Dykning Malapascua

Av Malinhs
11 aug. 2013 16:09
Visningar: 1243
Hej
Jag har tänkt ta dykcert när jag är i Malapascua och undrar om ni kan rekommendera vilken firma jag ska välja?
Är det någon som provat Padis e-learning?

Tack på förhand!
/Malin
12 aug. 2013 15:45
Ett mycket rekommenabelt förslag är Sea Explorers. Enastående kompetenta och ytterst trevliga. De lyckas onekligen att leva upp till sin devis "dive with a smile". I sin samling av dive instructors finns bland andra Thata som med sin över 8000 loggade dyk och med epitetet "The Island Boy" känner till allt som är värt att veta, både under och över vattenytan.
De håller till mitt på Bounty Beach.
29 aug. 2013 11:27
jag jobbar på Evolution (www.evolution.com.ph) seriöst dykcenter med bra guider och utrustning, plus att vi har 2 svenska instruktörer.
så självklart rekommenderar jag oss :P

elearning är i mitt tycke ett väldigt bra alternativ, blir lite dyrare att göra kursen men du gör all teori hemma online så du inte behöver sitta timmar i ett klassrum i Filippinerna. plus att du kan ta all tid du vill och när du vill
Av Malinhs
29 aug. 2013 17:02
Tack för ditt svar! Följdfråga: hur funkar det hos er med de som har gjort elearning. Såg att ni har 4dgr kurser för open water. Väntar de som har gjort teori på de andra? Blir vår kurs färre dagar eller hur ser upplägget ut? Med vänlig hälsning Malin
30 aug. 2013 10:07
Hej malin. för att svara på dina frågor, med elearning så slipper du alla filmer och kunskapskontroller, det enda du gör är en liten snabbkoll (en quiz på ca 20 frågor) som kollar att det är faktist du som gjort kursen online samt att du kommer ihåg de viktigaste sakerna.

det som är kvar är att vi kommer göra pooldyken dvs från en strand i lugnt vatten. vi kommer öva lite med utrustningen att ta regulatorn ur munnen och ha lite vatten i masken. mer eller mindre göra dig mera bekväm i vattnet. sen efter det så gör vi 4 dyk i havet de första 2 är max djup 12 meter och de sista max 18 meter. du kan pusha det och göra det på två dagar med det är mycket och långa dagar jag skulle rekommendera att du gör det på 3½ dag istället.. angående hur kursen kommer att vara att andra ser filmer innan eran kurs eller inte beror helt på andra bokningar, men vi kommer ha 4 instruktörer denna säsong så vi är mycket flexibla med schema och upplägg.

en annan trevlig grej är att efter kursen (du kommer vara certifierad att dyka till 18 meter) så kan man göra något som heter Deep Adventure. det är ett extra dyk som gör att du gör ett av fem dyk på nästa kurs Advance open water. det trevliga med detta är att vi gör dom där man ser Thresher sharks. hajarna är på ca 25 meters djup så det är för djupt för open water. men på detta vis kan man "lura" systemet lite :P

hör bara av dig om du har fler frågor.

hoppas vi ses!
Av Malinhs
4 sep. 2013 22:36
Hej och tack för all info! Låter jättebra! Vi kommer till Malapascua i november och det lutar väl åt att vi ses :)! Vi har bokat en vecka på tapanee, hoppas att det är ett bra ställe!?
Pojkvännen har redan advanced så han kommer också att dyka.
Behöver vi förboka något?

Med vänlig hälsning, Malin
6 sep. 2013 11:33
Hej malin, ja teepannee är en väldigt trevlig resort med egen strand och det är perfekt att se sol nedgången därifrån. det är inte direkt att du behöver boka med det skulle vara bra att veta när du vill göra kursen så vi kan planera lite med instruktörerna.

ha en trevlig resa och vi ses snart!
6 sep. 2013 14:49
Hej,

Skulle gärna vil slå ett slag för Exotic också. Vi dök med dem i julas och de är ett väldigt bra och seriöst stölle med många kunniga instruktörer. Men de andra två ställena som ockås är nämna är säkert mist lika bra. Det gäller att få en vissa känsla för vad som passar er. Oavsett så kommer ni att få fantatsiska dyk och the Tresher Sharken är så härftiga.
Ha härliga dagar på Malapascua, det är en paraids ö:)

/ Cecilia
Av Malinhs
4 nov. 2013 18:48
Hej Daniel,

Nu är vi snart på väg till Malapascua för lite efterlängtad semester och dykning.
Jag håller på med e-learning och vill gå open water kurs. Min sambo har redan advanced kursen.
Vi kommer till ön den 22:e och jag vill starta kursen så snart som möjligt. Vad tror du, hur ser det ut med kursstarter efter den 22:e?

Tack på förhand / Malin & Peter
Av Rickie
8 nov. 2014 07:02
Hej.
Jag har precis gjort klart min open water course här på malapascua med ett deep adventure dyk med treshers sharksen vilket va riktigt grymt. Jag gjorde min utbildning på little mermaid divers och jag kan verkligen verkligen rekommendera dom. Kollade runt på de flesta ställena förutom evolution och ev nåt mer men jag fastnade för little mermaid. Sofia (spanjorska) och vince (fransman) är instruktörer här och är helt underbara och kunniga. Innan jag betsämde mig för att göra kursen var jag både nervös och osäker på om detta var något för mig men instruktörerna var så proffsiga och säkra att det gick hur smidigt som helst och gav mig självförstroende. Under kursen fick jag bla se White tip shark, eagle rays, cuttlefish och mkt mer. Om ni funderar på vilka ni ska dyka med på malapascua så tycker jag absolut ni ska överväga little mermaid divers.

Hoppas detta kan hjälpa nån