El gouna - kairo??

2 jan. 2007 21:27
Visningar: 2282
Jag tänkte besöka pyramiderna under min semester i el gouna. Är det någon som har tips hur jag ska göra för att slippa ta ett färdigt paket med ett charterbolag? Har förstått att det går bussar från hurghada till kairo men har blivit avrådd pga icke AC, hög arabmusik och rånrisk?! Kan man lita på bolag där nere som har färdiga guideturer med övernattning?! Hört att de lurar en ibland?! Någon som har erfarenhet av detta och vill tipsa mig så är jag evigt tacksam!
Av Lina_s
3 jan. 2007 07:47
Hej!

Jag var i Egypten för två år sedan, bodde i Hurghada, och besökte pyramiderna under min vecka där. Åkte med charterbolaget, via El Gouna, till Kairo och tyckte verkligen att det var bra. Alltifrån säker transport i fin buss, god mat, besök på museer, marknader m.m. och bra övernattning. Pyramiderna besöktes på dag två och är verkligen sevärda! Tycker det låter läskigt att åka med Egyptisk buss och rekommenderar färdigt paket med charterbolag.

/Lina
Av Kattens
20 jan. 2007 09:51
Bussarna som går mellan Kairo och hurghada håller hög europisk standard. Med AC, försäljning ombord etc. Det är inget fel på de bussar jag har åkt med där emellan. Jag har åkt emellan flera gånger. En biljett kostar ca 70LE. MEN är man inte mycket van turist så skulle jag rekommendera att man åker med chartergrupp. Kairo är ofantligt stort. Och har man inte mycket tid att spendera där så skulle jag åka med en grupp. Charterbolagen har enligt lag en egyptisk guide med på alla sina turer som minst talar engelska. Hade själv första gången i Kairo en egyptisk guide som talade svenska.
Självklart kan du lita på bolagen som finns där nere. Tänk på att drick systemet är mycket utbyggd. Även mellan egyptierna själva.
Egytpierna är ett underbart folk! Behandla bara dom med respekt så får du massor med respekt tillbaka.
Hoppas du får en underbar resa dit ner! Saknar mitt älskade Egypten jättemycket!
Av Kama
2 mars 2007 00:06
Hej!!
Jag och en kompis till mig var i el gouna för två års sedan, enorm vacker ö.Som västläning är det så att ej rekomenderad eller snarare icke tillåtet att åka till Kairo på egen hand, det hjälpte inte till att vi var inte etniska svenskar och talar till och med arabiska, vi fick reda på att myndigheterna eller polisen tar hänsyn endast på vårat pass och inte på utseendet vid vägspärrarna , därtill köpte vi en resa till Kairo som arrangerades av en turist byrå med en modern mini buss med AC, bestämmelserna tvingar sådana bolag att bussen skall köras av två chaufförer när det gäller långa resor som våran.Vi åkte i karavan med två andra stora bussar som var fyllda av turister under polisens bevakning, en polis bil bakom karavanen och den andra framför karavanen ända fram till Kairosgräns.Våran chaufför försökte köra om en av dem här polisbilerna, då blev han stoppad och fick sitt körkort indraget.Syftet bakom polisens bevakning är huvudsakligen att skydda turisterna från något terroriskt dåd och inte bara från rån som du hörde.Jag har åkt till Egypten fyra gångar under åtta år och aldrig hört om något rån på vägerna, utan vad jag vet att folk blir av med sina plonböcker inne i storstäderna om man är inte försiktig, den händer också i Grekland eller i Turkiet osv.Andra gången åkte vi en stor buss som hade AC, gratis kaffe , te, mini vatten serverades, vidio film och var modarnare än bussen som kör mellan Stockholm och Karlstad expelvis, någon arabisk musik hörde vi inte heller även om det var mitt önskmål.Sammanfattning är det så att det handlar inte om musik eller rån utan det är inte tillåtet överhuvudtaget att åka på egen hand som jag sagt, men jag såg folk som gör det vid det tredja tillfället då åkte jag på min egen hand och tog risken vid Check point.Det finns pålitliga arrangörar som fixer ex två nätters resa till Kairo med guide som inte får lura folk annars blir dem av med tillståndet livet ut och får andra påföld av vad kallas turistpolisen om jag har rätt förstått.Åk kollektivt med en auktoreserad firma då blir inget bekymmer.Lycka till
2 mars 2007 10:05
Jag och min 11 årige son var i egypten vintern 05 till 06. Vi hade bara köpt flygbiljett till Kairo och ordnade resten själv. Det är inga problem att åka buss i Egypten. Vi tog den "egyptiska" bussen mellan luxor och hurghada, som var billig och "Olyxig" men utan problem. Det går bättre bussar mellan hurghada och Kairo, eller så kan du flyga inrikes..ganska billigt. Väl i kairo hyr du en bil som tar dig till pyramiderna och väntar där på dig också. Vi valde att rida runt dem..kul!!. Det är långt mellan hurghada och Kairo. Jag hade hellre besökt luxor. Där finns minst lika mycket att se (faktiskt mer). Vi kom till Luxor en förmiddag med tåget från assuan. Sedan hyrde vi en bil med chaufför hela dagen som körde runt oss till Hatchepsuts dödstempel, konungarnas dal, Karnaktemlet mm. Det kostade ca 250 kronor för en heldag. Sedan kan du välja att bo kvar i luxor en natt och gå på marknaden (billigt) eller åka tillbaka till Hurghada.
MVH
Resepriraterna
Av Kattens
2 mars 2007 21:04
Jag skulle INTE rekommendera att köra bil själv i Kairo Giza om du inte är en mycket van bilförare! Ta en taxi istället.
3 mars 2007 22:50
Vi åkte privat med inrikesflyget Egypt Air från Kairo till Hurghada o tillbaka. Mycket bra flyg, tog endast 50 minuter. Sen hade vi en bekant som tog oss runt i Kairo överallt där vi ville se vilket var en stor fördel.
Kanske kan man hyra en egen chaufför vilket vore bäst som också kunde guida?
Första gången vi var i Kairo så åkte vi från Israel...gick över gränsen vid Taba o bytte till en Cheva Van...tog oss 11 timmar att korsa Sinai-öknen...o under Suez-kanalen.
Sen hade vi två egyptiska guider på fyra personer vilket var toppen.
Den resan köpte vi privat i Israel.
Så man kan göra på många vis.
Numera kan vi låna en lya i Kairo med egen chaufför när helst vi vill o det tackar vi för...*L*
Se upp för kamelförararna runt pyramiderna.....gör inte som vi o hoppa på bästa kamel...sen drar de iväg med en o man har inte en chans att stoppa...SEN får man betala för att få kliva av....hojja
Mvh Eva
16 jan. 2009 17:06
Citerat från linnea_w:
Jag tänkte besöka pyramiderna under min semester i el gouna. Är det någon som har tips hur jag ska göra för att slippa ta ett färdigt paket med ett charterbolag? Har förstått att det går bussar från hurghada till kairo men har blivit avrådd pga icke AC, hög arabmusik och rånrisk?! Kan man lita på bolag där nere som har färdiga guideturer med övernattning?! Hört att de lurar en ibland?! Någon som har erfarenhet av detta och vill tipsa mig så är jag evigt tacksam!
Bara åk i lugn och ro jag anser att den info du fått om bussar o resebyråer är rena skitpratet, jag har varit i Egypten tillräckligt många gånger för att våga påstå detta. Om någon blivit illa drabbad någon gång göller inte detta för alltid
Trevlig resa
ALF
Av Elgona
16 jan. 2009 19:40
alla bussar mellen kairo o hurghada har inte hög standard,o alla bussar ta heller inte turister,då talar jag om tex elgouna buss eller west delta buss,ibland är det mkt mutor som krävs för att få en plats,men så klart,inte alltid...de verkar vara en humörssak..

ta en färdig guidadtur med hotel,,då blir ni en liten grupp..
du kan lita på bolagen som säljer dessa resor..o det brukar inte vara hög musik..
rånrisk nej,men lurad kan man bli..

så håll i hatten o ha de så kul

v
9 feb. 2009 21:51
Utflykter med FLYG till Kairo Från !

Det går också att flyga till Kairo från hurghada - 40 minuter och så slipper man sitta i en varm buss vilket aldrig är skoj oavsett standard. Flyget till kairo tar 40 minuter!

Mer information hittar du på min guidesida

www. egyptenguiden.wordpress.com

Det finns även en facebook grupp ansluten till egyptenguiden där ni hitta resesällskap, Utflykter eller bara slänga ut frågor

Allt gott

Johannes