Finns Döda havet kvar?

Av Gmariah
14 okt. 2018 00:15
Visningar: 422
Jag har länge haft en dröm om att åka till Döda havet och flyta i salt vatten, men läser en massa rapporter om att vattennivån sjunker undan för undan och Döda havet håller på att försvinna och att det finns en massa slukhål som man kan sjunka ner i. Detta gör en lite fundersam förstås samtidigt som man inte läst några reserapporter därifrån här på Reseguiden på länge...

Så hur ligger det till med Döda havet, kan man åka på en semesterresa dit en vecka för att sola och bada i salt vatten och rulla runt i hälsobringande lera? I så fall, någon som har tips på vart man kan åka där?
14 okt. 2018 16:26
Hej,

Det går fint att åka till Döda Havet!
Mitt tips är att ta en tur till Israel, och sedan boka en arrangerad tur, antingen på plats eller via nätet.

Vi valde att göra Döda Havet över en dag, Israel är så pass litet så man kan lätt åka över dagen från både Jerusalem och Tel Aviv.

Vad gäller slukhål så finns de absolut, man ska inte köra/gå utanför uppmärkta vägar, men håller man sig till dessa så är det ingen fara enligt vad jag har hört från både guider och vänner som bor i Israel.
Av Jonas73
16 okt. 2018 16:50
Hej,
Jag besökte Döda Havet för ett antal år sedan genom en dagsutflykt från Madaba i Jordanien. Har bekanta som bodde några nätter i Sowayma vid Döda havet i Jordanien. De tyckte liksom jag att Döda havet var en fantastisk upplevelse! I Sowayma finns flera hotell med privata stränder. Hotellen kan bl.a. bokas via Booking.com. De flesta hotellen erbjuder transfer till och från flygplatsen i Amman mot extra kostnad.

Hälsningar
Jonas