Dykning i Mexico

Av Chrlju
20 dec. 2014 09:55
Visningar: 2555
Ska resa till Mexiko om några månader. Skall vara i Playa Del Carmen och Tulum drygt två veckor.
Nu skulle jag vilja ha hjälp av någon som har erfarenhet av dykning här, seriösa dykfirmor, dykning i Cenotes och i grottor, kändes det tryckt.
Tacksam om någon med erfarenhet skulle vilja dela med sig.
Christer
Av Pefra
20 dec. 2014 19:39
Hej.har inte dykt i cenotes men dock på Maya revet, även snorklat i cenotes och har aldrig varit med om större säkerhet, är i stort sett " följ våra regler, eller du får inte följa med" gäller egentligen allting man gör med guider i Mexico, vi dök med instruktörer från hotellet och fick, trots att vi hade cert, genomgå en utbildning i pool så dom såg vad vi kunde innan vi dök, har då dykt både på Barriärrevet och röda havet med svenska instruktörer men i Mexico är dom verkligen månna om säkerheten, tror inte du behöver vara orolig.
Av Emh87
21 dec. 2014 00:32
Hej,

Ska också till Mexiko i sommar. Någon som har en ungefärligt prisbild på en utflykt med 1 och 2 dyk?
Av Chrlju
21 dec. 2014 07:08
Hej.
Priser för två dyk ligger från 80 upp till 150 USD. Det finns många dykfirmor på nätet, så det är bara att googla.
Dykning i cenotes, är det som grottdykning eller är det som att dyka i en sjö med fritt vatten upp?
Av Sanook
21 dec. 2014 07:56
Citerat från Chrlju:
Hej.
Priser för två dyk ligger från 80 upp till 150 USD. Det finns många dykfirmor på nätet, så det är bara att googla.
Dykning i cenotes, är det som grottdykning eller är det som att dyka i en sjö med fritt vatten upp?
Det är som grottdykning m.a.o har du tak över huvudet och inte möjlighet till fri uppgång.
Men som t.ex. i cenote Chac Mool ("Claw of the jaguar") har man möjlighet att gå upp i en "luftficka" och ta en titt på stalagtiter, stalagmiter och coola trädrötter från marken ovanför som söker sig ner till vattnet.

Utan vidare utbildning så går man inte längre in i systemet än att man kan se ljuset från igångsplatsen.
Man sparar 1/3 av luftflaskan och vänder alltså redan efter 1/3 som ren säkerhet.
Men de cenotes jag dök i förutom Chac Mool var Grand Cenote och Aktun Ha, vilka var ganska grunda med maxdjup på 8-15m och gav därför ändå en dyktid på 40-50min. De var förvånansvärt kalla dyk, så kändes lagom tidsmässigt.
Det är viktigt att du har koll på din avvägning så du inte rör upp bottensediment eller slår i taket.

10 år sedan jag var där, så det kan ha hänt mycket, men de jag dök med var Studio Blue i PdC och Cenote Dive center i Tulum och de var jag nöjd med.

Har 180dyk loggade och cenotes ligger på topp 3, så jag rekommenderar det verkligen.
Något dyrare än "vanliga" dyk och inte direkt mycket att titta på, men en unik upplevelse och otroligt klart vatten. Halocline kan du även få uppleva - när sötvatten möter saltvatten.
6 juni 2015 21:10
Svensk ägd dykshop på Cozumel erbjuder 2 tank dyk (inkl all utr) för $80. Snabba båtar för att ta sig ner till dom sydliga dyksiterna. Båtarna utgår varje dag kl 8 & 13. Ibland även 9 & 11.

Även kurser tex Open Water för $349 och då ingår boende.

http://www.cozumeldiveschool.com
Av Emh87
7 juni 2015 17:00
Citerat från Kennethstromberg:
Svensk ägd dykshop på Cozumel erbjuder 2 tank dyk (inkl all utr) för $80. Snabba båtar för att ta sig ner till dom sydliga dyksiterna. Båtarna utgår varje dag kl 8 & 13. Ibland även 9 & 11.

Även kurser tex Open Water för $349 och då ingår boende.

http://www.cozumeldiveschool.com
Hej,
80 dollar för två dyk... Vet du om mat och dryck ingår på båten då? Samt om det är en stor och fin båt?
Tack!
8 juni 2015 06:36
Inga båtar jag har varit på har haft mat. Det som finns är frukt, vatten och "boatcake" typ som sockerkaka. 8 & 13 båtarna brukar ta 8 personer och är snabba båtar för att kunna ta sig till dom bästa dykplatserna (Colombia, Palancar) medans 11 båten brukar vara en större typ 18 personer långsam båt som oftas inte åker så långt ner på ön.
Oavsätt vilken operatör ni väljer se till att dom har "speedboats" så ni kommer till dom bästa dykplatserna på Cozumel.
Av Emh87
8 juni 2015 19:09
Allright. Tack!

Du vet inte hur det är med vädret just nu? Är det dagliga skurar eller kasst väder rent av?
8 juni 2015 21:13
Vädret idag är över 30 grader. I förmiddags på ca 25 m djup var vatten temperaturen ca 27-28 grader. Enstaka moln som är välkomna då solen är ganska stark. Imorse, runt 8 tiden, när vi klev på båten så var det spegelblankt på havet och hemresan gick det endast små vågor. Vädret kommer hålla i sig fram till i början på september då det börjar bli lite mer ostadigt.

Gjorde 2 dyk idag första på Palancar Bricks, sikten var 40+ m, väldigt mild ström,15-20 m höga korall formationer & 3 st sköldpappor. Andra dyket var på Paso del Cedral, mild ström, sikt 30+ m, gott om mindre fiskliv, stora groupers (runt 1 m), 5 eller 6 sköldpaddor modell större, tror det var 2 el 3 hajar runt 2 m (eller samma som kom tillbaka).

En ganska bra dag i det stora hela.
Av Emh87
8 juni 2015 22:12
Låter skönt. Tack!
Av Leider
11 okt. 2016 13:54
Hej
Ska till Mexico i januari- februari. Behöver man våtdräkt för att dyka och isåfall är det bäst att ta med egen dräkt + utrustning (inteflaskor, väst mm) ?>Citerat från Sanook:
Citerat från Chrlju:
Hej.
Priser för två dyk ligger från 80 upp till 150 USD. Det finns många dykfirmor på nätet, så det är bara att googla.
Dykning i cenotes, är det som grottdykning eller är det som att dyka i en sjö med fritt vatten upp?
Visa mer
Det är som grottdykning m.a.o har du tak över huvudet och inte möjlighet till fri uppgång.
Men som t.ex. i cenote Chac Mool ("Claw of the jaguar") har man möjlighet att gå upp i en "luftficka" och ta en titt på stalagtiter, stalagmiter och coola trädrötter från marken ovanför som söker sig ner till vattnet.

Utan vidare utbildning så går man inte längre in i systemet än att man kan se ljuset från igångsplatsen.
Man sparar 1/3 av luftflaskan och vänder alltså redan efter 1/3 som ren säkerhet.
Men de cenotes jag dök i förutom Chac Mool var Grand Cenote och Aktun Ha, vilka var ganska grunda med maxdjup på 8-15m och gav därför ändå en dyktid på 40-50min. De var förvånansvärt kalla dyk, så kändes lagom tidsmässigt.
Det är viktigt att du har koll på din avvägning så du inte rör upp bottensediment eller slår i taket.

10 år sedan jag var där, så det kan ha hänt mycket, men de jag dök med var Studio Blue i PdC och Cenote Dive center i Tulum och de var jag nöjd med.

Har 180dyk loggade och cenotes ligger på topp 3, så jag rekommenderar det verkligen.
Något dyrare än "vanliga" dyk och inte direkt mycket att titta på, men en unik upplevelse och otroligt klart vatten. Halocline kan du även få uppleva - när sötvatten möter saltvatten.
Av Emh87
23 okt. 2016 10:48
Hejsan,
Vissa gillar ju att ha med egen utrustning - helt meningslöst enligt mig. Man hyr ju bra grejer för en billig peng.