Era favoritmatställen i Rom och Florens?

Av Lora
13 juli 2013 22:57
Visningar: 3294
Ska göra ett besök till dessa två städer nästa vecka med min son.
Efterlyser tips på bra matställen. Något trevligt några steg från turiststråket... ?
Vilka är era givna favoriter?
13 juli 2013 23:15
Kan bara tala för vad jag tycker om Rom och där är mitt favoritställe Piazza Navona. Bra restauranger tycker jag finns i Trastevere och... lite överallt, det är ju Italien. Piazza Navona lyckas dock alltid bjuda på den bästa stämningen enligt mig men det är ju lite turistställe.
Av Lora
14 juli 2013 11:56
Tack för tipset! Ska kolla upp det väl där på plats... :)
Av Lora
14 juli 2013 19:14
Citerat från Gunillad:
Rom:
Här var jag 2009 och då var det ett kanonställe.
Trattoria der Pallaro http://www.trattoriaderpallaro.com/
Stort Tack, Gunilla! Sparar tipset! Första kvällen är fixat! :)

Underbar blogg! Har läst om er resa till Rom och Amalfikusten
samt ”Vandring på Gudarnas väg” – kunde inte låta bli att le... ibland! :)

Jag planerade först att stanna i Neapel men det blev Pompeji istället.
Vesuvius och en utflykt till någon by på Amalfikusten blir det innan vi beger oss till Florens.

Önskar dig en finfin kväll!
Av Lora
14 juli 2013 19:23
Citerat från Sierra:
Du har en mysig trattoria på 35 Via di Ripetta i Rom som heter La Buca di Ripetta. Det ligger ganska nära Piazza del Popolo (ca 200 m). Jag går alltid dit när jag är i Rom och dessutom ligger det nära där jag brukar bo. Det är alltså inte där alla turister håller till...
Mille Grazie! Dit ska vi! :)

Var brukar du bo i Rom? Läste om det häromdagen i någon gammal tråd men tittade inte närmare på det. Iofs boendet har jag fixat. Vi stannar på: http://www.retrome.net/rome/ - det är ca 4 km till Piazza del Popolo...

Ha en riktigt skön kväll!
Av Sierra
14 juli 2013 20:58
Jag bor på det familjärt mysiga lilla hotellet Hotel Centrale, 10 min från Spanska Trappan i riktning mot Piazza del Popolo. Många restauranger i kvarteren, bl a La Buca di Ripetta :-)
15 juli 2013 10:49
Rom har jag (otroligt nog) aldrig varit i, men i Florens döljer sig fantastisk mat i vilket hål i väggen som helst bara du kommer bort från värsta turiststråken.

Mitt tips är alltså att chansa dig fram.
Av Lora
15 juli 2013 11:58
Citerat från Robbowan:
Mitt tips är alltså att chansa dig fram.
Tack! Det är så jag brukar göra. Bort från turiststråken en bit...
Och är det mycket folk i la buca... – då finns det ju anledningen till det. :)

Fast ibland är det skönt att veta i förväg att man hamnar på något bra ställe där det serveras riktigt god mat – då är era tips ovärderliga!
Av Sierra
15 juli 2013 12:07
Citerat från Loriana:
Tack! Det är så jag brukar göra. Bort från turiststråken en bit...
Och är det mycket folk i la buca... – då finns det ju anledningen till det. :)

Fast ibland är det skönt att veta i förväg att man hamnar på något bra ställe där det serveras riktigt god mat – då är era tips ovärderliga!
La Buca som inte är stort är poppis bland locals. Det är typ kvarterskrog.
15 juli 2013 13:15
Klassiker från Florens:

Kollega 1: Where's the pizza salad?

Kollega 2: Äntligen bra mat, jag hittade McDonalds.

Chef, i hotellets lunchmatsal: Bästa maten hittills.

Eeeeh, eeeeh och eeeeh?
Av Lora
15 juli 2013 15:02
Citerat från Robbowan:
Eeeeh, eeeeh och eeeeh?
Eeeeh är eeeeh är eeeeh... :)

Reser med min son - bl. a. för att komma bort från en klassiker från Sverige:
”Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma. Nåt annat vill jag inte ha.”

...
Av Lora
15 juli 2013 15:05
Citerat från Sierra:
La Buca som inte är stort är poppis bland locals. Det är typ kvarterskrog.
Så är det...
Av Basta
15 juli 2013 17:25
Min favorit i Florens är Trattoria La Casalinga, Via Michelozzi 9r. Massor av människor - de flesta lokala, stökigt, trevligt, samt god och billig mat. I närheten, runt det lilla torget, finns många barer dit de florentinska ungdomarna kommer på kvällarna.
15 juli 2013 20:57
Har varit i florens ca 30 gånger, maten ganska likriktad.

Mina favoriter är:

Il Lattini, ganska turistigt men väldigt bra mat och råvaror, de har rullande meny, maxar man allt som går så brukar det gå på 50-60 euro/Pers då är det iprincip obegränsad med alkohol:)

Don Giovanni: väldigt bra mat 100 meter ifrån il lattini.

Kaffet är riktigt dåligt som i övriga norditalien (för en kaffeälskare med billiga bönar, robusta) men gå till blygsamma Scuro chiarro, de har även liten prisvärd lunchavdelning
Av Lora
16 juli 2013 00:01
Citerat från Patrikda:

Mina favoriter är:
Il Lattini
Don Giovanni

Kaffet är riktigt dåligt som i övriga norditalien (för en kaffeälskare med billiga bönar, robusta) men gå till blygsamma Scuro chiarro, de har även liten prisvärd lunchavdelning
Super tack för dina favoriter! Får se om det blir någon av dessa alt. om jag lyckas med att hitta min egen favorit också... (Endast två dagar i Florens och man kan ju inte äta hur mycket som helst. :))

Kaffet. Det har jag nästan glömt... No, skojar. Det lär bli ett besök på: http://www.chiaroscurofirenze.it - ett måste för en kaffeälskare som jag är – stort tack för tipset! (Obs! ”billiga” robustabönor ger espresso kropp och hjälper cremabildandet bl.a. ... )

Provat espresso på Caffe Sant’ Ambrogio?
Av Danny79
23 juli 2013 10:37
Rom: Popi Popi ligger i trestavere
23 juli 2013 11:56
Loriana: Det där m robusta är en riktig vattendelare. De riktigt talibanska anhängarna av den s k 'nya skandinaviska stilen' av kaffe rynkar helt på näsan åt allt som inte är 100% Arabica och syrligt. Själv har jag inget emot det. Olika kaffe vid olika tillfällen helt enkelt.
Av Lora
23 juli 2013 21:24
Citerat från Danny79:
Rom: Popi Popi ligger i trestavere
Tack! Får se om jag hinner dit imorgon,
berättar senare hur det var i sådant fall. :-)
Av Rolf_52
24 juli 2013 08:21
...vill minnas att svenske fotbollslegendaren Kurre Hamrin som bott i Florens i årtionden rekommenderade Il Latini...och vi blev mätta och nöjda och glada och jag har bekanta som haft samma erfarenhet :)
24 juli 2013 20:23
Citerat från Sierra:
Citerat från Loriana:
Tack! Det är så jag brukar göra. Bort från turiststråken en bit...
Och är det mycket folk i la buca... – då finns det ju anledningen till det. :)

Fast ibland är det skönt att veta i förväg att man hamnar på något bra ställe där det serveras riktigt god mat – då är era tips ovärderliga!
La Buca som inte är stort är poppis bland locals. Det är typ kvarterskrog.
Ska vi absolut besöka då vi ska bo 10 min från piazza del popolo :)
Av Annl
24 juli 2013 22:35
Restaurang Zaza i Florens - ett höjdarställe med supergod mat. Alltid kö och grannställena är tomma men vänti kön på plats och ni får en matupplevelse utöver det vanliga...
Av Lora
25 juli 2013 23:34
Citerat från Rolf_52:
...vill minnas att svenske fotbollslegendaren Kurre Hamrin som bott i Florens i årtionden rekommenderade Il Latini...och vi blev mätta och nöjda och glada och jag har bekanta som haft samma erfarenhet :)
Il Latini och Don Giovanni sparade jag till mitt nästa besök till Florens!

Med facit i handen - Robbowans tips om att ”i Florens döljer sig fantastisk mat i vilket hål i väggen som helst bara du kommer bort från värsta turiststråken” – stämmer mycket bra. Vi hamnade på ett ställe, minns inte namnet (något med ”Dante”), där sonen fick den godaste lasagnen har någonsin har ätit. Det är hans älsklingsrätt sedan barnsben. Jag själv tillagar lasagnen efter ett italienskt recept men nu känner jag mig hotad och måste nog skaffa fram ett bättre... :)

Bästa maten på hela resan fick vi i Firenze... mätta och nöjda och glada blev vi!

---

Fick flera tips inför framtida besök:

Trattoria Bordino (http://www.trattoriabordino.com) och för en drömmåltid med inslag av utsikten mot de florentinska kullarna: Trattoria Omero (http://www.ristoranteomero.it )
Av Lora
26 juli 2013 11:42
Citerat från Robbowan:
Olika kaffe vid olika tillfällen helt enkelt.
Japp… smaken är som baken! Syrligheten för balansens skull – alla gånger om det nu behövs. Här pratar vi om kaffet i Italien. Jag är en kaffeälskare – inte någon expert och min espresso vill jag ha med den bittra kicken i sig… det skall absolut inte vara för surt, för bittert, för sött, för milt… välbalanserat är ordet! :)

Med facit i handen: endast i ett av fyra fallen fick jag relativt bra kaffe på denna resa…

De har ju lyckats med att korsa Arabica och Robusta = Arabusta… testat?
Av Lora
26 juli 2013 11:44
Citerat från Annl:
Restaurang Zaza i Florens - ett höjdarställe med supergod mat. ...
Stort Tack! Såg ditt tips i Florens men då har vi redan ätit...
http://www.trattoriazaza.it - sparar till framtida besök då det lär bli flera... :)