Fin strand i närheten av Da Nang?

8 sep. 2019 16:42
Visningar: 834
Är det någon som har tips på fin strand för några dagars sol och bad i närheten av Da Nang?

Vi funderar på att åka till Vietnam i slutet av februari/början av mars. Tanken är att vi ska landa i Hanoi och sedan hoppa på en kryssning i Ha Long Bay innan vi flyger ner till Da Nang där vi ska se bl a Hoi An, Marble Mountain etc. Ska avsluta i Ho Chi Minh med bland annat besök i Mekongdeltat, men det hade varit kul att klämma in lite sol och bad.

För att slippa hacka sönder semestern allt för mycket med ännu fler resedagar till Nha Trang efter Da Nang funderar vi därför på om det finns stränder i närheten av Da Nang (gärna inom 2 timmar från flygplatsen) som är ok. Hittar inte direkt något när man söker på nätet, tänker att det kanske finns någon här inne som sitter inne på bra tips!
Av Daquiri
8 sep. 2019 19:47
HoiAn’s The hidden beach.
8 sep. 2019 20:09
Tack för tipset! Hur är det med erosion där? Läste att Cua Dai var hårt drabbat och att de behövde lägga sandsäckar över stranden för att inte sanden skulle försvinna, men det kanske inte märks någonting av det längre upp längs kusten?
9 sep. 2019 16:25
An Bang, dvs den strand där Hidden Beach finns belägen var helt OK i somras, ingen erosion, Annars finns ju det bra stränder i Da Nang också, Hoi-An ska ni ju självklart besöka/bo i.

Vi var i Nha Trang i somras, inget ställe som vi troligtvis skulle återvända till. Bra dykning dock, klart över förväntan.
9 sep. 2019 20:44
Jag är inte något större fan av stränder som ligger inne i storstan, så om det skulle bli Nha Trang så siktar vi nog på att hamna på någon resort på utsidan skulle jag tro.

Därför var det gött att höra att An Bang och Hidden Beach var ok i somras! Då vågar man satsa på att stanna i området lite längre istället för att åka vidare.

Tusen tack för hjälpen!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Pipeson
26 sep. 2019 17:40
Citerat från Daquiri:
HoiAn’s The hidden beach.
Tack Daquiri.
Jag skapade en ny tråd bara för det här svaret. I den nämner jag min förmåga om att agera först och researcha sedan. Suck
13 nov. 2019 09:05
Hej,
Cua Dai Beach är inte så bra nu; men hela kusten från Da Nang till Hoi An är väldigt nice. Hyr en mopped och kör längst kusten och du får se många vackra stränder där...

Nhatrang:
1. stranden i inner staden: bra och nice -- en av paradise för SOL O BAD...
2. Många hotels /restaurants/ bars/clubs -- tourist city for more than 20 years now (still no.1 Beach Destination for the local)
3. Men: för mycket Kineser och rysktalande turister... --> kaos

NU PÅ TIDEN: det finns många LUXURY RESORTs som ligger ca 30 km söder om Nha Trang. Detta område heter Cam Lam/ Cam Ranh (Cam Ranh International Airport). Stranden här är absolute stunning. Less turist!
Kolla några resort här: The Anam Resort, Duyen Ha resort, Radison, Mövenpick, Fussion ,,,

Tipsa: (om ni vill uppleva flytande marknad, fruktträdgård in Mekong Delta) (2 nätter i Can Tho är tillräckligt)
- Från Da Nang /Hoi An, finns det direkt flyg till Can Tho.
Efter 2 nätter i Can Tho åker ni med buss/private bil till HCMC (Saigon): ca 3 timmar.
Rekommendera: bo på Mekong Rustic Lodge.
16 nov. 2019 14:45
Tusen tack för era bra tips! Vi har fått prioritera om lite så det blir tyvärr ingen Vietnamresa denna gång, men tråden blir användbar när det väl är dags! :)