Dykning och boende i Bali

27 aug. 2011 21:36
Visningar: 3800
Min man och jag funderar på att resa till Bali i jan-feb -12 : vi är galna i dykning och undrar om det är någon som har bra tipsom dykning där.
Och hur ser prisnivån ut rent allmänt för boende , mat mm. Vi reser enkelt (ej Charter) och bor gärna på motell eller backpacker ställen. Vi har tidigare rest i thailand och Malaisia, men vill se något nyttt denna gång. Eller finns det nåt annat ställe vi bör besöka, dykning är viktigt.
12 sep. 2011 16:06
Hej på er, vi är ett gäng som ska ner i november och planerar då att använda oss av Crystal Divers på Bali, ägaren är en, inom PADI, välrenommerad danska. Man bör tydligen ha Advanced Open Water, för många av de bra dyken skall tydligen finnas under 18 m.

Vi kommer även att fortsätta vår resa från Bali till Norra Sulwesi, närmare bestämt Bunaken där vi dyker med Living Colours. Hos dem bör man boka i god tid, boendet ligger på 50 EUR/pers/natt i dubbelbungalow och då ingår tre mål mat. Ägarna är från Finland har jag för mig.

/ Malin
12 sep. 2011 23:00
Tack Malin, har kollat vidare och det är ju regnperiod i feb-mars när vi reser, samma som när vi var på Borneo i fjol. ni reser en bättre period. Men vi hade jättefin dykning på Borneo (Sipadan). Det är ändå lockande att besöka Bali, åtminstånde endel av resan. Måste nog kolla upp lite mer.
13 sep. 2011 10:54
Det ligger ett vrak utanför stranden i Tulamben som är fint. Vi bodde i Padang Bai och hyrde moppe och körde till Tulamben där vi hittade en liten dykfirma som tog med oss ut. Moped tog ganska lång tid så bil kanske är att föredra.
Bunaken är jättefint och man behöver inte boka boende och dyk innan. Vi bodde med all mat för 150:-/natt. då var det ganska simpla hyddor men mysigt. Alla nivåer finns att hitta. Ett annat mysigt ställe på Sulawesi är Kadidiri på Togean islands. Där finns endast två resorter, all mat ingår och båda har dykfirmor.
Flores, Komodo och Rinca ska vara fint men väldigt strömt. Tror att det kan vara ganska stormigt när ni är där. Ett annat indonesientips är Pulau Weh utanför Banda Aceh.
Sen finns ju även världens friskaste rev, Raja Ampat på Papua.
Av Hannahl
13 sep. 2011 15:57
Hej, vi var på Bali i februari och vädret var inte alls så dåligt. Vi dök inte när vi var där, ville dyka med Mola Mola men det var inte säsong tyvärr. Om ni har möjligheten kan jag varmt rekommendera en resa (går flyg från Bali) till Flores och dyka i Komodo National Park. En av de bästa dykplatserna vi besökt. Väldigt strömt på vissa ställen men helt klart värt det. Vi var på liveabord och båten låg i lugna vikar. Verkligen underbar dykning och MASSOR av mantor. Lycka till!
Av Jaoalle
24 sep. 2011 23:57
Rent allmänt så är ju regnperioden på Bali just då. Eftersom det ligger under ekvatorn så är det liksom tvärtom. På sommaren torrt och soligt, på vintern regnigt och fuktigt.

Om du vill veta mer, gå in på

www.asienresor.blogspot.com

ett rykande hett inlägg om just Bali postades precis!
4 feb. 2018 11:05
Lånar tråden lite
Va kostar det ca om man bara vill betala för enstaka dyk
4 feb. 2018 11:52
Citerat från Fredrik_bl:
Lånar tråden lite
Va kostar det ca om man bara vill betala för enstaka dyk
Beror ju lite på vart man dyker, men från ca 500:- för två dyk får du nog räkna med. Det är bara att kolla prislista hos olika dykfirmor.

http://www.balifabdive.com/prices-for-diving-in-bali/