En vecka med apollo till Jordanien

Av Babilla
23 jan. 2012 18:37
Visningar: 10653
Hej,

Nu har vi precis kommit hem efter en vecka i Aqaba, Jordanien med Apollo. Hittade inte så mycket info här innan så tänkte skriva ett litet inlägg med sånt jag kommit att tänka på under resans gång - såklart välkommet för andra att komplettera :)
Vissa saker står säkert i andra inlägg tidigare också!

Vi reste mellan den 14-21:e januari och bodde på Captain's hotell, uppe i "city" i Aqaba. Vädret var sådär. Bästa tid att resa är (enligt de boende) mellan mars-maj och september-november. Vi hade helt okej solväder tre dagar, de andra dagarna blåste det kallt eller var mulet. I Petra och Amman snöade det och var flera minusgrader, så det är bra att komplettera sol-packningen med underställ och mössa och vantar om man åker den här tiden på året.

Alla var väldans trevliga mot oss. Välkomna till Jordanien var en vanlig kommentar - stolta över sitt land och sin kung. Lätt att ta sig runt och god mat!

Apollo på plats
Tyvärr uppfattade vi de flesta av guiderna som ganska oengagerade och okunniga. Vi var själva inte speciellt pålästa innan vi reste, men fick inte mer information på plats än vad vi kunnat läsa oss till. Vi testade ingen av deras utflykter, så dem kan jag inte uttala mig om, då vi redan vid "vallningen" till välkomstmötet kände att det inte är någonting för oss...

Shopping
Aqaba är en tax-free zon. Det innebär dock inte att det är billigare hemma, när det gäller de flesta vettiga sakerna (ex. klockor som jag kollade en del på). Det innebär inte heller att shoppingutbudet är bra, så ha inga förväntningar på shoppingen. Stadsmarknader finns, med kryddor och sjalar och sådant - okej priser. City Center (litet shoppingcenter utanför staden) är inte värt ett besök. Apollos guider rekommenderade istället en tur till Eilat i Israel, om det är shopping man är ute efter. Då tar man en taxi till gränsen, betalar 8 JOD för att resa ut, taxi från gränsen till stan och sedan 30 USD för att resa tillbaka till Jordanien. Testade inte det, tyvärr.

Sol och bad
Vi bodde som sagt på Captain's uppe i staden. Hotellet hade en liten pool, men det var inte sol på poolområdet så många timmar varje dag och det var väldigt väldigt litet. Troligtvis mer sol på sommarhalvåret men då är det förmodligen även större konkurrens om solstolarna. Vill man sola och bada, så är det främst strandhotellen som gäller - med privat strand och stora poolområden. Nu i januari var det väldigt kallt i vattnet.
Vi testade Intercontinentals pool-område två dagar. Det var en "utflykt" som apollo ordnade som kostade 36 USD (tror jag, det blev i varje fall ca 540:- för två personer per dag). Då ingick inträde till Intercont. pool och strandområde samt lunch på den libanesiska restaurangen. Fråga mig inte vad som skiljer den libanesiska maten från den jordanska - vi fick precis samma mat där som på vårt hotell. Lunchen var i varje fall väldigt god och det är enormt mycket mat. Grillat kött eller fisk + flertalet förrätter. Dricka tillkommer och det är ganska dyrt. Även drickan i poolbaren är dyr, ca 50:- för en lemon juice, att jämföra med 20:- på Captains.
Det ska vara gratis att bada vid Aqaba visitors center, på south beach. Vi testade dock inte det, då det blåste mycket de flesta av dagarna. Kostar ca 10-12 JOD t.o.r för att komma från Aqaba till South Beach.

Halvpension på Captains
Vi hade halvpension, middag och frukost. Maten var jättegod och det finns absolut ingenting att anmärka på när det gäller kvalité och service. Standard är soppa + sallad + 3 smårätter till förrätt, grillad fisk eller mixed grill till huvudrätt och en lokal efterrätt. Dricka tillkommer. Efter någon dag hade vi tröttnat på mixed grill så då bad vi att få se menyn och det gick bra att byta lite mellan rätterna, vi valde bort en del förrätter och så valde vi lite andra huvudrätter istället. Allt var jättegott, absolut inga magproblem!

Petra
Snälla, rid inte på kamelerna eller hästarna! Usch vad dåligt de behandlas av sina unga ägare. Detta var enda platsen som jag blev riktigt trött - otroligt mycket tjat om att rida. 50 JOD kostade det i entré (om man inte åker med apollo, då ingår det i utflyktens pris). Det fanns fina handarbeten att köpa, men det är ganska dyrt. Viss prutning krävs. Vad jag förstod så är anledningen till att alla säljer samma saker ett kollektiv, alltså när en kvinna säljer en sak så delar alla 25 (tror det var så många) på vinsten. Detta för att även barn vars mödrar gått bort ska kunna få mat osv, kollektivet försörjer dem också. Mysigt och gott att bli bjuden att sitta och dricka the med försäljarna.

Tala Bay och båtutflykt
Är ett hotell-marina och semesterlägenhetskomplex. Det var helt öde nu i Januari. Vi tog en utflykt med Neptune, en trimaran som man gick ner i för att sitta under vattnet och kika på korallrev och fiskar (det var för kallt för att snorkla, tyckte vi). Det blåste en del så sikten var inte helt optimal, men det är nog ändå häftigare att snorkla eller dyka tror jag. Dock fick man se ganska mycket, det ditplacerade skeppet, tanken och en del fiskar.
Att ta sig från Aqaba till Tala Bay kostade 14 JOD t.o.r och utflykten kostade 20 JOD per person. Vi bokade i hotellreceptionen och betalade där.

Guider
Vi åkte med Mohammad Nawasrah, som nämns i flera tidigare inlägg här. Dels till Petra en dag, tillsammans med ett annat svenskt par. Då betalade vi 20 JOD tur och retur. Hade vi bara varit två hade det kostat 30 JOD istället - fråga mig inte om matematiken.
Sedan tog vi även en längre utflykt, som varade två dagar. Första dagen åkte vi dels till Ma'an, hot springs och till döda havet. Jag tyckte inte personligen att hot springs var värda sina 15 JOD per person i entre, men självklart var det skönt att bada i det varma vattnet. Vid döda havet besökte vi Amman Beach, där det kostade 16 JOD per person i entre. Detta var verkligen inte värt sina pengar, då man inte fick någonting för dem. Det fanns toaletter och duschar - men bara iskallt vatten. I efterhand har vi förstått att man kan bada gratis på andra ställen (utan faciliteter) och att det även går att hyra in sig på de fina hotellen som ligger längs kusten. Då ingår handdukar, varmt vatten och ibland mat - men jag vet inte vad det kostar. Lunchbuffén inne på Amman Beach kostar 14 JOD, testade inte den dock. På kvällen fortsatte vi norrut och blev inbjudna till Mohammads familj för att äta middag. Det var jättegod mat, Mansaf fick vi och mängder av godsaker till det. Familjen var underbart trevlig och det var roligt att få ta del av en "äkta" jordansk familjekväll. Bodde gjorde vi i Mohammads hus, i en källarvåning. Det var okej, men riktigt riktigt kallt på natten. Husen är oisolerade och ouppvärmda och när vi sov där var det -3 grader ute. Underställ och mössa var nödvändigt, toapapper, handdukar och lakan (om man tycker att det behövs) likaså. Dag två fortsatte vi norrut, till resans mål - Jerash / Jarash. En romarstad som är riktigt sevärd! Området är enormt stort och imponerande. 8 JOD i entré. På vägen hem stannade vi till i huvudstaden Amman och tittade på Citadellet. En plats högt upp med utsikt över staden där många tider finns representerade - järnålder, bronsålder, romartid. Sevärt! 2 JOD i entré. Själva resan (tur och retur) betalade vi 165 JOD plus dricks (10 JOD) för.

På vägen hem åkte vi med en annan chaufför, Mohammads kompis Omar Ali. Han var lite mer av en guide tyckte vi, berättade mycket på vägen om döda havet och kameler och allt möjligt. Född i Petra och påstod att han kan smyga in en bakvägen om man vill spara pengar... Hans telefonnummer är 00962 7777 86124, email: (Logga in för att se e-postadress) Det var även han som fick oss att inse att vi kunde badat gratis i döda havet istället för att betala för "ingenting".

Spa
Sista dagen testade jag Janna Fitness & Beauty i Aqaba. Det ligger ganska nära Burger King. Skulle inte ha väntat så länge! Jätteduktiga tjejer, endast för kvinnor att besöka. För mer info: www.janna-spa.com
Betalade ex 15 JOD för manikyr med skrubb, massage osv.

Så! Avslutningsvis - om man vill göra mer än att bada flänga runt mellan alla utflyktsmål (vi missade ex. Wadi Rum som vi gärna velat se) så bör man åka två veckor. Då blir det nog lite mer lagom avvägning mellan sol och bad och utflykter. Aqaba är inte nödvändigt som utgångspunkt, det var varmare och mindre blåsigt vid döda havet (framförallt om det främst är sol och bad man är ute efter).

Självklart har jag säkert glömt saker - komplettera och fråga gärna!
Av Babilla
23 jan. 2012 18:42
Apollos utflyktsutbud i januari 2012

Petra - heldag inklusive lunch och inträde. Måndag och tisdag, 06.45-18.30 (vi åkte privat klockan 8 och var ändå där samtidigt och hemma samtidigt - till halva priset). Vuxen 187 USD, Barn 94 USD. En guide per busslast.

Jerusalem och Betlehem - två dagar inklusive middag en dag, frukost en dag, hotellövernattning. Exklusive gränsskatt 35 USD. Onsdag till torsdag, 06.00-20.00. Vuxen 338 USD, Barn 243 USD, Singetillägg 87 USD.

Döda havet - heldag inklusive lunch. Onsdag 06.45-19.00. Vet inte varför det tar så lång tid, är bara ett par timmars körning. Vuxen 103 USD, Barn 52 USD.

Wadi Rum - inklusive middag. Torsdag 11.00-19.00. Vuxen 93 USD, Barn 47 USD.

Snorkling - inklusive lunch. Alla dagar 12.00-16.00. Vuxen 41 USD, Barn 17 USD. Våttdräkthyra 10 USD.

En solskensdag i lyx - heldag på Intercontinental inklusive handdukar och en flaska vatten samt lunch. Alla dagar. Vuxen 36 USD, Barn 19 USD.
23 jan. 2012 19:30
Oj, vilken utförlig rapport! Otroligt bra för mig / oss som precis i dagarna ska åka. Jag trodde nog att det skulle vara varmare... Tusen tack för all information!!!
Av Babilla
23 jan. 2012 20:09
Det trodde vi med :)
Men det var inte kallt alla dagar! Tre dagar var det riktigt skönt solvädet, så strunta inte i bikinin :)
Av Hathor
28 jan. 2012 11:04
SÅ BRA INFO..MEN KOSTAR DE VERKLIGEN 50 JOD ATT GÅ IN I STADEN PETRA??
28 jan. 2012 11:12
Tack för att du delar med dig! Fram för fler personer som återkommer om sina resor!!
Av Babilla
30 jan. 2012 08:45
Hej

Nja alltså - vad menar du med staden Petra?
Att gå in i själva världsarvet - det du ser på alla bilder när du googlar på Petra, kostar 50 JOD per dag. För två dagar kostar det 60 eller 70 tror jag, men minns inte riktigt eftersom vi inte gjorde det. Men det är i varje fall billigare per dag - ju fler dagar man betalar för.

Detta förutsatt då att du inte åker med ex. Apollos guidade tur - då ingår entrébiljetten.

Hälsn.
Camilla
Citerat från hathor:
SÅ BRA INFO..MEN KOSTAR DE VERKLIGEN 50 JOD ATT GÅ IN I STADEN PETRA??
Av Brassen
30 jan. 2012 14:19
Sitter pa ett iskallt hotel i Wadi musa (Petra) och laser din reseskildring Babilla, haller med dig om allt. Kan tillagga att ett 2 dagars besok i Petra kostar 55 jod dvs bara 5 jod mer an en dag. Och 2dagar behovs. Tack for din tydliga skildring!
7 feb. 2012 11:24
Tack Babilla för all bra info!
Nu vet vi lite mer om vad vi kan förvänta oss samt do's&dont's!
Om det är fler som åker innan vi drar dit i Mars skriv gärna inlägg i den här tråden :)
Mvh,
TigerPearl
8 feb. 2012 22:15
Hej
Vi bodde i Tala Bay i nov 2010 och hade kanonväder. Finns bra snorkling (hade dock tunn våtdräkt, ca 22 grader i vattnet) om man går ca 600m söderut.
Besökte Petra och Wadi rum. Vi hade också privat guide som var mycket bra. Skrev om honom. Betydligt bättre att bo i Tala bay och ta buss in till Aqaba tyckte vi.
Sebastian
Av Annl
10 feb. 2012 16:34
Oj, vilken spännande reserapport! Tack!

En intressant fråga till er som är/har varit i Jordanien nu i närtid är hur säkerhetsläget är? Vi tycker att det skulle vara vansinnigt spännande att få komma till bl.a. Petra och vi har kollat på en rundresa med King Tours, vilken verkar väldigt fin men har valt bort detta med tanke på hur läget är där nere nu i grannländerna. Men det kanske är fel tänkt...

Du skrev att lokalbefolkningen sa att även november var en bra månad men jag undrar om det inte är för kallt då - givet att man tänker sig att man vill ha gott och varmt bad. jag minns i alla fall att mannen på Turmässan pratade om att det var för sent att åka till Jordanien på höstlovet (som ju ligger i slutet av oktober/första dagarna i november) om man ville ha gott och varmt.
10 feb. 2012 17:34
Jag besökte Jordanien den andra veckan i november 2010. Gjorde då en rundresa med Apolla som jag varmt rekommenderar. Landet är spännande men mycket lugnt. Tror inte du behöver vara orolig för grannländerna. Folket är ärliga och straffen för en jordanier som "går på" en turist får nästan alltid ett par års fängelsestraff berättade vår guide. Kungen och framför allt kungens mamma arbetar för att de ska få fler turister till landet.

Vädret i November var som en vanlig sommar hemma på västkusten. Efter en halv vecka upptäckte dock jag och mina 8 nya vänner som jag reste med att vi inte behövde solskydds faktor.

//Louie
10 feb. 2012 17:40
hej
Läs 2010-11-21 Guide i Jordanien, hela tråden.
Vi var där i slutet av nov 2010 och hade bra väder. Ca 22 grader i vattnet och ca 28 i luften. Vi snorklade i ca 30 min/dag, jag med tunn våtdräkt, men hustru enbart med bikini. Kortbyxor i Wadi Rum och Petra. Solbad till solen gick ner. Sedan kan ju vädret skifta förståss år för år.
Sebastian
Av Babilla
10 feb. 2012 20:23
Säkerhetsläget ska inte vara några problem - vi hörde inte talas om någon kriminalitet mot turister och så som läget var i landet i januari när vi var där så märkte vi inget av grannländernas konflikter. Däremot var det många av de jordanier som vi pratade med som var ledsna över att turister blir rädda för att åka till Jordanien (deras "trygga land med en kung som är snäll") bara för att grannländerna är oroliga. Själva har de inte haft konflikter av det slaget sedan 70-talet om jag inte minns fel? No worries!

/Camilla
Av Annl
11 feb. 2012 07:52
Så bra att det är lugnt i Jordanien! Då får man lägga till det till önskelistan...

Tack för era svar!