Florida - hyrbil, flyg etc

Av Angel87
15 jan. 2023 22:16 (redigerad)
Visningar: 458
Hej!
Efter att Covid totalt förstörde vår bokade Florida-resa 2020 (med en hel del pengaförluster), så är det dags att testa igen. Denna gången är vi dock 1 person extra, så totalt 2 vuxna och 3 barn (9, 8, 1 år). Planen är att åka i början av juni någon gång och tillbaka i slutet (vecka 26). CPH-MIA och retur MCO-CPH.

Det första jag har märkt nu när jag tittar på priserna, är hur mycket dyrare alltid blivit 😒 Men men, det får vi ta om vi vill ha vår önskade resa. Dock blev jag mest chockad över hyrbilen - från 6063 kr till runt 20 000 kr för samma antal dagar 😤🔫 (21-25 dagar). Upphämtning i MIA och återlämning i MCO. Någon som har bra tips på att komma billigare undan? Behöver vara två förare (jag och mannen), men förstod att det kan man oftast få genom medlemskap. Och så ska bagagen få plats (minst 2 stora väskor, 2-3 handbagage och en liten barnvagn som är lika stor som ett handbagage).

Sen så har flygen också blivit dyrare, och så fort man ska ha bagage så sticker priserna iväg rejält. Något flygbolag som ni rekommenderar?

Hotell i Miami och i Orlando som ni rekommenderar?

Har tittat på gamla trådar, men de är som sagt GAMLA! Mannen börjar redan klaga på att det kommer att bli för dyrt, men jag vill verkligen få ihop denna resa…för väntar vi ännu längre, så lär det bli ännu dyrare när yngsta dottern kommer över 2 år.
Av Birgere
16 jan. 2023 12:28
Jo visst har det blivit dyrare :-(

Men jag tror ändå att dom "gamla" trådarna fortfarande principiellt gäller och kanske mer än någonsin att satsa på boende med matlagnings och tvättmöjligheter för att hålla nere kostnaderna.
Ang bagaget så har man oftast mer på hemresan än ditresan så antingen lägga väska i väska på ditresan eller köpa en resväska där blir lönsamt och som jag nämnde, kan ni tvätta på plats så behövs mycket mindre bagage från Sverige.
För flyget så gäller som alltid att lägga upp bevakningar på flertalet sidor och gärna med olika datum och flygplatser och för hyrbilen är det bästa att kanske 2ggr/vecka surfa runt o leta efter bra priser utöver dom förslag ni får via dom klubbar ni är med i plus olika koder. En del jobb men kan spara många tusenlappar.
18 jan. 2023 19:28
Om jag vore du så skulle jag kontakta tex Swansons och be om hjälp med bokning. Då får du förslag och lite referenspunkter på kostnader. Dom kan snabbt och lätt komma med prisförslag på flyg, hyrbil osv.

Vi har bokat vår resa till Kalifornien med dom och tex så landade flyg t/r då på 7960:-, bilhyra 12 000:- för 15 dagar. Bilen är då en SUV.
Av Angel87
22 jan. 2023 10:45
Tack snälla för era svar och tips!!!
24 jan. 2023 19:52 (redigerad)
Vecka 26 säger mig ingenting men antar att det är på sommarlovet så då finns knappast flyg under 8k. Jag kollade för några veckor sedan ARN-Tampa nu i januari å då var priset lite drygt 4k. Ni måste ha en minivan å jag tycker Budget brukar ha bra priser. Man får räkna med 10.000:- högre budget för 3 veckor mot 2019. Vi hade en gubbresa för ett år sedan med 6 pers som gick på 30k/pp med mat å allt inkl karibienkryssning 8 nätter, hyrbil och boende för 25 dagar. Boka genom Swansons blir 7-10k dyrare än att boka själv.
Av Angel87
12 feb. 2023 19:17
Citerat från Brycecanyon:
Vecka 26 säger mig ingenting men antar att det är på sommarlovet så då finns knappast flyg under 8k. Jag kollade för några veckor sedan ARN-Tampa nu i januari å då var priset lite drygt 4k. Ni måste ha en minivan å jag tycker Budget brukar ha bra priser. Man får räkna med 10.000:- högre budget för 3 veckor mot 2019. Vi hade en gubbresa för ett år sedan med 6 pers som gick på 30k/pp med mat å allt inkl karibienkryssning 8 nätter, hyrbil och boende för 25 dagar. Boka genom Swansons blir 7-10k dyrare än att boka själv.
Tack snälla för svar!
Av Angel87
12 feb. 2023 19:38
En fråga till…kollar på Airbnb, och brukar använda VPN när jag ska söka. Upptäckte då att städavgiften togs bort när jag hade IP-adressen i USA jämfört med EU. Gick hela vägen till kassan för att betala, bara för att se så det inte läggs till i slutet, men den fanns alltså inte med. Vet någon varför? Är det billigare om man använder en US-baserad IP, eller kommer man att åka på något gömt, som sämre villkor eller liknande (precis som hyrbil, där man ska ha svensk IP för att få alla försäkringar)?
Av Angel87
22 feb. 2023 00:25
Nu har vi bokat flyg!!! Känns som en milstolpe och att det är verkligt! Men nu börjar nervositeten…är så rädd att missa något, eller råka ut för tråkigheter och onödiga kostnader. Var mycket enklare när jag var ute och och reste utan småbarn ☺️

Bokade via Delta och vi mellanlandar på JFK. En fråga: är väskorna incheckade direkt till slutdestinationen, eller måste man hämta ut dem på JFK och checka in på nytt? Dyker upp detta när jag googlar:
”Om din anslutning är på något av dessa ställen måste du hämta upp ditt bagage i bagageutlämningen och checka in det igen inför nästa flyg.”

Har även en hyrbilsfråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Ställde denna i den här tråden:
https://www.reseguiden.se/diskussioner/erfarenheter-av-hyrbil-i-florida-vilken-uthyrningsfirma-rekommenderar-ni-56276
22 feb. 2023 01:30
Man måste alltid hämta ut bagaget och ta det genom tullen vid första stoppet i USA.
Av Angel87
22 feb. 2023 06:17
Citerat från Worldofmarie:
Man måste alltid hämta ut bagaget och ta det genom tullen vid första stoppet i USA.
Tack snälla för ditt svar! Då vet jag ☺️
22 feb. 2023 10:20
Citerat från Angel87:
Citerat från Worldofmarie:
Man måste alltid hämta ut bagaget och ta det genom tullen vid första stoppet i USA.
Tack snälla för ditt svar! Då vet jag ☺️
Därför ska man "Alltid" ta flygbyte i Europa om man inte flyger direkt.
Av Angel87
1 mars 2023 11:17
Citerat från Brycecanyon:
Citerat från Angel87:
Citerat från Worldofmarie:
Man måste alltid hämta ut bagaget och ta det genom tullen vid första stoppet i USA.
Tack snälla för ditt svar! Då vet jag ☺️
Därför ska man "Alltid" ta flygbyte i Europa om man inte flyger direkt.
Då har man lärt sig det till nästa gång ☺️
Av Ksjo
2 mars 2023 19:50
Hej Angel87! När åker ni? Vi är i samma sits som er, skulle rest för flera år sedan men fick skjuta upp resan. Nu är vi dock på G. Åker 15/6. Vore roligt att utbyta lite tips, vi har aldrig varit där så vi behöver all hjälp vi kan få hehe. Och här i forumet har jag fått ovärderliga råd av bland annat Brycecanyon och Dalton. Men som sagt - nu räknar vi att åka! Har dock inte bokat hyrbil än och fasar för priserna…! Man missade tåget kan man säga.
Av Ksjo
2 mars 2023 19:58
…åh, icke att förglömma Birgere givetvis som gett ovärderliga tips! Hade nog inte kommit längre än till Säffle utan detta forums hjälp. :-D
Av Angel87
6 mars 2023 16:18
Citerat från Ksjo:
Hej Angel87! När åker ni? Vi är i samma sits som er, skulle rest för flera år sedan men fick skjuta upp resan. Nu är vi dock på G. Åker 15/6. Vore roligt att utbyta lite tips, vi har aldrig varit där så vi behöver all hjälp vi kan få hehe. Och här i forumet har jag fått ovärderliga råd av bland annat Brycecanyon och Dalton. Men som sagt - nu räknar vi att åka! Har dock inte bokat hyrbil än och fasar för priserna…! Man missade tåget kan man säga.
3-26/6 blev det ☺️ vi har heller aldrig varit där, så försöker ta in så mycket info som möjligt. Detta forum är guld! Uppskattar all deras hjälp och den tid de lägger ner på att hjälp till! 🙏🏼
Av Ksjo
6 maj 2023 19:51
Citerat från Angel87:
Citerat från Ksjo:
Hej Angel87! När åker ni? Vi är i samma sits som er, skulle rest för flera år sedan men fick skjuta upp resan. Nu är vi dock på G. Åker 15/6. Vore roligt att utbyta lite tips, vi har aldrig varit där så vi behöver all hjälp vi kan få hehe. Och här i forumet har jag fått ovärderliga råd av bland annat Brycecanyon och Dalton. Men som sagt - nu räknar vi att åka! Har dock inte bokat hyrbil än och fasar för priserna…! Man missade tåget kan man säga.
3-26/6 blev det ☺️ vi har heller aldrig varit där, så försöker ta in så mycket info som möjligt. Detta forum är guld! Uppskattar all deras hjälp och den tid de lägger ner på att hjälp till! 🙏🏼
Vi åker den 14:e juni! Tar tacksamt emot tips och råd om du har…! Önskar er en fantastisk resa, vi har väntat på detta så länge vilket gör att det känns en smula overkligt. Hur som helst: hoppas ni får det fantastiskt! Har ni några planer eller ”måsten” när ni väl är på plats??
Av Angel87
13 juli 2023 01:06
Citerat från Ksjo:
Citerat från Angel87:
Citerat från Ksjo:
Hej Angel87! När åker ni? Vi är i samma sits som er, skulle rest för flera år sedan men fick skjuta upp resan. Nu är vi dock på G. Åker 15/6. Vore roligt att utbyta lite tips, vi har aldrig varit där så vi behöver all hjälp vi kan få hehe. Och här i forumet har jag fått ovärderliga råd av bland annat Brycecanyon och Dalton. Men som sagt - nu räknar vi att åka! Har dock inte bokat hyrbil än och fasar för priserna…! Man missade tåget kan man säga.
3-26/6 blev det ☺️ vi har heller aldrig varit där, så försöker ta in så mycket info som möjligt. Detta forum är guld! Uppskattar all deras hjälp och den tid de lägger ner på att hjälp till! 🙏🏼
Vi åker den 14:e juni! Tar tacksamt emot tips och råd om du har…! Önskar er en fantastisk resa, vi har väntat på detta så länge vilket gör att det känns en smula overkligt. Hur som helst: hoppas ni får det fantastiskt! Har ni några planer eller ”måsten” när ni väl är på plats??
Missade helt ditt sista meddelande! Ledsen för det!

Vi hade det super!!! Ville inte komma hem. Allt gick så smidigt och blir definitivt flera resor dit. Hoppas att er resa var lika fantastisk.