Ett av de mest intressanta länder man kan besöka

20 maj 2013 18:55
Visningar: 1924
Få länder kan erbjuda en besökare på så många olika upplevelser som Indien! Detta är ett av mina absoluta favoritländer!

Trots att jag besökt Indien fem gånger tycker jag att det fortfarande finns mycket att uppleva. Jag har, bland annat varit i delstaterna Himachal Pradesh, Ladakh, Sikkim, Västbengalen, Bihar, Kerala, Punjab, Rajasthan och på platser som Delhi, Agra, Fathepur Sikri, Amritsar, Wagha, Bodghaya mm mm

Vill du hmta tips och inspiration för resor i detta fascinerande land är du

välkommen att besöka min hemsida www.stalvik.se

på den finns mycket information och många bilder från mina resor
21 maj 2013 19:12
Hej
Kan bara hålla med föregående skribent, om man inte blir underhållen av detta lite lagom kaos som
råder framförallt i New Dehli och även Jaipur och Agra så är man nog ganska trött på livet.
Framför allt var befolkningen mycket trevliga och hade alltid ett leende tillhands.
Baksidan av medaljen var väl att man kunde få se saker som kanske inte var alltför trevliga.
22 maj 2013 09:45
Jag kan också hålla med om detta då jag varit 4 ggr i Goa mestadels men även i Agra och Delhi.
Jag är numera gift med en Goan också men de tre första gångerna drog mig tillbaka varje gång dit innan jag ens träffat mannen i mitt liv.
Visst finns det baksidor överallt, titta bara just nu vad som händer i Stockholms förorter....:(
Att besöka Indien för första gången kan då vara bra att t.ex. börja med Goa som är lite "enklare" att börja med. Kommer man direkt till Mumbai eller Delhi eller liknande så blir man nog mindre chockad kanske av den misär som också råder på många ställen och som vi inte är vana vid att se på nära håll.
Men som sagt folket är ändå vänliga trots allt.
Längtar tillbaka dit.
Mvh
22 maj 2013 14:56
Hej Vittjarn och Canada2000!

Håller med er om att man kanske måste komma över "chocken" man får när man besöker Indien för första gången, en del klarar inte av denna. När man gjort det kommer man att upptäcka hur mycket detta fascinerande land har att erbjuda sina besökare.

Kan tänka mig att Goa är en bra introduktionsplats för att möta Indien, kan inte uttala mig om detta då jag aldrig varit där. En annan bra region att bekanta sig med Indien för första gången är säkert även Kerala.

För min del har jag Gujarat kvar att besöka i Indien. Det får bli ett besök där inom närmaste två åren....
Av Ziesta
24 maj 2013 11:35
Jag besökte Indien för första gången i år och måste instämma i att det är fascinerande land! :-) Jag besökte dock bara Rajastan, Taj Mahal och Delhi.. så min bild av Indien är ju väldigt smal.

Efter att ha sett kossor överallt under två veckor var jag fortfarande lika fascinerad av att de kunde stå, till synes rofyllt, mitt i tutande trafik. Något annat som fascinerade mig var hur färgglatt det var överallt! Speciellt kvinnornas kläder. Även om de stod precis vid vägen och jobbade med att lyfta cement var de fantastiskt vackert klädda. Det verkade som om indier uppskattar utsmyckningar på ett helt annat sätt än här hemma. Med vackert målade hus, målningar på lastbilar m.m.

Kulturkrocken, kaoset och chocken var dock inte så stor som jag hade förväntat mig. Tvärtom. Kanske berodde på att vi började med att åka ut på landet till mindre städer.. Folk kom ofta fram till oss. För att tigga trodde jag först, men oftast ville de bara bli fotograferade.. och fråga varifrån vi kom. :-)

Något som frustrerade mig var dock tyvärr maten. Trots Dukoral, handsprit och Trevis hade vi oturen att bli sjuka flera gånger. Trist, speciellt som (den vegetariska) maten var något som jag verkligen sett fram emot i Indien! Intressant hur man kan börja längta efter råa grönsaker & färsk frukt (utan skal) efter några veckor utan.. Kanske att vi var extra känsliga. Vad har ni andra för erfarenhet av indiska maten?

Jag ser fram emot att besöka Indien igen någon gång i framtiden och se fler delar av landet, speciellt i söder.. såsom Kerala och Goa.
24 maj 2013 16:34
Enda gången jag blev riktigt sjuk ca en vecka var när jag var där sist i 3 månader MEN får nog skylla mig lite då jag äter så gott och kan inte låta bli deras milkshakes och glass och gud allt gott....nam nam
Men efter lite Resorbkur, gröna piller, te och vila så var jag på benen igen.
Nu är det ju väldigt trist om man blir sjuk en vecka och kanske bara är där en eller två veckor.
Därför är det nog bra att vara där längre...:)
Maten är så god och jag har inte dragit in på något direkt mer än vattnet och is och sånt.
Ok man äter väl inte kall majonäs och sånt typ.
Men maten är så himla god där i Goa, jag längtar dit igen och att få äta!
Kingprawns i vitlökssås............åhhhhhhhhh
Mvh
24 maj 2013 16:58
Jag har bara haft magproblem under ett par dagar en enda gång under alla mina resor i Indien trots att jag har en väldigt öppen attityd till den goda indiska maten. Men jag är noga med att bara äta frukt och grönsaker som går att skala, inga isbitar i dryck, ingen glass, dryck enbart i flaska eller burk, noga med handhygienen och se till att beställa mat som lagas till strax innan konsumtion. Aldrig dukoral eller andra medikamenter....

Riktlinjer som jag följer under resor i alla utvecklingsländer.

Inga magproblem i Egypten, Mexiko osv....

Ät och må gott under era resor - men var förståndiga...... :)