Florida eller Thailand???

Av Ales
27 jan. 2016 19:55
Visningar: 799
Hej alla,
nu är vi rätt tidigt ute men det här att inte riktigt ha bestämt sig gnager på nerverna:)
vi planerar en resa till nästa vinter.. helst över jul och nyår men tidigare i dec går bra..
funderar vad ni tycker om valet mellan Thailand eller Miami ( kombinerat med Mexico)
Så nu till frågorna:
vädret i december - var är bättre , skönare?
shoppingen?
maten?
vi är inte så mycket för "shoppingstånd" - mer märkeskläder..

Någon som flugit till Cancun -var hittar vi billiga flygbiljetter?
Ser fram emot era svar
Leila
27 jan. 2016 22:36
Florida kombinerat med caribienkryssning är väl oslagbart? Svindyrt flyg om ni inte vill åka 4-21/12 då det kostar drygt 4 lök med Norwegian, dubbelt så dyrt senare. Fast flygkostnaden är ju bara en del av totalkostnaden, men kryssningen är också halva priset mot över jul. Har aldrig varit i Thailand så kan inte jämföra, men älskar Florida på vintern!
28 jan. 2016 00:01
Vi har redan bokat direktflyg med SAS Oslo-Miami 20/12-5/1. Betalade 17400 kr för 4 pers. I somras flög vi Gbg-Miami med BA via London och betalade då 16300 kr. Så svindyrt över jul/nyår håller jag inte med om.
Vi har även prelbokat en del av hotelnätterna redan, avbokningsbara bokningar via hotels.com. Även där helt OK priser för att vara storhelg.
Angående er fråga Thailand eller Florida så kan jag inte bedöma eftersomjag aldrig varit i Thailand. Men jag kan lova att ni inte kommer att ångra en Floridaresa.
Av Birgere
28 jan. 2016 00:24
Thailand har ju EN stor fördel gentemot Florida och det är kostnaden för boende och mat.

Florida är ju sedan outstanding på allt annat.

Vädret i December i Miami är väl mer som svensk högsommar och vattnet är några grader svalare än i Thailand, om detta är bra eller dåligt är ju högst personligt.

Det var många år sedan vi slutade med att åka till Thailand.
Av Daytona
28 jan. 2016 08:44
Florida alla gånger om.
Vi upplevde Thailand som ett enda stort Mallis/Turkiet, billigt ja men om man inte tokgillar thaimat så blir man rätt less, för hur det än är så är deras pepparstekar och dylikt inte i närheten av det du får i USA. ;)

I slutändan så blir det nog inte så stor skillnad i totalsumman, iallafall inte när vi jämfört med thailandsresande vänner.
Av Ales
28 jan. 2016 09:28
Så roligt att höra!
Vi är USA fantaster , åker alltid åt det hållet och för en gångs skull så tänkte vi att vi skulle se något annat men oavsett hur mycket jag kikar på Thailand finns det ett motstånd;) och då säger vi alltid - får bli Florida en gång till;)
Jag startade tråden för jag hoppades kanske (eller inte) att man skulle övertyga mig att Th är bättre ellr nåt..
Tror bestämt att det blir Florida!
Hittade flyg till Cancun- tänkte bara ta en sväng så att det blir åtm nåt nytt;)
Ska nu på en gång kika på SAS!!!
Tack
28 jan. 2016 11:17
Citerat från Ales:
Så roligt att höra!
Vi är USA fantaster , åker alltid åt det hållet och för en gångs skull så tänkte vi att vi skulle se något annat men oavsett hur mycket jag kikar på Thailand finns det ett motstånd;) och då säger vi alltid - får bli Florida en gång till;)
Jag startade tråden för jag hoppades kanske (eller inte) att man skulle övertyga mig att Th är bättre ellr nåt..
Tror bestämt att det blir Florida!
Hittade flyg till Cancun- tänkte bara ta en sväng så att det blir åtm nåt nytt;)
Ska nu på en gång kika på SAS!!!
Tack
Vad jag gillar bäst är kanske lätt att räkna ut men man ska ju inte avfärda Thailand helt.
Det finns ju massor att se där även om det mesta är bättre i Florida i mitt tycke. Har bara varit i Thailand en gång, mycket intressant och mycket fick vi sett men nackdelarna (främst, den fruktansvärd värmen, fruktansvärda trafiken på många ställen och känslan att bli lurad nästan hela tiden) gör att vi inte är jättesugna på att återvända men man vet aldrig :-)
28 jan. 2016 12:25
Hej!

Det är två vitt skilda resmål, men jag ska försöka svara på dina frågor utifrån vad jag anser/har upplevt:

Vädret i december - var är bättre , skönare?

Beror på vad man gillar, samt var i Thailand man tänker åka. Planerar man resa t.ex. till Phuket som är stort turistmål i södra delarna så brukar December vädret vara helt ok. Kan regna lite då och då, oftast kommer det som skurar, men för det mesta är vädret skönt, varmt och soligt. Mindre fuktigt än t.ex. i Feb/Mars.

I Florida brukar det vara som svensk sommar ungefär, men även där kan det så klart skilja sig mellan olika delar, och det kan till och med kännas lite kylslaget ibland.

Shoppingen?

Du skriver att ni gillar märkeskläder - antar att du då menar äkta varor, och då är Florida överlägset.
Vill ni ha billiga kopior så vinner Thailand, men frågar du mig så är Floridas shopping helt klart överlägsen flera gånger om.

Maten?

Beror på vad man gillar. Vissa tycker att thaimat är det godaste som finns, jag föredrar nog Florida, även om det inte heller är mitt favoritresmål gällande kulinariska upplevelser.

Någon som flugit till Cancun -var hittar vi billiga flygbiljetter?

Om ni är lite flexibla på tid och dag så brukar det sällan vara problem att hitta bra biljetter till Mexico. Som ett riktmärke kan man kolla t.ex. Flygresor.se

Lycka till och hoppas ni får en härlig semester!
Av Birgere
28 jan. 2016 12:38
Citerat från Ales:
Så roligt att höra!
Vi är USA fantaster , åker alltid åt det hållet och för en gångs skull så tänkte vi att vi skulle se något annat men oavsett hur mycket jag kikar på Thailand finns det ett motstånd;) och då säger vi alltid - får bli Florida en gång till;)
Jag startade tråden för jag hoppades kanske (eller inte) att man skulle övertyga mig att Th är bättre ellr nåt..
Tror bestämt att det blir Florida!
Hittade flyg till Cancun- tänkte bara ta en sväng så att det blir åtm nåt nytt;)
Ska nu på en gång kika på SAS!!!
Tack
Lite smålustigt att nästa varje svar säger exakt samma sak men med olika ordval. Jag hade oxå hoppats på några starka Thailands argument.

KOM IGEN NU THAILANDSFANTASTER!! Övertyga oss om Thailands förträfflighet gentemot Florida.
28 jan. 2016 12:53
På efterlysning från ovanstående så ska jag ge ett par argument för Thailand också (eftersom jag faktiskt gillar Thailand och återkommer även dit gång på gång).

Vad är bättre då?

Jag tycker att stränderna generellt är finare i Thailand jämfört med Florida. Självklart finns det undantag åt bägge håll, men i Thailand tycker jag att det är lättare att hitta riktigt fina paradisstränder än i Florida.

Det marina livet är i stora delar av Thailand helt överlägset det utan för Floridas kuster, särskilt om man beger sig till nationalparker. Snorkling och dykning kan inte jämföras tycker jag.

Prisnivån är generellt lägre i Thailand, med andra ord man kan unna sig andra saker, utan att tänka på att det kostar så mycket. Älskar t.ex. att kunna unna mig en timmes massage dagligen utan att det kostar mig något särskilt.

Det här skriver jag med reservation för att jag mestadels håller mig i Phuket med omnejd när jag är I Thailand och i Ft. Lauderdale/Miami när jag är Florida (åtminstone under semester).

Och, även om jag uppskattar att komma till Florida då och då så är det inget ställe jag känner att jag vill spendera längre tid på, helt ok att vara på kongress i några dagar eller stanna någon vecka pre- eller post cruise, men jag blir uttråkad ganska snabbt där. Men smaken är som baken och jag har kollegor som alltid stannar några veckor i samband med kongresser, och gärna skulle bo I Florida året om, så det är en smaksak som allt annat.
Av Birgere
28 jan. 2016 14:26
Citerat från Lallarebecca:
På efterlysning från ovanstående så ska jag ge ett par argument för Thailand också (eftersom jag faktiskt gillar Thailand och återkommer även dit gång på gång).

Vad är bättre då?

Jag tycker att stränderna generellt är finare i Thailand jämfört med Florida. Självklart finns det undantag åt bägge håll, men i Thailand tycker jag att det är lättare att hitta riktigt fina paradisstränder än i Florida.

Det marina livet är i stora delar av Thailand helt överlägset det utan för Floridas kuster, särskilt om man beger sig till nationalparker. Snorkling och dykning kan inte jämföras tycker jag.

Prisnivån är generellt lägre i Thailand, med andra ord man kan unna sig andra saker, utan att tänka på att det kostar så mycket. Älskar t.ex. att kunna unna mig en timmes massage dagligen utan att det kostar mig något särskilt.

Det här skriver jag med reservation för att jag mestadels håller mig i Phuket med omnejd när jag är I Thailand och i Ft. Lauderdale/Miami när jag är Florida (åtminstone under semester).

Och, även om jag uppskattar att komma till Florida då och då så är det inget ställe jag känner att jag vill spendera längre tid på, helt ok att vara på kongress i några dagar eller stanna någon vecka pre- eller post cruise, men jag blir uttråkad ganska snabbt där. Men smaken är som baken och jag har kollegor som alltid stannar några veckor i samband med kongresser, och gärna skulle bo I Florida året om, så det är en smaksak som allt annat.
Intressant, och jag är benägen att hålla med dig att jämföra FtL utan hyrbil med Puket så skulle nog tom jag valt Puket. Men om du menar att det är långtråkigt i Florida med tillgång till hyrbil så måste du nog berätta mer om detta. Min förkärlek till Florida bygger ju på att det är det minst långtråkiga ställe på den här planeten...om man nu inte bygger sitt liv runt vintersporter :-)
28 jan. 2016 19:04
Citerat från Birgere:

Intressant, och jag är benägen att hålla med dig att jämföra FtL utan hyrbil med Puket så skulle nog tom jag valt Puket. Men om du menar att det är långtråkigt i Florida med tillgång till hyrbil så måste du nog berätta mer om detta. Min förkärlek till Florida bygger ju på att det är det minst långtråkiga ställe på den här planeten...om man nu inte bygger sitt liv runt vintersporter :-)
Smaken är nog som baken. Jag har besökt någonstans mellan 70-80 länder i världen, de flesta av dem många gånger om, och Florida är visst trevligt för en kortare semester, men för mig blir det ganska trist i längden. Visst, man kan lätt bila runt, det är relativt billigt, ganska trevligt, men många ställen är ganska lika varandra, och precis som många andra av USA:s mindre (och ibland även större) städer så känner jag mig ganska färdig efter ett par dagar.

Men som sagt, det är en högst individuell upplevelse och min egen åsikt, jag är inte vidare förtjust i L.A. eller andra större städer i CA heller som jämförelse, och jag blir faktiskt ganska uttråkad där med efter ett tag, trots att somliga anser att man aldrig kan tröttna på L.A.

Chicago och New York däremot kan jag vara i väldigt länge innan jag börjar längta bort, och där blir jag aldrig uttråkad, trots att de är städer som kanske inte har "allt i ett" på samma sätt som t.ex. Miami, eller FL i stort för den delen.
Av Ales
28 jan. 2016 21:33
Smaken är verkligen som baken:) tur att vi har möjligheter att både resa och se :)
Inte så jätteförtjust i thaimat men kan tycka att det är gott.. dock blir jag äcklad av insektstänk samt djurplågeri som ios finns överallt.. Elefant och ap-plågeri fast Florida är ju inte bättre med sina djurparker..

Kikade lite på Youtube och det enda som egentl talar för Thailand är stränderna.. Vare sig plastsolarna på restauranger eller neonskyltar lockar..

Hittade flyg Miami - Cancun för 10 tusen för oss fyra.. är det dyrt?
28 jan. 2016 22:07
Håller med helt! :)

10000 kr för fyra personer låter helt ok. Tänk på att många bolag i USA tar extra betalt för att checka in bagage. Tror att det går att få både lite billigare och betydligt dyrare, men är ni nöjda med flygtider och bolag så tycker jag det är helt ok.
Av Bibby
28 jan. 2016 22:27
Colombia är nästa stora charterställe, åk dit istället. Var en trendsetter.
Glöm inte var ni läste det först.

Sjukt billigt dessutom.
Av Sayang
29 jan. 2016 15:45
Intressant tråd.

Är ju som att jämföra äpplen och päron ungefär,så oerhört olika resmål.
Gillar båda men på olika sätt,vill man ha garanterad värme,sol och bad är
ju Thailand ljusår bättre.
Förutsatt att man reser på vintern.
Vill man däremot ha mera aktiviteter förutom snorkling,dykning är
Florida bättre.
Kunna gå och se högklassig idrott funkar ju inte direkt i Thailand tex.
Sist i Florida hade vi +8 grader och snålblåst i Orlando,då var vi
där i februari.
Var inte direkt trevligt att huttra runt i parkerna då.

Att uttala sig om Thailand om man bara besökt Phuket
är som att uttala sig om hela Florida om bara suttit i nån sunkig
förort till Miami eller nåt liknande.
Min nästa Florida resa kommer garanterat komma om nåt år igen,
men då aldrig innan april,då jag vill ha värme när jag reser.
29 jan. 2016 15:52
Citerat från Ales:
Smaken är verkligen som baken:) tur att vi har möjligheter att både resa och se :)
Inte så jätteförtjust i thaimat men kan tycka att det är gott.. dock blir jag äcklad av insektstänk samt djurplågeri som ios finns överallt.. Elefant och ap-plågeri fast Florida är ju inte bättre med sina djurparker..

Kikade lite på Youtube och det enda som egentl talar för Thailand är stränderna.. Vare sig plastsolarna på restauranger eller neonskyltar lockar..

Hittade flyg Miami - Cancun för 10 tusen för oss fyra.. är det dyrt?
Det var väl helt ok pris.

Skulle vilja sticka ut hakan och säga att om man har problem med neonljus och plastmöbler skall man undvika Cancun. USAs svar på medelhavscharter
29 jan. 2016 16:11
Citerat från Sayang:
Intressant tråd.
Att uttala sig om Thailand om man bara besökt Phuket
är som att uttala sig om hela Florida om bara suttit i nån sunkig
förort till Miami eller nåt liknande.
Min nästa Florida resa kommer garanterat komma om nåt år igen,
men då aldrig innan april,då jag vill ha värme när jag reser. >
Jag har inte lusläst tråden, men är det någon som har uttalat sig om Thailand generellt och samtidigt säger sig bara ha varit i Phuket? I sådana fall kan jag hålla med dig, Phuket är ett populärt turistmål i Thailand, men speglar inte Thailand som land.
Av Sayang
29 jan. 2016 17:47
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Sayang:
Intressant tråd.
Att uttala sig om Thailand om man bara besökt Phuket
är som att uttala sig om hela Florida om bara suttit i nån sunkig
förort till Miami eller nåt liknande.
Min nästa Florida resa kommer garanterat komma om nåt år igen,
men då aldrig innan april,då jag vill ha värme när jag reser. >
Jag har inte lusläst tråden, men är det någon som har uttalat sig om Thailand generellt och samtidigt säger sig bara ha varit i Phuket? I sådana fall kan jag hålla med dig, Phuket är ett populärt turistmål i Thailand, men speglar inte Thailand som land.
Sorry! blandade i hop 2 olika inlägg:))

Men att göra av med samma pengar på en Florida resa och
Thailands resa framstår som omöjligt för mig
Har legat på ca 30/40% mer
i utgifter när jag varit i Florida än Thailand.
Det beror ju naturligtvis på vad man gör,men Florida är ju
upplevelser och parker,Nhl,Nba,Daytona 500(galet läcker upplevelse!!!)
och mycket mycket mera
Likväl som Thailand främst är sol,bad,dykning/snorkling,slappa vilket inte kostar speciellt mkt.
Gillar dock båda ställen skarpt då dom ger så pass olika
upplevelser.
30 jan. 2016 08:27
Ganska lustigt... För några år sedan blev det krig på den här sajten varenda gång Thailand lom på tråden.

Jag tar det som att marknaden mognat. ;-)
Av Birgere
30 jan. 2016 10:00
Citerat från Robbowan:
Ganska lustigt... För några år sedan blev det krig på den här sajten varenda gång Thailand lom på tråden.

Jag tar det som att marknaden mognat. ;-)
Före min tid... hur bereddes sig "marknaden" då? Krig för eller emot Thailand.
31 jan. 2016 07:48
Birgere: Sa du nå't emot Thailand ryckte 7e kavalleriet ut och sedan var en duracellkaninsdiskussion igång om 'paradiset på jorden' vs 'nya Mallis'.
31 jan. 2016 10:36
Har aldrig varit i Thailand men tror inte de slår vårat älskade Florida. ;)
1 feb. 2016 08:04
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Ganska lustigt... För några år sedan blev det krig på den här sajten varenda gång Thailand lom på tråden.

Jag tar det som att marknaden mognat. ;-)
Före min tid... hur bereddes sig "marknaden" då? Krig för eller emot Thailand.
Krig! Visst, det gick överstyr titt som tätt, men var j-t underhållande så länge folk höll sig till ämnet och ifrån personangrepp.