Florida 2015

16 mars 2014 17:06
Visningar: 4495
Hej,

Nu har vi börjat planera vår resa till Florida mars/april 2015. Vi är två familjer med totalt 4 barn i åldrarna 4,5,6,6 som planerar en vistelse på ca 2 veckor och vi behöver lite hjälp med följande:

Vi planerar att resa runt lite och blanda sol, bad med shopping och några parker. Vi reser ifrån Göteborg men vilken stad är det bäst att flyga till? Vart har vi bäst utgångsläge? Till vilken destination brukar man hitta bäst biljetter? Vi funderar också på att hyra en bostad under ca en vecka för att kunna landa lite. Vart gör vi detta bäst? Tycker det verkar finnas hur mycket som helst att välja mellan och jag känner mig alldeles förvirrad.

Vill inte att det skall bli för krångligt att organisera allt. Då finns risken att vi drar till Thailand som vanligt eftersom vi vet hur allt funkar där.

Hoppas på lite bra tips!
Av Leicy
16 mars 2014 17:37
Givetvis ska ni åka till Florida , våran familjs favo resmål !!
Vi har åkt både ensamma och med en annan familj och sist med fyra familjer = 18 stycken, hur roligt som helst !
Flyg till ett ställe och hemifrån ett annat så spar ni lite bil restid.
Sist vi åkte flög vi Göteborg till Miami, stannade först i South beach några dgr, bilade sen över till Fort myers på västkusten ( så vackert där med fantastiska stränder ) avslutade sen resan uppe i Orlando och flög hem därifrån.
I Fort myers hyrde vi hus som vi delade med syrrans familj, en stor villa med fyra sovrum + två vardagsrum och kök + egen pool och bubbel pool. Betalde 500 kr / natt / familj .
Boendet i Orlando hyrde vi av Sembo, en lägenhet med två sovrum på Bluee tree resort, kostade ca 4000kr för en vecka.
Miami kom jag inte ihåg vad vi betalde för men stormtrivdes på Tradewindsapartment, jätte mysigt lägenhetshotell .
Finns så mycket att se och göra i Florida och underbar shopping, ni lär inte bli besvikna :)
Vi har rest med barn från två års ålder till nu som tonåringar och dom har älskat det !
Det går jättebra att skicka meddelande om du vill ha fler tips :)
16 mars 2014 17:53
Tack Leicy!

Oj så härligt det låter!

Då vet jag att vi skall sikta på olika destinationer, misstänkte att det var smartast. Låt säga att vi satsar på ett upplägg liknade ert, hur länge hinner vi hyra hus i Fort Myers? Har hört så mycket härligt om västkusten så dit vill jag gärna. Vart hittade ni ert härliga hus?

Om man skall välja på att besöka Fort Myers och Key West, vad skulle du då rekommendera? Vi vill ju inte bara flänga runt utan slappa och hänga vid stranden också. Och parker är ju ett måste.

Tack på förhand!
Av Birgere
16 mars 2014 17:55
Håller med Leicy, 4-5 dagar Miami Beach, 4-5 dagar västkusten och 4-5 dagar Orlando.
Avstånden i denna triangel är inte stora (3-4h) så ni kan flyga till Orlando (2 flygplatser), Tampa, Miami eller Ft Lauderdale. Välj billigaste och flyget med kortast restid.
Tänk på att Mars/April är tillsammans med julen den absoluta högsäsongen i Florida, dom riktigt bra ställena blir fullbokade redan på hösten.
Satsa på lägenhet/hus iaf på västkusten och i Orlando. Ni hittar massor på homeaway.se och ni kan nog redan nu boka.
Vill du veta mer så PMa, speciellt då det gäller Orlando.
Av Leicy
16 mars 2014 18:14
Vi har hyrt hus genom Homeaway varje gång och då kopplas du direkt till ägaren till huset.
Eftersom ni har rätt små barn som jag antar inte vill sitta i bilen så mycket så skulle jag strunta i Key west då det är en rätt lång bilresa. Vi hade tre veckor på oss på den resan jag beskrev men delade upp den efter hur mycket ni har tänkt hitta på , på varje ställe.Vi var fem nätter i SB, 10 nätter i Fort myers och en vecka i Orlando.
Kolla min sida här på RG så ser du lite foton från våra resor till Florida ;)
16 mars 2014 18:26
Tack snälla ni för svar!

Så skönt att få svar från några som varit på plats!

Våra barn vill med all säkerhet inte sitta i bilen alltför länge utan det blir nog en hel del stopp men det kan ju vara trevligt även för oss vuxna. Blir mer och mer sugen på Västkusten och skall kolla boende på homeaway ikväll.

Vi har ju tänkt oss att resa dit i mars/april dvs i samband med påsken så jag förstår att det är populärt. Problemet är att man inte kan köpa flygbiljetter än men så snart det går så får vi börja kolla. Om ni hade valt mellan mars/april och julen, vad hade det då lutat åt? Julen ligger ju väldigt bra även nästa år men jag undrar hur vädret är då? De flesta jag känner rekommenderar mars/april om man vill till Florida.

Slutligen, vilka parker skall vi till? Magic Kingdom har vi bestämt sedan innan men kan tänka oss någon/några fler. Och vart finns den bästa shoppingen?

Leicy, nu skall vi kolla in dina bilder och drömma oss bort! Tackar!
Av Leicy
16 mars 2014 18:47
Tror vädret kan vara bättre i Mars/April men har inte själv varit där över julen någon gång...
Vi har åkt i april och vädret har varit ok, någon dag med regn men överlag fint väder.
Sea world och Magic kingdom passar säkert era barn bäst men alla parker brukar ha något för alla åldrar.
Vi gillade också Busch garden ett kombinerat nöjesfält/djurpark som ligger utanför Tampa ( ca en timme ifrån Orlando)
Shopping finns det i massor, vi gillar premium outlets som finns både i Orlando och på västkusten ( tror inte det finns någon i miami ) Sök på premium outlets så får du upp var dom ligger, tror I Orlando finns det tre stycken. Vi gillade Dolphin mall i Miami och även Florida Mall i Orlando, flera gillar Saw grass mills i Fort lauderdale men är inte en favorit hos mig .
Orlando har väldigt bra shopping så åk inte dit bara för parkerna ;)
Våra sista resor finns också på resdagboken under namnet fam_palm om ni vill ha fler tips :)
Av Birgere
16 mars 2014 19:42
Mars-Maj samt Sept-Okt är dom bästa månaderna i Florida temperaturmässigt.
Aug-Okt är orkansäsong och har man otur så kan det bli lite blåsigt några dagar, speciellt kring kusterna.
Myggen kommer fram Jun-Okt, normalt inte något problem förutom i Everglades.
Lovebugs, helt ofarliga, härjar i Maj o September.
Dec-Jan kan ha riktigt kalla nätter, i Orlando så går temp ned mot noll-sträcket ett par gånger/vinter.
16 mars 2014 20:01
Men tusen tack för era svar!

Vi håller nog fast vid mars/april då...det verkar ju vara en bra period och perfekt nästa år med tanke på påsken.

Fokus i det närmsta blir att hitta bra flygbiljetter. Om jag minns rätt brukar de släppas ett år i förväg. Norweigan ska ju börjat flyga till Orlando/Fort Lauderdale och då kan vi få ner priserna rejält tror jag och dessutom få relativt korta flygningar.

Återigen tack!
Av Birgere
16 mars 2014 21:03
Citerat från Kipemoja:
Men tusen tack för era svar!

Vi håller nog fast vid mars/april då...det verkar ju vara en bra period och perfekt nästa år med tanke på påsken.

Fokus i det närmsta blir att hitta bra flygbiljetter. Om jag minns rätt brukar de släppas ett år i förväg. Norweigan ska ju börjat flyga till Orlando/Fort Lauderdale och då kan vi få ner priserna rejält tror jag och dessutom få relativt korta flygningar.

Återigen tack!
Samma sak har Amerikanerna själva kommit fram till, Till bara Orlando kommer det varje år över 50 miljoner amerikaner på besök och peak perioden är som sagt Mars/April.
16 mars 2014 23:53
Citerat från Kipemoja:
Hej,

Nu har vi börjat planera vår resa till Florida mars/april 2015. Vi är två familjer med totalt 4 barn i åldrarna 4,5,6,6 som planerar en vistelse på ca 2 veckor och vi behöver lite hjälp med följande:

Vi planerar att resa runt lite och blanda sol, bad med shopping och några parker. Vi reser ifrån Göteborg men vilken stad är det bäst att flyga till? Vart har vi bäst utgångsläge? Till vilken destination brukar man hitta bäst biljetter? Vi funderar också på att hyra en bostad under ca en vecka för att kunna landa lite. Vart gör vi detta bäst? Tycker det verkar finnas hur mycket som helst att välja mellan och jag känner mig alldeles förvirrad.

Vill inte att det skall bli för krångligt att organisera allt. Då finns risken att vi drar till Thailand som vanligt eftersom vi vet hur allt funkar där.

Hoppas på lite bra tips!
Mycket bra har sagts och jag kommer säkert upprepa en del ;-) Val av flygplats väljer man ju efter dels rutten och dels bekvämlighet och pris.

En sak att ta med i planeringen är hotellpriserna. Vi har själv bokat Tradewinds i Miami Beach som nämndes i tråden, för övrigt mycket trevligt lägenhetshotell som vi bodde på förra gången också, vi planerade först att börja i Miami Beach och avsluta i Orlando men vi vände på det då vi såg att Tradewinds priser halverades i April mot Mars, det sparade vi många tusenlappar på.

Vill Ni hyra hus en vecka på ett ställe så tycker jag nästan att det är för mycket att dela upp resterande dagar på två platser, ett gränsfall. Personligen hade jag i så fall hyrt hus i Orlandoområdet och sen tagit andra veckan i Miami Beach (södra delen) med utfärder därifrån till Miami Ft. Lauderdaleområdet, Everglades och kanske t.o.m. västra sidan som man mycket väl kan besöka på en dagsutfärd. Det är riktigt fint överallt med fina stränder o.s.v. så man lär inte bli besviken vart man än åker men ingenstans finns det så stort utbud av saker att hitta på som i Miami Ft. Lauderdale-området och mindre än en vecka där känns som extremt kort tid kan jag lova, vi har varit där många gånger och denna gången stannar vi 19 nätter.

Mars April tycker jag är bästa tiden att åka, Julen väljer man väl främst för att komma hemifrån då eller för att uppleva en Amerikansk Jul, under Dec - Feb är vattnet betydligt svalare på västra sidan än den östra (även fram i April men då ändå tillräckligt varmt för hyfsat behagliga bad).

Vilka parker är helt en smaksak, Magic Kingdom är väl självklart med barn i den åldern, Busch Gardens är fantastiskt trevlig om ni ska utåt västkusten men som sagt allt beror på vad man är ute efter, Animal Kingdom kanske också kan vara speciellt intressant för barn, Legoland lite söder om Orlando inte att förglömma.

Bra shopping finns överallt, Sawgrass Mills är min absoluta favorit med Dolphin Mall som tvåa men allra roligast är en riktigt stor fleemarket en söndag när massor av privatpersoner utöver de fasta säljarna fyller ut till enorma dimensioner som t.ex. på Swap Shop http://www.floridaswapshop.com/ i Ft. Lauderdale, det finns många och en annan stor är http://www.fleamall.com/ i Ft. Myers.

<span style="color:gray;font-size:10px;">Uppdaterad 2014-04-02 av Medlemssupport på grund av brott mot Reseguidens användarvillkor</span>
Av Birgere
17 mars 2014 00:49
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Kipemoja:
Det finns en del skandinaver som hyr ut här på min sida om ni vill titta på det http://www.floridasidan.se/hyra_florida.php .
Vi har hyrt hus o lägenhet 5ggr i Orlando (innan dess var det bara hotell) men det bästa området var det senaste och vi hittade ett kanonställe av en svensk familj på www.bahamabay.se, vi kommer även att bo där lite i sommar och kanske senare i höst igen.
17 mars 2014 08:43
Tack för alla tips!

Vi satt och pratade igår om att det vore bra med få destinationer och därifrån satsa på dagsutflykter. Man vill ju inte flänga runt för mycket med små barn. Just nu lutar det åt en vecka i Miami Beach och en vecka i Orlando. Tror vi kommer känna att det blir ont om tid i vilket fall.

Tack för tipset om den fina lägenheten i Bahama Bay, den verkar passa oss perfekt. Jag har mejlat ägarna och hoppas på svar. Såg att det redan nu börjat boka på för nästa år så tack för den varningssignalen.

Hur skall vi tänka med hyrbil? Tror vi kör Norweigan till Fort Lauderdale och sen hem från Orlando. Såg att det är direktflyg från Oslo och dit är det ju inte så långt för oss. Vi vill ju då hämta bilen i FL och lämna den i Orlando, antar att det går bra? Vilken firma? Hur mycket bör vi budgetera för detta?

Återigen, tusen tack för alla fantastiska svar!
Av Leicy
17 mars 2014 09:06
Det är inga problem att hämta ut bilen på ett ställe och lämna den på ett annat, och smidigt och välskyltat när du lämnar tillbaks den när du flyger hem.
Vi har hyrt genom Swanson två ggr, då fixar dom allt åt dig, men blir lite dyrare. Dom sista gångerna har vi hyrt genom rentalcars.com då får du den bilfirma som är billigast just då, och vi har fått bra pris där och inget strul. Fick Dollar sist och fick uppgradering när vi kom dit och fick större bilar än vi hade beställt ( utan någon extra kostnad ) .
Neka bara till allt dom vill sälja på dig på plats, större bilar extra försäkringar m.m.
Kommer inte ihåg vad vi har betalt i Florida för hyrbil, men har betalt 6000 kr för våran hyrbil i 19 dgr i Kalifornien på våran nästa resa i Juni. En Jeep Grand Cherokee el liknande med försäkringar, extra förare och en tank bensin (lämnas tillbaka tom ).

Hur dyr resa har ni tänkt er, tror vi har haft en budget på närmare 50 000 för boende, flyg och hyrbil när vi har varit i Florida i tre veckor. Men vi har alltid valt lite större boenden då våran tonåringar börjar ta plats och det är skönt att inte bo på varandra;)
17 mars 2014 09:30
Citerat från Kipemoja:
Tack för alla tips!

Vi satt och pratade igår om att det vore bra med få destinationer och därifrån satsa på dagsutflykter. Man vill ju inte flänga runt för mycket med små barn. Just nu lutar det åt en vecka i Miami Beach och en vecka i Orlando. Tror vi kommer känna att det blir ont om tid i vilket fall.

Tack för tipset om den fina lägenheten i Bahama Bay, den verkar passa oss perfekt. Jag har mejlat ägarna och hoppas på svar. Såg att det redan nu börjat boka på för nästa år så tack för den varningssignalen.

Hur skall vi tänka med hyrbil? Tror vi kör Norweigan till Fort Lauderdale och sen hem från Orlando. Såg att det är direktflyg från Oslo och dit är det ju inte så långt för oss. Vi vill ju då hämta bilen i FL och lämna den i Orlando, antar att det går bra? Vilken firma? Hur mycket bör vi budgetera för detta?

Återigen, tusen tack för alla fantastiska svar!
Tycker att ni är inne på rätt spår där ;-) Hur man än gör så tar det lite tid med hotellbyten och det finns mycket mer att göra än för en vecka på dessa ställen. Rekommenderar t.ex. en tur till St. Augustine från Orlando en väldigt trevlig stad med lite Spansk känsla fortfarande.

Det går bra att hämta och lämna på olika ställen, de har inga envägsavgifter inom Florida. Räkna med en 2.500 - 4000:- för en hyfsat stor bil, typ SUV, två bilar på två familjer är nog bättre an en riktigt stor på båda, finns få bilar som sväljer två familjer med bagage. Vi har bokat en SUV typ Ford Escape (ni vill antagligen ha lite större med barn (vet ju inte hur barnen är fördelade mellan familjerna, ett barn funkar säkert med denna bil, tre barn en större om fördelningen nu skulle vara så) för 4900:- inkl. försäkringar med 0:- självrisk för 24 dagar hos Sixt.
Jag hyr helst direkt av uthyrarna, Sixt, Avis, Hertz, agenter som Rentalcars endast om de är väldigt mycket billigare (ingen var billigare än Sixt på vår hyra). Man får helt enkelt genomgående bättre service och bemötande om man hyr direkt, mindre försök att sälja på en saker o.s.v., det är vår erfarenhet. Carrentals har nu börjat (precis som t.ex. MrJet) ange namnet på uthyraren innan man bokar vilket är ett stort steg framåt.

Idag tar Sixt t.ex. $590 (ca. 3775:-) för en SUV, Ford Explorer i två veckor i Mars 2015 (det går inte att söka mer än ett år framåt) en Escape $389 (2464:-). Ska man ha extraförare så kan man tänka på att det ingår gratis hos t.ex. Avis & Budget om det är maka, make, sambo livspartner...

Det är verkligen sant att man ska vara ute i god tid speciellt med hus och lägenheter, därför bör man boka flyg så fort som möjligt så man kan börja jaga, hus bokas upp långt i förväg och man vill ju ha lite valmöjligheter bland de bättre alternativen :-)
17 mars 2014 10:07
Hej Igen.
Nu är det maken som skriver. Vad grymma ni är allihopa.Vilka svar och vilken tid ni lägger på att hjälpa oss!
Jag är medlem i Hertz rentalcars pga att jag hyr en del bilar i tjänsten och då skall vi ju alltid tänka på kost osv. Men någon gång skall det väl vara läge att hyra en riktigt stor och vräkig SUV. Eller varför inte en såndär bamsepickup :-) Bränslekostnaden är väl fortfarande väldigt låg "overthere", även om jag hört att bensinpriset stigit. Återigen, ett stort tack! Kan verkligen se oss framför mig glidandes med rutorna ner-vevade på en roadtrip cruicandes på USA´s breda boulevarder :-) :-) :-)
17 mars 2014 10:16
Citerat från Kipemoja:
Hej Igen.
Nu är det maken som skriver. Vad grymma ni är allihopa.Vilka svar och vilken tid ni lägger på att hjälpa oss!
Jag är medlem i Hertz rentalcars pga att jag hyr en del bilar i tjänsten och då skall vi ju alltid tänka på kost osv. Men någon gång skall det väl vara läge att hyra en riktigt stor och vräkig SUV. Eller varför inte en såndär bamsepickup :-) Bränslekostnaden är väl fortfarande väldigt låg "overthere", även om jag hört att bensinpriset stigit. Återigen, ett stort tack! Kan verkligen se oss framför mig glidandes med rutorna ner-vevade på en roadtrip cruicandes på USA´s breda boulevarder :-) :-) :-)
Pickup kanske inte är allra mest praktiskt ;-)
Bensinpriset ser ni här http://www.floridastategasprices.com/ deras app är bra att ha, den visar t.ex. var bensinen är billigast för tillfället i närheten av där man är.

Hertz har väl också gratis extraförare för vissa medlemmar (just företag om jag minns rätt) kolla upp allt sådant och olika rabatter man kan få genom olika medlemsskap, SAS, Motormännen o.s.v. o.s.v.
Ett mycket bra forum där man hittar väldigt mycket tips om både biluthyrare och flygbolag är http://www.flyertalk.com/forum/
Av Birgere
17 mars 2014 10:32
Grundregeln vi val av bil är att först välja den ni tror räcker....och sedan välja nästa storlek.
Naturligtvis ska man köra en stor SUV när man är där, när vi har kört roadtrip har vi alltid SUVar med dubbla baksätesrader även om vi bara har haft 2 ungar med oss. Ligger man på ett ställe eller kanske har en resa planerad så kan det funka med en 5 sitsig SUV med 2 barn, men räkna att ha väskor i baksätet när ni åker tillbaka till flygplatsen.... man shoppar ......mycket och åker man inte med en tom resväska så köper man en extra där borta.
Av Zodezo
17 mars 2014 19:55
Kan inte sa att Universal-parkerna har nämnts här än. Rekommenderas verkligen både för barn och vuxna :-)

Bästa shoppingstället tyckte jag var Dophin Mall. Har ni inte jättemycket tid för shopping så ni kan åka runt till alla de stora ställena så rekommenderar jag er att kolla på deras hemsidor för att se vilka som har vilka butiker.

Vi har hyrt via Hertz båda gångerna vi haft bil i USA och det har varit jättesmidigt. Ang. extra förare så ingår det hos dem så vitt jag vet alltid om man bor tillsammans, är gifta eller förlovade. Så har det varit för oss iaf.
18 mars 2014 15:15
Härligt med så många som har varit, eller ska, till Florida. Vill bara slå ett slag för att det är väldigt enkelt att vara i South Beach Miami utan bil. Så om ni startar i Miami beach (och då borde ni verkligen bo i South Beach) så kan ni hyra bil efter den vistelsen. I South Beach är allt nära och man kan gå över allt.
18 mars 2014 15:30
Tack alla för alla svar, ni är helt fantastiska!

Nu börjar vi få ihop en resa och så snart de släpper flygbiljetterna skall vi boka. Är det någon som har några bra tips där? Vi siktar på att flyga Göteborg-Fort Lauderdale alt Miami.....bila till Orlando där vi sen flyger hemifrån. Viktigt för oss är ju såklart ett bra pris (vill ju hellre spendera våra pengar på plats) men också en relativt kort flight med få stopp då vi har 4 ganska små barn med oss.

Vi kommer sen hänga en vecka i Miami och försöker just nu få kontakt med Tradewinds som flera av er har rekommenderat. Det verkar dock för tidigt att boka men vi har iaf mejlat hotellet. Därifrån tänker vi göra dagsutflykter (därför behöver vi bil även där) till Key West (ev en övernattning där, förslag på mysigt hotell som passar barnfamiljer?), Everglades m m. Sen bilar vi upp till Orlando och där har vi preliminärbokat lägenheten som ni tipsade om i Bahama Bay som verkar fantastisk. Fick ett jättegott intryck av ägaren så det satsar vi med all säkerhet på. I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World och shopping.

Totalt tänker vi oss en budget på ca 50-70.000 sek, och då skall shopping ingå.

Nu lever drömmen....
18 mars 2014 16:05
Citerat från Kipemoja:
Tack alla för alla svar, ni är helt fantastiska!

Nu börjar vi få ihop en resa och så snart de släpper flygbiljetterna skall vi boka. Är det någon som har några bra tips där? Vi siktar på att flyga Göteborg-Fort Lauderdale alt Miami.....bila till Orlando där vi sen flyger hemifrån. Viktigt för oss är ju såklart ett bra pris (vill ju hellre spendera våra pengar på plats) men också en relativt kort flight med få stopp då vi har 4 ganska små barn med oss.

Vi kommer sen hänga en vecka i Miami och försöker just nu få kontakt med Tradewinds som flera av er har rekommenderat. Det verkar dock för tidigt att boka men vi har iaf mejlat hotellet. Därifrån tänker vi göra dagsutflykter (därför behöver vi bil även där) till Key West (ev en övernattning där, förslag på mysigt hotell som passar barnfamiljer?), Everglades m m. Sen bilar vi upp till Orlando och där har vi preliminärbokat lägenheten som ni tipsade om i Bahama Bay som verkar fantastisk. Fick ett jättegott intryck av ägaren så det satsar vi med all säkerhet på. I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World och shopping.

Totalt tänker vi oss en budget på ca 50-70.000 sek, och då skall shopping ingå.

Nu lever drömmen....
Sikta på max ett stopp och bra tider, det är inte värt att spara några hundringar och ta ett dåligt flygupplägg.

Ta i alla fall en natt i Key West, det är det värt och ska ni direkt till Orlando därifrån så är det en ganska dryg körning som man absolut inte vill ta på natten när man samma dag kört ner till Key West!
Av Birgere
18 mars 2014 16:33
Några hundralappar per biljett, visst men nu verkar det som Kipemoja's resegrupp består av 8 pers.
Det blir lätt många tusenlappar.
Göteborg ger ju även möjligheten med morgontåg till Köpenhamn, Stockholm och Oslo.
Att köra Key West till Orlando är en komplett dag, ett alternativ kan ju vara att sova första natten i FtL/Miami och dagen efter dra ner till Key West o stanna där en natt. jetlagen gör att man är väldigt morgonpigg.
Sedan Key West->SoBE och därefter SoBe->Orlando.
Det kanske till o med går att köpa flygbiljett till Göteborg-Key West via Miami, har aldrig kollat.

Möjligheterna är oändliga :)

kipermoja, kul att ni gillade Bahama Bay
18 mars 2014 16:41
Floridasidan & Birgere, vi har tänkt oss ett fast boende i Miami South Beach och sen göra en utflykt ner till Key West med en ev övernattning och sen tillbaka till Miami. Så då blir dt dubbelt boende den natten men det gör inte så mycket...tips på hotell kanske?

Vi funderar på att ta oss till Oslo eller Köpenhamn ffa för att få kortare restid i plan men eftersom inte biljetterna har släppt ännu så är det lite svårt att kolla på detta. Norweigan flyger direkt från Oslo, 8 h 55 min, känns onekligen mycket intressant. Ca 9000 per väg inkl bagage och alla skatter. Är det rimligt?

Tackar!
Av Birgere
18 mars 2014 17:15
Citerat från Kipemoja:
Floridasidan & Birgere, vi har tänkt oss ett fast boende i Miami South Beach och sen göra en utflykt ner till Key West med en ev övernattning och sen tillbaka till Miami. Så då blir dt dubbelt boende den natten men det gör inte så mycket...tips på hotell kanske?

Vi funderar på att ta oss till Oslo eller Köpenhamn ffa för att få kortare restid i plan men eftersom inte biljetterna har släppt ännu så är det lite svårt att kolla på detta. Norweigan flyger direkt från Oslo, 8 h 55 min, känns onekligen mycket intressant. Ca 9000 per väg inkl bagage och alla skatter. Är det rimligt?

Tackar!
9000 för vad? en ToR biljett då är det jättedyrt.
Norwegian flyger även direkt FtL från CPH

Du kan lätt skaffa en uppfattning om vilka flygmöjligheter ni kommer att ha genom att söka på biljetter motsvarande tider iår.
18 mars 2014 17:53
Citerat från Kipemoja:
Floridasidan & Birgere, vi har tänkt oss ett fast boende i Miami South Beach och sen göra en utflykt ner till Key West med en ev övernattning och sen tillbaka till Miami. Så då blir dt dubbelt boende den natten men det gör inte så mycket...tips på hotell kanske?

Vi funderar på att ta oss till Oslo eller Köpenhamn ffa för att få kortare restid i plan men eftersom inte biljetterna har släppt ännu så är det lite svårt att kolla på detta. Norweigan flyger direkt från Oslo, 8 h 55 min, känns onekligen mycket intressant. Ca 9000 per väg inkl bagage och alla skatter. Är det rimligt?

Tackar!
Nåja hur man värderar bekvämlighet och sin tid är ju upp till var och en, men personligen siktar vi alltid på kort flygtid, bra tider och max 1 byte, till rimliga pengar, allt är personliga prioriteringar när det gäller resor.

Vi har gjort så med Key West ett par gånger (på den gamla chartertiden), fördelen är ju att man slipper släpa med allt bagage ner till Key West. 9000:- per väg, är det för tre pers. så är det rimligt, ungefär vad vi betalat CPH-FLL-CPH. Är det färre pers, dyrt, fler pers. bra pris ;-)
18 mars 2014 18:43
Ledsen om jag var otydlig...

Med Norweigan köper man ju enkel biljetter vilket gör det prisvärt när man vill ha olika destinationer på utresa och hemresa. För vår familj med två betalande barn kostar det 9000:- per väg, dvs totalt 18,000:- direktflyg Oslo-Fort Lauderdale och hem Orlando-Oslo. Jag tycker det känns som ett bra pris, men vad vet jag?

Jag skulle vilja få en uppfattning om vad som är bra och vad som är dyrt. Jag håller med Floridasidan, helst max ett stopp. Nackdelen med denna resan är ju att vi måste ta oss till Oslo och att de ev kan vara lite svåra när det kommer till bagage som lågprisbolag tenderar att vara.

So long...

Av Birgere
18 mars 2014 19:41
CPH-MIA ligger bra ToR priser och tider mellan 3500-6000 beroende på säsong
CPH-MCO ung en tusenlapp dyrare (tillgång o efterfrågan)

En mix mellan MIA o MCO brukar hamna mitt emellan.

Jag tycker det är ganska skönt med ett stopp på ditresan, man kan sträcka lite på benen, barnen kan springa av sig och man kan ta en fika innan nästa hopp. Gillar tex att flyga via Toronto så slipper man köa en timme i immigration när man kommer till Florida.
Hemresan får gärna vara en lång flight så man hinner somna.
26 apr. 2014 08:00
Tack för alla tidigare svar. Ni har varit otroligt hjälpsamma!

Vi har nu bokat flygbiljetter och flyger från Köpenhamn till Miami via Toronto. Sen hem från Orlando vid Frankfurt. Så nöjda med både rutt, tid och pris : D

Vi har ju sedan tidigare, och på er rekommendation, bokat Bahama Bay i Orlando den sista veckan. Nu återstår de 10 första dagarna. Vi har ju hela tiden haft tanken att spendera den i Miami men när vi kollar runt så är det så fruktansvärt dyrt, nästan som i NYC. Jag har därför fått rekommenderat Hollywood Beach och Fort Lauderdale. Är det någon som kan rekommendera ett bra familjehotell där? Vi vill gärna bo nära stranden men också ha pool då barnen föredrar detta. Vi har också planer på Key West några dagar så om någon har tips på hotell där tar vi gärna emot det? Sen går turen mot Orlando. Är det för långt att åka över dan? Skall vi planera in någon/några nätter längs vägen?

Så tacksam om någon som har lite koll på detta tipsar oss Floridanybörjare!
Av Daytona
26 apr. 2014 08:14
Aqua Hotell i FLL. Jättemysigt med trevlig personal. Gratis parkering, 2 minuters promenad till stranden, 2 pooler, utegrill mm mm. Även systerhotellet Robindale är fint.

http://www.aquafortlauderdale.com/
Av Ullek33
26 apr. 2014 09:25
Ni har en härlig resa framför er!
Från Fort Lauderdale kör ni upp till Orlando över dagen.
27 apr. 2014 01:33
Citerat från Kipemoja:
Tack för alla tidigare svar. Ni har varit otroligt hjälpsamma!

Vi har nu bokat flygbiljetter och flyger från Köpenhamn till Miami via Toronto. Sen hem från Orlando vid Frankfurt. Så nöjda med både rutt, tid och pris : D

Vi har ju sedan tidigare, och på er rekommendation, bokat Bahama Bay i Orlando den sista veckan. Nu återstår de 10 första dagarna. Vi har ju hela tiden haft tanken att spendera den i Miami men när vi kollar runt så är det så fruktansvärt dyrt, nästan som i NYC. Jag har därför fått rekommenderat Hollywood Beach och Fort Lauderdale. Är det någon som kan rekommendera ett bra familjehotell där? Vi vill gärna bo nära stranden men också ha pool då barnen föredrar detta. Vi har också planer på Key West några dagar så om någon har tips på hotell där tar vi gärna emot det? Sen går turen mot Orlando. Är det för långt att åka över dan? Skall vi planera in någon/några nätter längs vägen?

Så tacksam om någon som har lite koll på detta tipsar oss Floridanybörjare!
Priserna på boende beror ju på många faktorer, efterfrågan är en och Miami Beach, South Beach är väldigt efterfrågat, en annan orsak är att det är befränsad yta, det finns helt enkelt inte plats att bre ut sig med nya hotell som i t.ex. Orlandoområdet, öar som Key West och Miami Beach har därmed mindre konkurens om besökarna och kde kan ta bättre betalt, det går dock att bo till rimliga pengar även där.
Jag tror bestämmt att ni är för tidigt ute när det gäller hotell, allt är inte utlagt än, som ett exempel så bokade vi till denna April och kollade priserna hela tiden, vi bokade om ett par gånger och det bästa priset som vi behöll dök upp i September.

Allt är en smaksak, hur man vill ha det men det är väldigt stor skillnad på t.ex. Ft. Lauderdale, Hollywood Beach och South Beach.
Vi var i Hollywood på denna resan, en fin strandpromenad som är ganska trevlig, man kan bo där och slippa en större väg mellan sig och havet vilket är svårare i Ft. Lauderdale om man vill bo på bra läge, mysigare helt enkelt men för litet för mer än ett par tre dagar tycker vi. Vi diskuterade lite om man skulle ta några dagar i Hollywood bara för att sola, bada och slappa lite på nästa resa, lockande men sen funderade vi lite på om det blir dåligt väder just de dagarna... så nej det blir främst Miami Beach igen.

Ft. Lauderdale är ju fint på sitt sätt men det finns inte heller där i närheten av samma utbud som i South Beach. Lite restauranger och butiker vid stranden men huvudgatan med sådant ligger närmre centrum en bra bit därifrån och inte heller här finns ett utbud som räcker mer än ett par dagar, ett par hundra meter shoppinggata,sen är resten av centrum tämligen dött.

Som sagts kör man till Orlando utan några övernattningar, väldigt bra väg och en kort tur på ca. 4 timmar inkl. fikapaus.
Av Birgere
27 apr. 2014 09:50
Jag håller med om att South Beach har mest att erbjuda.... men för mig iaf är det framförallt som vuxen. Kipemoja reser ju med 4 barn under skolåldern och för dom tycker jag inte SoBe är något speciellt, snarare tvärt om.

En variant kan ju vara att börja med kanske 2-3 nätter i SoBe och sedan dra över till västkusten och ligga där en väcka o sola o bada och därifrån köra upp till Orlando.
27 apr. 2014 10:36
Jag ser absolut inget negativt med att ha barn i South Beach, Sobe är ju relativt stort och det finns allt från partygator till lugna kvarter, boende direkt på stranden och ett mer blandat klientel än man ser någon annanstans, vill man att barnen inte ska uppleva festande människor så går man inte ut med dem på natten men så är det så klart på alla orter.

Mitt råd blir i alla fall att avvakta med den slutliga planeringen till fram i Augusti - Oktober. Bokar ni nu så boka av ombokningsbart (det är klart bäst även senare, bara om man är 100% säker på att man inte kommer ändra sig bör man välja ett icke av/ombokningsbart alternativ som ju ofta är lite billigare) så ni kan ändra er när ni hittar bättre alternativ eller bättre priser, kan ju vara skönt att ha något bokat redan nu men bind er inte ;-)
Ska ni däremot hyra hus/lägenhet så kan man aldrig vara för tidigt ute!
28 apr. 2014 21:36
Tack alla för era svar!

Vi har nog bestämt oss för att avvakta lite med hotellbokningarna. Det verkar så konstigt...endel hotell är redan uppbokade andra går inte att boka än. Men vi avvaktar nog lite tills fler är bokningsbara. Vi flyger ju till Miami och kommer ha ett upplägg enligt nedan ungerfär:

Miami (South Beach) 3-4 nätter
Key west 2 nätter
Ev Fort Lauderdale
el någon annanstans 3-4 nätter
Orlando 7 nätter

Sen flyger vi hem från Orlando.

Om någon har bra tips på vart vi skall ta oss efter Key West som passar vår rutt bra så tar vi gärna emot dem. Kollade på Aqua Hotel i Fort Lauderdale som tidigare rekommenderades i tråden och tycker det såg superfint ut men vi är öppna för förslag. Även förslag på boende på Key West skulle vi behöva. Vi vill bo någonstans mysigt, familjärt med pool men också gärna vid stranden.

Tackar!
Av Birgere
28 apr. 2014 22:35
Jag tycker definitivt ni ska ta västkusten istf Ft Lauderdale.
Tänk på att det är i princip 2 resdagar t.o.r Key West.
28 apr. 2014 22:54
Citerat från Kipemoja:
Tack alla för era svar!

Vi har nog bestämt oss för att avvakta lite med hotellbokningarna. Det verkar så konstigt...endel hotell är redan uppbokade andra går inte att boka än. Men vi avvaktar nog lite tills fler är bokningsbara. Vi flyger ju till Miami och kommer ha ett upplägg enligt nedan ungerfär:

Miami (South Beach) 3-4 nätter
Key west 2 nätter
Ev Fort Lauderdale el någon annanstans 3-4 nätter
Orlando 7 nätter

Sen flyger vi hem från Orlando.

Om någon har bra tips på vart vi skall ta oss efter Key West som passar vår rutt bra så tar vi gärna emot dem. Kollade på Aqua Hotel i Fort Lauderdale som tidigare rekommenderades i tråden och tycker det såg superfint ut men vi är öppna för förslag. Även förslag på boende på Key West skulle vi behöva. Vi vill bo någonstans mysigt, familjärt med pool men också gärna vid stranden.

Tackar!
Det är nog mycket få hotell som är uppbokade, det är förmodligen så att rumen inte är utlagda och att man då får meddelande att inget finns ledigt..

Inget fel på Ft. Lauderdale men att få med både Ost och Västkusten (t.ex. Ft. Myers Beach) kan ju vara trevligt. 4 nätter kan vara vara mycket iproportion till Key West (som man gärna kan ge två heldager) och Miami Beach (som har mycket mer att erbjuda med hela Miamiområdet än någon annan ort i Florida)..

Vill man så går et även att köra Key West - Orlando på en dag (lite drygt men tar man det lite lugnt med några stopp på vägen så). Lite smaksak om man föredrar kortare tid på fler ställen eller lite mer tid på färre....
29 apr. 2014 16:04
Hej hej,

Jag tänkte bara kolla med dig genom vilken sida ni bokade flyget? Vår familj ska åka nästa sommar, så inte långt kvar innan vi ska boka :)
Av Joru
4 maj 2014 17:56
Kommer att bli en fantastisk resa som ni garanterat vill göra om. Sedan jag åkte till Florida för första gången 1998, har jag återvänt ett antal gånger. Det finns så mycket att göra och så mycket att se. Känns dock som att ni försöker klämma in lite för mycket på så "kort" tid. Att både ta Key West och Orlando samt flera nätter i Miami/ Ft. Lauderdale blir nog lite stressigt tror jag. Tycker ni ska hoppa över Key West denna gång. Visst, det är jättefint neråt KW och vägen dit, men barnen kommer garanterat inte bry sig om ni är i KW eller SoBe/ Ft.L. Ta istället några nätter på väst sidan uppåt Sarasota/ Tampa. Fantastiska stränder och ni har även nöjesparken Bushgarden där. När ni tänkt att besöka nöjesparker i Orlando, hur många parker ska ni gå på? Behöver ni 7 nätter i Orlando eller räcker det med 5? Det finns en park i Orlando som heter Discovery Cove där man får ett "all inclusive" paket. Man kan simma med delfiner om man vill, och även snorkla med stingrays och andra tropiska fiskar då parken är uppbyggd med stränder och rev. Mat ingår hela dagen och även snorklings utrustning, solskydds medel och en typ av våtdräkt. Fungerar för alla åldrar och är en otrolig upplevelse! Dessutom så ingår entré till Sea World hur mycket ni vill under två veckor. Aquatica, som är en bad park ingår den med. Lägger man till $20 per biljett så har ni där även Bushgarden biljetterna! Mycket prisvärt och mycket roligt! Tror att alla ni skulle tycka om Universal parkerna med som ligger intill varandra. Roliga åkattraktioner och satsa på en dag per park. Googla på dessa parker och läs mer. Garanterad underhållning blandat med avkoppling.
Ni ska även tänka på att under mars/april så är det spring break i USA och ungdomar vallfärdar till Florida för att festa. Skulle hellre åka i maj då detta är över! Priserna på boende har sjunkit och trängseln på stränderna och i parkerna är betydligt mindre!! Vädret är, även då, oftast väldigt bra.
Som nämnts tidigare så är Aqua hotel i Ft. Lauderdale väldigt fint. Är ni ute efter ett familjärt, rent ställe som ligger vid stranden och har pool är detta hotell perfekt! Även andra hotell i detta område kan rekommenderas såsom Tranquilo (syster hotell), Napoli Belmar, Birch Patio och Robindale. Billigt boende där rum och lägenheter är utrustade så man kan klara sig själv. Bra städning! Fina pooler och nära stranden. Läs om dessa ställen med!
Åker själv till Florida nu i Juni och ska vara där i 5 veckor med min familj. Uppdelat så här: Ft. Lauderdale 2,5 veckor, 1 vecka Orlando, 1 vecka Anna Maria Island och avslutas med 5 dagar i Ft. Lauderdale.
5 maj 2014 09:17
Tack alla ni för tips och idéer!

Vi har ju redan bokat flyg (bokades via flygstolen.se) och har därmed datumen klara. Vi var snabba på flygbokning då vi hittade bra biljetter. Ser nu, ca 2 veckor senare att samma biljetter har gått upp med nästan 10.000 för vår familj. Så ett tips där är att surfa runt och vara ute i god tid.

Vi har bestämt oss för en vecka i Orlando och redan bokat en bra lägenhet där för bra pris så det som återstår är vad vi gör av resten av semestern. En av oss har redan varit i Florida och vill absolut att vi skall till Key West medan vi andra kan tänka oss det mesta. Så vi får väl se hur det blir. Är det någon som kan tipsa om ett bra, familjärt boende i Miami Beach som inte är alltför galet dyrt? Om vi nu bestämmer oss för att hoppa över Key West och istället välja några slappa dagar på Västkusten, vart skall vi då bo? I sånna fall skulle vi kunna börja med Miami Beach i 4 nätter och sen åka över till Västkusten i 5 nätter och sen avsluta i orlando i 7. Känns det som ett bra upplägg tro?

tackar!
5 maj 2014 09:56
Citerat från Kipemoja:
Tack alla ni för tips och idéer!

Vi har ju redan bokat flyg (bokades via flygstolen.se) och har därmed datumen klara. Vi var snabba på flygbokning då vi hittade bra biljetter. Ser nu, ca 2 veckor senare att samma biljetter har gått upp med nästan 10.000 för vår familj. Så ett tips där är att surfa runt och vara ute i god tid.

Vi har bestämt oss för en vecka i Orlando och redan bokat en bra lägenhet där för bra pris så det som återstår är vad vi gör av resten av semestern. En av oss har redan varit i Florida och vill absolut att vi skall till Key West medan vi andra kan tänka oss det mesta. Så vi får väl se hur det blir. Är det någon som kan tipsa om ett bra, familjärt boende i Miami Beach som inte är alltför galet dyrt? Om vi nu bestämmer oss för att hoppa över Key West och istället välja några slappa dagar på Västkusten, vart skall vi då bo? I sånna fall skulle vi kunna börja med Miami Beach i 4 nätter och sen åka över till Västkusten i 5 nätter och sen avsluta i orlando i 7. Känns det som ett bra upplägg tro?

tackar!
Hejsan
Ni kan göra två flugor på smällen :)
Åk till Fort Myers beach några dagar. Finns en snabbfärja därifrån till Key West som tar ca 3,5 timmar. Er vän får en dag där och kan åka tillbaka på kvällen. Alla blir nöjda.
se länken http://www.seakeywestexpress.com/default.htm.tillbaka
Av Misspiu
7 maj 2014 22:55
Hej hur mycket fick du betala för biljett per person till florida? jag vill ju att det ska släppas biljetter för slutet av april och Maj 2015 :)
funtat på 2 veckor till florida. och ev 1 vecka i miami beach men det kostar ju så mkt mer att bo i miami. Undrar vad kan de kosta att ta taxi för 4 pers (2 barn) mellan florida och miami beach?

Hur stor buffert ska man ha när man åker till usa nåt man ska tänka på?
Av Birgere
7 maj 2014 23:09
Citerat från Misspiu:
Hej hur mycket fick du betala för biljett per person till florida? jag vill ju att det ska släppas biljetter för slutet av april och Maj 2015 :)
funtat på 2 veckor till florida. och ev 1 vecka i miami beach men det kostar ju så mkt mer att bo i miami. Undrar vad kan de kosta att ta taxi för 4 pers (2 barn) mellan florida och miami beach?

Hur stor buffert ska man ha när man åker till usa nåt man ska tänka på?
Vad menar du med Florida OCH Miami Beach...??? Miami ligger ju i Florida???
7 maj 2014 23:23
Citerat från Misspiu:
Hej hur mycket fick du betala för biljett per person till florida? jag vill ju att det ska släppas biljetter för slutet av april och Maj 2015 :)
funtat på 2 veckor till florida. och ev 1 vecka i miami beach men det kostar ju så mkt mer att bo i miami. Undrar vad kan de kosta att ta taxi för 4 pers (2 barn) mellan florida och miami beach?

Hur stor buffert ska man ha när man åker till usa nåt man ska tänka på?
Vad flyg kostar beror på avrese och destinationsort, tidpunkt mm. lättast är att söka på en bokningssida eller här på Reseguidens flygsök. ("FLYG" i menyraden ovan).

Som sagts ligger Miami i Florida men Miami Beach ligger inte i Miami....
Menar Du vad det kostar från Miamis flygplats till Miami Beach så kan Du se vad det kostar på flygplatsens hemsida http://www.miami-airport.com/hotel_shuttles.asp

Priserna på hotell varierar i Miami (och Miami Beach, det finns billiga och dyra, det beror också på olika faktorer, tidpunkt, läge, standard o.s.v.

Buffert = extra pengar? Helt upp till var och en.

Det finns massor att tänka på som vid alla resor.....
8 maj 2014 08:36
Citerat från Birgere:
Citerat från Misspiu:
Hej hur mycket fick du betala för biljett per person till florida? jag vill ju att det ska släppas biljetter för slutet av april och Maj 2015 :)
funtat på 2 veckor till florida. och ev 1 vecka i miami beach men det kostar ju så mkt mer att bo i miami. Undrar vad kan de kosta att ta taxi för 4 pers (2 barn) mellan florida och miami beach?

Hur stor buffert ska man ha när man åker till usa nåt man ska tänka på?
Vad menar du med Florida OCH Miami Beach...??? Miami ligger ju i Florida???
Jag tror det kostar jättemycket pengar att ta en taxi mellan Florida och Miami Beach. Särskilt om man är fyra personer. :)
Av Birgere
8 maj 2014 08:47
Citerat från Nisse524:
Citerat från Birgere:
Citerat från Misspiu:
Hej hur mycket fick du betala för biljett per person till florida? jag vill ju att det ska släppas biljetter för slutet av april och Maj 2015 :)
funtat på 2 veckor till florida. och ev 1 vecka i miami beach men det kostar ju så mkt mer att bo i miami. Undrar vad kan de kosta att ta taxi för 4 pers (2 barn) mellan florida och miami beach?

Hur stor buffert ska man ha när man åker till usa nåt man ska tänka på?
Vad menar du med Florida OCH Miami Beach...??? Miami ligger ju i Florida???
Jag tror det kostar jättemycket pengar att ta en taxi mellan Florida och Miami Beach. Särskilt om man är fyra personer. :)
Taxibåt från Florida på Kuba.. prisuppgift någon? http://en.wikipedia.org/wiki/Florida,_Cuba :)
Av Misspiu
8 maj 2014 15:15
Ok vi får nog välja florida fort lauderdale endast för vår lilal familj, Vi är ute efter sol och bad och uppleva lite usa människor.

Jag menade miami beach i Fort lauderdale, Där imellan vad kan de kosta att ta en taxi eller billigaste färdmedel om man inte vill hyra bil och köra själv.

Tänkte mest vad en buffert för typ frulle,mat, göra små upplevelser? vad det kan kosta. :)
Av Birgere
8 maj 2014 15:57
FtL- South beach kostar nog runt $80 med taxi o tar kanske 45+ min beroende på trafik.
Tåg o buss kostar nog under $10 men tar nog 1,5-2h

Hyrbil är eg det enda rätta när man är i Florida (Det är delstaten som heter Florida, Fort Lauderdale, Miami Beach, Miami, Orlando osv är städer i denna delstat)

Hyrbil är nästan ett måste när man är i Florida om man vill se och uppleva saker. Man semestra på ett helt annat sätt än när man åker till Mallis på charter och grottar in sig på någon Ving all-inclusive resort.

3 mål mat om dagen kostar mellan 20 och 500 USD/pp beroende på vad man har för krav, men $50 är ett hyggligt riktmärke. Detta är ju ingen buffert utan en del i not-all-inclusive konceptet.
21 juni 2014 12:15
Är det någon som har tips om en härligt hus på östkusten? Vi kan tänka oss Fort Lauderdale, Lauderdale by the sea, Hollywood, Miami beach och runtomkring där. Vi är 4 vuxna och 4 små barn. Önskemål är pool, närhet till stranden och att det är fräscht och fint. Gärna en härlig trädgård och uteplats där vi kan hänga på em/kvällarna. Vi anländer till Miami 27/3 2015 och vill då åka direkt till detta huset och sen stanna där i 7-10 dagar om möjligt.