Express pass Universalparkerna Orlando

24 apr. 2015 23:22
Visningar: 2463
Vi åker till Florida i juni och kommer vara i Orlando månadsskiftet juni,juli. Nöjesparker är ju DYRT men nåt som ska göras såklart. 11-12000 kommer biljetterna vi planerar köpa kosta. Om vi dessutom vill ha tvådagars express pass till Universalparkerna blir det 7200 till ungefär. Hutlöst. Då väljer jag ändå de billigaste dagarna jag kan välja mellan.
Måste man ha express pass? Hur mycket folk är det när vi är där? Kanske satsa på en dag expresspass och köra alla Harry Pottergrejerna den andra dagen? Fast ändå. 3600 extra för att slippa köer. Jösses.
25 apr. 2015 09:50
Ja ! Jag tycker också att de är svindyrt. Sökt både här och där för att få ner priset men :(
Vi är 2v 4b som skall iväg och tänkte att besöka några parker 1dag/park. Tips är välkommna då de blir en del pengar.
25 apr. 2015 10:17
Precis! Jag googlar som en tok för att hitta rabatter eller nåt sånt men icke. Och det skiljer ju bara ett par dollar mellan de olika ställena att handla på.
Och ca 3600:- för expresspass en dag känns ju sådär :/
Av Birgere
25 apr. 2015 11:54
Att gråta över priserna hjälper inte, det kostar vad folk är beredda att betala. Vill man åka jättemycket så kostar det extra, inget konstigt med det.
Det finns ju två alternativ till att köpa kö-passen och det är att bo på Universal hotell just dom dagarna man besöker parkerna, då får man passen på köpet. En annan variant är ju att köpa 3dagars eller 2 veckorspass. 3 dagars kostar ju inte mycket mer än 2 dagars och man tar den tredje dagen för att bara satsa på sådant som man missade alt vill göra om igen. Det kan även vara skönt att slippa pressa in allt under en eller två jättelånga dagar, speciellt med lite yngre barn.
Grundfelet många gör är ju att man försöker pressa in för många parker under en allt för kort tid.
Förläng Orlandovistelsen några dagar och stressa inte igenom parkerna.
Av Totopez
25 apr. 2015 13:21
Den period ni ska dit är det väldigt mycket folk och långa köer. Själv skulle jag inte besöka Universal på sommaren utan expresspass. Men jag skulle inte köpa för de pengarna.

Vi har vid våra besök tagit, och kommer i sommar att ta, en natt på Royal Pacific Resort vid
Universal. Det kostar ca 2500 för en natt, men då får fyra personer obegränsade expresspass i två dagar. Dessutom är det rätt skönt att kunna smita iväg och hänga vid poolen när det är som varmast. Eller ta en tupplur på eftermiddagen...

Att åka till Orlando är dyrt, absolut. Dyrast blir det om man ska besöka alla parker, eller en dag här och en dag där. Själv tror jag inte det är vettigt att besöka fyra Disneyparker, två Universal, Seaworld, Busch Gardens och några vattenparker på två veckor, det blir för mycket. Och vansinnigt mycket pengar. Uppskattar man allt? Måste man göra allt på en gång? Orlando finns kvar. Och man vill ju åka dit när Seaworlds nya bergochdalbanorna blir klar...
Av Birgere
25 apr. 2015 15:50
Citerat från Totopez:
Och man vill ju åka dit när Seaworlds nya bergochdalbanorna blir klar...

såg det precis i FB-nyhetsflödet :-) .....och i år vill man ju prova på Orlando Eye plus Disney Springs och 2017 så är det Skyscraper... kommer säker ännu mer både 2016 o 17. parkerna måste ju hela tiden förnya sig för att folk ska återkomma år efter år.
25 apr. 2015 20:35
Vi funderar på att strunta i express pass och köpa 14dagars inträde till universal, seaworld och de två vattenparkerna. Vi kommer vara i Orlando 5 hela plus två halva dagar, då kan vi ju gå in tidig morgon/sen kväll och bara ta ett par attraktioner. Bo på universalhotellen är inte intressant, det skulle kosta oss 14000 mer än hotellet vi bokat nu. Vi bor en vecka dyrt i Miami, 6 nätter ganska budget i Orlando och en vecka dyrt i Siesta Key. Inte läge att spräcka budgeten mer.
25 apr. 2015 20:50
Förresten- är det lika långa köer på Seaworld? Och om man kommer när de öppnar- eller går strax innan de stänger- hur illa är köerna då till de mest populära attraktionerna på universal?
25 apr. 2015 21:51
Konstaterar att man får rätt Goa rabatter om man registrerar sig via Premium Outlets hemsida! 160 dollar i rabatt på biljetterna vi funderat på, inte att förakta. Enda nackdelen är ju att man måste flänga in när man kommer in på outleten på ett specifikt ställe där.
Av Totopez
25 apr. 2015 23:37
Nu vet jag inte exakt när. I tänker vara där, men jag har besökt Universal i slutet av juni flera gånger. Det är inte ovanligt att köerna för de populära attraktionerna är mellan 60 och 120 minuter, även tidig morgon och sen kväll. Alla som bor på de officiella hotellen och partnerhotell får komma in en timme innan öppning för allmänheten, så det är redan köer när det öppnar.

Jag förstår inte hur det kan kosta så mycket pengar att boka en enda natt på Universals hotell? Hur många är ni? Är ni fyra i sällskapet kostar det 600-700 per person, och ni får obegränsade express pass i TVÅ dagar, oh dessutom tidigt inträde till Harry Potter. Lägg till 25 dollar för en ev femte person.
Men visst, gör som ni vill.

SeaWorld har köer, men inte alls så illa. Men en packad dag får man vänta upp mot en timme för Manta. Det blir kö till showerna också, det kan bli fullt.
26 apr. 2015 14:33
En oturlig plannering av erat Oralandobesök då den Amerikanska nationaldagen infaller under den första helgen i Juli (4th of July). Räkna med packade parker hela den veckan. Speciellt Torsdag till Söndag.

Har ni verklegen räknat rätt på kostnaderna om ni väljer att bo på ett av Universalhotellen och få Expresspassen plus alla andra fördelar? Jag gjorde en snabbkoll med priset för 4 Express Pass på Universal Studios och det skulled å kosta $459.95 PER DAG för fyra personer. Med sales tax blir det c:a $487.00. Detta är bara kostnaden för Express Passen.

Jag kollade sedan rumspriset på Loews Royal Pacific Resort och ni kan få ett rum där för fyra personer för $359.00 per natt (June 30 till July 1). Lägg sedan till Resort Fee (c:a $25), parkering (c:a $25) och sales tax (sales tax 6% + bed tax 6%) så blir den totala kostnaden c:a $415.00. Ge och ta några dollar.

Detta hotell är Universals bästa hotell och ligger på gångavstånd till parkerna och CityWalk.

Ni får i stort sett rummen gratis om jag har räknat rätt. Ni t.o.m. sparer pengar på att bo på ett av de absolut bästa hotellen i området. Spar c:a $500 totalt (om ni skulle köpa tvådagarspass).

Vi är inbjudna på UniversalAndU presentation på Tisdag April 28 och kommer då att få en genomgång på allt nytt som Universal har att erbjuda denna säsong. Skall försöka få ihop en rapport på detta. Återekommer.

Tills dess, må gott och ta fram räknesticka igen för att kolla min ovan ekvation.

Gunnar, St. Augustine, FL
26 apr. 2015 14:53
Jag glömde bort att lägga till kostnaden för parkering om man väljer att INTE bo på t. ex. Loews. Jag tror att Universal idag tar $25.00/dag för en personbil.

Ytterliggare en ekonomisk fördel för att välja Loews.
Av Totopez
26 apr. 2015 23:26
Citerat från Floridanu:
Jag glömde bort att lägga till kostnaden för parkering om man väljer att INTE bo på t. ex. Loews. Jag tror att Universal idag tar $25.00/dag för en personbil.

Ytterliggare en ekonomisk fördel för att välja Loews.
Gunnar, det är ingen resort fee på Universals hotell. Parkering kostar 20 USD per natt plus skatt. Men en natt är även vid parkering lika med två hela dagar i parkerna. Till skillnad från att parkera över dagen i vanliga p-huset vid City Walk som väl kostar 15 USD per dag,
27 apr. 2015 02:08
Bra observerat Totopez, håll reda på gubben.

Som jag skrev så “ge och ta” några dollar men du har helt rätt vad beträffar resort fee på Loews. Och då hade vi nog båda rätt med parkeringen, vi använder “preferred parking” och den kostar ett par dollar extra än den regulära parkeringen.

Men, syftet med ekvationen var mer för att visa att man kan faktiskt spara stora summor om man ändå skall köpa Express Passen. Varför inte utnyttja då hotellen och få dessa gratis? Det är ju inte bara själva passen du får utan får även gå in 1 timme tidigare i parkerna samt fördel vid lunchreservation på vissa restauranger inne i parken. Igen, detta kan spara dig mycket tid att slippa vänta på bord.

Eventuellt kommer Universal sätta en max belopp på de Express Passen som de ger ut (de kanske t. o. m. redan har börjat med det). Överstiger dagens kurs så får man betala mellanskillnaden. Men, det får jag reda på Tisdag.

Som du kanske vet så kan man göra en pre-check in redan kl. 7:00 (eller 8:00) på morgonen och få passen reda då. Ytterliggaren en fördel.
28 apr. 2015 14:45
Usch allt ni skriver får ju en att nästan inte vilja gå på parkerna..
Vi i familjen diskuterar fram och tillbaks om hur vi ska göra. Nu har vi ju bokat ett ganska billigt boende- Universalhotellen är ju inte billiga.
5 nätter på Ett universalhotell- ca 20000. Nu betalar vi 5500:- för vårt boende. Plus ev. Fast pass en dag eller två.
Så för 14-15000 till får vi fast pass. Eller tänker jag fel?
Jag vill ju inte hålla på att flytta runt under vistelsen, man vill ju bo på samma ställe hela tiden.
Av Totopez
29 apr. 2015 15:18
Behåll ert billiga hotell, men boka en natt på Universal. Kom dit tidigt på morgonen och checka in, och få era Express Pass. Häng hela dan i parkerna, eventuellt tar ni en paus vid poolen mitt på dan.

Vill ni inte sova på Universalhotellet så gör inte det, ingen tvingar er. Ni kan självklart åka tillbaka till det andra hotellet och sova där, och bara utnyttja era Express Pass och early entry. Men det är rätt skönt att kunna vara i parkerna hur länge man vil på kvällen, och till och med gå tillbaka efter en middag på City Walk. Harry Potter sent på kvällen är extra häftigt, liksom att åka Hulk eller RRR i mörker...
Nästa morgon är ni redan på plats för early entry till Harry Potter. Oslagbart.

Vi gör det här för tredje gången på fem år nu i sommar. Vi flyttar alltid till LRPR för en natt, och har aldrig tyckt att det varit jobbigt. Har ni kvar ert andra hotell så behöver ni inte ens packa, ta bara med det ni behöver för en natt. För mig är det en no-brainer, Universal blir så mycket bättre med express pass, och man hinner utan problem med allt på två dagar då.
Av Rogsan
29 apr. 2015 16:11
Håller helt med Totopez. Vi åker till Orlando för tredje gången nu i juni, Vi har bokat två nätter på Universal hard rock till en kostnad av 7000 kr för 4 personer. Vi kommer att kunna utnyttja Unlimited expresspass i tre dagar när passen kostar; första dagen 109 $ (19/6) per person, andra dagen (20/6) 99 $ och tredje dagen (21/6) 89 $ per person. Summa svenska pengar :10 243 kr (1188 $)! Kolla på Universals hemsida vad passen kostar just de dagarna ni ska dit och räkna på "vinsten". Dessutom får ni ju som Totopez skriver gå in en timme tidigare för att hinna före folkhoparna till de båda Harry Potter som är de enda som inte ingår i fastpassen. Det är också oerhört skönt att ha gångavstånd till hotellet och det riktigt trevliga poolområdet för att ta det lugnt ett par timmar mitt på dagen för att sedan återvända till parkerna när det lugnat sig med folk och värme.
Jag skulle aldrig gå på universalparkerna utan fastpass men jag gillar ju inte heller att stå timmar i kö ;) Det är ju inte jättejobbigt att byta hotell? Vi har ytterligare 7 dagar i Orlando och då har vi bokat på ett billigare hotell.
29 apr. 2015 16:57
Hm, vad klurigt detta blir...
Minst bökigt blir det ju såklart om man bor första natten på universalhotell. Men vi kommer ju köra från Miami första dagen så det tar ju en stund.
Och sista dagen ska vi också åka några timmar så då blir det ju inte heller länge på nån nöjespark.
Om man "bara" köper fast pass- då får man inte komma in den där timmen tidigare eller?
29 apr. 2015 17:03
Om man då bor på universalhotellen- hur gör man då andra dagen? Dagen man ska checka ut? Man har väl fast pass med nyckeln på nåt vis? Man måste ju checka ut?
Av Rogsan
29 apr. 2015 17:10 (redigerad)
Att gå in tidigare gäller bara om du bor på något av universalhotellen, även Cabana bay fast på Cabana bay som är det nyaste hotellet får du inte fastpass. Fastpassen gäller även dagen du checkar ut och de är inte kopplade till rumsnyckeln. Fastpassen "löser man ut" i en automat i lobbyn på hotellen. Här kan du läsa mer om hur det går till:http://orlandoinformer.com/page/articles.html/_/universal/the-script-tickets-packages-planning/express-pass-access
29 apr. 2015 17:11
Ett alternativ är ju två nätter på universalhotellen. 6700:- kostar det, då blir det ju dels första dagen med expresspass och två dagar till. Då borde man ju vara ganska nöjd sen och kan ta billiga hotellet tre nätter och en dag på seaworld...
Av Rogsan
29 apr. 2015 17:17
Låter som en väldigt bra plan Marvanparva! Ni kommer inte att ångra er. Kolla gärna min länk ovan, rätt så bra info om universalparkerna.
29 apr. 2015 17:37
Nu blev det mycket men här är min sammanfattning av fördelarna. Jag håller också till 100% med vad Totopez och Rogsan säger.

Jag deltog i en Universal presentation igår och då passade jag på att gå över till Loews Royal Pacific hotellet för att få den senaste uppdateringen av vad som gäller.

Hotellpersonalen berättade att de har i genomsnitt c:a 20 personer som checkar in före kl. 8:00 varje morgon för att få ut sina pass. Tekniskt sett kan ni göra en pre-check in redan 03:01 på morgonen. De bryter kalenderdag kl. 03:00 på dygnet.

Om ni har baggage som ni inte vill lämna i bilen så finns den servicen också. Ni kan använda poolområdet hela dagen plus nästa hela dag (även efter att ni har checkat ut från rummet).

Gångavståndet från hotellet till parkerna är c:a 7 – 10 minuter.

Här är det enkla räkne exemplet:
Rum: $360.00 (c:a för fyra personer)
Parkering: $20.00/natt
Skatt (12.5%): $47.50
Total kostnad: $427.50

I detta ingår då 4 Expresspass som gäller för två dagar.

Om man istället skulle köpa dessa Expresspass till en kostnad för $90.00/pass/dag så kostar de totalt:
2 dagar x 4 personer x $90.00/person = $720.00

Sparade pengar genom att bo på hotellet blir då $720.00 - $427.00 = $292.50.

Vidare får ni som Totopez och Rogsan säger gå in i parkerna 1 timme innan de officiella öppningstiden.

Ni får också “preferred seating” om ni så önskar på vissa lunchrestauranger inne i parkerna. Spar också en massa tid. Betalar ni sedan med American Express har ni tillgång till deras lounge inne i parkerna. INgen stor grej men anda en fordel.

Men, allt detta får ni information om vid incheckningen.
29 apr. 2015 18:49
Parkerna- öppnar de 9?
När jag kollar in öppettiderna i kalendern finns det ju bara för april och maj än så länge. Vi kommer till Orlando fredagen 26:e juni och är där 6 nätter. Ser ju i kalendern att parkerna tom öppnar 8 vissa dagar! Ojoj vad tidigt! Vara där 7 för den där extra timmen känns ju sådär...
Nu funderar vi ännu mer- kanske ska man checka in på ett billigt hotell på fredagen, bo sen en eller två nätter på Loews och sen sista nätterna på billigt hotell igen. Fast bor man bara en natt missar man ju den där sköna grejen med att glida hem och hänga vid poolen dag 2. För efter man checkat ut får man väl inte använda poolområdet? Då är det bara fastpasset som är fördelen liksom?
Nån som har tips om ett väldans billigt hotell, nära Universal, som är drägligt fräscht att bara sova på första natten?
29 apr. 2015 19:09
Men skiiiit då :(
Kollade ju upp hotellbokningen i Orlando och givetvis har vi valt att boka ej av/ombokningsbart...
Bara att glömma universalhotellet då... Om man inte väljer att boka en natt där också men detkänns ju lite dumt.
29 apr. 2015 19:18
Funderar igen... Man kan ju bo kvar på hotellet vi bokat men boka en natt på universalhotell. Då slipper man flytta, får två dagars fast pass till priset av en plus tidig entré de två dagarna.
Men- om man måste lämna in passen på första hotellet går ju inte det? Eller hur är det i USA med sånt?
29 apr. 2015 19:27
Du behover inte lamna in passen pa hotellen. Lamna aldrig ifran er passen.

Gunnar, St. Augustine, FL
29 apr. 2015 19:32
Så inga hotell kommer kräva det?
För så är det ju ändå i många länder, att man tvingas lämna passen.
29 apr. 2015 19:55
En del hotell kan fraga efter det men de har absolut ingen rattighet att behalla dem.

De har inte ens rattighet att kopiera passen, bara kolla dem. Detta ar en personlig dokument som du inte skall skilja dig ifran sa till vida du inte aker ut for trakigheter och myndigheterna tar passet.
Av Birgere
29 apr. 2015 22:34
Floridanu har helt rätt. Faktum är att man i princip i alla länder är skyldig att bära på fotoleg när man rör sig ute gör tanken med att lämna passet på hotellet helt uppåt skogarna.
Innan kreditkortens tid .... mao väldigt länge sedan så ville många hotell att man lämnade passet som en säkerhet att man betalade men idag så drar ju alla hotell kortet i samband med incheckningen o reserverar ett belopp.
Skulle ändå ett hotell begära att få behålla passen så finns det 3 svar på den frågan:

1. Nej tack...
2. Sorry då går jag till ett seriöst hotell istället
3. Sorry, detta måste jag anmäla till polisen... kan jag få låna er telefon.
30 apr. 2015 06:38
Såklart ni ska ta en natt på Pacific, så här gör vi alltid (ett par gånger varje år) Vi checkar in tidigt , om inte rummet är klart så lämnar vi in väskorna i receptionen. Vi ligger vid poolen på dagen och tar oss sen ner till City Walk via båten som går från hotellet, den tar ca 5 min. Vi tillbringar kvällen på citywalk, äter en god middag, går runt, fikar osv. Nästa morgon så checkar vi ut tidigt, lämnar våra väskor i receptionen igen, tar båten och kommer in i parken en timme innan de öppnar, gör Harry potter snabbt och sen är vi i parken tills de stänger, då tar vi båten tillbaka till hotellet, hämtar våra väskor och hämtar bilen på parkeringen. Det är faktiskt smidigare än det låter. Förra sommaren så hade de en bra grej, när vi skulle köpa våra biljetter,( till dagen efter) klockan var ca 12 på dagen då frågade de oss om vi ville gå in redan den dagen för endast ett litet tillägg, såklart vi gjorde så vi fick en och en halv dag för nästan samma pris. Och Expresspassen gällde hela tiden. Köerna var ca 60-90 minuter utan Expresspass, så vi tjänade mycket tid och hann åka otroligt mycket. Tror/ vet ej om de har samma erbjudande nu, det verkade som om de kan välja vilka dagar som de kan göra så. Vi är i Florida nu och kommer att gå på parkerna under de närmaste veckorna, kan kolla vad som gäller.
Ni kanske inte ens behöver 2 dagar i parkerna om ni har Expresspass, man blir rätt trött efter en dag.
30 apr. 2015 09:39
Finns det något liknade för Magic kingdom ? (har inte följt tråden helt ännu)
Inressat läsning, by the way.
Av Sofiap
30 apr. 2015 10:56
Vi bodde på Royal Pacific Resort senast vi var i Orlando. Kan verkligen rekommendera att ta ett Universal-hotell. Närheten är smidig, man kan gå fram och tillbaka under dagen, express pass är guld värt (vi var där kring jul så mycket folk men vi kunde ändå åka vissa attraktioner många gånger) men även att gå in en timme tidigare. På vissa attraktioner gäller inte express pass och då kan man beta av dem den första timmen. Det räcker ju att titta på floridanu´s räkneexempel för att förstå att det är värt det big time under säsong :-)
30 apr. 2015 13:17
Jag glömde att nämna att Universal påpekade ett flertal gånger under presentationen vikten av att förstå att man måste ha park-to-park biljetter för att få åka Hogwarts Express. Detta har tydligen uppstått oväntade problem med detta sedan de öppnade upp den attraktionen. Tydligen tog de det för givet att folk begrep att de var tvungna att ha park-to-park biljetter. Så varf icke fallet. Faktum är att de har haft många som trot att detta var en “gratis” ingång till den andra parken genom att aka HE. Allt detta enligt presentatören.

Fam_Segerberg: Disney har liknade pass men de är gratis. Du kan logga in på deras sida 30 dagar innan ankomst och börja plannera besöket.

Här är deras URL address (förkortad): http://goo.gl/fy51iG. Du kan också läsa en sammanfattning på Svenska på vår sida.

Gunnar
Av Totopez
30 apr. 2015 18:26
Citerat från Fam_segerberg:
Finns det något liknade för Magic kingdom ? (har inte följt tråden helt ännu)
Inressat läsning, by the way.
Som Gunnar säger så har Disney ett system som her Fast Pass +. Det är gratis, MEN med några stora skillnader.
1) man kan bara boka tre åk per dag i förväg. I mån av plats kan man boka en till efter att man använt sina tre, men det går sällan i högsäsong.
2) man måste ha sin biljett i förväg. Inte en voucher, utan en riktig biljett, eller i alla fall sitt biljettnummer.
3) de som bor på Disneys hotell kan boka 60 dagar i förväg. Det kan vara svårt att få det man vill.

Systemet är väldigt bra för de som bor på Disney (har för mig att årskortsinnehavare också kan boka 60 dagar innan), som har stora chanser att få åka det man vill eller göra det man vill. Men för spontana besökare är det värdelöst, gamla systemet var mycket bättre där. Disney försöker driva folk att bo on site, och belönar dessa.

Jag har inte varit på Disney sedan det i fördes, men det finns många berättelser på olika forum om folk som kommit dit vid öppning och insett att alla Fast pass till de mest populära åken redan är slut. Då är det bara att köa...

Så gratis, ja. Men det kräver framförhållning och planering.
30 apr. 2015 19:01
En fråga till- parkering utanför universalhotellen om man bor där- kostar den dygnet runt eller bara nattetid?
För nu kommer vi ju inte undan från vår andra hotellbokning, där har vi fri parkering. Ca 3km därifrån till universal så riktigt läge att promenera är det ju inte, men jag funderar ju på om man kan parkera där nattetid? Och stå gratis vid universalhotellet dagtid? Knappast va...?
30 apr. 2015 19:11
Nej, det finns ingen gratisparkering vid Universal Studios, CityWalk eller något av hotellen. Finns inget ute på gatorna heller. Tyvärr.
30 apr. 2015 20:58
Om man bor på ett universalhotell en natt- får man utnyttja poolområdet både första och andra dagen? Hela dagen?
30 apr. 2015 21:28
Det var ju lite skillnad dessutom beroende på vilken natt vi väljer på universal- så nu lutar det åt natt tre på universal och ha kvar billiga hotellet. Bara ta med lite packning :)
Ska bara övertyga mannen här o. Vilken bra idé det är ;)
30 apr. 2015 21:51
Och en fråga till- hur mycket skillnad blir det att ha fast pass jämfört med att inte ha? Handlar det om 1 minuts kö med fast pass eller 15? Om det är tex 2h kö utan hur lång kö är det då med fast pass?
30 apr. 2015 22:28
Du får utnyttja alla “amenities”, utom rummet, från den tidpunken du gör din pre-check in till sena kväll nästa dag. Detta innebär då bl. a. swimmingpoolen, gymmet, bagageinlämning, toaletter, parkering, osv.

Beträffande kötider så är det svårt att säga exakt hur mycket du tjänar i tid. Men, det är avsevärt kan jag säga. Ibland går man rakt in och ibland kan det vara några minuters väntan. Kom också ihåg att det är enormt påfrestaande att stå långa tider utomhus i värmen. Även om det är mycket i skuggan så är temperature hög och det tar på krafterna, mer än du kanske tror.
30 apr. 2015 22:43
Så man använder då sitt fast pass för att komma åt tex poolen under de två dagarna?
30 apr. 2015 22:49
Förmodligen får du någon form av electronisk nyckel. Jag vet inte alla detaljer men den biten löser sig när du kommer dit.
30 apr. 2015 22:49
Måste ju också bara säga att ni är fantastiska på att svara på dumma frågor! Jättejättetacksam är jag! Lär säkert bli fler knasiga frågor innan vi åker.
Vi ska ju vara borta tre veckor- första veckan bor vi i lägenhet på SoBe Miami-ganska långt söderut, hyrd via Home Away- verkar toppen. Andra veckan då i Orlando och tredje veckan i Siesta Key. Då också i lägenhet hyrd via Home Away.
Jag har rest mycket men aldrig USA, ser oerhört mycket fram emot semestern!
30 apr. 2015 22:58
Du har plannerat in en fin rundtur här i Florida. Valt tre bra platser och ni kommer att få mycket fina minnen från en sådan resa. Speciellt eftersom du är bra på att plannera och fråga det du inte vet. Sedan löser sig många obesvarade detaljer på plasen.

Som du har upptäckt så finns det en bra kunskapsbank på Reseguiden så det är bara att fråga på.
30 apr. 2015 23:11
Jag planerar nästan överdrivet mycket ibland ;)
Det enda jag är lite oplanerad på är veckan i Miami.
Everglades är självklart såklart, och ett par riktiga slappardagar- men mer då?
Av Totopez
30 apr. 2015 23:17
Citerat från Marvanparva:
Och en fråga till- hur mycket skillnad blir det att ha fast pass jämfört med att inte ha? Handlar det om 1 minuts kö med fast pass eller 15? Om det är tex 2h kö utan hur lång kö är det då med fast pass?
Förutom till Dumma Mig har jag aldrig behövt vänta mer än 15-20 minuter på något när jag haft Express Pass, fast köerna har varit över 90 minuter i vissa fall. I vissa köer kommer man ända fram, i andra hoppar man in i kön där det är kanske 10-15 min kvar. Dumma Mig är annorlunda, där får man räkna med att köa halva den vanliga tiden (som kan vara upp mot tre timmar...). Ta den tidigt någon dag, innan kön blir för lång. Eller sent på kvällen.

Tänk också på att Express Passen inte gäller på Harry Potters stora attraktioner, så dem måste ni försöka ta under early entry.
1 maj 2015 03:35
Du nämde Miami och frågade vad man kan göra där nere. Alla känner till South Beach och Sawgrass, utjatat till max på detta forum så det lämnar jag åt sidan. Everglades är också ett intressant object som kommer upp hela tiden. Ett måste anser många och jag håller med. Ett måste. Period.

Little Havanna, Coral Castle och Coconut Grove kan vara intressanta utflycktsmål. Boardwalken uppe i Hollywood kul att utforska en eftermiddag. Ta en tur med Djungle Queen i Ft. Lauderdale eller en båttur på kanalerna i Ft. Lauderdale.

Key West är en mycket intressant plats och en tur dit ned bör planneras över 2 – 3 dagar för att överhuvud taget få ut någon behållning av utflyckten. Många åker ned över dagen men det tycker jag är bortkastad tid och pengar. Man får absolut inte ut mycket av en sådan jäktig resa. Det finns så mycket att se och göra bara på nedresan. Sedan är KW fullt av kulture, historia, sevärdigheter av alla de slag, ett mycket unikt folkliv mm, mm.

Hoppas att andra hoppar in med förslag. Sydöstra Florida har enormt mycket att erbjuda.
Av Addeman
1 maj 2015 03:50
"Fam_segerberg
Finns det något liknade för Magic kingdom ? (har inte följt tråden helt ännu)
Inressat läsning, by the way."

Ganska liknande fråga, är det samma upplägg för Universal Studios Hollywood, Los Angeles?
Får man express-pass om man bor på något av hotellen i LA?
1 maj 2015 07:35
Tack Floridanu! Precis den sortens tips jag ville ha om Miami!
Nä vi skippar faktiskt Key West- blir för flängigt.
1 maj 2015 13:28
Manvanparva
Bra plan att inte jäkta ned till KW om du inte har tillräckligt med tid. Det besöket är också värt en plannering och tillräckligt med tid.

Har du plannerna klara för Siesta Key?

Addeman
Jag har ingen personlig kunskap om hotell i LA området och om/vilka som möjligen erbjuder samma fantastiska sak som dessa tre hotell i Orlando.

Gunnar
1 maj 2015 13:59
Citerat från Marvanparva:
Konstaterar att man får rätt Goa rabatter om man registrerar sig via Premium Outlets hemsida! 160 dollar i rabatt på biljetterna vi funderat på, inte att förakta. Enda nackdelen är ju att man måste flänga in när man kommer in på outleten på ett specifikt ställe där.
Ta det nu lugnt. Outletten är inte så stor så att ni måste flänga in någonstans - ni lär passera denna infodisk när ni är i Outletten utan problem. Tar ingen extra tid...
1 maj 2015 14:09
Floridanu vi vet var vi ska bo i Siesta Key. Vi är där vår sista vecka och kommer dit för ganska mycket sol och bad. Småutflykter på nära avstånd.
Du kanske har tips på såna i området? :)
1 maj 2015 14:22
Nisse2ears låter bra!
Har nån gjort det nångång, utnyttjat den typen av rabatter man kan få om man blir medlem i Premium Outlets?
För nu när jag läser där hittar jag både rabatter på Seaworld och Universalparkerna! På de biljetter vi tänkt köpa sparar jag faktiskt 74$ genom att handla där. Inte dumt ju. Fast jag fattar inte riktigt hur man gör- det finns liksom ingen kupong att skriva ut?

Kanske det finns fler såna ställen att registrera sig på som man kan hitta rabatter på?
1 maj 2015 14:49
Förresten- Pacific är ju lite billigare än Hard Rock och Portofino.
Finns det nån fördel med att välja Hard Rock eller Portofino iallafall?
1 maj 2015 14:50
Marvanpara och Nisse2ears

Jag återkommer senare idag eller ikväll om detta. Måste dra iväg nu.
1 maj 2015 18:11
Bokat. Jag tog tredje natten på Pacific. Kändes lite bökigt att ta andra, då kan man ha första dagen och bara lära sig hitta lite och shoppa lite :)
Känns ju helt sjukt ju att ha bokat två hotellrum ju en natt 😀
Vi kan ju åka dit och äta frukost kanske 😉
1 maj 2015 20:07
Jo då Marvanparva.
Är man inloggad som vip och man klickar på de olika erbjudarna kommer de upp så man kan skriva ut.
De skall jag gör innan jag sticker om 1 månad.
1 maj 2015 20:22
Fam_segerberg- menar du att jag ska skriva ut hela sidan? Där det står om erbjudandet? För det står ju ingenstans typ "skriv ut denna sida och ta med"
På erbjudandena från butikerna står det ju en kod som man ska uppge. På dessa erbjudandena står det ju bara vart man ska gå. Inte vad man ska göra för att få ta del av erbjudandet?
1 maj 2015 20:33
Angående “Goa rabatter”.

Låter skumt. Tror knappast att du får något gratis utan det har några vilkor som måste uppfyllas. Om inte skulle alla bara registrera sig och få rabatterna.

Kan vara en årsavgift för något medlemskap eller att du måste deltaga i någon form av försäljningspresentation av “time-share”. Detta är mycket vanligt i just Orlando att de annonserar ut djupa discounts men du får inte biljetterna förrän du har deltagit i presentationen. De säger alltid att det tar bar 45 minuter men räkna kallt med 3 – 4 timmar. Vidare blir du garanterad utsatt för en enorm psykologisk press under hela den här tiden.

Kan du skicka mig lanken var du hittade denna information så skall jag gräva djupare i det.
1 maj 2015 20:34
Fler knasiga frågor kommer här: under de där erbjudandena om billigare biljetter står det en mailadress. En gmail.
Känns ju inte så seriöst? Borde inte en stor outlet ha nåt annat än gmailadress?
1 maj 2015 20:36
Floridanu: rabatten hittar jag när jag blir medlem på Premium Outlet. Blir VIP- medlem där. Då kan man logga in på deras sida och läsa om erbjudanden.
Kan ju inte länka eftersom jag måste vara inloggad för att se. Tror jag... Jag kollar...
1 maj 2015 20:39
$11 OFF SINGLE DAY
VIP members receive $11 Off SeaWorld Single Day Tickets. For discount and redemption, tickets must be purchased at the Information Center in the Food Court or in our Information Center located next to Neiman Marcus at Orlando Premium Outlets. May not be combined with any other promotion or discount. Previous purchases do not apply.

Information Center
4951 International Drive
Orlando, FL 32819
407-352-9600
(Logga in för att se e-postadress)
Offer valid January 26, 2015 through December 31, 2015
1 maj 2015 20:40
Kunde inte länka men klistrade in informationen om rabatten på Seaworld.
1 maj 2015 21:02
Jag ringed telefonnumret i Orlando. Personen som jag pratade med var osäker på vad som gällde men antog att detta var förknippat med en 45 minuters presentation (som jag skrev om tidigare). Han föreslog att jag skulle ringa tillbaka senare idag eller imorgon.
1 maj 2015 21:19
Så om jag skulle komma till informationsdisken skulle jag tvingas gå på en sån presentation?!
Så trist att detta ligger på en sån här hemsida. Att man isåfall luras... Vart kom du när du ringde numret då? Inte till Outleten alltså?
Tack för all hjälp!!!
Av Totopez
1 maj 2015 23:58
Det kan säkert vara så att man får 11 dollar i rabatt om man köper biljett där. Men då är det 11 dollar jämfört med att åka till SeaWorld och köpa en biljett direkt i biljettluckan, för 95 USD + skatt. Ni skulle då antagligen betala 84 + skatt som VIP medlem i en outlet.

Men om ni köper biljetten i förväg via SeaWorlds hemsida kostar det 85 dollar, då sparar ni bara en dollar per styck, och måste åka dit. Köper ni en biljett på hemsidan som bara gäller vardagar kostar den bara 75 USD. Köper ni en kombibiljett för SeaWorld och Aquatica kostar den 126 för två veckor. Köp en flexiticket som gäller på Universal, SeaWorld och två vattenparker i 14 dagar för 335 dollar. Och så vidare.

Nästan alla erbjudanden om att "spara X dollar per biljett" räknas mot kontantpris i entrén. Och det är det bara såna som inte läser reseforum och får tips av andra resenärer som gör...
2 maj 2015 01:25
Det är en genuine rabbat som de ger. När man tänker efter så finns det ju ingen som skulle sitta igenom en presentatioin för bara $11.00.

Men, som Totopez påpekar så är det en djungel där ute med olika priser. Jag har inte för avsikt att gräva vidare i detta. Bästa priset får du nog fortfarande hos OTC som också har en enorm bra personlig service.

Men, du frågade tidigare vad skillnaden är mellan de tre hotellen, Royal Pacific, Hard Rock och Portofinio. Personligen anser jag att Royal Pacific ligger på topp, sedan kommer Hard Rock och sist Portofino. Hard Rock kör fortfarande en hård music och ger ett ganska steril känsla. Rummen är bra och det ligger på kort gångavstånd till parkerna.

Portofino ligger längst bort från parkerna på långt gångavstånd. Det går båtturer men då måste man passa tiderna. Hotellet har varit pa fallrepet ett par gånger på grund av dålig ekonomi. Det är alltid lite folk där och man får en känsla av att det är nästa öde. Detta beror mycket på att det är utspritt som en liten stad och det finns ingen riktig “stadskärna”.
2 maj 2015 10:29
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Av Totopez
2 maj 2015 16:50
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Faktiskt inte. Universals parker är kompakta och rätt små. Tillsammans är de ungefär som Liseberg. SeaWorld är något mindre än Liseberg. Disneys parker däremot är enorma...
Av Birgere
2 maj 2015 17:28
I besökarantal så är ju eg inte Universals parker så där jätteimponerande... tror det ligger runt 6 resp 8 miljoner per år. Liseberg har väl runt 3 miljoner och Tivoli upp mot 4 och då ska man tänka på att säsongen är markant begränsad här till skillnad från i Orlando.
Dom stora drakarna är ju Disneys parker, alla 4 är större än Universals största där Magic Kingdom är absolut störst med kanske 18milj besökare. Läser man här på forumet är det ju lätt att tro att Universals är större :D
2 maj 2015 19:59
Måste vara väldigt ihopträngt alltihop då?
2 maj 2015 21:04
Jag har ingen aning om hur stort Liseberg is men Universal Studios och de övriga parkerna är absolut inte hopträngda. Du kommer känna av avstånden efter några timmars vandrande. Därför är det viktigt att försöka plannera besöket så du slipper gå fram och tillbaka i onödan.

Som Birgere säger, Universal är till antalet besökare och ytan mindre än Disney men de satsar enormt på att vara bäst när det gäller nya häftiga attraktioner. De investerar stora summor i ny tecknologi och marknadsföring. Detta har börjat att betala av sig och besökarsiffrorna stiger för varje år. Universal har blivit en farlig konkurent till Disney.

Däremot har SeaWorld tappat siffrorna och i viss mån anseendet. De drabbades hårt pga olyckan som hände år 2006 och lider fortfarande av det men har troligen kommit över det värsta. De jobbar med en känslig produkt, djur i fångenskap och då blir det en svår balansgång. . SeaWorld är enormt populärt bland Europeer, mer så än bland amerikanarna. Definitivt värt ett besök.
Av Daytona
3 maj 2015 09:44
Vi tänkte ta Universal när vi åker till Florida nu i Oktober. Seaworld har vi besökt 2 ggr, en av favoriterna faktiskt just för att det är en relativt liten park med nästan ingen trängsel. Vill man ha bra platser till Shamu så bör man dock vara där i god tid innan. Så långt fram som möjligt är ju häftigaste platserna, då blir man nerstänkt med flit😁. Samma med Antartica, där pingvinerna finns. Vi var på plats när parken öppnade och gick direkt dit pga att jag hört talas om långa köer .

Kan tipsa om en annan av våra favoriter - Gatorland. En liten, charmig park med betydligt billigare inträde. Ett par timmar bland alligatorer och en del andra djur är en skön avkoppling. Det är shower typ gatorwrestling och liknande, är man modig nog kan man få sitta på en alligator också. Finns även ett mini vattenland där barnen kan leka/svalka av sig.
3 maj 2015 10:59
Gatorland låter ju kul! Uppskattar man den tro även om man varit i Everglades?
3 maj 2015 11:54
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Hej! Här är den ungefärliga ytan i kvadratmeter på några parker. Googlade värden så som alltid inte 100% säkra ;-) Ett bra sätt är annars att jämföra i t.ex. Google Maps, ställ bara in samma skala...

Gröna Lund:........40000 ?
Liseberg:...........350000
Tivoli Köpenh.....90000
Universal Fla....505857
Universal IoA...445154
Magic King.......433013
Epcot...............1052182
Animal K.........2063896
Busch G..........1355696
SeaWorld..........809371

Universals parker till samman är alltså ca. 951011 mot Liseberg 350000, alltså inte alls lika stora, till det kommer sen det stora området, City Walk. Magic Kingdom är mindre än båda Universals parker. SeaWorld är ingen liten park utan stor med ganska långa promenadavstånd mellan attraktionerna.
3 maj 2015 12:18
Fast enligt din lista är ju båda parkerna större än Liseberg? Och sammanlagt ca 3ggr så stora?
Eller har du fått dit en nolla fel..?
Eller kan jag inte läsa? 😉
Av Daytona
3 maj 2015 12:50
Jag tror absolut att man kan uppskatta Gatorland trots ett beök i Everglades innan.

Jag blir förvånad över att Seaworld är större än tex Magic Kingdom. Den känns då mycket mindre, även om det är en hel del promenerande.

Kan även tipsa om Wonderworks i Orlando. Ett "uppochnervänt" hus fullt med roliga experiment, lazergame, zipline mm mm. Som ett mega Tom tits.
Av Totopez
3 maj 2015 13:11
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Hej! Här är den ungefärliga ytan i kvadratmeter på några parker. Googlade värden så som alltid inte 100% säkra ;-) Ett bra sätt är annars att jämföra i t.ex. Google Maps, ställ bara in samma skala...

Gröna Lund:........40000 ?
Liseberg:...........350000
Tivoli Köpenh.....90000
Universal Fla....505857
Universal IoA...445154
Magic King.......433013
Epcot...............1052182
Animal K.........2063896
Busch G..........1355696
SeaWorld..........809371

Universals parker till samman är alltså ca. 951011 mot Liseberg 350000, alltså inte alls lika stora, till det kommer sen det stora området, City Walk. Magic Kingdom är mindre än båda Universals parker. SeaWorld är ingen liten park utan stor med ganska långa promenadavstånd mellan attraktionerna.
Det verkar finnas många olika siffror som figurerar. Enligt Wikipedia är Liseberg 1,1 miljoner kvadratmeter, eller 110 hektar. Vissa sajter anger att Magic Kingdom är 107 hektar.

Men oavsett detta så kan man säga att inga av parkerna känns hopklämda. Välplanerade är snarare rätt ord. Man använder ytan rätt optimalt. SeaWorld känns (för mig) större, men det är nog att det inte är lika tätbebyggt.
3 maj 2015 13:33
Gatorland blir ju ofta bortglömd pga de stora parkerna (tyvärr). Men, jag håller med att ett besök där är defenitivt spännande med alla alligatorer trots att de inte lever i naturen utan i fångenskap. Dessutom kan man få känslan att parken har packat in för många djur på en så liten ytan. Allt för “showen” antar jag.

En annan imponerade sak är hur parkledningen har lyckats behålla eller bygga upp en djungel/träsklliknade miljö mitt i “stan”. Kanske man kan säga att stan kom till träsket.

Men, igentligen skulle jag vilja peka ut en annan sak som vi får många email om. Den mest vanliga fråga som vi får är “vilka parker skall vi besöka”? Wow, jag önskar vi hade ett svar på den frågan men allt beror ju på gruppens intresse, åldersammansättning, tid I Orlando, ekonomi, mm., mm., mm.

Mitt personliga standardsvar är att ta en skarp titt på Magic Kingdom. Det var så Orlandokulturen började och sedan spred den sig som en löpeld under åren. Kingdom har enormt mycket att erbjuda alla, ung som gammal.

Varje park har sin egen inriktning, sina egna tema. Det är igentligen bara två parker som riktigt har konkurrerat med varandra. Det är Hollywood Studios och Universal Studios. Båda bygger på film och TV industrin och dess historia. Hollywood Studios har emmellertid tappat mark på grund av Universals enorma satsning på Harry Potter och hi-tech attraktioner. Dessutom har Universal sin systerpark “next door” och det hjälper givetvis konkurrentsituatioinen i deras favör.

Innan ni lämnar Sverige, ta er tid och studera alla sju parker och vad de har att erbjuda. Plannera varje parkbesök noga.

(Kul att ni ha ren så fin park som Liseberg. Tror att jag var där någon gång på sextiotalet…..)
3 maj 2015 14:29
Citerat från Totopez:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Hej! Här är den ungefärliga ytan i kvadratmeter på några parker. Googlade värden så som alltid inte 100% säkra ;-) Ett bra sätt är annars att jämföra i t.ex. Google Maps, ställ bara in samma skala...

Gröna Lund:........40000 ?
Liseberg:...........350000
Tivoli Köpenh.....90000
Universal Fla....505857
Universal IoA...445154
Magic King.......433013
Epcot...............1052182
Animal K.........2063896
Busch G..........1355696
SeaWorld..........809371

Universals parker till samman är alltså ca. 951011 mot Liseberg 350000, alltså inte alls lika stora, till det kommer sen det stora området, City Walk. Magic Kingdom är mindre än båda Universals parker. SeaWorld är ingen liten park utan stor med ganska långa promenadavstånd mellan attraktionerna.
Det verkar finnas många olika siffror som figurerar. Enligt Wikipedia är Liseberg 1,1 miljoner kvadratmeter, eller 110 hektar. Vissa sajter anger att Magic Kingdom är 107 hektar.

Men oavsett detta så kan man säga att inga av parkerna känns hopklämda. Välplanerade är snarare rätt ord. Man använder ytan rätt optimalt. SeaWorld känns (för mig) större, men det är nog att det inte är lika tätbebyggt.
De siffrorna för Liseberg är helt orimliga, kolla en karta ;-). Du kanske blandar ihop Acre och Hekta, siffrorna du anger för de Amerikanska parkerna stämmer med vad jag hittat fast i Acre....
3 maj 2015 14:31
Citerat från Marvanparva:
Fast enligt din lista är ju båda parkerna större än Liseberg? Och sammanlagt ca 3ggr så stora?
Eller har du fått dit en nolla fel..?
Eller kan jag inte läsa? 😉
Förlåt otydligheten, skulle väl skrivit, att de "inte alls är lika stora som någon påstod...."
3 maj 2015 15:21
Orkar inte läsa allt ni skrivit men ang timesharepresentationerna så tror jag på det Gunnar Flroidanu skriver.

En sådan presentation tar aldrig påstådd tid utan kan ta flera timmar. Ju mer man säger nej desto bättre priser på lägenheten de vill sälja får man. Så det är inte bara att säga tack men nej tack - det tar ändå tid.

Vi har varit på sådan presentation och både köpt och inte. Vi gick på presentationen med viljan att köpa.

Jag har nyttjat VIP-kupongerna som premium outlet har, men aldrig till timesharepresentation och parker. Däremot så hade hotellet jag bodde på Expedia i receptionen och via dem fick vi rabatter på parkbiljetterna. Så det är möjligt att ert hotell kan hjälpa till med rabatter.

Ber om ursäkt om någon annan skrivit precis det jag skrivit - det var för mkt text att läsa.
3 maj 2015 17:57
Kan priser på biljetter gå lite upp och ner?
Jag jämför biljetter från undercovertourist, official ticket Office och direkt från parken. Otc är 1$ billigare än parken och uct är dyrast. Typ 3$ dyrare så det skiljer ju i princip inget på de tre.
Vilken är smidigast att handla från?
3 maj 2015 20:30
Jag har ingen personlig erfarenhet av “Uncercover” men har aldrig hört något dåligt från dem. Däremot känner jag mycket väl till OTC, jag känner ägarna personligen och besöker deras kontor regelbundet när jag är i Orlando.

De skickar inte biljetterna “overseas” men kan väl leverera dem till hotellen för en avgift av $10.00. Det är bara att uppge var man bor och när man checker in så väntar biljetterna där vid front desk.
Men, den stora fördelen är att de har ett riktigt kontor som man kan besöka för att hämta upp biljetterna. Man får den en utmärkt service och de kan föreslå exakt vilka combination av biljetter som passar dig bäst. De har öppet från 8:00 till 20:30.

Förutom biljetter har de andra erbjudanden som de inte alltid annonserar ut hela tiden. Detta pga att de ibland har begränsad tillgång på dessa erbjudanden. Ett av dem är Din4Less Card och Kids Eat for Free Card. Ser att de ligger ute just nu på deras web sida men om de inte annonnserar dem när ni kommer så berätta vem som reckommenderade er så får ni säkert tillgång till dem.

OTC kan också reckommendera många andra saker som pågår i Orlando, t. ex. dinner shows och andra tillställningar.

Problemet med Orlando är att det är så enormt mycket som pågår där hela tiden så man kan inte hålla sig uppdatereade hela tiden. Då fungerar OTC utmärkt.
3 maj 2015 20:39
Så ingen nytta med att köpa biljetter hemifrån? Jag kan likagärna besöka otc när jag kommer dit?
3 maj 2015 21:01
Tycker jag att du skall göra, besöka dem. Då kan du få hjälp om du är tveksam på något. Priset blir det samma och du kan alltid fråga om de har någon “special”.

Gunnar
Av Sofiap
3 maj 2015 21:04
Citerat från Marvanparva:
Så ingen nytta med att köpa biljetter hemifrån? Jag kan likagärna besöka otc när jag kommer dit?
Eller så beställer du biljetterna online (brukar vara lite billigare än på plats och jag tror ungefär samma pris som otc) och hämtar ut dem i en automat på hotellet eller utanför parken. Vi gjorde så i julas och var hur smidigt som helst.
Av Totopez
3 maj 2015 22:40
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Totopez:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Hej! Här är den ungefärliga ytan i kvadratmeter på några parker. Googlade värden så som alltid inte 100% säkra ;-) Ett bra sätt är annars att jämföra i t.ex. Google Maps, ställ bara in samma skala...

Gröna Lund:........40000 ?
Liseberg:...........350000
Tivoli Köpenh.....90000
Universal Fla....505857
Universal IoA...445154
Magic King.......433013
Epcot...............1052182
Animal K.........2063896
Busch G..........1355696
SeaWorld..........809371

Universals parker till samman är alltså ca. 951011 mot Liseberg 350000, alltså inte alls lika stora, till det kommer sen det stora området, City Walk. Magic Kingdom är mindre än båda Universals parker. SeaWorld är ingen liten park utan stor med ganska långa promenadavstånd mellan attraktionerna.
Det verkar finnas många olika siffror som figurerar. Enligt Wikipedia är Liseberg 1,1 miljoner kvadratmeter, eller 110 hektar. Vissa sajter anger att Magic Kingdom är 107 hektar.

Men oavsett detta så kan man säga att inga av parkerna känns hopklämda. Välplanerade är snarare rätt ord. Man använder ytan rätt optimalt. SeaWorld känns (för mig) större, men det är nog att det inte är lika tätbebyggt.
De siffrorna för Liseberg är helt orimliga, kolla en karta ;-). Du kanske blandar ihop Acre och Hekta, siffrorna du anger för de Amerikanska parkerna stämmer med vad jag hittat fast i Acre....
JAG blandar inte ihop något! Däremot kanske Wikipedia-författarna har gjort det... ;-)
4 maj 2015 05:04
Men jisses vilken lång tråd detta är...

Här kommer ett annat tips, vi brukar inte köpa biljetter hemifrån utan på plats i Florida. För oss är det oerhört viktigt att det är ok väder. Och som alla vet har Florida minst sagt varierande väder. Är man där under regnperioden som officiellt börjar 1 juni kan det vara så att just de dagarna ni bokat i förväg är regniga och det är inte ovanligt med thunderstorms. vi kollar alltid vädret noga innan vi bestämmer vilka dagar vi ska på parkerna, lite regn gör inget, det kommer ofta en skur och klarnar upp igen, men ihållande regn och åska, nja, inte så kul när allt är dyblött och vissa åttraktioner är avstängda pga åska! Kan bli många bortkastade pengar.
4 maj 2015 08:05
Citerat från Totopez:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Totopez:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marvanparva:
En annan fråga- hur stora är parkerna? Rent ytmässigt alltså? Båda Universalparkerna och Seaworld?
Jag känner ju till Liseberg och vet hur stort det är. Är dessa dubbelt så stora?
Hej! Här är den ungefärliga ytan i kvadratmeter på några parker. Googlade värden så som alltid inte 100% säkra ;-) Ett bra sätt är annars att jämföra i t.ex. Google Maps, ställ bara in samma skala...

Gröna Lund:........40000 ?
Liseberg:...........350000
Tivoli Köpenh.....90000
Universal Fla....505857
Universal IoA...445154
Magic King.......433013
Epcot...............1052182
Animal K.........2063896
Busch G..........1355696
SeaWorld..........809371

Universals parker till samman är alltså ca. 951011 mot Liseberg 350000, alltså inte alls lika stora, till det kommer sen det stora området, City Walk. Magic Kingdom är mindre än båda Universals parker. SeaWorld är ingen liten park utan stor med ganska långa promenadavstånd mellan attraktionerna.
Det verkar finnas många olika siffror som figurerar. Enligt Wikipedia är Liseberg 1,1 miljoner kvadratmeter, eller 110 hektar. Vissa sajter anger att Magic Kingdom är 107 hektar.

Men oavsett detta så kan man säga att inga av parkerna känns hopklämda. Välplanerade är snarare rätt ord. Man använder ytan rätt optimalt. SeaWorld känns (för mig) större, men det är nog att det inte är lika tätbebyggt.
De siffrorna för Liseberg är helt orimliga, kolla en karta ;-). Du kanske blandar ihop Acre och Hekta, siffrorna du anger för de Amerikanska parkerna stämmer med vad jag hittat fast i Acre....
JAG blandar inte ihop något! Däremot kanske Wikipedia-författarna har gjort det... ;-)
Så var står det att M.K är 107 Hektar? Länk?
Det man kan se på en karta är iallafall att 107 Acres är betydligt troligare och att Liseberg omöjligt kan vara 1 eller 1,1 miljoner kvm (260 acres, lika stort som Epcot) som Wiki påstår :-)

Mycket beror ju också på hur man utnyttjar ytan, Tivoli t.ex. känns större och Liseberg mindre än de är tycker jag, Tivoli vekar utnyttja ytan maximalt. Vissa parker som SeaWorld och Epcot Men även Universal Studios har ganska stora vattenytor som förmodligen ingår i den angivna ytan men promenadavstånden blir ju minst lika stora ändå.
4 maj 2015 10:45
Hoppar in med lite personliga erfarenheter/reflektioner kring yta.

Universal Studios är till ytan lite större än Liseberg, men upplevs som mindre, främst för att det är rätt mycket stora byggnader som ligger i utkanterna, vilket gör att man går på ett mindre område. Liseberg är dessutom mycket mer utdraget, Universal är mer kompakt.

IoA är väl också lite större, men här "måste" man ju gå runt sjön så det upplevs som större, och lite segare att traska runt.

Magic Kingdom kändes faktiskt inte så mycket större än Liseberg. Eller snarare att man kanske blev "underwhelmed" över att det inte var så gigantiskt som man kanske förestält sig.

Sea World kändes lite segare att gå runt, kanske mest för att det inte var så himla mycket attraktioner, utan djur utspridda här och var.

Summa summarum: Parkerna är inte så hysteriskt stora som man kan tro. Klarar man ett besök på Liseberg med ett antal vändor fram och tillbaka, är det inga problem. Det skulle väl vara köerna då. Men sedan är det ju skillnad också, då Liseberg öppnar så sent (iaf tidigare år, verkar ha ändrats i år) att man oftast inte kommer dit förrän kanske strax efter lunch. Många vill hänga på låset i Orlando, och då kan man bli lite tröttare av att gå från 9-22 i parken.
5 maj 2015 22:50
Orlando eye! Häftigt! Hur högt är det?

Och nu behöver jag hotelltips!
Hotellet vi bokat i Orlando gick med på att ta bort den där natten som vi bokat på Pacific trots att de inte var tvungna - jättebra! Bara det lilla problemet nu att vi var tvungna att avboka tre nätter - och sen skulle jag gå in och boka de två första på samma hotell igen (det gick tydligen inte att dela upp det på annat sätt) och då har priset på hotellet dubblats mot när vi bokade... Så typiskt.. Så nu väntar vi på besked om vi kan få boka tillbaks bår bokning igen till samma pris. Krångligt?! Japp!
Så till min undring: om vi nu inte får boka hotellet till samma pris igen kommer vi troligen boka ett annat hotell de två första nätterna- hotelltips någon? Krav: prisvärt, fräscht, pool, hyfsat nära Universal. Gärna inkluderad frukost och parkering. Fast inga måsten. :)
5 maj 2015 23:56
Det är 400 foot. Omvandlingsfaktorn är 1 meter = 3.28 ft. Mao är hjulet 122 meter. Det är emmellertid inte högst i världen, det finns ett som är högre i Singapore. Sedan vet jag inte hur högt London Eye är, ingen aning.

Hjulet har 30 luftkonditionerade gondoler , varje gondol tar 15 passagerare och man åker 1 varv som tar 22 minuter.

Beträffande hotellet så skicka mig ett personligt meddelande om vad du söker (prisklasss osv) så kankse jag kan komma upp med något. Jag känner till en hel del hotell där borta.
6 maj 2015 06:06
Hej! Vi är just nu i Orlando. Vi behövde ett hotell bara för inatt, i morgon checkar vi in på Royal Pacific. Vi kollade på nätet och hittade detta. Det kostade
Under 600 kr för en natt. Vi blev väldigt förvånade när vi kom in. Det är en stor fullt utrustad lägenhet med tvättmaskin o tumlare, stort kök, 2 sovrum, vardagsrum och 3 badrum! Allt är väldigt rent och fräscht. Det finns flera stora pooler, lekpark mm. Det ligger iLake Burna Vista. Det heter Grande Villas. Det går att få bra pris om man kollar på olika hotellsidor. Det här kan jag rekommendera, vi kommer att bo
här fler gånger.
6 maj 2015 07:01
Jag kanske hör av mig Floridanu, ska se vad hotellet svarar först bara.
Ska spana in hotellet du tipsat om Dalton17!

Annars kollar jag på ett hotell som heter Avanti resort, nån som känner till?
Av Daytona
6 maj 2015 08:40
Vi bodde på Avanti för 2 år sedan, precis vid deras "nyöppning" . Helt ok, fint poolområde med "fakestrand", bussar till parkerna och bra läge med restauranger inom gångavstånd. Gratis parkering och ett mini Starbucks vid foajen
7 maj 2015 00:39
Har precis kommit upp från poolen på Pacific, det behövs inte några nycklar eller annat för att använda poolområdet, bara en grind att öppna, man kan använda poolen efter utcheckning. Biljetter till parkerna köpte vi här på hotellet och fick ett bättre pris än på nätet.

Avanti hotell åkte vi förbi igår och det såg fint ut, mycket folk i rörelse där så det verkade vara mycket uppbokat.
Eftersom vi inte brukar boka hotell innan vi kommer hit (utom när vi hyr ett hus) så kollar vi hotellsidorna ofta, priserna går upp och ner flera gånger om dagen så det gäller att boka när det är ett riktigt bra pris.
7 maj 2015 07:44
Dalton- vad köpte ni för biljetter? Vi ska köpa tvådagars park-to-park till Universal och endagars till Seaworld.
Eventuellt funderar vi på att köpa en biljett där vi även får en dag på Aquatica med Seaworldbiljetten, det var 4,50 dyrare bara tror jag.
Vad fick ni ge för biljetterna?
De priser jag kollat på är ju 194$ för universalbiljetten 183 för barn och 90,50 för Seaworld. 95$om vi vill ha Aquatica också.
Köpte ni biljetter i receptionen på Pacific?
Hinner man med det vid halv8 på morgonen när man gör sin early check-in? Känns ju som man vill ha fixat det dagen innan...
9 maj 2015 06:40
Tycker absolut att ni ska lägga till och ta en dag på Aquatica, det behövs en dag att bara få ha det skönt och koppla av.
Vi köpte bara 1 dag park to park , det räckte absolut för oss. Vi gick fram och tillbaka mellan parkerna ett flertal gånger. Vi hade väntetider på från absolut ingen väntetid alls till ca 10 minuter, de enda ställena vi stod i kö var till de olika Harry Potterattraktionerna, där gäller inte Expresspass. Där var väntetiden ca 1-2 tim. I övrig låg väntetiden utan expresspass på ca 40 min - 1 tim, inte så farligt, vi har varit där då det varit ca 3 tim! Vi hann åka allt många gånger i går.
Att köpa biljetterna tar ett par minuter, att fixa expresspassen i automaten tar 1 minut., in med rumskortet, titta på skärmen tryck på "ta kort" och vips så har ni ett Expresspass. När ni ska åka något så scannas kortet. När ni går igenom entréerna på parkerna så scannas era biljetter och fingeravtryck (pekfinger) tas. Allt är väldigt smidigt.
9 maj 2015 12:38
Dalton17,

Om jag läser ditt inlägg rätt var ni där igår (May 8). Just nu är det en “dipp” i besökarantalet i Orlando, inte bara i Orlando utan I stora delar av Florida. Detta har med säsongerna att göra och varierar lite frå söder till norr.

Jag var själv i Orlando i förra veckan och det var uppenbart på både restauranger och hotell att det var lite folk i farten. Hotellet jag bodde på hade endast c:a 30% beläggning den natten.

Vänta tills senare i Maj och genom sommaren så ser bilden annorlunda ut.

Gunnar, St. Augustine, FL
9 maj 2015 19:09
Bokade nu precis Avanti resort för de två första nätterna. Sen Pacific en natt och sen Hampton inn and suites International drive North i tre nätter.
Vi hade ju bokat sex nätter först på Hampton för 100$ natten, men nu ville de ha 200 per natt så då får det vara. Blir lite flängigt nu med tre olika hotell men jag tror det är bra läge på alla tre.
9 maj 2015 23:50
Marvanparva,

Brav val av hotell. Avanti har ett utmärkt läge men många roliga restauranger på gångavstånd. Prova Bahama Breeze en kväll, live underhållning ute på terassen.

Just det Hampton du bokade på är alltid vårt första val när vi är i Orlando. En liten nackdel och det är att det ligger inte på direkt gångavstånd när man vill äta middag på någon restaurang (nere vid Pointe Orlando)

Men, går du ut på ID och går norrut ett par kvarter så ser du Fridays nere på höger sida. Just det Fridays har kvar sitt ursprungliga layout som man inte ser så ofta nu för tiden.

Ha kul pa resan.

Gunnar
10 maj 2015 05:07
Gunnar!
Vi är helt medvetna om att det är mindre med besökare på parkerna nu än senare i sommar. Eftersom vi är i Florida tre fyra gånger per år sen 20 år så har vi hittat den period som tycker är bäst, det vill säga nu! Oftast solsäkert, inte för varmt, ca 30 grader nu, och lagom med besökare på parkerna mm. Bra pris på flyg och hotellen har vi också fått. Vi har varit här alla årstider och högtider men inget slår maj tycker vi.
10 maj 2015 08:07
Skönt Gunnar att vi verkar ha valt bra hotell!!
Förutom att jag trodde att Hampton var jättecentralt och hade massa restauranger alldeles bredvid. Jag kanske måste lite mer söderut på ID då eller?
Av Birgere
10 maj 2015 08:48
Citerat från Dalton17:
Gunnar!
Vi är helt medvetna om att det är mindre med besökare på parkerna nu än senare i sommar. Eftersom vi är i Florida tre fyra gånger per år sen 20 år så har vi hittat den period som tycker är bäst, det vill säga nu! Oftast solsäkert, inte för varmt, ca 30 grader nu, och lagom med besökare på parkerna mm. Bra pris på flyg och hotellen har vi också fått. Vi har varit här alla årstider och högtider men inget slår maj tycker vi.
Håller med om att maj är perfekt men även mid-sep till mid-oct har samma fördelar. Tyvärr så har ju även lovebugs kommit till samma slutsats :-)
10 maj 2015 13:13
Marvanpara,

Nej, förstå mig inte fel. Hampton har en massa restauranger inom inom några minuters gångavstånd. De ligger inte utanför dörren men ända nära. Dessa är de vanliga du ser i Florida, Perkins, Apple Bees, Fridays osv.

Som du vet så är alla Hampton Inn ett mycket bra hotell, ägs av Hiltonkedjan, välutrustade rum med enormt bra sängar, bädd- och badrumslinnen och gratis frukost för alla som bor i rummet.

Frukosten är vad industrin kallar för “hot breakfast” och består av begränsad urval men ger ändå en hyfsad start på dagen. Gå ut på vilken annan lokal restaurang så hamnar din kostnad lätt på $12 - $15 per person (själva frukosten, rostad bräd, juice, kaffe och så 20 % dricks). Blanda inte ihop med

Continental breakfast som i regel består av lite frukt, flingor, mjölk bröd något att dricka (kanske jag glömde något).

När jag skrev om “roliga restauranger” så menade jag ett område längre söderut på ID, strax norr om Convention Center. Där finns det ett lite shopping center som heter Pointe Orlando (värdelöst för shopping) och i det området på ID och norrut några kvarter ligger det en massa restauranger och barer.

Jag brukar alltid predika om att bo så nära och bekvämt till var du hittar “action”, men i detta fall så är mitt förslag är att du behåller Hampton Inn.

Gunnar
10 maj 2015 14:25
Japp Birgere! Vi har en del lovebugs här nu, men det var mycket mer i Alabama, de riktigt svärmade omkring oss. Ja, hur kunde jag missa sep-okt, det är också en bra period att vara här, vi har haft väldigt bra väder oftast, lite regn men så varmt i vattnet och inga orkaner-so far!

Vi hamnade mitt i ovädret i New Orleans för två veckor sedan, jisses, regn, åska och en massa tornados, det var en upplevelse det med.
10 maj 2015 18:28
Gunnar, vi är definitivt inte ute efter flashiga restauranger- det är väl på maten vi vill hålla nere kostnaderna. Dels för att vår 6åring och 10åring hellre äter snabbmat än finmat och för att resan ändå kommer kosta 80-90000... Vi lägger hellre pengar på upplevelser denna gång. Och shopping 😃
Har nån bra tips på riktigt prisvärda barnvänliga restauranger är jag tacksam!
Av Birgere
10 maj 2015 19:10
Citerat från Marvanparva:
Gunnar, vi är definitivt inte ute efter flashiga restauranger- det är väl på maten vi vill hålla nere kostnaderna. Dels för att vår 6åring och 10åring hellre äter snabbmat än finmat och för att resan ändå kommer kosta 80-90000... Vi lägger hellre pengar på upplevelser denna gång. Och shopping 😃
Har nån bra tips på riktigt prisvärda barnvänliga restauranger är jag tacksam!
Orlando's restaurang utbud är nog världens mest anpassade för barnfamiljer. Det ska finnas 5000 matställen och utav dessa är nog 4990 anpassade till barnfamiljer. Nu kommer jag inte ihåg om du skrivit åldern på barnen då även vissa ställen är specialanpassade för 0-3, 4-6, 7-12 åringar....
10 maj 2015 19:30
Marvanparva,

Birgere har helt rätt, utbudet är enormt. Men här är några namn du kan hålla på minnet:
Perkins som ligger 5 minuters gång från Hampton Inn. Korsningen W Sand Lake Road och International Drive. Typisk familjerestaurang.

Andra typiska fam restauranger: Friendly’s, Ihop, Denny’s, Red Lobster

Senor Frogs’s ligger lite söder ut på ID och är en liten annorlunda matställe. Kul.

T-Rex och Rainforest nere på Downtown Disney (nu Disney Springs). Inget inträde till området. Åker ni dit ned så missa inte dessa. Enormt populära. Väntetiderna kan bli långa.

Sedan finns det då 4992 till med de får du söka upp själv.
10 maj 2015 19:56
Ok! Låter inte direkt som om det blir ett problem alltså 😉
11 maj 2015 00:25
Det är absolut inte några problem alls, portionerna är stora så ta inte in för mycket. Be hellre om en extra tallrik. Äter ni inte upp så får ni gärna ta med er maten hem, de kommer med lådor till detta. Vet ej om detta finns nu men kolla, "Kid´s eat free" gällde på många restauranger i Orlando förut. Bra restauranger för barnfamiljer är Chilis, Applebees, Cheddars, Bubba Gump mm. Men som sagt det finns hur många som helst. För att minska tiden att köa för att få ett bord så kan man gå med i Landrys select, det kostar ca 25 dollar som man får tillbaka vid nästa besök. Då har ni förtur och får första lediga bord och en del andra bra förmåner, bland annat Bubba Gump tillhör dem. Vill ni äta lite dyrare och otroligt bra så prova CheeseCake Factory, finns i Tampa utanför International Plaza Mall. Där finns för övrigt en del andra riktigt bra ställen att äta på. Är ni ute på Clearwater Beach så ta en lunch på Frenchy´s.
11 maj 2015 06:29
Har faktiskt varit på rainforest café- men i London.
Trevligt ställe men förskräckligt dålig mat. Och väldigt dålig valuta för pengarna.
Är det bättre i Orlando kanske?
Av Daytona
11 maj 2015 08:23
Olive Garden- god pasta till bra pris. Jätteportioner, och man får sallad och bröd som "starter". Bra pris på barnmenyn.

TacoBell - gillar man tacos så är detta ypperlig bukfylla till liten peng.

Sedan finns ju alltid" Donken", för övrigt så finns "världens största" ( enligt hörsägen i alla fall ) i Orlando . Stor lekavdelning har dom i alla fall och maten smakar som den alltid gör på det stället ;)

Finns ett kids-eat-free card man kan köpa, har ingen erfarenhet av det men mina brittiska vänner gillar det skarpt. ( gäller på utvalda restauranger )
11 maj 2015 09:47
Daytona, jag har faktiskt spanat in det där Kids for free-kortet, men när man inte känner till Orlando är det svårt att veta om det är bra eller ej.
11 maj 2015 10:41
Oj va olika vi upplever saker - personligen upplever jag både Liseberg och Tivoli som mycket mindre än vilken som helst av floridaparkerna! :) Jag tycker jag går och går och går - fler km i Florida.
11 maj 2015 11:44
Har faktiskt varit på rainforest café- men i London.
Trevligt ställe men förskräckligt dålig mat. Och väldigt dålig valuta för pengarna.
Är det bättre i Orlando kanske?
Av Younso
11 maj 2015 14:32
kanske dags för en ny tråd? Handlar inte så mycket Express pass längre....
16 maj 2015 09:18
Så! Nu har jag bokat biljetter. Från tips av Younso blev det via American Airlines finska sida- väldigt otippat 😜
De gjorde att jag sparade sisådär 60$
Mkt bra tips!
23 maj 2015 19:48
Har en fråga. Ska till Orlando i slutet av oktober. Är köerna i parkerna långa då (= behövs expresspass)?

Om man bor på Universal's Hard Rock Hotel och får expresspass- vad får man egentligen då, är det "bara" förtur till åkattraktioner och att man kan gå in en timme innan parken öppnar eller får man även gratis inträde med expresspass?

Finns det något liknande för Bush garden och Aquatica (som egentligen är de parker som vi är intresserade av)? Vilken djungel det är med de här parkera!

Tusen tack på förhand!
Av Totopez
23 maj 2015 20:29
Citerat från Dartanjang:
Har en fråga. Ska till Orlando i slutet av oktober. Är köerna i parkerna långa då (= behövs expresspass)?

Om man bor på Universal's Hard Rock Hotel och får expresspass- vad får man egentligen då, är det "bara" förtur till åkattraktioner och att man kan gå in en timme innan parken öppnar eller får man även gratis inträde med expresspass?

Finns det något liknande för Bush garden och Aquatica (som egentligen är de parker som vi är intresserade av)? Vilken djungel det är med de här parkera!

Tusen tack på förhand!
Du åker mitt i Halloween-säsongen som är en av de mest välbesökta på året. Dessutom stänger parkerna tidigare, och öppnar igen för separata HHN-biljetter senare (förutom måndag och tisdag, då är det vanliga tider). Men det är mycket folk hela perioden, så Expresspass rekommenderas.

Som boende på hotellen får du "bara" expresspass och early entry. Biljetterna köper du separat.
Men det är fantastiskt skönt att bo on-site, särskilt i högsäsong. Gör det!
23 maj 2015 23:17
Dartanjang,

Mig veterligen finns det inget liknade erbjudande fran Bushgardes eller Aquatica. Men, man vet ju aldrig, erbudanden kommer och går.
24 maj 2015 09:45
Citerat från Dartanjang:
Har en fråga. Ska till Orlando i slutet av oktober. Är köerna i parkerna långa då (= behövs expresspass)?

Om man bor på Universal's Hard Rock Hotel och får expresspass- vad får man egentligen då, är det "bara" förtur till åkattraktioner och att man kan gå in en timme innan parken öppnar eller får man även gratis inträde med expresspass?

Finns det något liknande för Bush garden och Aquatica (som egentligen är de parker som vi är intresserade av)? Vilken djungel det är med de här parkera!
Busch Gardens har expresspass (antingen unlimited eller ett åk per attraktion) däremot äger man inga on site hotell med sådana bundles

Under Halloween satsar BG stort på ett skräckland och parken säljer oftast slut under veckosluten och släpper inte in folk förrän anstormningen lättat. BG är enligt mig den park med flest och bäst åkattraktioner.

Aquatica är ju Sea Worlds vattenpark och här behövs inte några pass. Stänger under vinterhalvåret men är nog öppet i slutet oktober.
25 maj 2015 21:37
Citerat från Totopez:
Citerat från Dartanjang:
Har en fråga. Ska till Orlando i slutet av oktober. Är köerna i parkerna långa då (= behövs expresspass)?

Om man bor på Universal's Hard Rock Hotel och får expresspass- vad får man egentligen då, är det "bara" förtur till åkattraktioner och att man kan gå in en timme innan parken öppnar eller får man även gratis inträde med expresspass?

Finns det något liknande för Bush garden och Aquatica (som egentligen är de parker som vi är intresserade av)? Vilken djungel det är med de här parkera!

Tusen tack på förhand!
Du åker mitt i Halloween-säsongen som är en av de mest välbesökta på året. Dessutom stänger parkerna tidigare, och öppnar igen för separata HHN-biljetter senare (förutom måndag och tisdag, då är det vanliga tider). Men det är mycket folk hela perioden, så Expresspass rekommenderas.

Som boende på hotellen får du "bara" expresspass och early entry. Biljetterna köper du separat.
Men det är fantastiskt skönt att bo on-site, särskilt i högsäsong. Gör det!
Tusen tack! Ska kika om det är så illa att vi är i Orlando just under Halloween. Lär ju köpa expresspass om det är risk för mkt folk.

Floridanu: Tack! Jag får hålla utkik, helt enkelt.

Marcus_p: Tack! Har hört fler som säger att BG är en bra park. Få se om vi pallar om det är en massa folk där under Halloween. Vi vill gärna gå på en park, men skippar nog det om det är alltför hysteriskt med mycket folk och långa köer, kring Halloween. Måste som sagt kolla upp datum för helgen och när det är skollov där.
13 juli 2015 01:27
En fråga till Gunnar (Floridanu) angående köp av biljetter...
Jag har kikat runt och det känns som Orlando Flex blir perfekt för oss. Full flexibilitet under 14 dagar och "komma och gå" på 5 olika parker (om det skulle bli aktuellt)
Jag noterar att dina vänner på Official Ticket Center erbjuder dem absolut billigast för oss. Sedan uppskattar jag verkligen att de har ett fysiskt kontor i Orlando så att man kan hämta upp dem på plats istället...
Min fråga till dig är om man KAN KÖPA dem på plats på deras kontor till priset som ligger på hemsidan??
Eller måste man boka o betala innan? Hur gör man i så fall med kvitto etc.?
Skulle uppskatta om man bara kunde åka dit och köpa dem 😉
Stort tack på förhand för ditt svar... Eller om någon annan vet !?!
// Thomas