Felstavat namn på biljetten

18 okt. 2017 14:54
Visningar: 5491
hej,
bokade en resa hos Supersavertravel till Durban via Heathrow-Doha-Johannesburg-Durban med South African Airways/Emirates och noterade sen att hade skrivit makens namn fel, det rätta namnet är Sven Erik Johan+efternamn men jag skrev Sven Erik JOHANNES + efternamn, kollade med SAA och dom skriver att det måste stå helt rätt annars kan man bli nekad att resa eller att man är tvungen att köpa en ny biljett. Det kommer nog bli svårt då det gäller 4 personer under jultiden och det finns inga biljetter kvar eller dom som finns är jätte dyra, men är det verkligen kört, jätte orolig nu, reser i december. Vet att dom är väldigt tuffa på Heathrow men hur illa är detta?
18 okt. 2017 15:21
Hejsan
Av erfarenhet så vet jag att det brukar gå att göra ett namnbyte/justering av namn. Ring flygbolaget som du ska resa med och berätta vad som hänt och att du behöver göra en ändring.

Mvh
Louise, Reseguiden
18 okt. 2017 15:23
Hej, fick detta svar då jag mailade South African Airways!
Kindly be advised that the passenger’s name/surnames including titles cannot be changed after the booking is completed or issued. South African Airways requires the passenger’s names including the surname to be entered exactly as they appear in the Passport/Identity document including spaces, if any. Failure to comply with this will result in the traveler being denied travel or having to purchase a new ticket at the applicable fare available.
Det finns ingen möjlighet att köpa ny biljett, undrar bara hur mycket överseende dom har vid incheck osv?
Av Birgere
18 okt. 2017 15:39
Det finns några få bolag som tillåter namnändring, andra som kan göra den mot en avgift men dom flesta vägrar.
Det finns säkert 100 trådar här på RG exakt som din där folk oroar sig i förväg men jag tror inte jag sett en enda där det slutligen blivit ett problem o i ärlighetens namn tror jag att det finns tusentals resenärer som inte ens vet om att namnet dom angett inte är enl reglementet.
Men vill du känna dig 100% så är väl det billigaste o enklaste att han byter namn o pass.
18 okt. 2017 15:48
byta namn och pass...låter krångligt, men tack ändå, vet ej vad skulle hända om man skulle "råka" upptäcka felet på flygplatsen, på något vis känns det nästan absurt om namnet i sin helhet är "rätt" men att det blev några extra bokstäver på det sista tilltalsnamnet som är väldigt snarlik: Johan-Johannes?
18 okt. 2017 15:57
Det blir nog inga problem, men gör det enkelt gör er och boka bara i Sven + efternamn nästa gång.
19 okt. 2017 12:43
tack för hjälpen, flygbolaget envisas fortfarande att jag ska ringa till Johannesburg och ändra på namn/boka om/köpa nytt...jag hoppas att vi får en vettig människa vid in-check och kommer med utan att behöva boka om...hade hellre njutit av resefeber än huvudvärk pga missen;)
20 okt. 2017 12:37
Har fått ett nytt mejl från South African Airways:
Kindly be advised yes he needs to pay for a new e-ticket, kindly contact our Reservations Call Center on +27(0)11 978 1111 for assistance as flights are subject to availability.
Att behöva ringa och stå i kö till Sydafrika är inte klokt eller behöva köpa nytt pga 3 bokstäver fel, men jag är orolig ifall dom nu lägger någon reminder i deras system och vi blir stoppade vid in-check?
Hur noga är dom på Arlanda, kan dom stoppa oss redan där vid SAA in-check eller kommer man undan ifall vi checkar in själva antingen hemma eller med automaterna på Arlanda och bara lämnar väskorna i bag drop? Tänker chansa helt enkelt, en ny biljett är uteslutet och kan dom vara så hårda att dom inte släpper iväg en hel familj bara för att det står lite fel på en biljett?
20 okt. 2017 14:05
Citerat från Lokemaja:
Har fått ett nytt mejl från South African Airways:
Kindly be advised yes he needs to pay for a new e-ticket, kindly contact our Reservations Call Center on +27(0)11 978 1111 for assistance as flights are subject to availability.
Att behöva ringa och stå i kö till Sydafrika är inte klokt eller behöva köpa nytt pga 3 bokstäver fel, men jag är orolig ifall dom nu lägger någon reminder i deras system och vi blir stoppade vid in-check?
Hur noga är dom på Arlanda, kan dom stoppa oss redan där vid SAA in-check eller kommer man undan ifall vi checkar in själva antingen hemma eller med automaterna på Arlanda och bara lämnar väskorna i bag drop? Tänker chansa helt enkelt, en ny biljett är uteslutet och kan dom vara så hårda att dom inte släpper iväg en hel familj bara för att det står lite fel på en biljett?
Jag tvivlar på att det blir några problem! Men kan såklart inte veta säkert. Till dina andra frågor:
De kollar såklart pass/visum även i bagdrop samt på gaten!
Nej, de avvisar inte hela familjen, bara den passagerare som inte har sina papper i ordning. Man låter inte bara saker passera för att det är synd om passageraren.

Du skriver förresten Emirates, men flyger via Doha? Då är det knappast Emirates, snarare Qatar Airways.
Av Birgere
20 okt. 2017 15:00
Är det inte så att ni flyger med
1. BA
2. BA eller Qatar
3. Qatar
4. SAA
20 okt. 2017 15:09
det är South African Airways till Heathrow och samma till Johannesburg och därefter Durban och hemresan med Emirates via Dubai till Stockholm.
Av Birgere
20 okt. 2017 17:29
Citerat från Lokemaja:
det är South African Airways till Heathrow och samma till Johannesburg och därefter Durban och hemresan med Emirates via Dubai till Stockholm.
Nja, du får nog kika lite närmare på din resedokumentation, SAA flyger ju naturligtvis inte mellan ARN och LHR och jag tror inte heller dom flyger Johannesburg-Dubai. Min gissning är att ni flyger BA-Emirates-Emirates-SAA och hem Emirates båda sträckorna från Johannesburg (Ev SAA från Durban).
21 okt. 2017 06:50 (redigerad)
Citerat från Lokemaja:
byta namn och pass...låter krångligt, men tack ändå, vet ej vad skulle hända om man skulle "råka" upptäcka felet på flygplatsen, på något vis känns det nästan absurt om namnet i sin helhet är "rätt" men att det blev några extra bokstäver på det sista tilltalsnamnet som är väldigt snarlik: Johan-Johannes?
Du skriver att det låtet krångligt..... Du vet egentligen inte om det är krångligt att ansöka om namnbyte/namnändring och efter det skaffa ett nytt pass.
Kanske inte så krångligt som det låter.....

Goggla på ”byta namn” och sen klickar du vidare till skattemyndigheten. Blankett finns att ladda ner.

Krångligare än så är det inte. Ett alternativ om du inte finner någon annan lösning.
Hoppas att går bra och ha en trevlig resa.
21 okt. 2017 10:23
Nu har jag själv precis bytt namn så vet att det är "krångligt", inte ansökan själv men handläggning tiderna är så långa att vi vågar inte ta ytterligare risk! Efterlyser någon med erfarenhet hur resan gick trots felstavade namnet?!
21 okt. 2017 10:51
Citerat från Lokemaja:
Nu har jag själv precis bytt namn så vet att det är "krångligt", inte ansökan själv men handläggning tiderna är så långa att vi vågar inte ta ytterligare risk! Efterlyser någon med erfarenhet hur resan gick trots felstavade namnet?!
Byta namn känns lite drastiskt... Jag har ju erfarenhet eftersom jag sitter i check-in. Därför säger jag att jag tror det är okej. Kan dock inte svara för mina kolleger på ARN (om det är därifrån du flyger).
21 okt. 2017 12:45
Ja, det är Arlanda, vi har dessutom med birth certificate på engelska o svenska fast vet ej om det hjälper!
24 okt. 2017 09:45
hej,sträckan Arlanda Heathrow är med SAS och därefter South African Airways och hemvägen Emirates.
10 jan. 2018 16:09
Hej,
tänkte skriva några rader vad som verkligen hände vid incheckningarna med makens felaktigt stavade namn, svaret är INGENTING! Det felstavade namnet anmärktes inte en endaste gång trots att passet och boardingkortet kollades hela iden, så även att han heter Johan i 3 namn och inte Johannes så fick vi inga problem även om South African Airlines begärde oss att köpa ny biljett åt maken!
10 jan. 2018 16:28
Citerat från Lokemaja:
Hej,
tänkte skriva några rader vad som verkligen hände vid incheckningarna med makens felaktigt stavade namn, svaret är INGENTING! Det felstavade namnet anmärktes inte en endaste gång trots att passet och boardingkortet kollades hela iden, så även att han heter Johan i 3 namn och inte Johannes så fick vi inga problem även om South African Airlines begärde oss att köpa ny biljett åt maken!
Nej, det är så det brukar bli. Inte alls förvånad.