Flera namn i passet än på biljetten, Mellannamn

24 jan. 2017 14:50
Visningar: 36271
Hej,

Bokade precis en resa till London till mig, mannen och våra två barn. Läser noga att man ska skriva namnen exakt så som det står i passet. Kollar mitt pass eftersom jag har ett norskt ö i namnet, men glömmer helt bort barnens mellannamn och flera förnamn!! Hur kan jag... Men barnen har bara ett efternamn, fast i passet står deras mellannamn som efternamn också! Ser att Norwegian och resebolaget har skrivit att detta måste vara 100% rätt, så nu är jag jätteorolig. Barnen heter alltså "Tilltalsnamn Extranamn Mellannamn och Efternamn" i passet. På biljetten står nu "Tilltalsnamn Efternamn" medan det i passet står hela ramsan.... Även mannen har två andra extranamn som går under förnamn, men som inte står med på biljetten. Jag skäms... Får vi problem? Någon som varit med om detta?? Jättetacksam för svar!
24 jan. 2017 15:13
Du är inte så tydlig med vad som står var i passet.
Antar att du menar att det står två efternamn på efternamnsraden och tre på förnamnsraden. Ett exempel:
Efternamn: Larsson Berggren
Förnamn: Erik Sven Mikael
I detta fall rekommenderar jag att man bokar följande:
Efternamn: Larsson Berggren
Förnamn: Erik
Men jag menar att så länge namnen du bokat o står med i passen så går det bra. Själv bokar jag alltid i mitt första förnamn och så nöjer jag mig med 1 efternamn.
24 jan. 2017 15:21
Precis, Barnen heter (samma modell på båda barnens namn) i folkbokföringen:

Förnamn: Elsa Marie
Mellannamn: Olsson
Efternamn: Karlsson

I passet står dock:
Förnamn: Elsa Marie
Efternamn: Olsson Karlsson

På biljetten står nu:
Förnamn: Elsa
Efternamn: Karlsson

-Precis som det står i alla brev från kommun, skola, sjukhus mm..... Det är namnen Elsa Karlsson som vi använder. Blir så trött på alla dessa svenska namn! haha! (jag är norsk och har bara två namn, enkelt! :)

Vad tror du? Du verkar jobba inom flygvärlden på något sätt?
24 jan. 2017 17:23
Ja, jobbar i check-in. Som du bokat bör gå bra, jag kan dock inte gå i god för alla flygbolag och alla flygplatser. Vissa bolag är petigare än andra, men formellt har du inte gjort fel.
Men baserat på det du skriver låter du nästan förvånad att det står flera namn i passet? Ni som föräldrar har väl valt namnen på barnen? (OBS! Läses med glimt i ögat! ;))
Har personligen aldrig förstått tjusningen med att ha två efternamn...
24 jan. 2017 17:51
Tack snälla för dina svar! Det är Norwegian vi ska resa med, om det säger något om petigheten? Verkar som dom är petigare än andra, efter att ha googlat lite, men jag vet ej.

Jo, jag är förvånad eftersom dom enligt svensk lag bara får ha ETT efternamn. Därför har vi valt att dom har ett mellannamn och ett efternamn. Problemet uppstår när mellannamnet i vissa lägen anses som förnamn ( inom vården tex) och i passet verkar båda vara riktiga efternamn, fast i Sverige får man i dagsläget bara ha ETT efternamn, vilket är det sista namnet... Struligt värre. Hela problemet är för att jag och mannen har olika efternamn :) Borde väl ge upp och ansöka om att få heta Silfermåhnestråhle eller något annat gemensamt eftersom vi inte kan enas! haha!
Tack igen :)
24 jan. 2017 18:26
Haha, kanske enklast att var och en behåller sina gamla namn!
Just det, Norwegian skrev du ja. Nej, de är inte så petiga.
Mellannamnen skrivs ju i Sverige på efternamnsraden och eftersom det då hamnar först är det mest naturligt att använda det när man bokar biljetter - eller helst båda. Hur Skatteverket registrerar namn är helt irrelevant.
Av Helenk
9 okt. 2017 16:00
Hej,
hittade denna tråd och måste även jag fråga.
Vi har biljetter Arlanda-Malaga kring nyår. I passen har vi två förnamn och ett efternamn, när jag gjorde min bokning av biljetter så tog jag bara med tilltalsnamnet (det första förnamnet) samt efternamnet.
Vi flyger Norwegian dit och SAS hem.
På SAS hemsida står det att bara ett förnamn behövs på biljetten, på Norwegians hemsida står det att samtliga namn måste stämma överens.
När jag ringer Norwegian så kan de inte svara, när jag ringer Supersavertravel som vi bokat genom så säger de att de inte tror att det är något problem för resor inom Europa men tar gärna 1400kr för att lägga till andra förnamnet.
Behöver vi göra detta för att vara på den säkra sidan?
Tack på förhand.
9 okt. 2017 22:21
Citerat från Helenk:
Hej,
hittade denna tråd och måste även jag fråga.
Vi har biljetter Arlanda-Malaga kring nyår. I passen har vi två förnamn och ett efternamn, när jag gjorde min bokning av biljetter så tog jag bara med tilltalsnamnet (det första förnamnet) samt efternamnet.
Vi flyger Norwegian dit och SAS hem.
På SAS hemsida står det att bara ett förnamn behövs på biljetten, på Norwegians hemsida står det att samtliga namn måste stämma överens.
När jag ringer Norwegian så kan de inte svara, när jag ringer Supersavertravel som vi bokat genom så säger de att de inte tror att det är något problem för resor inom Europa men tar gärna 1400kr för att lägga till andra förnamnet.
Behöver vi göra detta för att vara på den säkra sidan?
Tack på förhand.
Nej, du behöver inte ändra något.
19 okt. 2017 10:07
Åh!! Får jag också fråga en sak? Reser hem från Barcelona imorgon. Köpte ny biljett pga var tvungen och åka hem tidigare. Då jag bekräftat bokningen och fått biljetten ser jag att jag dum som jag är, bara skrivit mitt för och efternamn.
Tror du det kan bli ett problem när jag är i Spanien? Eller ska jag bara spela dum turist. Åker med norwiegan och när jag ringde dom så sa dom att jag helst skulle lägga till mellannamnet. Men det är försent nu via den agencyn jag bokade biljetten. What to do?
19 okt. 2017 10:49
Citerat från Coolasara:
Åh!! Får jag också fråga en sak? Reser hem från Barcelona imorgon. Köpte ny biljett pga var tvungen och åka hem tidigare. Då jag bekräftat bokningen och fått biljetten ser jag att jag dum som jag är, bara skrivit mitt för och efternamn.
Tror du det kan bli ett problem när jag är i Spanien? Eller ska jag bara spela dum turist. Åker med norwiegan och när jag ringde dom så sa dom att jag helst skulle lägga till mellannamnet. Men det är försent nu via den agencyn jag bokade biljetten. What to do?
Men "mellannamn" menar du andra förnamn, eller? De flesta (inkl. jag) bokar bara i ett namn. Vet inte varför denna oro dykt upp de senaste åren...
19 okt. 2017 11:02
Haha vet inte egentligen. Mitt tilltalsnamn är Sara. Och det är det jag använt i min bokning. Men de två namnen mellan för och efternamn har jag ej fått med. Men då kanske jag inte behöver oroa mig? Men det är mest bara norwiegan då som säger att det ska stå allt enligt passet. Men som sagt, dum turist kan alla vara 🙂 Tack för snabbt svar. Får se om jag ens kommer hem med tanke på kaoset som lär starta här då Katalonien nu blivit självständiga.
Av Birgere
19 okt. 2017 11:37
Citerat från Coolasara:
Får se om jag ens kommer hem med tanke på kaoset som lär starta här då Katalonien nu blivit självständiga.
😃 Skulle Katalonien bli självständigt skulle du hamna i samma fälla som Tom Hanks i The Terminal 😂
31 dec. 2017 11:47
Hej!
Har också en fråga angående detta. I mitt pass står det:
Förnamn: Eva Elin
Efternamn: Ek
Men jag skrev in
förnamn:Elin (som används som tilltalsnamn)
efternamn: Ek
Så på biljetten står det nu Elin Ek. Men när man sen skulle registrera sina passuppgifter på norwegians hemsida skrev jag
Förnamn: Eva
Mellannamn: Elin
Efternamn: Ek

Tror du detta är något problem? Skillnaden blir ju att det på biljetten står ”Elin Ek” men på passet och där man skrev in passuppgifterna står det ”Eva Elin Ek”
31 dec. 2017 14:21
Citerat från Elinek98:
Hej!
Har också en fråga angående detta. I mitt pass står det:
Förnamn: Eva Elin
Efternamn: Ek
Men jag skrev in
förnamn:Elin (som används som tilltalsnamn)
efternamn: Ek
Så på biljetten står det nu Elin Ek. Men när man sen skulle registrera sina passuppgifter på norwegians hemsida skrev jag
Förnamn: Eva
Mellannamn: Elin
Efternamn: Ek

Tror du detta är något problem? Skillnaden blir ju att det på biljetten står ”Elin Ek” men på passet och där man skrev in passuppgifterna står det ”Eva Elin Ek”
När du skriver in passuppgifter ska det stå precis som i passet, dvs:

Förnamn: Eva Elin
Mellannamn: -
Efternamn: Ek
1 mars 2018 22:06
Hej, har också en fråga kring namn vid bokning. Har bokats en kompis biljett och bokade på hennes för och efternamn. Skippade visst hennes 2 extra efternamn. Vet någon om det är PK med wizzair?? Tack
1 mars 2018 23:21
Citerat från Ekaterina81:
Hej, har också en fråga kring namn vid bokning. Har bokats en kompis biljett och bokade på hennes för och efternamn. Skippade visst hennes 2 extra efternamn. Vet någon om det är PK med wizzair?? Tack
Har din kompis TRE efternamn..?
2 mars 2018 22:27
Hej, ja helt rätt :-) hon har sitt efternamn och även tagit sin mans efternamn. Jag bokade på hennes förnamn och hennes nya efternamn. Missat mellannamnen?? Hoppas och tror att det skall gå bra 😬 ....eller?
// E
21 mars 2018 10:26
Hej!

Jag har en liknande fråga som dykt upp här tidigare, men jag såg inte att det fick något tydligt svar.

Jag har bokat en resa med Norwegian till Budapest (via Sembo). I bokningen skrev jag Simon Östlund medan det i passet står Lars Simon Östlund. Jag har pratat med Norwegian men de hänvisar para till deras policy om att alla namn ska skrivas med.
När jag pratade med Sembo sa de först att det var okej då jag reser inom Europa. Sedan ändrade de sig och menar att jag behöver göra en ändring om Lars står först i passet (vilket det gör). Med andra ord menar de att det hade varit okej om jag skrivit Lars Östlund i bokningen.
Min första fråga är om det är okej att boka med mitt tilltalsnamn Simon enbart, även om det står som nummer två av mina förnamn?
För det andra, varför skulle det vara en skillnad om jag hade skrivit Lars istället? Känns mer som de vill ha ut pengar för ett namnbyte.
För det tredje, är det inte konstigt att Sembo ger andra svar än vad flygbolaget ger?
21 mars 2018 12:56
Citerat från Simpedimpe:
Hej!

Jag har en liknande fråga som dykt upp här tidigare, men jag såg inte att det fick något tydligt svar.

Jag har bokat en resa med Norwegian till Budapest (via Sembo). I bokningen skrev jag Simon Östlund medan det i passet står Lars Simon Östlund. Jag har pratat med Norwegian men de hänvisar para till deras policy om att alla namn ska skrivas med.
När jag pratade med Sembo sa de först att det var okej då jag reser inom Europa. Sedan ändrade de sig och menar att jag behöver göra en ändring om Lars står först i passet (vilket det gör). Med andra ord menar de att det hade varit okej om jag skrivit Lars Östlund i bokningen.
Min första fråga är om det är okej att boka med mitt tilltalsnamn Simon enbart, även om det står som nummer två av mina förnamn?
För det andra, varför skulle det vara en skillnad om jag hade skrivit Lars istället? Känns mer som de vill ha ut pengar för ett namnbyte.
För det tredje, är det inte konstigt att Sembo ger andra svar än vad flygbolaget ger?
Det är mer naturligt för en utomstående att enbart läsa det namn som först. Ska man checka in på en automat läser denna också första namnet. Också mycket lättare när man ska gå igenom en passagerarlista där man endast ser efternamn och första bokstaven i förnamnet.

Varför de svarar olika är för att det inte finns klara regler, ingen vill riskera dåliga följder av vad de säger. Men jag sitter ju med dessa dilemman i praktiken och det går alltså alltid bra - förutom när det är helt fel namn (man t.ex. bytt namn, men inte pass) eller om namnen ska knytas till ett visum och om dessa inte matchar varandra.

Tänk också på att du aldrig ska skriva Ostlund för det matchar inte den maskinläsbara delen av passet. Men jag är rätt säker på att bokningssystemet själv gör om Ö till OE, i alla fall i Sverige.
21 mars 2018 13:09
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Simpedimpe:
Hej!

Jag har en liknande fråga som dykt upp här tidigare, men jag såg inte att det fick något tydligt svar.

Jag har bokat en resa med Norwegian till Budapest (via Sembo). I bokningen skrev jag Simon Östlund medan det i passet står Lars Simon Östlund. Jag har pratat med Norwegian men de hänvisar para till deras policy om att alla namn ska skrivas med.
När jag pratade med Sembo sa de först att det var okej då jag reser inom Europa. Sedan ändrade de sig och menar att jag behöver göra en ändring om Lars står först i passet (vilket det gör). Med andra ord menar de att det hade varit okej om jag skrivit Lars Östlund i bokningen.
Min första fråga är om det är okej att boka med mitt tilltalsnamn Simon enbart, även om det står som nummer två av mina förnamn?
För det andra, varför skulle det vara en skillnad om jag hade skrivit Lars istället? Känns mer som de vill ha ut pengar för ett namnbyte.
För det tredje, är det inte konstigt att Sembo ger andra svar än vad flygbolaget ger?
Det är mer naturligt för en utomstående att enbart läsa det namn som först. Ska man checka in på en automat läser denna också första namnet. Också mycket lättare när man ska gå igenom en passagerarlista där man endast ser efternamn och första bokstaven i förnamnet.

Varför de svarar olika är för att det inte finns klara regler, ingen vill riskera dåliga följder av vad de säger. Men jag sitter ju med dessa dilemman i praktiken och det går alltså alltid bra - förutom när det är helt fel namn (man t.ex. bytt namn, men inte pass) eller om namnen ska knytas till ett visum och om dessa inte matchar varandra.

Tänk också på att du aldrig ska skriva Ostlund för det matchar inte den maskinläsbara delen av passet. Men jag är rätt säker på att bokningssystemet själv gör om Ö till OE, i alla fall i Sverige.
Hej, och tack för svaret!

Så om jag förstått dig rätt så ska det inte vara några problem i det här fallet? Men angående det här med incheckning på automat, kan det bli problem? Vi kommer endast resa med handbagage och kommer därför checka in i incheckningsautomaten.

Ja angående stavningen så frågade jag Sembo angående den också. Jag skrev Östlund i min bokning, men de har översatt det till Ostlund. Enligt deras vanliga frågor som man hittar på deras hemsida är det den internationella standarden (har aldrig varit med om det tidigare dock). När jag sedan frågade dem om det så svarade de att det inte gör något med en felaktig bokstav när man reser inom Europa. Väldigt märkligt. Tror du att detta kan bli problem?
21 mars 2018 13:17 (redigerad)
Citerat från Simpedimpe:

Hej, och tack för svaret!

Så om jag förstått dig rätt så ska det inte vara några problem i det här fallet? Men angående det här med incheckning på automat, kan det bli problem? Vi kommer endast resa med handbagage och kommer därför checka in i incheckningsautomaten.

Ja angående stavningen så frågade jag Sembo angående den också. Jag skrev Östlund i min bokning, men de har översatt det till Ostlund. Enligt deras vanliga frågor som man hittar på deras hemsida är det den internationella standarden (har aldrig varit med om det tidigare dock). När jag sedan frågade dem om det så svarade de att det inte gör något med en felaktig bokstav när man reser inom Europa. Väldigt märkligt. Tror du att detta kan bli problem?
Om det står Ostlund kan du inte checka in på automat genom att scanna passet i alla fall. Det bör går bra om du endast skriver in ditt bokningsnummer.
Om den internationella standarden ska ändras måste det även ändras i passen, annars ger det ingen mening!

Slutsatsen är att det funkar! Annars hade drygt hälften av alla passagerare inte kommit iväg överhuvudtaget.
Av Jfs
21 maj 2018 17:37
Hej!
Hoppar in här efter ett litet tag. Liten fråga bara, har åkt med Lufthansagruppen ett antal år nu och där är namnet sparat i miles & more när jag bokar. Har nu blivit lite nostalgisk 😉 och bokat med SAS. Bokade inloggad och tänkte inte på det först men nu blev namnet på biljetten mitt tilltalsnamn, vilket inte är det första i passet, samt efternamn som det står i Eurobonusprofilen. Borde väl vara ok inom EU, har nog inte visat pass där på 10 år. Tänkte bara kolla, surt med dyr biljett.
21 maj 2018 18:32
Citerat från Jfs:
Hej!
Hoppar in här efter ett litet tag. Liten fråga bara, har åkt med Lufthansagruppen ett antal år nu och där är namnet sparat i miles & more när jag bokar. Har nu blivit lite nostalgisk 😉 och bokat med SAS. Bokade inloggad och tänkte inte på det först men nu blev namnet på biljetten mitt tilltalsnamn, vilket inte är det första i passet, samt efternamn som det står i Eurobonusprofilen. Borde väl vara ok inom EU, har nog inte visat pass där på 10 år. Tänkte bara kolla, surt med dyr biljett.
Så länge namnen du bokat i står i ditt pass är det OK.
Av Jfs
21 maj 2018 19:13
Tack! Blev lite nojig när första namnet i passet saknas. Har ju iofs åkt på min Eurobonusprofil ett antal år tills för fem år sedan men då hade jag inte en tanke på det.
12 juni 2018 12:56
Hoppar in med en fråga jag med. Har bokat resa Köpenhamn- London med Norweigan och London - Köpenhamn med Ryanair. Resesidan jag bokade via uppgav att ö skulle anges som o. Jag angav alltså mitt efternamn som bergstrom istället för bergström. I passet står ju dock bergstroem längst ner, och när jag fyllde i APIS blev det bergstroem även där. Kan detta bli ett problem? Blev lite nojig nu.
12 juni 2018 14:33
Citerat från Hallongodis:
Hoppar in med en fråga jag med. Har bokat resa Köpenhamn- London med Norweigan och London - Köpenhamn med Ryanair. Resesidan jag bokade via uppgav att ö skulle anges som o. Jag angav alltså mitt efternamn som bergstrom istället för bergström. I passet står ju dock bergstroem längst ner, och när jag fyllde i APIS blev det bergstroem även där. Kan detta bli ett problem? Blev lite nojig nu.
Det ska vara OE. Men det borde inte bli nåt problem förutom om du tänkt checka in på automater på flygplatsen.
12 juni 2018 20:37
Tack så jättemycket för svar! Ryanair ändrade kostnadsfritt till oe istället, men Norwegian sa att det skulle gå bra med o. Fungerar det inte att checka in på automater på Kastrup med enbart bokningsreferensen, eller måste passet skannas?
12 juni 2018 23:33
Citerat från Hallongodis:
Tack så jättemycket för svar! Ryanair ändrade kostnadsfritt till oe istället, men Norwegian sa att det skulle gå bra med o. Fungerar det inte att checka in på automater på Kastrup med enbart bokningsreferensen, eller måste passet skannas?
Ja, passet måste scannas eftersom Storbritannien kräver det.
13 juni 2018 12:44
Jag förstår! Tack så jättemycket för bra och informativ hjälp! Jag har pratat med Norwegian och de sa att det inte borde bli några problem alls, förutom då just i incheckningsautomaten så antingen får jag ta det manuellt över incheckningsdisken, eller så borde det fungera att checka in online innan resan :)
Av Cattta
17 juni 2018 06:56
Citerat från Hallongodis:
Hoppar in med en fråga jag med. Har bokat resa Köpenhamn- London med Norweigan och London - Köpenhamn med Ryanair. Resesidan jag bokade via uppgav att ö skulle anges som o. Jag angav alltså mitt efternamn som bergstrom istället för bergström. I passet står ju dock bergstroem längst ner, och när jag fyllde i APIS blev det bergstroem även där. Kan detta bli ett problem? Blev lite nojig nu.
Du har all anledning till att vara nojig, med Ryanair måste du skriva som det står i passet
Av Jfs
24 juli 2018 03:33
Liten fråga, ska åka med Emirates till Dubai och skrev in både andranamn, tilltalsnamn i rätt ordining som det stod att man skulle göra. Givetvis blev namnen ihop typ men det brukar det ju bli. Eftersom de kan vara lite kinkiga där borta undrar jag dock över att namnet på biljetten verkar bli Anderspetter Svensson. Alltså litet p. Kan det vara problem? Tycker att det alltid brukar bli stora bokstäver på boardingpasset.
Av Jfs
24 juli 2018 07:21
Hm, såg också att det blivit o istället för ö och inte oe. Var resebyrån som bokade så det borde väl vara ok. Verkar vara lite olika bud nuförtiden vad som gäller. Åkte alldeles ny med SAS och då blev det oe men för några månader sedan med LH då blev det o, inte oe. Hoppas de inte ska tjata om det när jag för en gångs skull skrivit in precis alla namnen i passet exakt.
24 juli 2018 09:07
Citerat från Jfs:
Hm, såg också att det blivit o istället för ö och inte oe. Var resebyrån som bokade så det borde väl vara ok. Verkar vara lite olika bud nuförtiden vad som gäller. Åkte alldeles ny med SAS och då blev det oe men för några månader sedan med LH då blev det o, inte oe. Hoppas de inte ska tjata om det när jag för en gångs skull skrivit in precis alla namnen i passet exakt.
Det är inga problem, men det ska vara OE (precis som det står i den maskinläsbara delen längst ner på sidan).
24 juli 2018 09:39
Citerat från Jfs:
Hm, såg också att det blivit o istället för ö och inte oe. Var resebyrån som bokade så det borde väl vara ok. Verkar vara lite olika bud nuförtiden vad som gäller. Åkte alldeles ny med SAS och då blev det oe men för några månader sedan med LH då blev det o, inte oe. Hoppas de inte ska tjata om det när jag för en gångs skull skrivit in precis alla namnen i passet exakt.
Kan lugna dig med att det var inga problem över huvud taget för mig, ingen som sa något alls 😊 så det kommer nog gå fint!
Av Jfs
31 juli 2018 18:00
Tack för bra svar. Ska ju åka tiil Dubai med Emirates och först tänkte jag åka med bara handbagage men får nog tänka om. Min fråga är om man checkar in online och sedan skriver ut en bagage tag måste passet skannas eller räcker det med bokningsbekräftelse? Blev ju ett o istället för OE på biljetten? Förra gången jag åkte har jag för mig att det funkade och då saknades namn på biljetten.
31 juli 2018 23:15
Citerat från Jfs:
Tack för bra svar. Ska ju åka tiil Dubai med Emirates och först tänkte jag åka med bara handbagage men får nog tänka om. Min fråga är om man checkar in online och sedan skriver ut en bagage tag måste passet skannas eller räcker det med bokningsbekräftelse? Blev ju ett o istället för OE på biljetten? Förra gången jag åkte har jag för mig att det funkade och då saknades namn på biljetten.
Bagagetag sätts på när du lämnar väskan i bagdrop.
Passet scannas bara om du inte själv fyllt i API (och det gör du om du checkar in online, tänk då på att skriva OE).
Av Jfs
31 juli 2018 23:55
Ok tack, men vad jag kan se på Emirates hemsida så är inte de nordiska länderna med på listan över länder som kräver API. Men om det nu skulle behövas så är det ok med att det står o på biljetten och oe på API?
1 aug. 2018 08:13 (redigerad)
Citerat från Jfs:
Ok tack, men vad jag kan se på Emirates hemsida så är inte de nordiska länderna med på listan över länder som kräver API. Men om det nu skulle behövas så är det ok med att det står o på biljetten och oe på API?
Var det hemresan du snackade om? Då krävs inte API, nej. Det är ankomstlandet som kräver API, inte avreselandet.

I API ska det stå exakt som i passet (inkl. alla namn) så det är inget som måste matcha bokningen, de har inte med varandra att göra.
Av Jfs
1 aug. 2018 09:09
Tack igen. Sorrry tänkte lite baklänges i värmen. Vad jag kan se så är Förenade Arab Emiraten inte heller med på listan över länder som kräver API på Emirates hemsida. Har dock för mig att jag fyllde i det sist jag åkte.
Av Birgere
1 aug. 2018 09:28
Citerat från Worldofmarie:
Var det hemresan du snackade om? Då krävs inte API, nej. Det är ankomstlandet som kräver API, inte avreselandet.
Det stämmer väl inte generellt, tar du USA tex så kräver dom ju att API är ifyllt för både in- och utresa samt även om man flyger över landet, tex från Canada till Mexico.
1 aug. 2018 11:01
Kan också vara så att man mellanlandar i ett land som kräver API....
Av Jfs
1 aug. 2018 20:04
Citerat från Worldofmarie:
Förenade Arabemiraten kräver API.
Tack Marie! Misstänkte det, har ju som sagt för mig att det var så förra gången. Ska fylla i den med OE.
Av Jfs
6 aug. 2018 01:32
Citerat från Worldofmarie:
Förenade Arabemiraten kräver API.
Hej igen. Jo det stämde med API och Dubai. Tyvärr bröts kontakten kort när jag fyllde i API-uppgifterna och efter det stod det på sidan att jag var incheckad. Hade iofs fyllt i allt men det är ju alltid bra att dubbelkolla vilket inte verkar gå att göra i efterhand på Emirates hemsida. Antar att man kan gå till disken och be dem kolla så allt stämmer?
6 aug. 2018 09:08
Citerat från Jfs:
Citerat från Worldofmarie:
Förenade Arabemiraten kräver API.
Hej igen. Jo det stämde med API och Dubai. Tyvärr bröts kontakten kort när jag fyllde i API-uppgifterna och efter det stod det på sidan att jag var incheckad. Hade iofs fyllt i allt men det är ju alltid bra att dubbelkolla vilket inte verkar gå att göra i efterhand på Emirates hemsida. Antar att man kan gå till disken och be dem kolla så allt stämmer?
Det behöver du inte fråga. Om något inte är ifyllt kommer de göra det till dig, annars går det inte att skriva ut boardingkort.
2 jan. 2019 13:28
Lånar tråden.
Har dubbel efternamn. Min kompis glömde skriva ena. Vi ska resa till Syd Afrika.

I passet står det.
Efternamn Hildemar Dahlin
Namn. Max Julius
Och på biljetten står det bara Max Dahlin. Kommer det innebära problem?
4 jan. 2019 14:13
Hej!
Hör kommer en fråga till.
Jag lyckades få autoifyllning så jag heter nu Fredrik Gustafsson Gustafsson på boardingkortet :)
Vad är spekulationerna kring det?
Finn-Air Arlanda Tokyo
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
6 juni 2019 08:51
Hej Sofjav, den här informationen fick jag fram när jag höll på:

Ditt förnamn och efternamn måste vara rätt.
Hamnar ditt mellannamn på efternamnet är det inte bra.
Kommer det något mellannamn med i förnamnsfältet är det sak samma.
I ditt fall finns inte mellannamnet ens med, vilket inte är någon fara.

I mitt fall när jag hette "Fredrik Gustafsson Gustafsson" på biljetten så var det ingen fara då Efternamnsfältet var
"Gustafsson" och förnamnsfältet var "Fredrik Gustafsson."
Hade efternamnsfältet vart "Gustafsson Gustafsson" hade jag med största sannolikhet INTE fått kliva på.
Av Juriii
4 feb. 2024 15:12
Kanske inte aktuellt men ja ska flyga till Amsterdam om 2 veckor. Har bokat flyg via KLM i all hast så skrev ja bara in mitt förnamn och ett efternamn.. jag har två efternamn men använder mig bara av ett kommer detta bli problem på Arlanda ?
4 feb. 2024 19:18
Citerat från Juriii:
Kanske inte aktuellt men ja ska flyga till Amsterdam om 2 veckor. Har bokat flyg via KLM i all hast så skrev ja bara in mitt förnamn och ett efternamn.. jag har två efternamn men använder mig bara av ett kommer detta bli problem på Arlanda ?
Nej, absolut inte.