Färjor/speedboat

Av Viejo
9 mars 2016 08:47
Visningar: 1073
Åker till Thailand om ett par dagar och har varit inställd på att boka transfers med Tigerline till största delen, men nu när jag googlar hittar jag väldigt mycket negativt om dem. Är det någon som har åkt med dem och vet om de är bra? Jag åker med barn så säkerhet är högsta prioritet.

Har även tittat på Phuket ferry och Bundhaya, är det någon som vet om dessa är bra?

Vi ska åka Ao Nang-Koh Lanta, Koh Lanta-Ko Kradan och sedan Koh Mook-Krabi.
Av Viejo
9 mars 2016 10:09
Är det någon som har bokat båttransfer via Krabi Shuttle och vet något om deras båtar?
Av Sierra
9 mars 2016 10:42
Phuket Ferry och Krabi Shuttle är bokningssajter och har inga egna båtar. De använder Tigerline´s färja på sträckan Lanta - Kradan. Tigerline stänger trafiken för säsongen 30 april.

På sträckan Ao Nang - Lanta kan du med fördel boka på Phuket Ferry.

Lanta - Kradan kan du, förutom Tigerline, åka speedboat (stor för över 50 passagerare) med Bundhaya som bokas här. Dock stängs speedboat trafiken 31 mars. http://thaibeachtravellers.com/

Mook - Krabi: tag den reguljära båten eller en egen longtail 30 min från Mook till Kuan Thung Ku Pier. Därefter taxi ca 2 tim till Krabi Airport/Town.
Av Viejo
9 mars 2016 11:57
Tack så jättemycket för info!
Har du åkt med Tigerline och vet hur båtarna är?
Hittar mycket negativt på nätet, men får kanske ha i åtanke att man är mer benägen att lämna omdömen etc. när något inte är bra och glömmer bort att göra det när allting varit bra.
Av Viejo
9 mars 2016 16:22
Det var precis där jag läste när jag blev så tveksam.
Jag får fundera lite till på hur vi ska göra, jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid att svara!
1 jan. 2017 14:02
Söndag 1 Januari 2017 - Koh Lipe
Tänk noga över ditt val av att åka Speedboat i Thailand
Vi är två familjer som öluffar i Thailand under 3 veckor.
Vi började vår efterlängtade semester med en vecka på Koh lanta.
På nyårsdagen var det dax för oss att flytta oss till de kritvita strändernas paradis ö Koh lipe.
Vi läste lite trådar om vilket färdmedel som var bäst... färja eller speedboat. Vi valde tyvärr det senare alternativet. I Sverige semestrar vi i båtar och är sjövana men denna resa blev en mardrömsresa... jag trodde faktiskt att jag tagit med mig min familj på en sista resa.
Det började med att vi stod ca 60 personer med mycket packning som väntade på kajen. Vi hoppade på bland de sista och fick sitta längst bak vid motorerna. När de tre motorerna startades igång så strulade 2 av dom vilket de gjorde under hela resan. När vi kom ut på havet så skvätte det endel och vi satt som dränkta katter o de andra skrattade åt oss men det kunde vi ta, havet var ju inte så kallt. Det dröjde ca 30 minuter så blev det pay back time
ALLA i båten satt som våta katter och vågorna var meterhöga. Folk började spy och kaptenen som körde båten satt till och från o sov i den svåra sjögången... visst är det nyårsdagen idag men va faaan, var finns omtänksamheten att ta oss fram levande? Vågorna slog så hårt i båten så att jag ibland trodde att de skulle ta båten i 1000 bitar.
Tack gode Gud att vi kom fram levande.
Vi har nu bokat om våra speedboat biljetter som skulle ta oss vidare till nästa ö till färjebiljetter och budhaya kan se sig om efter andra resenärer. Vi tänker varna alla vi känner så att inte de råkar ut för samma helvetes upplevelse och då har vi ändå båtvana!