ni tur kan det vara 20-22C, men räkna med 17-19C.
Har svårt att tro att Irmas framfart kommer att påverka resandet i vinter, redan nu eller under närmaste veckan, är det ju full fart på dom flesta platser som vi turister kommer i kontakt med. Turismen är så viktig så även om det var rejäla skador runt om hela Florida så ser dom till att återställa det så snabbt som möjligt.
Hittade en länk till en bra vädersida i någon tråd här och lufttemperaturen verkar ju iaf vara 25-28 grader och det räcker för mig. Då kan man ligga på stranden och ha det gott sen få man väl leva med att det inte är jätte skönt i vattnet utan bara för ett svalkande dopp, typ svenskt sommar dopp :)

Tar gärna lite tips och svar på mina frågor om shopping i Tampa, snorkling, delfiner, sjökor och ESTA.
17 sep. 2017 21:50
Vi har nog haft tur för vi har haft det riktigt varmt alla gångerna vi firat jul i Fl, runt 30 g på julafton. Solar gör vi och på stranden är vi både i Clearwater och Fort L, men badar gör vi bara i hotellpooler den årstiden. Om ni bokar hotell så se till att ni bokar med uppvärmd pool. Finns många bra direkt på stranden i Clearwater Beach. Såklart är det varmare ju längre ner ni kommer i FL.

Kul att ni ska besöka Busch Gardens i Tampa, det är en bra park. Shopping i Orlando, är kanske mest Outletsen ni tänker på då? Den är riktigt bra men det är alltid sjukt mycket folk där upplever jag i alla fall. I Tampa öppnade förra året ett nytt Outlet, bra butiker men inte lika stort som Orlando. Ni har ju även SawGrass i Fort Lauderdale. Men Vill ni gå på ett mall så är International Plaza i Tampa riktigt bra och förstås stora Mallet i Orlando.

Delfinutflykt, tänker ni på en båttur för att se delfiner så finns det många att välja på ute på Clearwater Beach och många andra ställen. Manatees brukar det finnas mycket av kring Clearwater också men det är lite för kallt i vattnet i december så de förflyttar sig till varmare vatten. Det finns ett ställe i Apollo Beach, kring värmeverket där de trivs på vintern.
Jo det stämmer att Key West tagit mest stryk men det är flera andra ställen där det måste rensas upp, men amerikanarna är bra på det så ska ni inte ut på Keys så är det ingen fara. Vi åker om en vecka och har fått stryka Key West den här gången.

Vi har landat på Miami ett par gånger i år och det har gått fort att komma förbi alla koller, kioskerna har minskat köerna betänkligt. Ska ni vara där över jul och nyår så ska ni kanske boka hotell men vi brukar inte göra det och det har aldrig varit några problem.
Av Birgere
17 sep. 2017 23:55
Citerat från Reseledarn:
Tar gärna lite tips och svar på mina frågor om shopping i Tampa, snorkling, delfiner, sjökor och ESTA.
Shoppingen är som sagt outstanding i Orlando men är man inte så kräsen eller har ont om tid så funkar det överallt.
Snorkling är nog inte det som gör Florida känt, ska visst finnas lite utbud nere på the Keys annars är det nog vanligast i sötvattenskällorna vad jag har läst.
Ska ni till Busch Gardens så köp även en dag till SeaWorld, kostar bara typ $20 extra för den kombon.
Vid immigration ska ni gå fram familjevis, eg dom som bor på samma ställe då ni ska lämna en gemensam tulldeklaration.
Numera behöver man inte längre besökt USA nyligen för att använda kioskerna.
18 sep. 2017 07:20
Tack för era svar.

Seaworld är lockande, och för $20 extra är det ju inte så farligt. får se. Vi var på Loro Parc på Teneriffa för något år sedan och tittade på späckhuggarna där. Mäktigt, och en fantastisk park.

Om jag förstår dig rätt så behöver de som var i USA förra året inte gå till kioskerna men sen måste vi alla gå tillsammans genom tullen.

Tror nog shoppingen i Tampa räcker väl för oss.

Någon som har tips på något mer loppisliknande, eller vinitge där man kan komma över lite äldre grejer?
18 sep. 2017 08:19
Citerat från Reseledarn:
Tack för era svar.

Seaworld är lockande, och för $20 extra är det ju inte så farligt. får se. Vi var på Loro Parc på Teneriffa för något år sedan och tittade på späckhuggarna där. Mäktigt, och en fantastisk park.

Om jag förstår dig rätt så behöver de som var i USA förra året inte gå till kioskerna men sen måste vi alla gå tillsammans genom tullen.

Tror nog shoppingen i Tampa räcker väl för oss.

Någon som har tips på något mer loppisliknande, eller vinitge där man kan komma över lite äldre grejer?
Jo alla går till kioskerna innan man går vidare.
Av Birgere
18 sep. 2017 13:15
Citerat från Reseledarn:
Tack för era svar.

Seaworld är lockande, och för $20 extra är det ju inte så farligt. får se. Vi var på Loro Parc på Teneriffa för något år sedan och tittade på späckhuggarna där. Mäktigt, och en fantastisk park.

Om jag förstår dig rätt så behöver de som var i USA förra året inte gå till kioskerna men sen måste vi alla gå tillsammans genom tullen.

Tror nog shoppingen i Tampa räcker väl för oss.

Någon som har tips på något mer loppisliknande, eller vinitge där man kan komma över lite äldre grejer?
Flee markets kan du googla. Antikaffärer finns tex winter park och downtown Kissimmee.
Av Lotta29
18 sep. 2017 19:40
Alla måste gå till immigrationskioskerna så glöm inte det 😂. Vi har varit 2 ggr i Florida över jul och nyår, första gg bara 10 dagar som er då flängde vi runt som dårar så vi skulle hinna allt vi ville se, aldrig mer så lite tid. Andra gg var vi där 3 veckor, vi bokade alla hotell hemifrån, vi bodde i fort lauderdale precis vid stranden, i Fort Meyers, vi besökte Sanibel island, Busch garden ( vi körde över dagen på nyårsafton) och sen bodde vi i Hollywoodområdet de sista dagarna. Sawgrass Mill är en stor outlet nere vid Miami/ Fort Laudedaleområdet, värd att besöka.
18 sep. 2017 20:27
Tack!

Bra att vi ska samma väg igenom flygplatsen så vi inte tappar bort varandra :)

Vi får förvalta våra 10 hela dagar vi har på plats, resdagar borträknade. Den totala sträckan vi ska förflytta oss är ju bara 80 mil sen tillkommer ju lite dagsutflykter. Känns ganska överkomligt. Vi får ta det som en första försmak så har vi superkoll till nästa resa.
Av Lotta29
18 sep. 2017 22:17
Citerat från Reseledarn:
Tack!

Bra att vi ska samma väg igenom flygplatsen så vi inte tappar bort varandra :)

Vi får förvalta våra 10 hela dagar vi har på plats, resdagar borträknade. Den totala sträckan vi ska förflytta oss är ju bara 80 mil sen tillkommer ju lite dagsutflykter. Känns ganska överkomligt. Vi får ta det som en första försmak så har vi superkoll till nästa resa.
Exakt, när ni varit där 1 gg vill ni dit igen, jag lovar 😍😍🌴☀️