Endast 3 nätter på Malta, vad får vi inte missa?

11 juli 2015 00:14
Visningar: 1206
Vi ska åka till Malta för första gången i augusti och ska endast stanna mån-tors.

Vi kommer till Malta på måndagen kl 16.20 och flyget hem går på torsdag 17.20.
Alltså har vi bara 2 heldagar att vara där och vill har så många tips som möjligt hur man kan lägga upp vistelsen så smart som möjligt :D

Vi kommer att bo på Santana hotel som ligger i Qawra.

Vi vill inte missa bästa sandstränderna och bästa shoppingen, och Valletta hade varit kul att besöka?!
Som sagt så är det bara 2 heldagar vi kommer att vara där, men vi kanske hinner något på måndag em/kväll när vi kommer dit och även något på torsdag innan vi ska åka hem.

Tacksam för tips :D
Av Cattta
11 juli 2015 23:06
Hej, just hemkommen från Qawra. Det var väldigt varmt nu så vi kom inte iväg på nga utflykter pga värmen och det extremt dåliga läget på Malta, vad gäller kultur och shopping etc. Jag kan nog påstå att det är Malta sämsta läge att bo på om man inte bara vill relaxa på hotellet. Det var tom svårt att få tag på ngt ställe som säljer mineralvatten, inte en affär så långt ögat kunde nå. Försök att boka om till ett annat hotell vid en strand om det är det ni vill ha. Är det utflykter kultur så ska ni absolut inte bo här.

Vi bodde på seashells resort at suncrest, precis vid havet, ingen strand vill säga, men stort pool område och privat klippbad vid havet, alltså ända ute vid havet.
Nyrenoverat och 4 stjärnigt och billigt.
Om ni mot förmodan ska bo på Santana så har ni långt till havet, vet inte om det finns pool på detta hotell mitt i bostadsområdet, annars kommer ni inte att överleva värmen, jag lovar. Pratade med mga svenskar som gjort utflykter till Sliema o blå lagunen och de alla upplevde bussarna väldigt krångliga och det tog enormt mkt mer tid att resa än utlovat.

Taxi måste beställas på nätet, ecabs, de svarta bilarna, går alltså inte att stoppa en bil som här hemma. De vita taxibilarna ska ni akta er för, de lurar turister på pengar, ge falska pengar etc tillbaka.
De vita taxibilarna körde oss till och från flygplatsen, men man betalar ett fast pris redan på flygplatsen och vi betalade hemresan på hotellet.

Se till att boka om!!! Ni kommer att ångra såväl hotellet som läget.

Lycka till på Malta i alla fall
14 juli 2015 16:41
Aj ja, det var inte så positiva recensioner ovan.

Har själv inte varit till Qawra, men gillar Malta skarpt, speciellt då Gozo, så mitt tips blir väl då att åka över dit en dag, gärna med hyrbil om man ska hinna se något.

Valetta är en jättemysig stad.

Kolla gärna min reseberättelse från Malta för tips och bilder:
http://www.4000mil.se/?cat=141
Av Emolis
14 juli 2015 17:51
Om ni bor i Qawra kan ni alltid ta en promenad runt eller tvärs genom bostadsområdena till Bugibba, tar kanske en halvtimme/timme till fots. Går säkert att ta taxi med, vi valde att promenera i värmen (ja det är varmt på Malta!). I Bugibba finns mer liv, lite affärer, kvällsstämning och en liten strand. Vi bodde också på ett hotell inne i bostadsområdet i Qawra, dock hade vårt hotell pool så vi klarade oss. Vi använde oss av hop on/hopp off bussarna när vi var där och med dom kan man åka runt hela Malta eller Gozo. Vi upplevde dessa som prisvärda, även om taxi kanske är billigare. På Malta kör alla som galningar! Vi bokstavligen flög till flygplatsen med vår taxi (efter att han varit hemma och duschat och utan att berätta detta i förväg helt plötsligt körde in i ett bostadsområde och parkerade med oss i bilen för att springa in och duscha).
Av Cattta
14 juli 2015 18:58
Hej igen, kanske att det var lite negativt skrivet ovan från min sida men jag vill ändå påstå att det inte är något bra läge att bo på. Så bytt hotell om det är möjligt. Vi pratade med taxichauffören och han sa att det är normalt att temperaturen går upp till 40-42 grader i juli och augusti. Vi hade ca 35 grader i genomsnitt i början av juli nu, men det fläktade absolut ingenting ändå vi var ända nere vid havet.

På tal om hyrbil på Malta, nej inget jag rekommenderar, dels vänstertrafiken och att de kör och parkerar som galningar det vi kunde se under vår vecka på Malta. Taxichauffören körde som en biltjuv med oss till flygplatsen, vi sa ändå till att vi inte hade bråttom. Dels får man köra med hög alkoholhalt i kroppen på Malta och det är inte heller bra.

I Bugibba var det bara nga souveniraffärer om man nu kan kalla det för det, och knallar som stod och sålde solkrämer och solhattar. Det beror ju på vad man vill ha för shopping, vill säga. Det var smidigt att gå till Bugibba fr Qawra. Det var också lite synd att det började mörkna så tidigt på kvällarna när man väl kunde överleva värmen.

Vi kommer självklart att åka tillbaka till Malta i september eller maj för ön är ju fin.
14 juli 2015 22:18
Tack för era tips =)
Tror hotellet blir bra, det finns minst 2 pooler, en på taket o en inne tror jag och hotellet har fått fina recensioner och det är många som skrivit att läget är väldigt bra och att det är nära till allt.. så smaken är såklart olika. :)

Så Gozo kanske är värt ett besök då, trots att det tar en stund att åka dit? =) Kan man lika gärna annars åka till finaste sandstranden? (kommer ej ihåg vilken det var)

Det blir nog bussåkning.. hur betalar man bussen o är det lätt att hitta hur o vart man ska åka? =)
Av Cattta
16 juli 2015 00:35
Hej igen, det går en buss fr Bugibba direkt till cirkewwa, där båtarna till Comino och Gozo går ifrån, annars kör bussarna via Valletta och där byter man buss, så tyvärr det tar tid.

Skriv gärna och berätta vad du tyckte om läget i förhållande till kultur, strand och shopping när ni är hemkomna.