Finnar/JAL/Brittish...

Av Fresian
6 sep. 2016 17:40
Visningar: 101
Hej,
Ska till Japan i vår är tanken men ska resa inrikes direkt vid qnkomst, så blir ditresa via Osaka Kansai eller Narita (inrikes från Itami eller Haneda). Hem fråmn Kansai.

När jah söker på Finnair får jag upp både JAL och Brittish Airways som förslag på ditresan, och naturligtvis på inrikes flyg.

Finns nån risk i sig att ta olika resebolag för respektive färdriktning? Typ JAL eller British och JAL dit och Finnar hem? Typ om nån konkar så man inte blir strandsatt. Eller strejk...

Från Nagoya Chubu går inrikes direkt utan att behöva byta flygplats men då är det ANA som gäller, en annan allians. Kan det ha nån inverkan på resan, pris, mm? Om jag åker Finnair dit?
Av Hawaii
6 sep. 2016 18:22
Finnair, JAL och British Airways är samtliga med i OneWorld alliansen, vilket innebär ett nära samarbete och att de bokar varandras flyg - d.v.s. man får de flygen och anslutningarna som passar bäst. Och inget av dem kommer att konka - garanterat. Välj de flyg som passar dig bäst, oavsett vilket bolag det är.
Förstår inte riktigt din fråga ang. ANA. Hade du tänkt att boka det separat, eller? Omöjligt att veta hur det påverkar totalpriset utan att veta alla detaljerna, och bara du vet ju det. Men kolla olika varianter så kan du ju se,
Av Fresian
6 sep. 2016 23:15
Tack för ditt svar.

Hur är ddt om något av bolagen i Oneworld har strejk (Finnair hade nån för några år sen vill jag minnas), eller kommer resegaranti in ändå?

Tänkte boka hela resan isf inkl ANA, då Finnair flyger till Nagoya, och då slippa krångel med å byta flygplats. Var en tanke iallafall.