Egypten hur är det?

Av Lena47
21 sep. 2018 19:49
Visningar: 1246
Jag är själv tveksam och min man rätt emot. Men hittar charter dit i vinter för ca 14-15 000 kr med all in clusive för oss fyra. Egentligen inte så vi brukar, resa men lite frestad just nu att bara checka in på ett 4 stjärnigt strandhotell en vecka och bara sola och bada. Även säkerhetsläget är väl det jag tänker på.
Så någon som varit där eller rent generellt hur tänker ni?
22 sep. 2018 07:45
Hej, vi har aldrig varit där själva, men Egypten är väl det resmål som åsikterna går isär mest, några säger " aldrig mer" andra tycker det är hur bra som helst.....
Av Lena47
22 sep. 2018 08:04
Citerat från Thomas_petra:
Hej, vi har aldrig varit där själva, men Egypten är väl det resmål som åsikterna går isär mest, några säger " aldrig mer" andra tycker det är hur bra som helst.....
Lite så jag hört också men måste nog tillstyrka att det var jättelänge sedan jag hörde någon åka dit. Länge sedan som i 5-7 år sedan.
Av Lotta29
22 sep. 2018 22:25 (redigerad)
Vi var där för 10 år sen, hotellet och havet/ stranden var jättefin men ute på stan och övrigt var ingen hit, kommer nog inte åka dit igen.
Av Lena47
23 sep. 2018 10:17
Citerat från Lotta29:
Vi var där för 10 år sen, hotellet och havet/ stranden var jättefin men ute på stan och övrigt var ingen hit, kommer nog inte åka dit igen.
Ok. Var i Egypten var ni? Det är iofs nog mest sol o bad och bara tokslappa som gäller. (Det är en resa utöver vår vanliga långa semester få vi är rätt aktiva och hyr eget boende och ser mycket) Men hur var det dåligt inne i stan?
Av Marulk
23 sep. 2018 17:15 (redigerad)
Egypten är nog ett av de länder där du får mest resa för liten peng, fortfarande . Hotellen håller mycket hög klass.
Vår familj har gjort många resor till Egypten och det klarblå Rödahavet. Det fantastiska djurlivet under ytan är som att dyka ner i ett akvarium. 🐠
Vart är det ni har tittat på att resa? Kan nog ge en hel del tips.
Säkerhet? Har kolleger o vänner som ibland frågat hur vi vågar åka till Egypten. Vi har aldrig känt ngn osäkerhet. Det är inget demokratiskt land, får man aldrig glömma. Egypten har en helt annan kultur. Säljarna i bazar områdena och specifika turistställen kan vara besvärliga om man inte är van. Men med ett vänligt men bestämt nej tack, ’shukran’ så förblir man vänner.
Fråga på bara så hoppas jag kunna ge svar 🤗
Finns några album här på RG som kanske ger lite mersmak
Av Resapar
26 nov. 2018 04:51
Hej!
Jag har varit där i 2015 i Hurghada och kommer åka en gång till nu den 28de nov till Hurghada också! Fördelar
Det är billigt, det är fint på nästan alla resorts, det är säkert 100%, mycket o göra från safari på öknen till safari i havet m.m och folket där är jätte trevliga och hjälpsamma.

Nackdelar

Kvalitete på deras mat är inte så bra enligt mina kompisar som var med mig de fick diare men jag själv fick inte det.

Jag kan tipsa dig om ni vill fortfarande åka att kolla med allinc.se där hittar ni mycket billiga charter med all-inclusive resor till hela Egypten jag brukar boka från de.

En sak till om ni tänker åka till Hurghada åka INTE mer än en vecka ni kommer tröttna eftersom det är litet inte stort som Cairo typ eller ni kan åka en vecka till Hurghada o en vecka till cairo så ni kan ser pyramiderna det är en intressant upplevelse.
MVH
Av Vronkan
26 nov. 2018 09:05
Vi har varit i Egypten en gång och hade då en fantastisk vecka. Röda havet är verkligen något alldeles extra! Nu har vi dragit oss lite för att åka dit igen pga att det har verkat vara lite oroligt under några år. Dock har vi nu landat i att det blir en vecka i Egypten nästa höst. Som någon annan skrev - man får mycket resa för pengarna.
26 nov. 2018 17:27
Var där förra året med 2 grabbar och en helt ok charter vecka .
Ingen större skillnad än alla andra charter ställen .
Om man e rädd för oroligheter kanske man ska stanna hemma .
Ingen skillnad mot typ Cypern
Kan vara farligare att vistas ute på kvällen här hemma

Mvh Mikael
27 nov. 2018 22:54
Jag har varit i Egypten 11 gånger. Kan verkligen rekommendera Egypten som är billigt. . Härliga bad och stränder. Bra klass på hotellen. Är man nöjd med detta så behöver man ju inte gå utanför hotellet om man inte vill men vi har bara träffat på trevliga människor som vi under åren t.o.m. blivit vänner med och umgås tillsammans hemma i deras hem.