Färjor mellan Brac och Korcula

15 feb. 2020 12:55
Visningar: 562
Vi har bokat hotell på Brac och Korcula men jag blir osäker på om man kan ta sig mellan de två öarna? Och när man kommit till öarna, är det lätt att ta sig till hotellen? Vi skall bo på bluesun hotell borak och Port 9 hotell.

Efter Korcula skall vi till Sibenik, då hade vi tänkt att åka tillbaka till split och kanske ta buss eller hyra bil? Vilket är enklast?
Av Keja
15 feb. 2020 23:08
Det går en båt mellan Split och Dubrownik som stanar till på öarna och på Corcula stannar båten i alla fall i själva stan. Brac vet jag inte.
Av Ales
16 feb. 2020 11:04
Flyger ni eller kör ni bil? Det går färja mellan
Split
till Supetar (Brac) ett antal gånger om dagen. Det är smidigt att ta sig runt åå ön med bussar, helt klart enklast med bil!
Var bor ni på Brac? Det går buss från Supetar (där ni ankommerk) till Bol i nära anslutning till ankomst.
Dock rekommenderar jag att ni bokar bussbiljetter vid terminalen i Split.

Det går en Catamaran från Bol till Korcula med Jadrolinija men den tar inga bilar...
det brukar vara rätt smidigt, helt ok färjor där ni kan köpa kaffe och snacks.

Boka även här någon dag i förväg på Bol då biljetter kan ta slut.

Räkna med rätt safftiga priser då öarna utmärker sig runt 30-50% dyrare än på fastlandet..
Vi var på Bol förra sommaren och tyckte det var (mycket) dyrare än bara för två år sedan!
Av Ansun
16 feb. 2020 20:57 (redigerad)
Mellan Split och ön Brac så går det vanlig färja många gånger om dagen, då ankommer man till byn Supetar på Brac. Därifrån så kan man då ta buss eller taxi vidare till Bol där ert hotell verkar ligga.

När vi kom med färjan till Supetar så stod många taxibussar och väntade, de erbjöd oss att åka delad taxibuss för samma summa som bussen kostade (typ 50 kuna/ person). Det var smidigt och tog under en timme tror jag. Då kördes vi direkt till vårt boende.

Det går även en katamaran direkt från Split till Bol, den går kl. 15:30 och tar 1 timme.
Biljetter kan ni köpa i förväg på denna sida:

https://www.jadrolinija.hr/en/schedule/LineSearchResults/Index/2331792/2331733/16062020

Då ni ska vidare till Korcula så går en katamaran 16:45 från Bol till Korcula.
Den kan du också köpa biljetterna i förväg på samma sida som på länken ovan.
Hotellet som ni ska bo på på Korcula ligger lite utanför Korcula stad, men inte så långt utanför, så ni kan säkert ta en taxi för en billig peng. Det går att promenera in sen, men med resväskorna så kanske man inte vill göra det.

När ni sen ska vidare till Sibenik så tar ni katamaranen tillbaka till Split. Därifrån så går det bussar ca en gång i halvtimmen till Sibenik. Vi åker alltid buss mellan de olika ställena på fastlandet när vi är i Kroatien, det funkar klockrent.
17 feb. 2020 09:25
Tack så jättemycket för alla svar, det gör det mycket lättare för oss :)
21 feb. 2020 19:06
Enklast är att åka buss till Sibenik. Samtidigt är frågan var Du skall bo i Sibenik, hur länge Du planerar stanna osv? Ska Du åka runt och bo utanför själva centrum så kanske det är idé att hyra bil. Inne i centrum är det inte så lätt att hitta p-platser samt priserna går upp rejält under högsäsong. Förhoppningsvis är det nya p-huset mitt i stan (Poljana) färdigbyggt till sommaren men....................
Har Du varit i Sibenik tidigare?