ESTA ansökan varning

Av Ninali
21 apr. 2013 22:52
Visningar: 21193
Ska till Florida i sommar o misstänker att jag ansökt om ESTA på fel sida. Gick in via Florida sidan men nåt måste hänt.
Jag har nu debiterats 59$ per person o bara fått en bekräftelse av 3 sökanden. Vill bara flagga om någon är på väg att söka.
Har försökt få tag i någon under helgen per telefon o mail men utan resultat.
Ska försöka kolla upp mer under morgondagen. Har någon annan vart med om samma sak o har nåt tips på hur jag går vidare?

Snyft
Av Ninali
21 apr. 2013 23:02
Kommer tyvärr inte ihåg vad sidan hette men har gjort detta ett par gånger tidigare o sidan o frågorna var de samma. Men fått en bekräftelse från en adress i uk.
21 apr. 2013 23:17
Hej!
Det låter som att du har via någon sida bett en tredje part fylla i uppgifterna åt dig - att det är de som debiterar dig extra för den tjänsten.

När du skriver "florida sidan" menar du en floridasidan - vilken som helst eller menar du floridasidan.se? Den senare håller jag inte som troligt, att han medvetet länkat till en tredje part - han brukar själv propagera för att man skall göra det själv via gov-sidan direkt. I så fall har det som du skrivit blivit fel på vägen.

Kan du kolla i historiken vilken sida du har gått via?
21 apr. 2013 23:24
Citerat från ninali:
Ska till Florida i sommar o misstänker att jag ansökt om ESTA på fel sida. Gick in via Florida sidan men nåt måste hänt.
Jag har nu debiterats 59$ per person o bara fått en bekräftelse av 3 sökanden. Vill bara flagga om någon är på väg att söka.
Har försökt få tag i någon under helgen per telefon o mail men utan resultat.
Ska försöka kolla upp mer under morgondagen. Har någon annan vart med om samma sak o har nåt tips på hur jag går vidare?

Snyft
Vet inte heller vilken sida Du varit inne på, länka gärna. Vet inte heller vad "Florida sidan" är, jag har själv en hemsida som heter Floridasidan och länkar där till den rätta sidan https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ samt varnar för att använda någon annan sida.

Det Du kan göra är att mejla dem Du anlitat som ombud om det nu är en annan sida än den officiella (vilket det verkar vara om det är .UK samt $59/pers) och be dem betala tillbaka pengarna samt kontakta din bank och be dem stoppa betalningen. Chansen är kanske liten att få pengarna tillbaks då Du trots allt anlitat dem även om det kan ses som bedrägligt om de använder en sida som ser ut som den officiella och de inte är tydliga med att de säljer en tjänst.
Av Ninali
21 apr. 2013 23:26
Det var via floridasidan.se men nåt fel har det blivit tror inte heller är medvetet fem från sidan då det är via den man varnar för bedrägeri.
Som sagt ska undersöka mer. Det du skrev om tredje part, vad menade du då?
21 apr. 2013 23:29
Med tredje part menar jag ett ombud. D v s att du betalar någon annan för att fylla i den åt dig.
(us gov är ju första part och du är andra part)

Men kolla historiken så ser du vilka sidor du varit inne på.
Av Ninali
21 apr. 2013 23:32
Tack för era svar. Ska kolla imorgon o återkommer därefter.
Av Ninali
22 apr. 2013 13:15
Jaha då har jag insett att vi är blåsta och vill verkligen varna alla som ska ansöka om ESTA till USA att verkligen göra det på rätt sida.

Fel sida där jag gjorde min ansökan var: http:// usa-esta-visa-se.com

Har fått en bekräftelse på att en av ansökningarna var klara (de andra har jag aldrig fått något svar på). Min som skulle vara klar (fick ett mail med en bifigad pdf fil med ESTA logotype och allt såg helt korrekt ut). Men har nu kollat mitt personnummer och ingen ansökan finns registrerad hos ESTA.

Har nu spärrat mitt kontokort och kommer göra en ny anmälan på "rätt " sida.

Hoppas resan blir bra iallafall och ser fram emot att åka till vårt favorit land

/nina
23 apr. 2013 01:13
Sidan Du ansökt på är ju ganska tydlig med att det är en tjänst man erbjuder som även kan göras på den officiella sidan. Den ser ju oseriös och slarvig ut, googleöversatt kanske och inte ett spår av någon information om vem som ligger bakom sidan.

De erbjuder en del extra, som man kan tycka ringa värdefulla, extratjänster som ingår.
Skulle väl inte kalla den för bedrägeri då den inte utger sig för att vara den officiella sidan. Däremot om de påstår att en ansökan är godkänd om den inte är det luktar mer bedrägeri, risken att något går fel är så klart dock större om man går via ett ombud än om man själv har koll på allt.

Försök som jag skrev att mejla dem för att få tillbaka pengarna, kan faktiskt hända att det går.
24 apr. 2013 21:26
Jag har också ansökt om mitt ESTA på den sidan, då det stod i en New York guide som jag köpte att man kunde göra det där. Jag fick också ett mail med en pdf där jag tyckte att logon var lite suddig/pixlig så jag blev lite suspekt. Men när jag sökte på vad som verkar vara den rätta sidan (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/) för att granska min ESTA-ansökan så fanns den faktiskt där och det stod att den var godkänd. Jag funderar dock på att ansöka om en ny på den rätta sidan bara för att vara på den säkra sidan. Vad tycker ni?
24 apr. 2013 21:33
Citerat från atlanten:
Jag har också ansökt om mitt ESTA på den sidan, då det stod i en New York guide som jag köpte att man kunde göra det där. Jag fick också ett mail med en pdf där jag tyckte att logon var lite suddig/pixlig så jag blev lite suspekt. Men när jag sökte på vad som verkar vara den rätta sidan (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/) för att granska min ESTA-ansökan så fanns den faktiskt där och det stod att den var godkänd. Jag funderar dock på att ansöka om en ny på den rätta sidan bara för att vara på den säkra sidan. Vad tycker ni?
Har Du en godkänd ansökan där uppgifterna stämmer är det onödigt att göra en ny oavsettvem som gjort den åt dig så spara de 14 Dollarna till något roligt istället ;-)