Farligt att bila på Balkan?

Av Efva
9 mars 2013 09:43
Visningar: 5798
Jag vill bila på Balkan i sommar. Gärna besöka samtliga länder på halvön.

Men jag har blivit varnad för att ta med min egen bil (en Saab kombi, ett par år gammal) På somliga låter det som att man får blien stulen så fort man kommer över gränsen till exempelvis Montenegro eller Kosovo.

Jag har även fått höra att biluthyrare i Grekland eller Österrike inte vill hyra ut bil om man berättar att man ska till dessa länder.

Kan det verkligen vara så illa??
Är jag dumdristig om jag envisas med att bila dit med min egen bil?
Av olika skäl vill jag ha min egen bil med mig ner på kontinenten, men bör jag långtidsparkera i till exempel Slovenien, flyga till Bosnien och hyra bil där?? Låter ju väldigt krångligt...

Någon som har en uppfattning om hur "farligt" det egentligen är??
Av Handan
13 maj 2013 10:23
Hej,
vi brukar bila ner till Kroatien och Bosnien. Om man tänker på att man är utomlands och skall vara försiktigt, så blir det inga problem i dessa länder i alla fall. När du skall parkera så finns de rätt så många parkeringar där parkeringsvakt sitter vid ingången. Det känns riktigt säkert då att parkera. Annars se till att låsa bilen även om du är ute "bara för att..", alltså om du skall springa in och köpa en flaska vatten eller liknande... De är även bra att ha bilen låst när man står vid röttljus mm. MEN, det är bara om du är extra försiktig, och ärligt talat jag gör detta även här i Malmö :) Du skulle bli förvånad hur många bra bilar med svenska registreringsplåtar kör runt i Bosnien under sommarperioden, då alla svenskbosnier är på besök i sitt hemland. Under alla dessa år har vi inte stött på ett enda problem när det gäller kriminalitet av dess slag. Men lycka till i alla fall, man kan aldrig bli säker, eller hur :)
13 maj 2013 12:36
Det stämmer att om man hyr bil i "västeuropa" får man inte ta den till balkan-länderna. Kollade detta med Avis för något år sedan.

Jag har dock hyrt bil i Krotatien och kört den till Montenegro och kände inte av någon kriminaliet där.
Hyrbilen fick vara ifred överallt och inga andra problem heller.
Tvärtom folk kändes väldigt hederliga och hjälpsamma i Montenegro.

Nu var vi i och för sig inte i någon större stad, utan i Kotor, Zabljak och Cavtat (Kroatien).
Av Zahide
13 maj 2013 16:34
Jag har varit många gånger i Kosovo, dock aldrig haft bilen med men förr eller senare kommer vi nog att göra det.
Kan inte uttala mig om det skulle vara farligare där än nån annanstans att bli av med bilen. Känner flera som har bilat ner utan några problem. Sommartid är de flesta bilarna man ser svensk, norsk, tysk schweizisk och österikiskt registrerade då alla åker hem för att besöka sin släkt.
Det som jag skulle oroa mig mera för är den livliga trafiken som råder under sommarmånaderna. Alla har inte trafikvett i skallen.
21 sep. 2013 08:50
Själv rekomendrar jag flyg ner och att hyra bil av något stort företag, (Europcar, Sixt, Avis) i Belgrad. Det är bra vägar och säkert med mycket gästfrihet. Som huvudstad i Serbien och gamla Jugoslavien så finns det en hel del man inte får missa ;-) Du kommer inte att bli besviken..snarare vilja komma tillbaka snart igen...

/

Det är inte prisnivå som i Thailand, men allt är mycket prisvärt. Speciellt att åka dit (direkt) med 3 olika bolag (bl a Wizzair) från flera flygplatser i Sverige...det är efter ankomst toppen att resa runt i olika regioner i landet...

Allt annat kan du läsa om i denna artikel som även rekomenderar att man gör dagsutflyckter till vingårdar, SPAn, kloster och sjöar och floder mm.
Prisvärt är bara förnamnet...
http://www.insiderplus.se/articles/article/belgrad_ett_vibrerande_weekendmal/

Lycka till!
Av Bcn
22 sep. 2013 17:08
Neeej fan, var inte rädd.

Median har verkligen förstorat att det är farligt där.

Jag är själv från Albanien.

Där är mer organiserad kriminalitet, det är inte så mycket "gatu" kriminilatitet, det är inte så att någon bara kommer och hoppar på dig eller snor din bil från ingenstans....