Egypten med båt?

30 maj 2008 21:09
Visningar: 1521
Hallå. Har varit i egypten nu i vår en kortare period och tänkte åka tillbaka till hösten och vara där en något längre period (några månader). Dock är flygpriset lite högt för mig som är student och därför undrar jag om det finns något mer tidsfördärvande, men ekonomisk alternativ, typ båt Sverige - Egypten? Jag har googlat lite men hittar inget som är relevant.

Restid spelar ingen roll, bara det är billigare än flyg! Några bra tips?
Av Charina
31 maj 2008 07:33
Varför inte ta kontakt med svenska rederier? Inte för att jag tror att det blir billigare än en flygstol, men iaf..
2 juni 2008 09:49
Prismässigt tror jag inte du kommer undan billigare med fartyg. Kontakta ett skeppsmäkleri och ta reda på vilka som seglar på Egypten. Det kan inte vara många fartyg som seglar från Sverige till Egypten och knappast något svenskt fartyg.
Kolla denna (Logga in för att se e-postadress); så kan du få en hänvisning
Av Ziesta
2 juni 2008 09:55
Borde inte en sista minuten-flygstol med något charterföretag bli rätt billigt?
2 juni 2008 10:00
Citerat från ziesta:
Borde inte en sista minuten-flygstol med något charterföretag bli rätt billigt?
Konstigt nog så för ett par år sedan hade jag fått ett bra erbjudande på hotell i Hurghada och undersökte vad en flygstol skulle kosta, det visade sig då att med samma bolag var det billigare att köpa en all-inclusive resa istället
2 juni 2008 14:23
Tyvärr är flyget i dag vad bussen var för ett par decenier sedan. Billigare än flyget kommer du nog inte undan!

Om du inte vill flyga(av miljöskäl, rädsla eller andra orsaker...) så kan du ju ta tåget! Från Köpenhamn kan du ta dig till Istanbul med byten i Munchen och Budapest. Från Istanbul går tåget till Aleppo i Syrien. Sedan måste du ta bussen vidare ner till Jordanien och över till Sinai. Sedan Buss vidare till riktiga Egypten.

Startar du från stockholm så kan du börja med en båtresa från Nynäshamn till Gdansk. Därifrån går tåget till Budapest, med ett byte i Warszawa.

Som sagt inte det billigaste sättet att ta sig till Egypten, fast faen så roligare än att flyga!

Ett litet bonusalternativ:

Ta färja till Gdansk, tåg till Krakow, tåg till Odessa, båt till Istanbul och sedan tåget till Aleppo. Denna resa kostade mig 1700 inklusive en 3 dagars allinclusive kryssning från odessa till Istanbul i egen singelhytt!

Jag unnar alla som ska ut och resa, att inte börja med en flygresa. Det känns så mycket mer i maggropen om man börjar med att lämna "hemma" på väg, järnväg eller på sjön.

Happy trailing!
/millicom