Fel namnföljd på mina flygbiljetter

14 okt. 2019 12:20
Visningar: 321
Hejsan jag reser till Bali och Australien i februari och ska flyga med Singapore airlines och Malindo Air. Har bokat resan genom Kilroy.
Jag gjorde misstaget att boka flygbiljetterna när jag fortfarande väntade på mitt nya pass. Jag godkände att mitt fullständiga namn är
Förnamn: Emelie
Mellannamn: Daniella
Efternamn: Rönnow Strand
Det är alltså detta som står på biljetten

Men när jag fick hem mitt pass efter jag bokat och betalt resan ser jag att Rönnow (som är min pappas efternamn) står som mitt mellannamn på passet. Dock är alla namnen rättstavade.
Borde detta vara ett problem?

Jag läste på kilroys hemsida att om det står fel namn på biljetten, i många fall går det inte att göra en namn korrigering eller få pengarna tillbaka och i värsta fall är man tvungen att avboka resan. Men teckniskt sätt står det inte fel namn på biljetten. Eller? Alla namn står ju med och är rättstavade. Bara det att Rönnow står dom efternamn på biljetten och inte som andra namn som står i passet.

Vad tror ni. Vad borde jag göra? Borde detta vara ett problem. Har dessutom mailat till kilroy och frågat men är riktigt nervös inför detta. Vet inte vad jag ska tro. Hjälp
14 okt. 2019 17:57
Står Rönnow på förnamnsraden i passet?
Daniella är ett förnamn, inget mellannamn.

Hur har du gjort med ditt visum? Det har också betydelse.
14 okt. 2019 18:27
Om du inte nyligen ändrat namn hos skatteverket så är ditt ena efternamn ett mellannamn i enlighet med den gamla namnlagen. Lagen ändrades för något år sedan och det är nu möjligt att ha dubbelt efternamn.

Du kan ansöka hos Skatteverket om att Rönnow blir en del av ditt efternamn. Borde ta någon vecka. Därefter kan du ansöka om nytt pass.
14 okt. 2019 19:31
Citerat från Worldofmarie:
Står Rönnow på förnamnsraden i passet?
Daniella är ett förnamn, inget mellannamn.

Hur har du gjort med ditt visum? Det har också betydelse.
Ja Rönnow står på förnamnsraden. Har inte skaffat visum än. Tänkte göra det där detta har rätt ut sig
14 okt. 2019 19:34
Citerat från Jensohlsson:
Om du inte nyligen ändrat namn hos skatteverket så är ditt ena efternamn ett mellannamn i enlighet med den gamla namnlagen. Lagen ändrades för något år sedan och det är nu möjligt att ha dubbelt efternamn.

Du kan ansöka hos Skatteverket om att Rönnow blir en del av ditt efternamn. Borde ta någon vecka. Därefter kan du ansöka om nytt pass.
Tack för svar! Jag har kollat upp detta men på skatteverket står det att om man ska skaffa dubbelt efternamn så kan man inte ha något andranamn. Så får stämmer det ändå inte överens med vad som står på biljetterna
14 okt. 2019 20:47
Då rekommenderar jag att du i framtiden bokar dina biljetter i endast Emelie Strand.
Jag kan inte lova nåt, men du bör inte få problem att resa.
Se bara till att det endast står Strand som efternamn när du söker visum (om det är det enda som står på efternamnsraden i passet), annars kommer inte passet och visumet matcha.
14 okt. 2019 21:10 (redigerad)
Citerat från Emelie99:
Citerat från Jensohlsson:
Om du inte nyligen ändrat namn hos skatteverket så är ditt ena efternamn ett mellannamn i enlighet med den gamla namnlagen. Lagen ändrades för något år sedan och det är nu möjligt att ha dubbelt efternamn.

Du kan ansöka hos Skatteverket om att Rönnow blir en del av ditt efternamn. Borde ta någon vecka. Därefter kan du ansöka om nytt pass.
Tack för svar! Jag har kollat upp detta men på skatteverket står det att om man ska skaffa dubbelt efternamn så kan man inte ha något andranamn. Så får stämmer det ändå inte överens med vad som står på biljetterna
Nej, vad som menas är att du inte kan ha något "mellannamn", men du kan fortfarande ha förnamn, flera stycken. Ett av dina förnamn är tilltalsnamnet, dvs det som du kallas. När du reser är det det första förnamnet som flygbolag och myndigheter räknar som tilltalsnamnet. Det andra förnamnet, Daniella, som ibland kallas för mellannamn, kan du uppge vid bokning, men det är inte nödvändigt. Första förnamnet och efternamnet måste vara korrekta.

I ditt fall hade jag ansökt om namnändring hos Skatteverket till att heta "Emelie", "Daniella" som förnamn, i den ordningen eftersom Emelie är vad du kallas och som efternamn "Rönnow Strand". Du får då ett dubbelt efternamn, inte två efternamn, som består av dina föräldrars två efternamn. Det kan stavas med eller utan bindestreck. När namnändringen är klar får du skaffa nytt pass, men sen har du inga problem med namn mera. Lär dessutom bli billigare än att ändra namn på flygbiljetten, i fall det ens är möjligt.
15 okt. 2019 11:44
Citerat från Worldofmarie:
Då rekommenderar jag att du i framtiden bokar dina biljetter i endast Emelie Strand.
Jag kan inte lova nåt, men du bör inte få problem att resa.
Se bara till att det endast står Strand som efternamn när du söker visum (om det är det enda som står på efternamnsraden i passet), annars kommer inte passet och visumet matcha.
Det ska jag se till! Tack för hjälpen!!
15 okt. 2019 11:46
Citerat från Jensohlsson:
Citerat från Emelie99:
Citerat från Jensohlsson:
Om du inte nyligen ändrat namn hos skatteverket så är ditt ena efternamn ett mellannamn i enlighet med den gamla namnlagen. Lagen ändrades för något år sedan och det är nu möjligt att ha dubbelt efternamn.

Du kan ansöka hos Skatteverket om att Rönnow blir en del av ditt efternamn. Borde ta någon vecka. Därefter kan du ansöka om nytt pass.
Tack för svar! Jag har kollat upp detta men på skatteverket står det att om man ska skaffa dubbelt efternamn så kan man inte ha något andranamn. Så får stämmer det ändå inte överens med vad som står på biljetterna
Nej, vad som menas är att du inte kan ha något "mellannamn", men du kan fortfarande ha förnamn, flera stycken. Ett av dina förnamn är tilltalsnamnet, dvs det som du kallas. När du reser är det det första förnamnet som flygbolag och myndigheter räknar som tilltalsnamnet. Det andra förnamnet, Daniella, som ibland kallas för mellannamn, kan du uppge vid bokning, men det är inte nödvändigt. Första förnamnet och efternamnet måste vara korrekta.

I ditt fall hade jag ansökt om namnändring hos Skatteverket till att heta "Emelie", "Daniella" som förnamn, i den ordningen eftersom Emelie är vad du kallas och som efternamn "Rönnow Strand". Du får då ett dubbelt efternamn, inte två efternamn, som består av dina föräldrars två efternamn. Det kan stavas med eller utan bindestreck. När namnändringen är klar får du skaffa nytt pass, men sen har du inga problem med namn mera. Lär dessutom bli billigare än att ändra namn på flygbiljetten, i fall det ens är möjligt.
Okej, ska kolla upp detta. Tack för hjälpen!