Ensam i Kapstaden?

Av Neiro
21 sep. 2016 18:52
Visningar: 554
Jag har tänkt åka som volontär till Kapstaden med ett program som heter Healing Through Horses. Tanken är att vara där i fyra veckor, det ligger i Constantia Valley och man bor på plats.

Jag tänkte stanna i Kapstaden en vecka till efter programmet, bo på hostel och upptäcka staden. Robben island, Lion's head och Boulders beach är några ställen jag vill besöka.

Saken är att jag, 21 årig tjej, kommer åka själv. Jag blir väldigt lätt paranoid över saker som kan hända. Det gör mig ingenting att besöka platser själv eller hitta på saker själv. Det som får mig att tveka är säkerheten, att jag kommer bli ett lätt "mål" för jag är en ung, nojig turist som reser ensam. Jag förstår att man inte ska vara ute och gå själv på kvällen och liknande.

Borde jag oroa mig så mycket för säkerheten? Kan jag lugna mig, åka och förlita mig på sunt förnuft? Jag har ofta hört att det är många som blir rånade och råkar ut för saker.
21 sep. 2016 20:33
Hej,

Taxi är ett bra hjälpmedel för att ta sig fram ensam. Man kan ju alltid be hotellet ringa en taxi som de litar på. Taxi är dessutom inte dyrt alls.
Jag var i Kapstaden i cirka 2 veckor och rörde mig själv väldigt fritt i staden utan problem. Det är senare på kvällen som man bör tänka över sina vägval lite och ta det säkra före det osäkra.
Ha inte på dig farmors guldarmband och ringen du fick av mamma, ha lite pengar i plånboken och några värdelösa kort, lägg resten av pengarna i någon dold ficka. Skulle man bli rånad så är det bara att lämna ifrån sig plånboken med bibliotekskortet och 200 rand.