Florida 2 veckor ensam med 2 barn 11 o 13

Av Josa64
17 jan. 2017 22:37
Visningar: 548
Ännu en Florida diskussion

Jag skall åka med mina barn till Orlando 21 maj.
min plan som jag vill ha synpunkter och och tips om.
kommer fram på kvällen 21 tänkte ta in på ngt billigt hotell och övernatta.
Skall man ta vid flygplatsen? tänkte vänta med att hyra bil taxi till hotell.
dagen efter tar vi in på Loews Royal Pacific Resort för två nätter.
slappar på hotellet första dagen.
Dagen efter går vi på en av universals parker vilken bör vi ta först?
nästa dag tar vi den andra parken och checkar ut från hotellet. på kvällen tar vi in på ett billighetshotell igen. Tips?
Sover där, för att på morgonen hyra bil.
Vi planerar att åka till everglades, vill åka svävarbåt. Är shark Valley bra?
Behöver vi övernatta eller hinner vi med påett par timmar?
sedan skulle jag vilja ha ett tips om att hyra lägenhet på gulfsidan?
jag tänkte ett pris på mellan 1000-1500 per natt.
Sarasota? clearwater beach? tacksam för tips här för en trevlig slappar/solsemester.
skall man köpa GPS hemma eller skall man hyra det med bil?
bra tips på biluthyrare skall jag ta en av de stora?
tacksam för tips i övrigt.
Av Josa64
17 jan. 2017 22:42
ytterligare en fråga.
min barn har inte samma syn på attraktioner.
kan ett barn vänta vid utgången på attraktionen med vi andra två åker.
Är detta säkert?
Av Cattta
17 jan. 2017 23:57
Citerat från Josa64:
ytterligare en fråga.
min barn har inte samma syn på attraktioner.
kan ett barn vänta vid utgången på attraktionen med vi andra två åker.
Är detta säkert?
Hej, jag skulle aldrig lämna barn i en åldern själva där...
Av Birgere
18 jan. 2017 00:13
Nu vet jag inte vad Royal Pacific kostar dom nätterna, det är ett fantastiskt hotell men om man inte nyttjar expresspassen som ingår så finns det mer ekonomiskt boende att välja. Sedan skulle jag uppskatta att just dom dagarna i Orlando kommer att vara väldigt lugna, sommarsäsongen drar igång helgen efter så räkna lite på expresspass, om ni ens behöver dom och jämför med andra boendealternativ.
Bil är alltid skönt att ha i hela tiden men vill ni inte ha det så kolla på alternativet att bo på ett Hotell på International Drive som har shuttle service till Universal o då kan ni bo alla nätter där o slipper att släpa runt på bagage mellan olika hotell.

Ang väntande barn så finns det ett system som kallas child swap som borde fungera för er, ni köar tillsammans men innan ni kliver på så kan det ena barnet gå in i ett rum som är till för barn som inte kan/vill åka. Normalt så väntar ena föräldern medan den förste åker och när den förste har åkt så byter föräldrarna plats och kan nästan direkt hoppa på nästa åktur. Men jag tror det funkar även med ett ensamt barn och det är definitivt säkert.

Ang hyrbil så kolla lite på tipsen på forumet, GPS...ladda ner en app till din telefon tex Here som är gratis. Sedan är det ju så att väldigt ofta nuförtiden så finns redan GPS installerat i bilarna så det är bara dumt att betala för detta.
Av Daytona
18 jan. 2017 11:17
vrbo.com
homeaway.com

Fyll i plats, datum och prisnivå
Av Josa64
18 jan. 2017 12:56
Citerat från Birgere:
Nu vet jag inte vad Royal Pacific kostar dom nätterna, det är ett fantastiskt hotell men om man inte nyttjar expresspassen som ingår så finns det mer ekonomiskt boende att välja. Sedan skulle jag uppskatta att just dom dagarna i Orlando kommer att vara väldigt lugna, sommarsäsongen drar igång helgen efter så räkna lite på expresspass, om ni ens behöver dom och jämför med andra boendealternativ.
Bil är alltid skönt att ha i hela tiden men vill ni inte ha det så kolla på alternativet att bo på ett Hotell på International Drive som har shuttle service till Universal o då kan ni bo alla nätter där o slipper att släpa runt på bagage mellan olika hotell.

Ang väntande barn så finns det ett system som kallas child swap som borde fungera för er, ni köar tillsammans men innan ni kliver på så kan det ena barnet gå in i ett rum som är till för barn som inte kan/vill åka. Normalt så väntar ena föräldern medan den förste åker och när den förste har åkt så byter föräldrarna plats och kan nästan direkt hoppa på nästa åktur. Men jag tror det funkar även med ett ensamt barn och det är definitivt säkert.

Ang hyrbil så kolla lite på tipsen på forumet, GPS...ladda ner en app till din telefon tex Here som är gratis. Sedan är det ju så att väldigt ofta nuförtiden så finns redan GPS installerat i bilarna så det är bara dumt att betala för detta.
Hej och tack för tipset.
Ja jag tar det hotellet bara för expresspassen, vågar inte chansa.
Får man expresspass även dagen man checkar ut?
Funderar på det med bil, vi har ju planer på att vara på universal hela dagarna. Har man ngt behov av bil då? ser bara kostnad för hyra o parkering.
jag läste att Taxi från flygplats kostar ca 50$
Storleken på de här parkerna går det att jämföra med liseberg (om du varit där)
har du ngt tips påboende på international drive?
Av Josa64
18 jan. 2017 12:59
Citerat från Daytona:
vrbo.com
homeaway.com

Fyll i plats, datum och prisnivå
tackar tackar
Har du tips på några bra orter på västkusten, helst inte jättelångt från Orlando
Av Birgere
18 jan. 2017 13:55
Citerat från Josa64:
Citerat från Birgere:
Nu vet jag inte vad Royal Pacific kostar dom nätterna, det är ett fantastiskt hotell men om man inte nyttjar expresspassen som ingår så finns det mer ekonomiskt boende att välja. Sedan skulle jag uppskatta att just dom dagarna i Orlando kommer att vara väldigt lugna, sommarsäsongen drar igång helgen efter så räkna lite på expresspass, om ni ens behöver dom och jämför med andra boendealternativ.
Bil är alltid skönt att ha i hela tiden men vill ni inte ha det så kolla på alternativet att bo på ett Hotell på International Drive som har shuttle service till Universal o då kan ni bo alla nätter där o slipper att släpa runt på bagage mellan olika hotell.

Ang väntande barn så finns det ett system som kallas child swap som borde fungera för er, ni köar tillsammans men innan ni kliver på så kan det ena barnet gå in i ett rum som är till för barn som inte kan/vill åka. Normalt så väntar ena föräldern medan den förste åker och när den förste har åkt så byter föräldrarna plats och kan nästan direkt hoppa på nästa åktur. Men jag tror det funkar även med ett ensamt barn och det är definitivt säkert.

Ang hyrbil så kolla lite på tipsen på forumet, GPS...ladda ner en app till din telefon tex Here som är gratis. Sedan är det ju så att väldigt ofta nuförtiden så finns redan GPS installerat i bilarna så det är bara dumt att betala för detta.

Visa mer
Hej och tack för tipset.
Ja jag tar det hotellet bara för expresspassen, vågar inte chansa.
Får man expresspass även dagen man checkar ut?
Funderar på det med bil, vi har ju planer på att vara på universal hela dagarna. Har man ngt behov av bil då? ser bara kostnad för hyra o parkering.
jag läste att Taxi från flygplats kostar ca 50$
Storleken på de här parkerna går det att jämföra med liseberg (om du varit där)
har du ngt tips påboende på international drive?
Det finns en megatråd där bla jämförelsen med Liseberg finns med https://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/express-pass-universalparkerna-orlando-38208

Angående hotellen så finns det ju diverse listor på nätet om vilka som har shuttleservice till Disney resp Universal

tex denna, har inte järnkoll på var alla hotell ligger, deras standard eller om det skett ändringar i servicen. Tänk även på att kolla tiderna när och hur ofta dom går, det kan vara väldigt begränsat.

Avanti Resort ( to both )
Best Western Lake Buena Vita ( to both )
Celebration Suites ( to both )
Clarion Lake Buena Vista ( to both )
Clarion Suites Kissimee ( to both )
Cocoa Keys ( pay to Disney, free to universal )
Comfort Inn Kissimmee ( to both )
Comfort Suites Orlando ( to both )
Galleria Palms ( to both )
Grand Cypress Hyatt ( to both )
HIlton Garden Inn at Seaworls ( to both )
Hilton Orlando Bonnet Creek ( to Disney )
Holiday Inn Express and Suites ( to Disney )
Homewood Suites( to both Universal and Disney )...
Marriott Orlando ( to Disney )
Park Inn Resort Kissimmee by Radisson ( also both )
Ramada Gateway ( to both )
Rosen Inn ( to both ) Disney $$ Universal free
Royal Parc Suites ( to both )
Rozen Plaza ( to Universal )
Sheraton Lake Buena Vista ( to Disney )
Sheraton Vistana ( to Disney )
Sonesta ES Suites ( to both )
Staybridge Suites Lake Buena Vista ( Disney )
The Point Orlando Resort ( to both )
Waldorf Astoria ( to Disney )
World Quest Orlando ( to Disney )
Wynam Lake Buena Visa ( to both )
18 jan. 2017 13:59
Citerat från Josa64:
Citerat från Birgere:
Nu vet jag inte vad Royal Pacific kostar dom nätterna, det är ett fantastiskt hotell men om man inte nyttjar expresspassen som ingår så finns det mer ekonomiskt boende att välja. Sedan skulle jag uppskatta att just dom dagarna i Orlando kommer att vara väldigt lugna, sommarsäsongen drar igång helgen efter så räkna lite på expresspass, om ni ens behöver dom och jämför med andra boendealternativ.
Bil är alltid skönt att ha i hela tiden men vill ni inte ha det så kolla på alternativet att bo på ett Hotell på International Drive som har shuttle service till Universal o då kan ni bo alla nätter där o slipper att släpa runt på bagage mellan olika hotell.

Ang väntande barn så finns det ett system som kallas child swap som borde fungera för er, ni köar tillsammans men innan ni kliver på så kan det ena barnet gå in i ett rum som är till för barn som inte kan/vill åka. Normalt så väntar ena föräldern medan den förste åker och när den förste har åkt så byter föräldrarna plats och kan nästan direkt hoppa på nästa åktur. Men jag tror det funkar även med ett ensamt barn och det är definitivt säkert.

Ang hyrbil så kolla lite på tipsen på forumet, GPS...ladda ner en app till din telefon tex Here som är gratis. Sedan är det ju så att väldigt ofta nuförtiden så finns redan GPS installerat i bilarna så det är bara dumt att betala för detta.

Visa mer
Hej och tack för tipset.
Ja jag tar det hotellet bara för expresspassen, vågar inte chansa.
Får man expresspass även dagen man checkar ut?
Funderar på det med bil, vi har ju planer på att vara på universal hela dagarna. Har man ngt behov av bil då? ser bara kostnad för hyra o parkering.
jag läste att Taxi från flygplats kostar ca 50$
Storleken på de här parkerna går det att jämföra med liseberg (om du varit där)
har du ngt tips påboende på international drive?
Du får båda ankomst och avresedagen, vi har aldrig pass men detta har avhandlats i detalj i många trådar på RG.

Man klarar sig så klart utan bil men bil är ganska bra om man vill ta sig någon annanstans.

Storleken jämförs lättast med bilder, se till så dessa är inzoomade till samma skala och jämför, uppskattningsvis är parkerna ca. 4-5 ggr större än Liseberg och det är två parker :-) https://www.google.se/maps/@28.4742281,-81.4684362,1731m/data=!3m1!1e3 och https://www.google.se/maps/@57.6944142,11.9958964,1664m/data=!3m1!1e3
18 jan. 2017 14:04
Ska man vara i parkerna hela dagarna så känns lyxhotell obefogat (som sagts fundera och räkna på passen, ska ni bo men inte utnyttja dem alla dagar försvinner ju lite av värdet), vi bodde själv superbilligt på Extended Stay America med gångavstånd (ca. 20 min) till Universal.
Av Daytona
18 jan. 2017 14:14
Vi håller alltid till på Östkusten så jag kan tyvärr inte komma med några tips ;) Däremot så håller jag med Floridasidan, varför bo dyrt och lyxigt om ni ändå bara ska " typ" sova där? Avanti är ett helt ok hotell på I-drive. Gratis shuttle till parkerna dessutom.
18 jan. 2017 14:45
Citerat från Josa64:
Ännu en Florida diskussion

Jag skall åka med mina barn till Orlando 21 maj.
min plan som jag vill ha synpunkter och och tips om.
kommer fram på kvällen 21 tänkte ta in på ngt billigt hotell och övernatta.
Skall man ta vid flygplatsen? tänkte vänta med att hyra bil taxi till hotell.
dagen efter tar vi in på Loews Royal Pacific Resort för två nätter.
slappar på hotellet första dagen.
Dagen efter går vi på en av universals parker vilken bör vi ta först?
nästa dag tar vi den andra parken och checkar ut från hotellet. på kvällen tar vi in på ett billighetshotell igen. Tips?
Sover där, för att på morgonen hyra bil.
Vi planerar att åka till everglades, vill åka svävarbåt. Är shark Valley bra?
Behöver vi övernatta eller hinner vi med påett par timmar?
sedan skulle jag vilja ha ett tips om att hyra lägenhet på gulfsidan?
jag tänkte ett pris på mellan 1000-1500 per natt.
Sarasota? clearwater beach? tacksam för tips här för en trevlig slappar/solsemester.
skall man köpa GPS hemma eller skall man hyra det med bil?
bra tips på biluthyrare skall jag ta en av de stora?
tacksam för tips i övrigt.
Angående Everglades så är Shark Valley bra men ni ska ju inte söderut vad jag förstår. Att köra 4 timmar från Orlando och sen 3-4 tillbaka norrut är ingen hit! Det går inte heller att åka airboat i just Shark Valley då det ligger inne i nationalparken.
Åk Airboat på närmre håll.

Hyrbil, ja hyr av de stora, kolla t.ex. Avis med rabattkoden (AWD) H811101 som ger gratis rabatthäften på Simon Malls (t.ex. Premium Outlets) den brukar ge bra priser och bli så klart medlem hos uthyraren du väljer.
Av Birgere
18 jan. 2017 14:56
Citerat från Josa64:
Citerat från Daytona:
vrbo.com
homeaway.com

Fyll i plats, datum och prisnivå

Visa mer
tackar tackar
Har du tips på några bra orter på västkusten, helst inte jättelångt från Orlando
Inga avstånd direkt att prata om
Populära orter tex
Clearwater Beach 1,5h från Orlando
Siesta Key 2h
Venice 2,5h
Ft Myers Beach 3h
Naples 3,5h

Sedan finns ju tex Anna Maria Island, Sanibel Island som är urmysiga men personligen föredrar jag dagsutflykter dit.
Alla har sina speciella fördelar och passar bra för att bara ta det lugnt på stranden.
18 jan. 2017 16:26
Citerat från Josa64:
Citerat från Daytona:
vrbo.com
homeaway.com

Fyll i plats, datum och prisnivå

Visa mer
tackar tackar
Har du tips på några bra orter på västkusten, helst inte jättelångt från Orlando
Skulle rekommendera Clearwater Beach, vi var senast på Treasure Island men det var inte lika trevligt, även där finns fin strand men det var lite ruffigare på något sätt, inte mycket till folkliv och knappast några affärer att tala om. Inga enorma skillnader men Clearwater Beach är snäppet bättre på det mesta.
Ett annat ställe vi bott på är Lido Key, också mycket fin strand och där finns mycket affärer och restauranger runt St. Armands Circle, lite för "fint" (läs högt prisläge) för vår smak, kommer inte riktigt upp till CWB på vår ranking. Gemensamt för dessa ställen är att vi inte tycker att de räcker för mer än några dagar sen blir det lite segt, efter två har man sett alla affärer mer än en gång och det är ärligt talat mest turistaffärer (här skiljer sig Lido Key då St. Armand är mer åt fina butiker & konstgalleristuket.)

Sen fördriver man så klart lätt dagar med utfärder, det finns det ingen brist på men i regel blir det gärna kvällarna där man bor. (för oss iallafall).

Kan ni tänka er längre söderut så rekommenderar jag Ft. Myers Beach och det passar ju in bättre om ni vill till Shark Valley.
Av Josa64
18 jan. 2017 21:34
tack för alla tips
Om man skall åka " svävarbåt" i Everglade var gör vi det bäst?
18 jan. 2017 21:55
Citerat från Josa64:
tack för alla tips
Om man skall åka " svävarbåt" i Everglade var gör vi det bäst?
Det finns mängder med ställen söderut men ska ni inte ner dit så finns alternativ närmre Orlando, t.ex. http://www.orlandoairboattours.com
19 jan. 2017 02:33
Citerat från Josa64:
tack för alla tips
Om man skall åka " svävarbåt" i Everglade var gör vi det bäst?
Här att förtydliga: Inga airboats får köra inom Everglades NP där t.ex. Shark Valley ligger, där nere är det vanligast att det finns i något Indianreservat längs Aligator Alley. Om du ändå är i Orlando åker du airboat där då det finns swamps på många ställen i Florida att åka på.
19 jan. 2017 08:02
Vi har ju inte sett några airboats längs Aligator Alley. Billies Swamp Safari är en av de mest kända men det är en bit från AA (!75 en motorväg där det egentligen inte finns något att se på biten som korsar Florida).
Flest finns längs Timiami Trail (US41) och däromkring, sen en hel del upp mot precis väster om Ft. Lauderdale.
Det finns nog ett tiotal att välja mellan just söder om Orlando så kolla t.ex. Tripadvisor och läs vad folk skriver om dessa.
Av Birgere
19 jan. 2017 09:41
öhh...vart är tråden påväg?
Lite osäker på vad Josa64 behöver hjälp med nu.

Vad jag förstår så åker hon med 2 barn till Florida och har 3 önskemål:
- Gå på Universal
- Åka Airboat
-Slappa på stranden.

Låter väl som en helt perfekt resa för familjen.

Boendet i Orlando o behovet av expresspass verkar fortfarande lite oklart
Airboat är ju förslaget med att ta det i samband med Orlandovistelsen smartast
Strandtiden finns massa förslag men jag tror ingen tycker att CWB är ett dåligt förslag, däremot så finns det inget förslag på lägenhet i CWB. Jag vet att någon tipsat om det tidigare, typ ett hus med blått tak?!?! Kanske går att söka sig fram på forumet.
19 jan. 2017 10:52
Japp! Huset med blått tak har jag tipsat om. Fantastiskt fina stora lägenheter. Som en stor villa egentligen. Ska kolla om det finns listat på Home Away nu. Men det har blivit galet dyrt ...i stort sett överallt.

Vi gillar ju Unlimited Express Pass, och bor alltid någon natt på Pacific så vi rekommenderar det. Men kanske inte för att bara slappa någon dag, vi har ett bra upplägg för att få ut så mycket som möjligt att vistelsen. Men vi är ju som sagt galna i att åka allt som finns, hela tiden!!

Känner väl spontant att det där med att vänta med att hyra bil inte är något jag skulle ha gjort. Tycker att det är så skönt att bara hämta ut bilen på flygplatsen, slänga in väskorna och ungarna och sen resten av resan inte behöva tänka på att ta taxi, shuttle eller passa tider. Finns mycket mer möjligheter för spontana utflykter och shopping mm. Det många inte förstår är avstånden mellan punkt A-- B! Alla har sitt sätt och vi vill verkligen underlätta för oss när vi är där, så det är vårt val att vara lite lata och bekväma. Lägg till värmen, finns inget skönare än att sätta sig i bilen (på med AC) med trötta ben, varma och svettiga, och med packning. Istället för att trängas i köer, på bussar, shuttles, men som sagt, för en del är det en del i upplevelsen, den passar inte oss bara.
19 jan. 2017 11:02
Citerat från Birgere:
öhh...vart är tråden påväg?
Lite osäker på vad Josa64 behöver hjälp med nu.

Vad jag förstår så åker hon med 2 barn till Florida och har 3 önskemål:
- Gå på Universal
- Åka Airboat
-Slappa på stranden.

Låter väl som en helt perfekt resa för familjen.

Boendet i Orlando o behovet av expresspass verkar fortfarande lite oklart
Airboat är ju förslaget med att ta det i samband med Orlandovistelsen smartast
Strandtiden finns massa förslag men jag tror ingen tycker att CWB är ett dåligt förslag, däremot så finns det inget förslag på lägenhet i CWB. Jag vet att någon tipsat om det tidigare, typ ett hus med blått tak?!?! Kanske går att söka sig fram på forumet.
Ja det kan man ju undra det fanns ju planer på Shark Valley med eventuell övernattning där. Sen också öppet för en stor bit av västkusten.

Kanske lite preciserade önskemål och uppdaterad plan kan behövas så vi inte täcker upp hela Florida i onödan.

Håller med Dalton17 100% när det gäller bilen mm.
19 jan. 2017 11:06
Sun West Palms Suite 103
Clearwater, Florida, USA

Lägenheten i huset med blått tak! :0)
19 jan. 2017 12:34
Citerat från Josa64:
Ännu en Florida diskussion

Jag skall åka med mina barn till Orlando 21 maj.
min plan som jag vill ha synpunkter och och tips om.
kommer fram på kvällen 21 tänkte ta in på ngt billigt hotell och övernatta.
Skall man ta vid flygplatsen? tänkte vänta med att hyra bil taxi till hotell.
dagen efter tar vi in på Loews Royal Pacific Resort för två nätter.
slappar på hotellet första dagen.
Dagen efter går vi på en av universals parker vilken bör vi ta först?
nästa dag tar vi den andra parken och checkar ut från hotellet. på kvällen tar vi in på ett billighetshotell igen. Tips?
Sover där, för att på morgonen hyra bil.
Vi planerar att åka till everglades, vill åka svävarbåt. Är shark Valley bra?
Behöver vi övernatta eller hinner vi med påett par timmar?
sedan skulle jag vilja ha ett tips om att hyra lägenhet på gulfsidan?
jag tänkte ett pris på mellan 1000-1500 per natt.
Sarasota? clearwater beach? tacksam för tips här för en trevlig slappar/solsemester.
skall man köpa GPS hemma eller skall man hyra det med bil?
bra tips på biluthyrare skall jag ta en av de stora?
tacksam för tips i övrigt.
Roligt :)
Vi åker den 20 maj.
Landar i Miami.
Övernatta där och vidare till Orlando dagen efter.
Man är ju ganska trött efter flygresan så...
Har provat innan att åka direkt upp.
De funkar men...
Av Josa64
19 jan. 2017 13:11
Hej alla och tackar så mycket för alla hjälpsamma svar.
21 är jag framme i orlando checkar in på ett billigt hotell.
Jag är fortfarande inne på Universal hotellet, det blir en tidig incheckning 22 park 23-24 utcheckning Universal hotellet24.
24 kväll incheckning billigare hotell 25 utcheckning, hyra bil och sedan http://www.orlandoairboattours.com
sedan mot kusten.
Så ser planen ut nu, verkar det vettigt?
tacksam för mer tips.
Av Birgere
19 jan. 2017 13:32
om du håller fast vid 2 nätter på universal så köp då 3-dagars biljett så kan ni ju gå in även första dagen, ni har ju ändå köpt expresspassen indirekt.
Om ni sedan väljer CWB, vilket är ett bra val så kan ni dom dagar ni inte har lust att hänga på stranden åka till Busch Gardens samt tillbaka till Orlando för att göra annat skoj.
Köp gärna kylväska, solstolar o parasoll billigt på tex WalMart så ni klarar av att vistas på beachen.
19 jan. 2017 13:51
Citerat från Josa64:
Hej alla och tackar så mycket för alla hjälpsamma svar.
21 är jag framme i orlando checkar in på ett billigt hotell.
Jag är fortfarande inne på Universal hotellet, det blir en tidig incheckning 22 park 23-24 utcheckning Universal hotellet24.
24 kväll incheckning billigare hotell 25 utcheckning, hyra bil och sedan http://www.orlandoairboattours.com
sedan mot kusten.
Så ser planen ut nu, verkar det vettigt?
tacksam för mer tips.
Känns lite osmidigt med in och utcheckningarna i Orlando, antar att du vill ha en slappa och njutdag den 22 men spara pengar den 21 och den 24. Det funkar så klart. Likaså att ta en airboattur och sen köra vidare västerut. Ser inga problem med detta ;-)

Ni skulle ju kunna välja ett hotell/resort med pool och bra klass som ni bor på 21-23, kan bli billigare än ett "billigt hotell" och Universal vars en natt.
T.ex. Floridays Resort som man kan boka för under halva priset just nu på Hotels.com (tvårums svit) eller ytterligare halva priset på det ca. 1400:- (två nätter) Rosen Inn.

Själv hade jag t.o.m. tagit tre nätter (eller alla och struntat i Universals hotell) på detta billigare ställe först och gjort en utfärd till airboatstället då, det ligger ändå inte på väg västerut. Sen kört västerut på kvällen direkt efter Universal. Man behöver ju bara en natt på Universal för att få deras förmåner om man tvunget vill ha dem, det skulle då bli en natt där 24-25 och 21-24 på ett billigare hotell, det blir ju många tusenlappar.....
Av Josa64
19 jan. 2017 14:22
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Josa64:
Hej alla och tackar så mycket för alla hjälpsamma svar.
21 är jag framme i orlando checkar in på ett billigt hotell.
Jag är fortfarande inne på Universal hotellet, det blir en tidig incheckning 22 park 23-24 utcheckning Universal hotellet24.
24 kväll incheckning billigare hotell 25 utcheckning, hyra bil och sedan http://www.orlandoairboattours.com
sedan mot kusten.
Så ser planen ut nu, verkar det vettigt?
tacksam för mer tips.

Visa mer
Känns lite osmidigt med in och utcheckningarna i Orlando, antar att du vill ha en slappa och njutdag den 22 men spara pengar den 21 och den 24. Det funkar så klart. Likaså att ta en airboattur och sen köra vidare västerut. Ser inga problem med detta ;-)

Ni skulle ju kunna välja ett hotell/resort med pool och bra klass som ni bor på 21-23, kan bli billigare än ett "billigt hotell" och Universal vars en natt.
T.ex. Floridays Resort som man kan boka för under halva priset just nu på Hotels.com (tvårums svit) eller ytterligare halva priset på det ca. 1400:- (två nätter) Rosen Inn.

Själv hade jag t.o.m. tagit tre nätter (eller alla och struntat i Universals hotell) på detta billigare ställe först och gjort en utfärd till airboatstället då, det ligger ändå inte på väg västerut. Sen kört västerut på kvällen direkt efter Universal. Man behöver ju bara en natt på Universal för att få deras förmåner om man tvunget vill ha dem, det skulle då bli en natt där 24-25 och 21-24 på ett billigare hotell, det blir ju många tusenlappar.....
Ja många alternativ finns det.:-)
Vet ni om det går att checka in på kvällen innan man flyttra in för att få ut expresspassen till dagarna efter då skulle det ju räcka med en natt på dyrhotellet i princip skulle vi inte behöva flytta in. Utan ligga på en resort som du tipsar om. Som sagt jag tar bara hotellet för passen
19 jan. 2017 15:13
Citerat från Josa64:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Josa64:
Hej alla och tackar så mycket för alla hjälpsamma svar.
21 är jag framme i orlando checkar in på ett billigt hotell.
Jag är fortfarande inne på Universal hotellet, det blir en tidig incheckning 22 park 23-24 utcheckning Universal hotellet24.
24 kväll incheckning billigare hotell 25 utcheckning, hyra bil och sedan http://www.orlandoairboattours.com
sedan mot kusten.
Så ser planen ut nu, verkar det vettigt?
tacksam för mer tips.

Visa mer
Känns lite osmidigt med in och utcheckningarna i Orlando, antar att du vill ha en slappa och njutdag den 22 men spara pengar den 21 och den 24. Det funkar så klart. Likaså att ta en airboattur och sen köra vidare västerut. Ser inga problem med detta ;-)

Ni skulle ju kunna välja ett hotell/resort med pool och bra klass som ni bor på 21-23, kan bli billigare än ett "billigt hotell" och Universal vars en natt.
T.ex. Floridays Resort som man kan boka för under halva priset just nu på Hotels.com (tvårums svit) eller ytterligare halva priset på det ca. 1400:- (två nätter) Rosen Inn.

Själv hade jag t.o.m. tagit tre nätter (eller alla och struntat i Universals hotell) på detta billigare ställe först och gjort en utfärd till airboatstället då, det ligger ändå inte på väg västerut. Sen kört västerut på kvällen direkt efter Universal. Man behöver ju bara en natt på Universal för att få deras förmåner om man tvunget vill ha dem, det skulle då bli en natt där 24-25 och 21-24 på ett billigare hotell, det blir ju många tusenlappar.....

Visa mer
Ja många alternativ finns det.:-)
Vet ni om det går att checka in på kvällen innan man flyttra in för att få ut expresspassen till dagarna efter då skulle det ju räcka med en natt på dyrhotellet i princip skulle vi inte behöva flytta in. Utan ligga på en resort som du tipsar om. Som sagt jag tar bara hotellet för passen
Ni kan vara där redan vid 8-9 på morgonen för att checka in, lämna av väskorna och printa ut Fast passen. Du hittar många bra tips i en liknande tråd från förra veckan, där står det precis hur ni gör för att bäst få valuta för Universalvistelsen
19 jan. 2017 15:15
Citerat från Josa64:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Josa64:
Hej alla och tackar så mycket för alla hjälpsamma svar.
21 är jag framme i orlando checkar in på ett billigt hotell.
Jag är fortfarande inne på Universal hotellet, det blir en tidig incheckning 22 park 23-24 utcheckning Universal hotellet24.
24 kväll incheckning billigare hotell 25 utcheckning, hyra bil och sedan http://www.orlandoairboattours.com
sedan mot kusten.
Så ser planen ut nu, verkar det vettigt?
tacksam för mer tips.

Visa mer
Känns lite osmidigt med in och utcheckningarna i Orlando, antar att du vill ha en slappa och njutdag den 22 men spara pengar den 21 och den 24. Det funkar så klart. Likaså att ta en airboattur och sen köra vidare västerut. Ser inga problem med detta ;-)

Ni skulle ju kunna välja ett hotell/resort med pool och bra klass som ni bor på 21-23, kan bli billigare än ett "billigt hotell" och Universal vars en natt.
T.ex. Floridays Resort som man kan boka för under halva priset just nu på Hotels.com (tvårums svit) eller ytterligare halva priset på det ca. 1400:- (två nätter) Rosen Inn.

Själv hade jag t.o.m. tagit tre nätter (eller alla och struntat i Universals hotell) på detta billigare ställe först och gjort en utfärd till airboatstället då, det ligger ändå inte på väg västerut. Sen kört västerut på kvällen direkt efter Universal. Man behöver ju bara en natt på Universal för att få deras förmåner om man tvunget vill ha dem, det skulle då bli en natt där 24-25 och 21-24 på ett billigare hotell, det blir ju många tusenlappar.....

Visa mer
Ja många alternativ finns det.:-)
Vet ni om det går att checka in på kvällen innan man flyttra in för att få ut expresspassen till dagarna efter då skulle det ju räcka med en natt på dyrhotellet i princip skulle vi inte behöva flytta in. Utan ligga på en resort som du tipsar om. Som sagt jag tar bara hotellet för passen
Såklart ska ni flytta in där över natten, med lätt packning. Då kan ni sticka tidigt till parken, komma hem sent, ta några timmar vid poolen mm mm.
Av Birgere
19 jan. 2017 16:32
ny pinne i brasan....
vänd på planeringen o börja med CWB, då har ni en härlig tid då ni botar jetlagen o anpassar er till värme o miljö och kommer superladdade till Orlando. Ni väljer att köra ner till CWB ankomstdagen eller att ta första natten på flygplatshotell.
19 jan. 2017 18:02
Citerat från Birgere:
ny pinne i brasan....
vänd på planeringen o börja med CWB, då har ni en härlig tid då ni botar jetlagen o anpassar er till värme o miljö och kommer superladdade till Orlando. Ni väljer att köra ner till CWB ankomstdagen eller att ta första natten på flygplatshotell.
Ja såklart ni ska göra det. Det är så skönt att börja med strandhäng och lite vila! Sen så har ni energin till parkerna och det behövs.Helt rätt tänkt Birgere., +poäng på den!
Av Josa64
19 jan. 2017 18:23
Jag har funderat på det också, men jag har fått för mig att det är mer folk på parkerna i Juni.
Sedan är ju det kristihimmelsfärd den 25 firar USA det?
Av Birgere
19 jan. 2017 19:01
Citerat från Josa64:
Jag har funderat på det också, men jag har fått för mig att det är mer folk på parkerna i Juni.
Sedan är ju det kristihimmelsfärd den 25 firar USA det?
Kristiflygare bryr dom sig inte om men däremot är det memorial day den 29e, så det kommer att vara lite mer folk helgen 27-29/5.
Däremot är den helgen en utmärkt shoppinghelg. Sedan lugnar det ned sig tills typ mitten Juni då det blir fullt ös.
Du får räkna lite på dagarna
Av Josa64
19 jan. 2017 23:11
Nu har jag läst era inlägg i massa forum, ni borde ju skriva en bok med era kunskaper.
Ändrat planer lite det blir en natt på lyx.
Frågan är skall vi checka ut från det andra hotellet. (kan vi ha kvar väskor på hotellet)funderar på Floridays Resort.
Ni skriver att det är bra med bil dessa dagar också, kan ni förklara varför.
vi kommer söndag kväll slappar vid polen måndag, tisdag morgon checkar in på lyx är på park tis,onsdag checkar in på Floridays Resort onsdag kväll checkar ut torsdag. hyr bil åker till träsk under dagen för att åka till kusten på kvällen.
det känns som om den bara kommer att stå och kosta pengar för parkering och hyra. eller är jag ute o cyklar
20 jan. 2017 08:06
Citerat från Josa64:
Nu har jag läst era inlägg i massa forum, ni borde ju skriva en bok med era kunskaper.
Ändrat planer lite det blir en natt på lyx.
Frågan är skall vi checka ut från det andra hotellet. (kan vi ha kvar väskor på hotellet)funderar på Floridays Resort.
Ni skriver att det är bra med bil dessa dagar också, kan ni förklara varför.
vi kommer söndag kväll slappar vid polen måndag, tisdag morgon checkar in på lyx är på park tis,onsdag checkar in på Floridays Resort onsdag kväll checkar ut torsdag. hyr bil åker till träsk under dagen för att åka till kusten på kvällen.
det känns som om den bara kommer att stå och kosta pengar för parkering och hyra. eller är jag ute o cyklar
Om ni ska checka ut är ju helt en kostnadsfråga, vad kostar egentligen expresspass att köpa separat era datum......
Bil har vi alltid hela tiden, det är väl mycket av bekvämlighet, man hämtar bilen och slänger i väskorna sen sköter man sig själv och slipper all väntan på bussar och beställande av shuttles och taxi o.s.v. man tar sig från a till b på snabbaste sätt och tid vill man inte förlora i Florida ;-)
Man kan vara mycket mer spontan, tröttnar man på att stekas vid poolen krävs ingen planering alls för att sticka iväg och t.ex. åka airboat, titta på någon av alla otaliga sevärdheter som finns. Inte minst om man hamnar på ett outlet mall eller åker till Publix, Walmart eller Target och köper ett flak vatten, ett flak öl, en dunk juice, en dunk mjölk, en dunk munvatten, en dunk ketchup (ja det känns som allt säljs dunkvis där borta ;-) o.s.v. så är bil en välsignelse när man ska tillbaka med alla inköp.

Men.... Självklart går det utan bil, vet man att man inte ska ta sig någonstans eller man vet att det gå smidigt utan bil så är det inga större problem.
Bor ni på Floridays så finns busshållplats precis utanför och ni har ett par hållplatser eller 14 min promenad till Premium Outlets. Det ligger också en Publix kanske 10 minuters promenad bort om ni skulle vilja handla mat och annat.
Floridays har som de flesta hotell i området gratis parkering, men nackdelarna är ju självklart, att det kostar lite (man får jämföra mot att åka buss, shuttle och kanske någon taxiresa), man kan kanske inte dricka vad man vill om man tar bilen.
Av Josa64
22 jan. 2017 20:32
Nu är biljett bokad
blev lördag till lördag 2 veckor
bokat en natt på universal måndag till tisdag
om jag skall hyra bil från onsdag var är en bra plats och hämta ut en bil i Orlando ngn som vet.
jag har tänkt att bo i cwb området, mitt plan går 1130 på morgonen, är det bäst att ta sista natten i Orlando tror ni?
Av Birgere
22 jan. 2017 20:45
Citerat från Josa64:
Nu är biljett bokad
blev lördag till lördag 2 veckor
bokat en natt på universal måndag till tisdag
om jag skall hyra bil från onsdag var är en bra plats och hämta ut en bil i Orlando ngn som vet.
jag har tänkt att bo i cwb området, mitt plan går 1130 på morgonen, är det bäst att ta sista natten i Orlando tror ni?
Nu får du ge dig med ditt hotellbytande ;-)
Det tar ung 2h att köra och det är Lördag så räkna med mindre trafik, speciellt runt Tampa.
Från I4 ta av väg 417 vid Celebration. Dom flesta GPSer fattar inte vilken bra väg det är o man slipper köerna på I4 in mot Orlando.
Av Josa64
22 jan. 2017 20:48
ha ha, ni ger ju så bra tips hela tiden så jag måste ju ändra mig :-)
22 jan. 2017 22:44
Jag skulle inte bo ute på Clearwater sista natten, just för att slippa vara orolig för köer (inte på en lördag kanske) men det räcker med att det är en olycka för att det ska bli ordentliga köer och ev avstängningar. Med det kommer stressen för att inte komma för sent till flyget. 11.30 går flyget, ni bör väl vara där vid 8.30 senast. Då ska ni köra dit, lämna tillbaka bilen, checka in mm mm. Har ju varit med om det så den stressen vill vi inte ha igen. Det är faktiskt ganska skönt att ha allt packat, när man kommer till sista hotellet för natten, äta frukost på morgonen och bara köra en kort stund innan man svänger av mot flygplatsen. Men det är så olika hur man tycker, själv vill jag ju aldrig åka hem så...
23 jan. 2017 10:39
Citerat från Josa64:
Nu är biljett bokad
blev lördag till lördag 2 veckor
bokat en natt på universal måndag till tisdag
om jag skall hyra bil från onsdag var är en bra plats och hämta ut en bil i Orlando ngn som vet.
jag har tänkt att bo i cwb området, mitt plan går 1130 på morgonen, är det bäst att ta sista natten i Orlando tror ni?
Bor ni på Floridays så ligger detta AVIS-kontor bäst till http://locations.avis.com/us/fl/lake-buena-vista/lb3.html

Körningen till Orlando beror ju på om ni vill ge er iväg innan 6 på morgonen. Ni lär ju komma innan rusningstrafiken till parkerna men allt kan hända, olyckor på vägen, punktering o.s.v. så ha marginal och lyssna på radion om det händer något så ni kan välja en alternativ rutt. Extremt frustrerande att rulla fram i 10-20 km/h på motorvägen (det har man upplevt mer än en gång och det har berott på allt från olyckor, vägarbeten till en begravningskortege) och speciellt om man ska passa ett flyg.

Visserligen är det ju skönt att vara nära flygplatsen och kunna ta det lugnt men samtidigt förlorar man i princip en hel dag i CWB.
Av Josa64
23 jan. 2017 19:24
tackar
känns som en bra ide att ta Orlando sista natten
Av Birgere
23 jan. 2017 21:17
Tycker fortfarande inte det är något problem men visst kan saker hända både på kortare o längre sträckor.
Men för att få ut så mycket som möjligt så borde ni passa på att dra nytta av Orlando som ni ännu inte upplevt förutom 2 parker.
Om du fortfarande inte vill vända på resan så se till att få åtminstone en heldag i Orlando nu när du även har bil.
Gatorland o shopping kan ju vara en bra dagsaktivitet, kanske ta ytterligare en natt o prova på något ytterligare av allt som finns.
Av Josa64
23 jan. 2017 21:48
gatorland, är det en heldagsaktivitet?
Vi skall ju även åka "svävarbåt" i träsket på väg till kusten, men det kanske är värt att gå på gatorland ändå?
ligger outletsen inne i Orlando?
23 jan. 2017 22:41
Citerat från Josa64:
gatorland, är det en heldagsaktivitet?
Vi skall ju även åka "svävarbåt" i träsket på väg till kusten, men det kanske är värt att gå på gatorland ändå?
ligger outletsen inne i Orlando?
Det är just det här som är det svåra, att tipsa och föreslå saker att se och göra för någon som aldrig varit i Florida förut. Orlando är stort, det vi menar med Orlando är de delarna där "allt" finns för turisterna, även dessa är det en del avstånd mellan. Så inne i Orlando, nja, det är inte uppbyggt så alls. Ni kommer att förstå vad vi menar sen. Men det är lätt att hitta och bra skyltat. Kolla innan så vet ni precis var ni ska köra av för att komma rätt. Följ anvisningarna i broschyrerna.
Gatorland går inte alls att jämföra med att åka svävare, de gånger vi har gjort det har vi sett 1 eller 2 alligatorer., men det är en upplevelse på annat sätt att se dem i deras egen miljö. På Gatorland har ni hundratals, och ni kan titta på uppvisningar, när de ger dem mat mm mm. Vi var där en halvdag, det tyckte vi räckte.

Tycker som Birgere, att ni ska lägga till en dag för göra mer saker i Orlando. Ta sista dygnet där. Det enda som jag inte riktigt förstår är att ni ska handla på Outletsen innan ni åker hem, på slutet. Mycket bättre och roligare att ta det i början och använda de kläderna när ni är där.

Fortfarande tycker jag att ni ska ha bil hela tiden, som sagt avstånden är stora och det är sååå mycket bekvämare.

Ni kommer att få en kanonresa, och kommer det upp frågor när ni är där så finns det flera här som svarar snabbt och säkert kan hjälpa till.
Av Josa64
23 jan. 2017 23:49
ja vi får verkligen snabba och bra svar.
väldigt tacksam
Av Fambo
25 jan. 2017 22:58
Vi var i Florida över jul med 11-12-åringar. På Västkusten bodde vi ute på Anna Maria Island i fem dagar, på http://www.palmtreevillas.com/. Toppenställe! Blandning mellan villa och anläggning, smidigheten och tryggheten vid bokning (som hotell), friheten att kunna laga egen mat (villa). Det fanns pool och stranden ligger typ "tvärs över gatan". Verkligen lugnt och avkopplande.

AMI är "lagom" på så många olika sätt, ett toppenställe som vi definitivt kommer att åka tillbaka till. Vill en ha mer "stadsliv", med shopping etc., så ligger Sarasota på fastlandet innanför.
Av Josa64
29 jan. 2017 18:13
Citerat från Fambo:
Vi var i Florida över jul med 11-12-åringar. På Västkusten bodde vi ute på Anna Maria Island i fem dagar, på http://www.palmtreevillas.com/ Toppenställe! Blandning mellan villa och anläggning, smidigheten och tryggheten vid bokning (som hotell), friheten att kunna laga egen mat (villa). Det fanns pool och stranden ligger typ "tvärs över gatan". Verkligen lugnt och avkopplande.

AMI är "lagom" på så många olika sätt, ett toppenställe som vi definitivt kommer att åka tillbaka till. Vill en ha mer "stadsliv", med shopping etc., så ligger Sarasota på fastlandet innanför.
ser väldigt t fint ut, nu fanns det inga mindre rum kvar tyvärr.
Får titta vidare men det är ngt sådant jag är ute efter.
men max 1500 / natt
Av Josa64
18 feb. 2017 17:33
Hej
nu är allt bokat o klart
BIL FRÅN DAG 1 :-)
Vi avslutar med 8 dagar i Clearwater och sista natten i Orlando.
Jag tänkte shopping en dag sedan blir det nog att slappa på beachen ganska mycket.
kanske ngn båttur kolla delfiner hajar tips?
Av Josa64
24 apr. 2017 18:24
Nu börjar det närma sig.
Är det ngn som har erfarenhet av Captain Jacks i Everglades?
Behöver man förboka innan vi åker ner dit?