Efterlyser erfarenheter med homeaway.se eller liknande

Av Erc
6 juli 2011 13:50
Visningar: 7723
Vi överväger att hyra hus i en vecka för vår nästa USA-resa. Gissningsvis någonstans utmed Jersey Shores eller möjligen på Long Island.

Ni med faktiska erfarenheter får hemsk gärna dela med er. Hur gick transaktionen till? Verklighet vs små foton på webben? Bemötande? Bekymmer?
Av Maddeck
6 juli 2011 21:58
Hej,

vi har hyrt genom vacationrentals.com.
vi hyrde en lgh i florida och det var supersmidigt. Inga problem med någonting alls faktiskt.
fotona från hemsidan stämde bra överens med verkligheten. Vi fick bra vägbeskrivning och fick snabba svar på mejl om vi hade frågor.

betalningen skedde via mejl, hon hade nån typ av affär som hon lunde "dra" kortet i. i efterhand har jag insett att det kanske inte var så smart.... Men det gick ju bra!

mycket bra sätt att resa på, kommer göra det igen! Skönt att ha lite mer ett eget hem, än ett hotellrum. Kunna laga mat själv och ha lite större utrymme. Dessutom blir det ju ofta billigare!

Mvh M
Av Daytona
7 juli 2011 06:54
Vi har hyrt lgh genom vacationrental, funkat utmärkt. Betalat via paypal eller lämnat kortnr. Vi har fått ner priset rejält motför vad det står på hemsidan. Man kan pruta och deala. Aldrig haft några bekymmer eller problem.
7 juli 2011 11:38
Hej! Vi hyrde en lägenhet i Paris genom homeaway.se och det funkade jätte bra! Man betalar genom paypal. Det enda som var negativt var att vi skulle lämna en deposition på 500 euro när vi kom, som vi sedan fick tillbaka när vi skulle åka hem. Så det var ju inga pengar vi kunde använda under vår vistelse i Paris. Annars tyckte jag att allt var väldigt positivt. Några vänner till oss har också använt sig av homeaway när det hyrt hus i både Domenikanska och Brasilien, och de har inte haft några problem alls.
Av Erc
12 aug. 2011 01:04
Inne i slutförhandligen med en uthyrare nu. Jag som alltid låter magkänslan avbryta affärer är inte helt superbekväm med att förse vilt okända privatpersoner med tusenlappar.
Av Masker
13 aug. 2011 00:28
Hyrde apartment i NYC i juli genom airbnb. Betalade till airbnb som betalade uthyraren när vistelsen var över. Betalade också 500 us dollar deposit eller rättare sagt fanns det tillgängligt för airbn att ta ut från mitt kreditkonto fram tills några dagar efter att vi kom hem.
Hela vistelsen fungerade smidigt och boendet stämde bra med beskrivningen. Kommer att göra det igen.
Av Annl
15 aug. 2011 16:02
Erc,

Viktigt att tänka på - om det nu blev så att du slutförde affären - är när ni kommer till condon/huset att ni kollar igenom så att allt funkar och så att något inte är lite halvskadat, eller hur jag skall uttrycka mig.

Vi har hyrt condosar ett antal gånger i USA och är det privatpersoner som man hyr av så är det vanligt med hot om diverse olika avgifter; om man röker inne kostar det så mycket, om man inte lägger lakanen i tvättmaskinen när man åker kostar det så mycket, om man inte bär ut sopor osv osv. Vad jag menar är att det är viktigt att kolla så att ni inte åker på en avgift för en grej som ni inte gjort sönder utan som var sådan när ni kom. Och om det skulle vara så måste ni påtala detta direkt.

Mitt intryck är att det i USA är mycket hot om böter hit och dit - både om man skräpar ned längs motorvägen men också i andra sammanhang.

Men det har väl med "stämningskulturen" att göra...
Av Erc
16 aug. 2011 09:34
Annl,

Vi har ännu inte bestämt oss, men har en handfull hus på intresselistan. Anledningen till hushyran är att vi på amerikansk manér reser med "extended family", totalt fem vuxna och två barn - yngst 8 månader, äldst 65. Med många i resesällskapet och relativt höga komfortkrav blir hotell helt enkelt för dyrt.

Försiktigheten vad gäller både urval och själva vistelsen kommer vara maximal. Vi tar kontakt med tidigare gäster för referenser och vid ankomsten kommer hemmet fotodokumenteras i detalj.

Ogillar enormt att överföra hundratals dollar till en privatperson. Bästa vore om vi kunde hitta en bra deal på något av de stora hotellen i Atlantic City istället...
31 aug. 2011 09:16
Håller med "Masker" ovan.

Hyrt via www.airbnb.com två gångar och är väldigt nöjd. Man ser vad andra användare har skrivit om huset/lägenheten, Airbnb håller pengarna tills ni kommit dit och inte rapporterat något fel inom de första 24 tim.

Säkert och bra!