Exhibition - Shatila, Palestine refugee camp in Lebanon

24 maj 2009 20:48
Visningar: 789
Under våren reste jag genom mellanöstern under drygt 3,5 månad. Under resans gång mötte jag en mängd intressanta människor samt såg en hel del intressanta platser. Ett av dessa möten var ett flyktingläger i Beirut, Libanon jag besökte två gånger på egen hand. Jag hoppas att ni finner detta intressant och sevärt.

http://www.flickr.com/photos/macgunde/sets/72157618728863200/

Mvh Daniel
Av Elgona
24 maj 2009 21:52
jag är verkligen impad av din resa i östern,du delar med dej på ett så florerande sätt att jag
i mina tankar är där du var...
underbart!
o vilka bilder..
Hur känns de att komma hem??
m
24 maj 2009 22:05
Tack, Daniel, det var mycket intressant och sevärt att få ta del av dina bilder från din vistelse i det omtalade flyktinglägret Shatila i Libanon. Jag föredrar också bilder i svart-vitt, de talar på ett helt annorlunda sätt än bilder i färg. Utifrån de rapporter som kommer från flyktinglägren i regionen, förstår jag att en sådan här resa sätter djupa spår och att den har gett dig minnen för hela livet.
Av Fdp
24 maj 2009 22:14
Nu ser jag ännu mer fram emot din redovisning av cykelturen i Afrika. Vägen via Afrikas horn kommer säkert att bjuda på minst lika starka upplevelser som du skildrat den här gången.
25 maj 2009 11:07
Elgona
Det känns helt okej att vara hemma, många intryck blir det beroende på vad man gör ute i världen.

Farbror_frej
Tack för kommentaren, roligt att du är insatt i ämnet och skriver det i tråden så att mer folk kan upplysas om världens orättvisor.

Fdp
Lär hinna med ett flertal intressanta möten under cykelresan i Afrika, blir nog några utställningar efter den med. Nästa utställning kommer inom kort och det blir, "The Bedouins of Jordan".

Mvh Daniel
25 maj 2009 21:34
Citerat från macgunde:
Farbror_frej
Tack för kommentaren, roligt att du är insatt i ämnet och skriver det i tråden så att mer folk kan upplysas om världens orättvisor.
Sabra och Shatila, vem kan någonsin glömma massakerna på oskyldiga i dessa läger. Och inte minst barnens situation är fortfarande mycket svår. Tråden har inte dragit särskilt många intresserade men jag lägger ut en länk till Amnesty här som berättar litet grann om förhållandena i lägret och hur de påverkar barnen. Varför söker ungdomar i slutändan sig till religiös fanatism? Den sista meningen är skrämmande, och borde leda till eftertanke.

– När ungdomar inte förmår att se en utväg från denna råa och framtidslösa verklighet, väljer de utgången via paradiset.

http://www2.amnesty.se/ap.nsf/reportage/3C82D02AD82B1BC3C125712600458388?opendocument
25 maj 2009 22:30 (redigerad)
Farbror_frej
Intressant läsning, bifogade länken i utställningens beskrivning.
25 maj 2009 22:35 (redigerad)
Citerat från macgunde:
Farbror_frej
Intressant läsning, bifogade länken i utställningen beskrivning.
Tack för det, Daniel!
Av Mjorumm
25 maj 2009 23:01
Tack för att jag fick ta del i detta,känner mig fullständigt handlingsförlamad och full av gråt
Ingen människa allra minst barn ska behöva ha det på det viset

Christina
Av Tuareq
25 maj 2009 23:26
Hörde ni i P1 i morse om barn i Guatemala som våldtas och dödas av gäng.
Detta är tydligen ett stort problem i landet vilket nu lett till att någon hjälporganisation
avsätter pengar för att man skall kunna försöka komma till rätta med problemen.
Tragiskt när folk drabbas och än mer när det gäller barn.....
14 juni 2009 11:46
Citerat från macgunde:
En ny miniutställning: The Golan Heights
http://www.flickr.com/photos/macgunde/sets/72157619717463618/

Mvh Daniel
Jag antar att dina bilder kommer från drusiska byar, verkligen något helt annat än de välmående områden som bebos av 10.000-tals israeliska bosättare. Med sitt strategiska läge vid Israels viktigaste vattentäkt Galileiska sjön, undrar jag om vi någonsin får uppleva ett av Israel evakuerat Golan Heights. Bra Daniel, att du påminner om sådant som alltför lätt faller i glömska. Både vackra och gripande bilder. Jag var själv i området för över 15 år sedan.
14 juni 2009 11:58
Citerat från farbror_frej:
Jag antar att dina bilder kommer från drusiska byar, verkligen något helt annat än de välmående områden som bebos av 10.000-tals israeliska bosättare. Med sitt strategiska läge vid Israels viktigaste vattentäkt Galileiska sjön, undrar jag om vi någonsin får uppleva ett av Israel evakuerat Golan Heights. Bra Daniel, att du påminner om sådant som alltför lätt faller i glömska. Både vackra och gripande bilder. Jag var själv i området för över 15 år sedan.

Denna serie foton kommer från den Syriska sidan av Golan Heights. FN kontrollerat område förstås, om man vill in i området måste man ha ansökt om inträde i Damascus innan. Smidigt att ta minibuss till byn, denna dag var det dock regning och jag och ett antal andra personer jag träffats betalade chaffisen lite extra för att köra runt oss till olika intressanta delar bl a till gränslinjen och sjukhuset som kan synas på fotona.

Ni som är intresserade att se nyuppladdade foton kan se detta genom twitter, http://twitter.com/macgunde/, rss från flickr elelr på någon av mina sajter som automatiskt laddar fram de senaste fotona som läggs upp.

Mvh Daniel