Europa vid Jul-Nyår

4 okt. 2010 01:42
Visningar: 7270
Hej alla resglada!

Jag planerar att köpa en weekend-resa (ca 3 dagar, behöver inte vara över helgen) någonstans i Europa runt Jul-Nyår till pojkvännen som julklapp. Men VART??

Någonting som verkligen inte intresserar mig är tyskland, trots jag hört dem ska ha en väldigt vacker julmarknad där.

Funderade på Salzburg för att se isgrottorna, men var in och kollade på deras hemsida och dem har bara öppet fram till slutet av oktober.

Vi är verkligen inga skidmänniskor så Aplerna känna inte direkt som något alternativ.

Funderade på Prag och Skelettskyrkan, men de känns lite väl kallt att åka till en kyrka mitt i vintern. Så de går liksom lite bort nu.

Någon som har tips?
Av Peter_o
4 okt. 2010 08:51
Tveklöst Budapest med huvudatraktionen utomhusbadet Szehenyibadet. Jag var där sistlidna december och badade utomhus med snöglop i luften. Kolla före bokningen upp när de har folkdansföreställningar, så ni inte missar det.

/PeterO
Av Sjalen
4 okt. 2010 11:27
Varför inte Tyskland? De har inte bara EN vacker julmarknad utan massor i varenda gammal stad - den i Nürnberg är mest känd men som sagt det finns mängder. Dock är dessa främst öppna INNAN jul eftersom man köper julklappar och kommer i stämning på dem. När det väl blir jul så är det annat som gäller.

Som redan sagt i tråden: vill ni ha romantisk jul/vinterstämning så håll er i Nordeuropa. Vill ni bara ha något coolt och kul och partystämning så finns ju hela Europa att fundera över.

Edinburgh som nämnts har ett berömt (men nästan farligt galet) nyårsfirande: http://www.edinburghshogmanay.com/

Dock kan det redan vara svårt med boende om man är kräsen (och lite fint ska det väl vara om det är julklapp?)

Barcelona är säkert en kul nyårsstad och jag kan tänka mig att Amsterdam också är det.

Jag för min del skulle inte alls utesluta Alperna bara för att jag inte åker skidor. Alperna är ju fulla av mysiga byar och städer där man äter och dricker gott och går på vackra promenader när vädret tillåter. Vill man ha mer kultur så är det ju bara att välja en storstad i Alperna. Varför inte Innsbruck (då är dagstur med tåg till norra Italien fullt möjlig) eller kanske någon av städerna vid Genevesjön där du kan göra utflykter både upp till bergen runt Gstaad och till ost-meckat Gruyeres och äta ostfondue i romantisk miljö.

Här skulle jag kunna återknyta till Tyskland och slänga in München som ett alternativ. Mina tyska vänner som kommer just därifrån presenterar sig aldrig som tyskar utan som bayrare! Tyskarna är kända för sina nyårsfiranden (heter Sylvester på tyska) och är roliga att gå på party med i största allmänhet (då ser man en helt annan sida av tyskar - speciellt på hemmaplan). München har dessutom en massa roliga muséer om vädret är dåligt - inte minst ett av mina absoluta favoritmuséer med en hel gruva nere i källaren: http://www.deutsches-museum.de/en/exhibitions/

Är pojkvännen fotbollsintresserad så kan han se Bayern stadium (även om det inte går så bra för dem nu, hehe) och Olympiastadion där kungen och Silvia träffades. Är det fint väder så kan ni passa på att ta en tur just till Alperna och se slottet som inspirerade Disney: http://www.neuschwanstein.de/englisch/palace/index.htm

Bayern har dessutom en mängd gott öl och i norra delen (Franken) även vin.
5 okt. 2010 01:40
Jo jag borde kanske inte vara så hård mot tyskland. Men för mig har jag alltid fått uppfattningen om att de är ett otroligt tråkigt land när man hört folk prata om tyskland och dem bilder man sett osv. Men julmarknad är ju faktiskt rätt så mysigt.

Flera som verkar rekomendera Barcelona. Är de verkligen en stad att upptäcka över en weekend på vintern? Känns mer som en sommarstad? Men annars hade jag faktiskt kunna tänka mig Barcelona.

Edingburh verkar väldigt häftigt på nyår, ska spana mer på detta, men Ryanair verkar redan få slut på plater dit över just nyår så får se om jag hinner tänka klart innan de är dags att boka.

Rom har jag också haft tankarna kring, men aj så svårt de är. Vet ju inte vilka städer i europa som är värda ett besök på vintern. Vill ju inte hamna i en spökstad.

Har resten av Europa mellandagsrea precis som vi har? Men ni har kommit med några tips faktiskt som jag ska gräva djupare på så får vi se vad de kan tänkas bli:D