Favoritöl

Av Hommage
8 aug. 2008 22:48
Visningar: 922
Jag försöker alltid prova olika ölsorter på mina resor och helst ska det vara från landet jag besöker eller ännu bättre om det är från orten jag besöker. Det blir en liten extra snits. Heineken och liknande vet jag hur de smakar, så det blir inte samma känsla. Exempelvis så har jag hittat favoriten Birra i Italien. I Tyskland är det flera av Paulaners öl, bl. a. Orginale Münchener och Salvator. Tjeckien har hur många fina sorter som helst. Några länder har jag inte kunnat hitta någon bra alls, men de finns säkert.

Vilka ölsorter har ni andra hittat som ni gärna hade tagit med en back hem på flyget och vilka länder kommer de ifrån?
8 aug. 2008 23:25
Ja, någon back på flyget blir det inte från min sida. Vi handlar aldrig öl någon annan stans än på puben. Inte ens på Systemet annat än om vi ska ha gäster och maten kräver öl att dricka.

Men om vi ska dricka öl i Grekland vill vi dricka Mythos. Den är jättegod. Köper man de kända utländska ölen i Grekland får man inte originalölen, utan en öl, som är tillverkad på licens. Det betyder, att den inte smakar, som originalet, eftersom man alltså inte brygger ölet av samma slags vatten. Så enkelt var det.
9 aug. 2008 02:19
Irland: Guinness - Som de säger, den smakar inte lika gott när man kommer 3-4 kvarter ifrån bryggeriet.

Australien: Reschs - Mindre kände än de flesta öl från Australien som XXXX, Tooheys, VB etc. Dock med lite mer bitterhet än de andra. Tooheys Pils är inte så dum heller. Foster's... Bara i utlandet, ägs inte ens av Foster's längre.

England,
- Liverpool: Cains (Scouse) eller McKells (från Isle of Man)
- Övr: Tetley's, Fullers, Shepard's Neame

Tjeckien: Vet inte ens var jag skall starta.

Tyskland,
- München: Paulaner, Spaten

USA,
- Boston: Ölen från Boston Beer Works eller Sam Adams
- SF: Anchor Steam
- NY: Har nog bara druckit Brooklyn Lager som är lokal.

Italien: Nastro Azzuro

Spanien: Estrella Damm, Mahou
9 aug. 2008 05:07
Mina favoritölsorter heter Kilkennys (lite gräddig smak och mörk) och Falcon Bayerskt.
Sen finns det massor av goda andra ölsorter, hur många finns det egengligen? Någon som vet det?
I London finns ju över 8000 pubar men det är ju en annan story men någon som vet hur många ölsorter som finns i hela världen?
Mvh Eva
Av Ronnyk
9 aug. 2008 07:04
inget slår en byxljumen Lapin före frukostbuffen i Åbohamn,
Av Charina
9 aug. 2008 07:17
Håller med Gullsing..... idag iaf.. ;)
Mythos!!! Inget slår en iskall Mythos i ett fruset glas.
9 aug. 2008 08:54
Fel att dricka mycket kall öl. Smaken försvinner mycket, när ölen blir kall. Man uppfattar inte bouquén i den då. Det bästa ölet är inte byxljummet men lite svalare.
Av Crista
9 aug. 2008 09:00
En Hof i Danmark är inte fel heller...
Har också hört att ölen inte ska drickas iskall....men det är rätt gott när det är varmt.

Funderat över om Frankrike har någon inhemsk sort....någon som vet??
Av Hommage
9 aug. 2008 09:29
Det är många av de här ölsorterna jag aldrig smakat. Härligt!
Jag håller med om att en öl inte ska vara kall om man ska dricka den för smakens skull och dessutom ska ölet skumma när man häller upp den eftersom smakämnena frigörs och ger ännu mer smak.. Frankrike har några sorter, men den enda jag kommer ihåg att jag smakat är Kronenbourg 1664.
Av Energi
9 aug. 2008 10:35
Var till Kap Verde och där fanns en öl som hette Sagres och kommer från Portugal och den slår alla öl med hästlängder. Men när jag kom hem och skulle beställa på bolaget så fanns dom inte i sortimentet :-(
Av Jojes
9 aug. 2008 13:09
En Hof i Nyhavn är gott.
En kall Mythos i ett fruset glas i Grekland är underbart.
Av Mari73
9 aug. 2008 15:34
Min favoritöl är Singha, ljus o lättdrucken. Men den smakar som bäst iskall på flaska i Thailand! Behöver inte ta hem på flyget för den finns på systemet, dock till fantasipris...
Av Mmea
9 aug. 2008 16:33
Ja, det finns ju jättemycket god öl! Numera tycker jag dock att vi blivit så otroligt duktiga på öl i Sverige att en reseölen inte längre är riktigt samma upplevelse. Bedarö Bitter och Oppigårds Golden Ale är svårslaget, enligt min mening - liksom Zeunerts Höga kusten.

Men visst dricker jag god öl utomlands också. Shepard's Neame nämnde någon och där håller jag med. Vi hyrde hus i Yorkshire för ett antal år sedan och vandrade ofta förbi Tan Hill, Englands högst belägna pub. Black Sheep och Ridgewelter är två riktiga höjdaröl till en bakad potatis med riven cheddarost. En perfekt upphälld Guiness medan man lyssnar på ett helt gäng folkmusiker på en sunkig pub i Dublin (en bra bit ifrån Temple barområdet) var också en minnesvärd upplevelse.

Men man undrar vart den engelska ölkulturen är på väg. Tycker nästan alla i min ålder och neråt dricker amerikansk Bud, Foster eller blaskig mexöl med lime. Ja, om de inte inte häver alkoläsk. Vart är världen på väg *ler*.
Av Mpc
9 aug. 2008 19:06
driker gärna en Chimay blå Bishops Finger Kilkenny Nils Oscar desaölsorter är en ale

sen när det gäller lager så ska det vara Grolsch Grøn Tuborg Mariestads Export Småland

Nämner bara några som jag gillar
Av Homman
9 aug. 2008 20:04
Citerat från gullsing:
Fel att dricka mycket kall öl. Smaken försvinner mycket, när ölen blir kall. Man uppfattar inte bouquén i den då. Det bästa ölet är inte byxljummet men lite svalare.
"Källarsvalt" ska det vara!. Och beträffar ölsorten hänvisar jag till nyinlagd bild.
10 aug. 2008 00:06
Ankor öl i Kambodja, Singha i Thailand, Keo på Cypern, SanMiguel, Spanien, europeiskt i USA och
Tjeckiskt för övrigt.
De jag vill ta hem är Ankor och tjeckiskt.
Av Lucas2-
10 aug. 2008 10:23
Oj då, här slår man knut på sig själv i sina försök att överträffa de andra ifråga om udda ölmärken. Själv står jag över tills det blir dags att utse favoritspriten. Kanske några shoppingvänner har lust att starta en tråd om coolaste klädmärket och i kulisserna väntar kattvännerna på sin chans att få kora gulligaste kattrasen.
Av Hommage
10 aug. 2008 11:27
Inte kunde jag ana att detta var ett så laddat ämne. Jag menade inte att reta upp någon med min fråga utan såg det som en gastronomisk resefråga. Ber om ursäkt till de som känt sig förolämpade .
Jag tackar er som tog frågeställningen seriöst och ber nu att ingen mer skriver något mer inlägg på den här tråden utan låter den snabbt kvävas i sin linda.
Av Homman
10 aug. 2008 15:20
Åk till Belgien och botanisera. När ni klämt si så där 650 sorters (bryggeriers) olika pilsner, så kom igen och berätta, om ni orkar. Man behöver inte åka till andra sidan jordklotet för att få sig en god öl att skryta med. Det finns faktiskt må närmre håll.
Och apropå pilsner på andra sidan, så träffade jag en Aurtraliensare, som hyrde av oss, som var mäkta förvånad och sa:
– Va, kan man få Fosters här (i Italien)? Märkligt, hemma hos oss går det knappast att få tag i. Men det beror väl på att vi inte gillar smaken. Och därtför har denna australiska öl ingen större hemmamarknad.
10 aug. 2008 17:21
Hommage: Bry dig inte om folk... Jag tycker det är intressant att veta smågrejor som detta. Mat och dryck - samt även kläder - har garanterat med resor att göra. Men, det verkar som om vissa vill ha snäva ämnen som endast handlar om destinationer (och där existerar inte saker som preferenser vad gääller mat och dryck heller).

Rekommendation eller utbyte av favoritstrand eller hotell på en destination är OK men inte favoritdryck eller mat?

Intressant inställning av nudelälskare eller?
Av Lucas2-
10 aug. 2008 18:00
Du har ställt en ärlig fråga om ett ämne som för dig är del av upplevelsen med en resa. Det var ett ämne som många kände för men där en del av dem skulle ifrågasätta vad en fråga i stil med de områden jag tagit upp har på en resesajt att göra. Jag ville med mitt inlägg bara peka på att vi som resenärer ofta hur olika intressen och att ett sätt att komma i kontakt med likasinnade är via den här sidan. Hommage, det finns endast en anledning för dig att sätta punkt för den här tråden och det är att du fått så många tips att du kommer att ha fullt upp med att prova alla.
Av Reh
10 aug. 2008 20:14
Jag tycker Tjeckien över lag har det godaste ölet - ALLT öl där är gôtt!

Kom från Azorerna nyligen och deras öl, portugisiskt, var ingen höjdare, Starkbock och Espezial var de inhemska sorterna. Blekt och mjäkigt, styrkan fanns ju där men smaken var "väldigt diskret", milt uttryckt... :(
11 aug. 2008 02:09
Just nu är min absoluta favvo Augustiner's bärsa Edelstoff!!
Finns (Såvitt jag vet iaf) endast i och runt München(Jag har säkert fel, men det tar väl "nån" snart reda på och påpekar *blink*).....och nu även på ett ställe i Sverige! Nämligen Sjökrogen i Katrinelund, utanför Örebro. Så den behöver man ju inte släpa hem längre....=oD
Har ni tillfälle...testa'n!!
http://www.augustiner-braeu.de/augustiner/html/pages/en/bier/edelstoff.html

/Putte

@Crista: Kronenbourg är väl rätt fransk...
11 aug. 2008 02:41
Citerat från homman:
Åk till Belgien och botanisera. När ni klämt si så där 650 sorters (bryggeriers) olika pilsner, så kom igen och berätta, om ni orkar. Man behöver inte åka till andra sidan jordklotet för att få sig en god öl att skryta med. Det finns faktiskt må närmre håll.
Och apropå pilsner på andra sidan, så träffade jag en Aurtraliensare, som hyrde av oss, som var mäkta förvånad och sa:
– Va, kan man få Fosters här (i Italien)? Märkligt, hemma hos oss går det knappast att få tag i. Men det beror väl på att vi inte gillar smaken. Och därtför har denna australiska öl ingen större hemmamarknad.
Håller med dig om Belgien till viss del.
Har testat en hel del, men tröttnade när jag fick in femtifjärde ölet med fruktsmak.....
Av Mizan
11 aug. 2008 09:10
Jupiler från Belgien........ bästa ölen i världen...:))) Saknar den jättemycke.
Tycker denna diskussionen e klart läsvärd eftersom ja e en öldrickare o inte fin vinsmakare..:)
11 aug. 2008 14:33
Citerat från homman:
Och apropå pilsner på andra sidan, så träffade jag en Aurtraliensare, som hyrde av oss, som var mäkta förvånad och sa:
– Va, kan man få Fosters här (i Italien)? Märkligt, hemma hos oss går det knappast att få tag i. Men det beror väl på att vi inte gillar smaken. Och därtför har denna australiska öl ingen större hemmamarknad.
Fosters har 1% av marknaden i Australien och det är antagligeen bara turister ssom dricker det. Anses vara lite av ett B-öl.

Fosters sålde Fosters Lager till Scottish & Newcastle för 2 år sedan helt enkelt för att det inte fanns någon vidare ekonomi i ölen. S&N hade en löjligt låg avgift - ca AUD 30 miljoner - för att licensbrygga för Europa och USA. Samtidigt sponsrade Fosters F1 (endast ett lopp i Australien) med ca 32 miljoner. Man hade alltså negativt tal på sponsringen och la alltså in pengar för en annan leverantörs produktion.

Jag skulle jämföra Fosters med Stella Artois, Becks, Heineken vilket är öl som är betydligt större och populärare internationellt än nationellt.

Sedan är det en annan sida av saken att Fosters behövde pengar för att köpa Southcorp (Penfolds, Jacob's Creek/Orlando m fl).
Av Homman
11 aug. 2008 15:15
Citerat från robbowan:
Jag skulle jämföra Fosters med Stella Artois, Becks, Heineken vilket är öl som är betydligt större och populärare internationellt än nationellt.
Sedan är det en annan sida av saken att Fosters behövde pengar för att köpa Southcorp (Penfolds, Jacob's Creek/Orlando m fl).
Tack ska du ha! Nu fick jag (och säkert en massa andra ölhundar) lära sig något nytt.
Salute
B
Av Elgona
11 aug. 2008 18:51
hver gang smager en tubor best....
Av Homman
17 aug. 2008 15:29
Och. Man behöver inte lösa en dyr flygbiljett till Getapulien för att kunna snobba med skumma ölsorter som krokodilplisner, kobraöl eller vad det nu är för något! Dessa går faktiskt att hälla i sig på närmre håll och ibland till och med lokalt. Bärsen är faktiskt rätt hyfsad globaliserad. Inte minst tack vare alla de små etniska restauranger som öppnar än här och än där Svedala.